Gå til innhold

Innvandrere og sertifikat


Gjest Pucifer

Anbefalte innlegg

Merkelig forslag. Hvordan kan slike særordninger bidra til integrering? Det er mange ting man bør bedre med integreringstiltakene før man gir folk gratis kjøretimer. Bedre språkopplæring og mer fokus på å bedre deres forståelse for kulturen, er nok langt viktigere. Og dessuten: Hvis du ikke har god nok økonomi til å ta lappen, så er det vel heller tvilsomt om du har penger til bil?

Og selv om man godtar påstanden om at kjøretimer hadde bedret deres muligheter til å komme i jobb, sannsynligheten for at de ble værende i distriktene, og den generelle intergreringen, så er det litt vanskelig å se hvordan DERES behov skal være så mye viktigere enn fattige nordmenns behov.

Enig.

Det må være en udugelig forsker som kommer med et slikt forslag. Bil måtte fulgt med i "pakketilbudet", de har jo ikke bruk for førerkort dersom de ikke har bil.

Som andre også påpeker, så får man ikke førerkort uten tilfredsstillende norskkunnskaper, så det er her fokuset først og fremst må ligge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest AnonymBruker

Ja, veldig rettferdig for meg som måtte jobbe doble vakter en hel sommer for å få rå til lappen.

Det kommer for det første aldri til å få gjennomslag - og hvis det skulle bli vedtatt så vil det skape så mye støy at ingen er tjent med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsåvidt sant, forskjellen er jo bare at nordmennene selv har valgt å bosette seg der og sånn sett kan flytte til et sted med bedre kollektivtrafikk. Innvandrerne har blitt plassert der, og mister livsgrunnlaget sitt hvis de flytter et annet sted.

Nå var det ikke meningen å skape en spesifikk debatt om denne kvinnen eller mitt hjemsted, men siden det er snø fra tidlig oktober til månedsskiftet april/mai er sykkel uaktuelt mesteparten av året. (Man sykler rett og slett ikke med treåringen sin på sykkel når det er is på veien.)

Det er ikke bare til å flytte for nordmenn heller. Det er mye å ta hensyn til. Jobb, skole, sosialt nettverk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Fokus på språk og kultur - innvandrerne får ikke tatt lappen uansett om de ikke kan norsk (med mindre de kan engelsk - og det er ikke alle som kan) Det er viktigere å lære seg å lese det som står på skiltene før en setter seg bak rattet! ;)

Bare for å kverulere så stemmer ikke dette. Man kan bruke tolk på teoriprøven, og en del trafikkskoler (mulig det bare er et oslo fenomen) tilbyr opplæring på diverse andre språk som f.eks. urdu.

Når det er sagt ser jeg ikke helt hvorfor innvandrere skulle få sertifikatet gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Jeg er helt imot. For det første, fordi førerkort er svært dyrt; alle andre må betale for det selv, og innvandrere skal ikke være en slags "overklasse" med flere rettigheter enn oss andre. For det andre, fordi det er mange andre tiltak som er langt viktigere(sråkopplæring, kulturforståelse osv.), og for det tredje, fordi personer som i utgangspunktet ikke en gang har råd til å ta lappen, i alle fall ikke har råd til å kjøpe seg en bil.

:Nikke: veldig enig!

Jeg synes heller ikke det holder å argumentere med at innvandrerne blir plassert i grisgrendte strøk, mens vi velger det selv. Som noen andre skrev så er det mange som ikke har muligheten til noe annet pga økonomi, arbeidsplass o.l.

Skal det bli gratis førerkort må det gjelde alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Hei

Må bare si at jeg synes ikke det skal bli gratis (og ihvertfall ikke bare for spesielle grupper...) og som mange nevner her, skal de få billigere biler også????

Men dette kommer aldri til å gå igjennom. En annen ting som jeg synes er litt trist er at statens vegvesen nå gjør det vanskligere for innvandrere som allerede har lappen å få førerkort (mange kan nå få førerkort ved å kun vise til sitt førerkort og deretter ta en praktisk prøve (oppkjøring) denne muligheten vil nå antageligvis forsvinne...)

