Gå til innhold

På tide å ta kjønnsforskjeller på alvor?


Gjest Gorgonzola

Anbefalte innlegg

Gjest "gjest"

Jeg synes også at kjønnene burde splittes. Jeg synes jenter og gutter burde gå på atskilte skoler, for jentene har ikke godt av den seksuelle trakasseringen og den infantile og meningsløse oppførselen til gutter. Vil ikke ha det på meg at jeg er kvinnesjåvinist nå, men vi må tross alt akseptere at kjønnene er forskjellige og at jenter er mer teoretisk og empatisk anlagt enn gutter. Å ha gutter i samme klasserom er svært ødeleggende for jenter. Ekstrem-maskulinistene som hele tiden har hevdet at gutter og menn er like dyktige på den sosiale arenaen som kvinner er, har fått hjernevaske samfunnet vårt alt for lenge. På tide å innse faktum: egne rølpe-skoler for guttene hvor de kan klå på hverandre istedenfor. Så kan jentene akselere kunnskapen sin ytterligere, og overgå guttene enda mer mht. akademiske prestasjoner.

Hjelpe seg....

Jentene var usynlige før, sier jeg, veloppdragne og stille, og undervisnigen foregikk på guttas premisser.

Nå er det omvendt. Gutta blir neppe stille og usynlige, de blir kanskje heller bråkete og ukonsentrerte.

At jentene sitter foran og krangler med læreren betyr vel egentlig bare at det er de som styrer i klasserommet nå, og understreker vel bare det jeg sier.

Hvorfor er guttene bråkete og ukonsentrerte lurer jeg på.

Er det for mye karbohydrater?

er det dårlig oppdragelse hjemmefra som gjør dem lite rustet for den moderne skole med sterkere krav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På skolen der sønnen vår går har de i flere år nå hatt ukeplaner, noe som aldri har fungert for han. Til sist ba jeg instendig om det var mulig at han kunne få vanlige lekser, dag for dag. Etter mye om og men gikk de med på dette, og det har fungert kjempefint.

For gutten vår har det vært litt nederlag å ikke følge samme oppsett som de andre. Når man så får servert av fagfolk at ukeplaner generellt fungerer dårlig for gutter er det jo utrolig deilig å vite at gutten vår er helt normal og at vi som vanlige foreldre bare lå litt forran i løypa.

Husker vi hadde ukeplaner når jeg gikk på barneskolen. Og jeg hadde store problemer med disse. Klarte aldri og følge de opp eller strukturere de. Ble noe helt annet når jeg begynte på ungdomskolen og fikk dag til dag lekser.

Helt ærlig tror jeg elever i den alderen trenger mer struktur når det gjelder slike ting. Det var ihvertfall det jeg trengte.

Endret av Cordelia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg personlig tror ikke det vil hjelpe gutter å ha adskilte klasser, men bare jenter. Nå er det sånn at jenter er ofte flinkere på skolen, mens gutter ofte har en sterk konkurranseinstinkt, de streker seg langt for å være flinkere enn jenter, og det tror jeg er sunt.

Ved å ha adskilte klasser, får vi skille ut skoleflinke jenter i en klass, og bråkete gutter i en annen. Hurra. Det ender vel med at alle jenter tar høyreutdannelse, mens gutter blir sittende igjen, med ustrukturerte kunnskaper, uten mulighet å forbedre seg, uten noe å streke seg etter. Jeg ser det også for meg at gode lærere kommer til å velge jenteklasser, som er enklere og mer givende å jobbe i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er gutta som skal skape fremtiden og bygge landet. Slipp dem fri fra disse autoritetsdyrkende jentene som bare skal ende opp som offentlige ansatte eller i subsidierte jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Det er gutta som skal skape fremtiden og bygge landet. Slipp dem fri fra disse autoritetsdyrkende jentene som bare skal ende opp som offentlige ansatte eller i subsidierte jobber.

Javel. Nå er det flere jenter enn gutter som tar høyere utdannelse og blir leger, advokater og politikere og ja. Gutter ender bare opp som snekkere likevel:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 14 åring

Skoleuniform er jeg litt for egentlig. Så blir iallefall ingen mobba fordi de ikke kler ser i siste mote liksom. Ungomsskoleunger kan være slemme sånn

SKOLEUNIFORM?? du tuller sanT?

det er det mest gyselige og styggeste anytrekket som finnes.