Synes derfor et bedre forslag er at de som allerede har førerkort kanskje kan få et spesielt trafikalt grunnkurs (de betaler selv, men ikke så omfattende og billigere), obligatorisk 2-3 kjøretimer og bestått teoriprøve og praktisk prøve. (i stedet for hele pakken vil dette redusere prisen kraftig (for de som allerede har førerkort og kan kjøre (og oppføre seg på veien). Føles ganske bortkastet og ta alt det obligatoriske når man har kjørt i mange år. Tenker at det bør gjøre at kjørelærer rekker å sette utlendingen inn i eventuelle mangler/anbefale fler timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er helt imot. For det første, fordi førerkort er svært dyrt; alle andre må betale for det selv, og innvandrere skal ikke være en slags "overklasse" med flere rettigheter enn oss andre. For det andre, fordi det er mange andre tiltak som er langt viktigere(sråkopplæring, kulturforståelse osv.), og for det tredje, fordi personer som i utgangspunktet ikke en gang har råd til å ta lappen, i alle fall ikke har råd til å kjøpe seg en bil.

WORD! :klappe::5:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et meget godt forslag som rasistene her på forumet selvsagt går imot.

Det er slike forslag og eventuelle gjennomslag som lager rasisme.

Den situasjonen du skisserer, juliane, vil også være lik for nordmenn som bor der og ikke har sertifikat. Jeg kunne vært med på at f.eks familiar med småbarn som har beviselig lang vei til barnehage og jobb med dårlige bussforbindelser kan søke om støtte til å ta lappen, men da må det gjelde alle - både nordmenn og innvandrere.

Enig med Tabris. (Det skjer ikke hver dag :))

Sykkel?

Noen har mer enn ett barn.

Jeg synes ikke dette er et godt forslag. Integrering handler ikke om å gi innvandrere alt gratis. Det handler om at de lærer seg det norske språket og deltar i arbeidslivet.

Nå var dette ment som et ledd i å få dem i arbeid da.

Bor man sånn som meg for eksempel, og ikke får jobb i nærmiljøet (her kan vi velge mellom Kiwi og Ica når det gjelder arbeidsplasser), så er man avhengig av en jobb innenfor tidsrommet 8-16 dit hvor bussen kan ta deg. Kiwi i nærmeste tettsted bortsett fra ditt eget, bortfaller, fordi de er åpne til kl 23 hele uka. Hva gjør du da når siste buss hjem går kl 17?

Sykkel bortfaller her. Det er 2,4 mil og jeg vil påstå at man setter selv i fare ved å sykle den veien.

Når det kommer til det å måtte gå i to kilometer til barnehage, så ser jeg ikke problemet. 2 km er ikke langt, men vi anser det som langt fordi vi er vant med å kjøre bil så fort vi skal lenger unna enn til postkassen.

Men nå gjelder det selvfølgelig alle som bor her, ikke bare innvandrere.

Jeg ville ikke kunnet bo her uten bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Manglende førerkort, dårlig økonomi og bosted i grisgrendte strøk er en real fattigdomsfelle. Det gjelder samme om du heter Ola eller Ali. Dersom det skal etableres en ordning med støtte til førerkort må dette derfor gis etter kriterier som bosted og inntekt - ikke etnisitet.

En slik behovsprøvd støtte vil imidlertid være dyr å administrere. Da syns jeg faktisk KrFs forslag om å kunne ta opp studielån for å finansiere førerkort er mer fornuftig: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=571134

Dersom ordningen virker etter intensjonen, og innvandrere/unge/fattige får fast arbeid vil de jo også få råd til å betale for en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er man virkelig rassist om man mener at invandrere får jobbe like hard for lappen som oss andre. om de får lappen gratis går jeg rett inn på NAV og krever å få lappen jeg også. bor over en mil fra byen og det går buss 0700 og 0900 til byen. hjem går den 1200 og 1545. er ingen butikker i nærheten, så om jeg ikke hadde hatt samboer som bodde hjemme lenge nok til å få lappen før regningene begynte å haggle, ville vi vert støkk hjemme.

jeg NEKTER å betale skatt for at noen som ellers lever av andres skattepenger skal få lappen i tilleg. da skal jeg også ha! en plass går f**n meg grensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Min samboer (som tilfeldigvis er innvandrer) fikk lappen dekket av NAV. Men det var fordi det var et konkret jobbtilbud inne i bildet, har han lappen får han fast jobb, med garanti fra arbeidsgiver. Som andre her peker på, jobb er viktig med tanke på integrering, så i slike tifeller syntes jeg det er greit. Men det er isåfall noe som burde gjelde alle, ikke bare innvandrere. Å gi de lappen, bare for å gi de lappen, ser jeg ikke helt poenget med. Det må isåfall være en mer langsiktig og konkret plan inne i bildet. Min samboers umiddelbare rekasjon var et stort NEI, fordi han mener at det er et system som vil gjøre at nordmenn blir enda mer skeptisk til innvandrere. Jeg syntes heller man burde bruke mer penger på utdanning, fordi det er en ren døråpner til arbeidsmarkedet. Og da er det trist at flerspråklige elever gjør det dårligere enn norske, og at man ikke fullfører VGS. Bruk heller pengene på å sette i gang tiltak som kan gjøre at flerspråklige barn og unge kan få et bedre læringsutbytte på skolen, fremfor å betale lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er idiotisk å trekke ut enkelt-grupper og gi dem fordeler. Altså hvis det er to stykker i akkurat samme situasjon, så skal bare den ene få - fordi han er innvandrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Min samboer (som tilfeldigvis er innvandrer) fikk lappen dekket av NAV. Men det var fordi det var et konkret jobbtilbud inne i bildet, har han lappen får han fast jobb, med garanti fra arbeidsgiver.