Skal ikke folk få kle seg som de vil og utrykke seg gjennom klærne de går i?

jeg kommer iallefall til å nekte å gå i skoleuniform da jeg er veldig opptat av mote.

det er bare inkompetente tullinger som mobber folk for klærne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bianca26

SKOLEUNIFORM?? du tuller sanT?

det er det mest gyselige og styggeste anytrekket som finnes.

Skal ikke folk få kle seg som de vil og utrykke seg gjennom klærne de går i?

jeg kommer iallefall til å nekte å gå i skoleuniform da jeg er veldig opptat av mote.

det er bare inkompetente tullinger som mobber folk for klærne.

Det spørs jo hvordan de ser ut. Så lenge de lager noen som ser kule ut så går det jo an.

Det fins mange inkompetente tullinger.

Endret av Bianca26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Javel. Nå er det flere jenter enn gutter som tar høyere utdannelse og blir leger, advokater og politikere og ja. Gutter ender bare opp som snekkere likevel:p

Rart disse jentene aldri klarer å skape noe selv. De blir stort sett gynekologer med garantiinntekt fra staten, bistandsadvokater for flyktninger eller halvkorrupte politikere som øser ut folks penger.

Samfunnssnyltere med andre ord. Som de fleste kvinner. ;)

Menn skaper bedrifter og tjener penger som deres hustruer og kvinnelige offentlige ansatta bruker.

Menn = grundere. Kvinner = vedlikeholdspersonale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

SKOLEUNIFORM?? du tuller sanT?

det er det mest gyselige og styggeste anytrekket som finnes.

Skal ikke folk få kle seg som de vil og utrykke seg gjennom klærne de går i?

jeg kommer iallefall til å nekte å gå i skoleuniform da jeg er veldig opptat av mote.

det er bare inkompetente tullinger som mobber folk for klærne.

Gutta får brannmannsuniformer og jentene får sykepleieruniformer. Så blir alle fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er jeg mye mer for å dele etter nivå og interesse, heller enn etter kjønn. Det tror jeg har mye mer positive effekter.

Helt enig :)

Det er jo flere steder de gjør dette allerede. På skolen jeg jobbet litt ved sist hadde de slått sammen 1. og 2. trinn - for å så dele de opp i grupper basert på nivå. Dette gjorde de i hvert eneste fag, slik at hver enkelt elev fikk et opplegg tilpasset sitt nivå. Funket i grunn ganske greit! Bare litt mer organiseringskaos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg personlig tror ikke det vil hjelpe gutter å ha adskilte klasser, men bare jenter. Nå er det sånn at jenter er ofte flinkere på skolen, mens gutter ofte har en sterk konkurranseinstinkt, de strekker seg langt for å være flinkere enn jenter, og det tror jeg er sunt.

Ved å ha adskilte klasser, får vi skille ut skoleflinke jenter i en klass, og bråkete gutter i en annen. Hurra. Det ender vel med at alle jenter tar høyere utdannelse, mens gutter blir sittende igjen, med ustrukturerte kunnskaper, uten mulighet å forbedre seg, uten noe å strekke seg etter. Jeg ser det også for meg at gode lærere kommer til å velge jenteklasser, som er enklere og mer givende å jobbe i.

Det er da ikke noe galt i at jentene blir skånet fra guttene som hemmer deres utvikling.

Da guttene som flere poengterer, blir hengende stadig mer igjen på skolen samtidig som de fleste menn er skadedyr som er en trussel mot kvinnenes helse, kan en undres hva i all verden vi skal med gutter og menn. Det må være mulig å eliminere hankjønnet fullstendig og satse på et énkjønnet samfunn. Problemet med forplantning er neppe så vanskelig å overkomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans72

Rart disse jentene aldri klarer å skape noe selv. De blir stort sett gynekologer med garantiinntekt fra staten, bistandsadvokater for flyktninger eller halvkorrupte politikere som øser ut folks penger.

Samfunnssnyltere med andre ord. Som de fleste kvinner. ;)

Menn skaper bedrifter og tjener penger som deres hustruer og kvinnelige offentlige ansatta bruker.