Jeg hadde også ett garantert jobbtilbud dersom jeg fikk førerkort, og bodde ett sted hvor det ikke var mulig å jobbe uten førerkort. Men jeg fikk kategorisk nei fra Nav, fordi de ikke dekker klasse B, og de foretrakk å betale meg dagpenger i to år i stedet. Men jeg er jo tilfeldigvis norsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

Jeg hadde også ett garantert jobbtilbud dersom jeg fikk førerkort, og bodde ett sted hvor det ikke var mulig å jobbe uten førerkort. Men jeg fikk kategorisk nei fra Nav, fordi de ikke dekker klasse B, og de foretrakk å betale meg dagpenger i to år i stedet. Men jeg er jo tilfeldigvis norsk...

Jeg tror ikke etnisitet har noe å si her. Han hadde Attføring, ikke dagpenger, og hadde vært gjennom flere tiltak som ikke fungerte først. Jobben som ledet til fast jobb hadde han som praksisplass ganske lenge, men det var ikke mulig å få fast ansettelse uten førerkort. Så alt i alt måtte man velge mellom å sette i gang helt på nytt, med nye tiltak og opplegg, som kanskje ikke hadde fungert, eller å betale førerkort, slik at han fikk den jobben fast. Jeg vil tro det er lettere å få innvilget slike ting om man er i et attføringsopplegg enn om man "bare" er arbeidsledig. Men her er det også forskjell på saksbehandlere, iom at de skal vise skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marlo

NAV dekker lappen i særskilte tilfeller allerede ja, men det er jo forskjell på NAV kontorer etter hva jeg har erfart og hørt fra andre.

Men ikke alle saker er like heller da.

Er man t.ex. under yrkesrettet attføring og kan komme tilbake ut i jobb dersom man har bil - spesiellt om man må ha lappen for å utføre jobben, ikke komme seg til og fra jobb, så kan NAV hjelpe til.

Dersom man ikke er i noen tiltak og vil ha lappen for å komme i jobb eller utføre en jobb, så blir man ofte fortalt at man må stå for lappen selv.

Også er det jo masse innimellom som kan avgjøre om man får dekket lappen eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

NAV dekker lappen i særskilte tilfeller allerede ja, men det er jo forskjell på NAV kontorer etter hva jeg har erfart og hørt fra andre.

Men ikke alle saker er like heller da.

Er man t.ex. under yrkesrettet attføring og kan komme tilbake ut i jobb dersom man har bil - spesiellt om man må ha lappen for å utføre jobben, ikke komme seg til og fra jobb, så kan NAV hjelpe til.

Dersom man ikke er i noen tiltak og vil ha lappen for å komme i jobb eller utføre en jobb, så blir man ofte fortalt at man må stå for lappen selv.

Også er det jo masse innimellom som kan avgjøre om man får dekket lappen eller ikke.

:jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest AnonymBruker

Det mest idiotiske forslaget jeg har hørt noensinne. Selv om de hadde fått lappen og bil, tviler jeg på at de ville blitt så veldig mye integrert enn det de er nå. De hadde veel bare vært glad til. Hvem hadde ikke vært fonøyd med å fått gratis lappen?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Mulig jeg blir skutt nå, men tar sjansen!

At innvandere får gratis førerkort er med på å integrere de. Det er mye lettere for de å få jobb (ikke bare pga avstander, men også forde mange yrker/arbeidsgivere krever førerkort). Når de får en jobb vil det være mulig å skaffe seg sosialt nettverk, bedre språket, komme inn i samfunnet ect.

Jeg er litt frem og tilbake på om jeg syns det er riktig at de skal få det. Men jeg reagerer kraftig på uttalelser som bl. annet: "jeg måtte jobbe hele sommer for å få råd" Vær glad du har en jobb!

Vi etnisk norske er ofte skyld i å være fattig selv. Her er ting langt såpass tilrette når det gjelder utdannelse. Ta deg en utdannelse så får du deg en jobb!!