Menn = grundere. Kvinner = vedlikeholdspersonale.

Svært, svært mange i samfunnet vårt er offentlig ansatte, og å kalle 1 million nordmenn for snyltere, er galt. Både sykepleiere og brannmenn gjør viktige jobber! Og ja, dagens skole er i all hovedsak lagt opp på jentenes premisser, med det resultatet at de gjør det best, og følgelig får den høyeste utdannelsen.

Edit: Grunderforetak skapt av menn går forresten oftere konkurs enn grunder-foretak skapt av kvinner.

Endret av Hans72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo de gjør det, men det blir VERRE med bare jenter. Da blir det hønseflokkmentalitet med en gang.

I beg to differ :)

Kom plutselig på at jeg gikk på husmorskole en sesong mens jeg ventet på å skulle søke meg inn på yrkesskole - vi var bare jenter på hele skolen. Der var det verken hønseflokkmentalitet eller baksnakking. Vi hadde det helt supert. Ingen konkurranse om guttas oppmerksomhet heller, vettu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takket være Harald Eias programserie tør nå flere ta til orde for debatter og ordninger der man både erkjenner og ikke minst anerkjenner at vi er ulike. En ting er eksteriøret men det som foregår inni oss er definitivt det korrekte fokus. Det er befriende at man kan ta opp endel debatter rundt dette uten å bli beskyldt for å være reaksjonær, kvinnefiendtlig eller inkompetent. Regner med at tilhengere av den norske misforståtte likestillingsretorikken og statsfeminismen nå lar seg provosere og vil legge debatten død med belærende svada-svar men jeg applauderer saker som denne, så lenge agendaen er å dyrke ulikhetene mellom kjønnene konstruktivt, til det beste for alle.

Menn vs. kvinner funker dårlig, silotenkningen og den underlige oppfatningen om at vi er så forbannet like i alt trenger litt motstand slik at debatten blir mer nyansert, redelig og faktabasert enn hva den har vært de siste to-tre tiårene her til lands.

http://www.dagbladet.no/2010/05/06/tema/helse/barn_og_unge/oppvekst/11603775/

Jeg er for en mer individuell tilnærming til elevene, den gammeldagse tavleundervisningen av en hel klasse der man skal følge et detaljert fastlagt pensum og ingen får gå hverken fortere eller langsommere frem enn gjennomsnittet bør avløses av en undervisning der hver enkelt elev får utvikle seg i sitt tempo, ikke minst ved å få lov å briljere på de områder der de virkelig har talent og interesse. Med et slikt opplegg vil klassen først og fremst være et sosialt samlingssted, et sted man trener seg opp i sosiale relasjoner, og det vil være et stort tap om man ikke lærer seg å omgås begge kjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Jeg er for en mer individuell tilnærming til elevene, den gammeldagse tavleundervisningen av en hel klasse der man skal følge et detaljert fastlagt pensum og ingen får gå hverken fortere eller langsommere frem enn gjennomsnittet bør avløses av en undervisning der hver enkelt elev får utvikle seg i sitt tempo, ikke minst ved å få lov å briljere på de områder der de virkelig har talent og interesse. Med et slikt opplegg vil klassen først og fremst være et sosialt samlingssted, et sted man trener seg opp i sosiale relasjoner, og det vil være et stort tap om man ikke lærer seg å omgås begge kjønn.

Enkelte elever er flinke andre ikke. Man kan ikke tilpasse alt til hver enkelt elev, for da får de en overraskelse når de skal i høyere utdannelse. Klarer du det ikke der, faller du fra. Å følge med på tavleundervisning, og lære å ta ansvar for egen læring, uten at andre må tilrettelegge for deg, er viktig, for da tar de med seg den lærdommen når de blir voksne. Tilrettelegger man alt for alle ungene, så lærer de ikke ansvar, de vokser opp og forventer at alle skal tilrettelegge for dem hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte elever er flinke andre ikke. Man kan ikke tilpasse alt til hver enkelt elev, for da får de en overraskelse når de skal i høyere utdannelse. Klarer du det ikke der, faller du fra. Å følge med på tavleundervisning, og lære å ta ansvar for egen læring, uten at andre må tilrettelegge for deg, er viktig, for da tar de med seg den lærdommen når de blir voksne. Tilrettelegger man alt for alle ungene, så lærer de ikke ansvar, de vokser opp og forventer at alle skal tilrettelegge for dem hele tiden.

Nei, det er jo helt omvendt: Det å få lov å utvikle seg, få lov å følge opp sin naturlige nysgjerrighet og kunnskapstørst, ikke bli bremset av faste pensumkrav, vil gi den uavhengighet og selvstendighet som trengs videre i livet. Samlebåndsyrkene er ikke lenger dominerende i vårt postindustrielle samfunn, det å ta ansvar for egen læring og få lov å følge sitt tempo er langt mer i tråd med det samfunn som møter elevene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bianca26

Nei, det er jo helt omvendt: Det å få lov å utvikle seg, få lov å følge opp sin naturlige nysgjerrighet og kunnskapstørst, ikke bli bremset av faste pensumkrav, vil gi den uavhengighet og selvstendighet som trengs videre i livet. Samlebåndsyrkene er ikke lenger dominerende i vårt postindustrielle samfunn, det å ta ansvar for egen læring og få lov å følge sitt tempo er langt mer i tråd med det samfunn som møter elevene.

Si meg. Hvordan i all verden skal en lærer klare å gi forsjellig undervisning til en hel klasse, for å tilpasse seg hvert enkelt sitt nivå? Læreren kan ikke være flere steder samtidig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg. Hvordan i all verden skal en lærer klare å gi forsjellig undervisning til en hel klasse, for å tilpasse seg hvert enkelt sitt nivå? Læreren kan ikke være flere steder samtidig..

Lenge siden du gikk på skolen? Det er i hvert fall mange tiår siden elevene satt på hver sin pult og noterte det læreren skrev på tavlen gjennom hele skoledagen. Det er helt normalt at elevene sitter med hver sine oppgaver og jobber, mens læreren går rundt og hjelper hver enkelt. Det er ikke vanskelig å få til. Men om man skal åpne for større individuell oppfølging krever det selvsagt at lærerne kjenner faget de underviser i. Gjør de det skulle det ikke være vanskelig for en lærer å følge opp elever som befinner seg på forskjellig nivå. På samme måte som den samme læreren kan undervise flere klassetrinn i samme fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Lenge siden du gikk på skolen? Det er i hvert fall mange tiår siden elevene satt på hver sin pult og noterte det læreren skrev på tavlen gjennom hele skoledagen. Det er helt normalt at elevene sitter med hver sine oppgaver og jobber, mens læreren går rundt og hjelper hver enkelt. Det er ikke vanskelig å få til. Men om man skal åpne for større individuell oppfølging krever det selvsagt at lærerne kjenner faget de underviser i. Gjør de det skulle det ikke være vanskelig for en lærer å følge opp elever som befinner seg på forskjellig nivå. På samme måte som den samme læreren kan undervise flere klassetrinn i samme fag.

Vi hadde begge deler, men man må jo få tavleundervisning først slik at man får en viss forståelse av hva som skal gjøres, og ja vi satt og gjorde oppgaver etterpå, men vi fikk jo alle samme oppgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde begge deler, men man må jo få tavleundervisning først slik at man får en viss forståelse av hva som skal gjøres, og ja vi satt og gjorde oppgaver etterpå, men vi fikk jo alle samme oppgavene.

Selv i min tid var det en del av oss som rykket fortere frem enn andre. I hvert fall de første årene frem til pensumsystemet hadde kvalt lærelysten og vi hadde lært oss til å gi litt mer f. og bare slappe av.

Det er ingenting ved undervisningsopplegget vi fulgte som skulle tilsi at det ville være vanskelig å gi større rom for å følge opp individuelle ferdigheter og interesser. Dersom viljen var der fra skolens side. Det var meg bekjent ingen som var avhengig av at alt måtte demonstreres eller skrives med kritt på tavlen før man kunne lære eller forstå noe nytt. I visse fag var det tvert imot slik at det som ble skrevet på tavlen var forståelig fordi du allerede hadde prøvd deg frem i praksis, slik som f.eks i matte.

Nå er jo dette likevel litt på siden av tema i tråden, siden den handler om hvorvidt det er ønskelig at våre barn ikke lenger skal få omgås det annet kjønn i klasserommet.

Endret av Cuckold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...