Mange som aldri fullfører videregående, men velger heller å sitte i kassa på Rimi. Etter en liten stund blir de lei, og vil ha en mer spennende jobb, noe som ikke er så lett uten utdannelse. Så får de penger fra Nav og sosialen. Så lett er det ikke for innvanderne!

Mange flyktninger kan ha en utdannelse i hjemlandet som ikke vil være gjeldene i Norge. Derfor er det ikke lett for de å få seg jobb.

Slutt å syt over dette! "våre skattepenger". Etter en debatt på veggen til ei jeg har på facebook var det tydelig at de som klaget på dette fikk sine penger fra nav og sosialen selv (ja de skrev det (?)). Er ikke det skattepengene våre? Jeg sier overhodet ikke at alle de som er uenige i dette mottar økonomisk stønad, men syns ofte det virker sånn når det gjelder gratis ytelser til innvandere (samme når det var debatt om gratis bhg-plass). Ola er ofte skyld i den økonomiske situasjonen sin. Ali blir tvunget til å flykte fra landet sitt, jobben sin, alle eiendelene sine. Han kommer til et nytt land med INGENTING, er han heldig har han kommet til samme land som noen fra sin slekt. Selvfølgelig skal Ali ha hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg blir skutt nå, men tar sjansen!

At innvandere får gratis førerkort er med på å integrere de. Det er mye lettere for de å få jobb (ikke bare pga avstander, men også forde mange yrker/arbeidsgivere krever førerkort). Når de får en jobb vil det være mulig å skaffe seg sosialt nettverk, bedre språket, komme inn i samfunnet ect.

Jeg er litt frem og tilbake på om jeg syns det er riktig at de skal få det. Men jeg reagerer kraftig på uttalelser som bl. annet: "jeg måtte jobbe hele sommer for å få råd" Vær glad du har en jobb!

Vi etnisk norske er ofte skyld i å være fattig selv. Her er ting langt såpass tilrette når det gjelder utdannelse. Ta deg en utdannelse så får du deg en jobb!!

Mange som aldri fullfører videregående, men velger heller å sitte i kassa på Rimi. Etter en liten stund blir de lei, og vil ha en mer spennende jobb, noe som ikke er så lett uten utdannelse. Så får de penger fra Nav og sosialen. Så lett er det ikke for innvanderne!

Mange flyktninger kan ha en utdannelse i hjemlandet som ikke vil være gjeldene i Norge. Derfor er det ikke lett for de å få seg jobb.

Slutt å syt over dette! "våre skattepenger". Etter en debatt på veggen til ei jeg har på facebook var det tydelig at de som klaget på dette fikk sine penger fra nav og sosialen selv (ja de skrev det (?)). Er ikke det skattepengene våre? Jeg sier overhodet ikke at alle de som er uenige i dette mottar økonomisk stønad, men syns ofte det virker sånn når det gjelder gratis ytelser til innvandere (samme når det var debatt om gratis bhg-plass). Ola er ofte skyld i den økonomiske situasjonen sin. Ali blir tvunget til å flykte fra landet sitt, jobben sin, alle eiendelene sine. Han kommer til et nytt land med INGENTING, er han heldig har han kommet til samme land som noen fra sin slekt. Selvfølgelig skal Ali ha hjelp!!

Som oftest betyr hvilket samfunnslag en kommer fra, sammen med hva slags oppvekst en hadde(mtp. foreldre, øvrig familie og venner)og intelligensen ens langt mer enn "en selv"(dumme personer kan tross alt ingenting for dèt)når det kommer til økonomien ens som voksen.

Har de ikke råd til lappen, har de i alle fall ikke råd til bil, så integrerende er det ikke. Dessuten er språkopplæring og opplæring i kulturforståelse langt viktigere som forutsetninger enn hva bil er.

Jeg er politisk konservativ, og skulle gjerne sett at personer som ikke er reelt syke, mister uføretrygden sin, at personer som går på sosialen fikk et mye hardere press på seg for å endre sin ømkonomiske situasjon osv., men det er nu likevel et hav av forskjell på personer som har bodd her i mange generasjoner(og dermed har familiemedlemmer som betaler(og har betalt) skatt til Norge i lang tid, og som vi, i kraft av at de er herifra, har et ansvar for, og innvandrere, som vi ikke har noen ansvar for i utgangspunktet, all den tid de faktisk ikke er herifra. Innvandrere fra ikke-vestlige land topper for øvrig statistikkene i forhold til sosialhjelp og støtte fra NAV, og de har absolutt samme rett på dette som andre borgere, så jeg kan overhodet ikke se at du har noen poeng. At pengebruken til NAV og sosialen allerede er på jordet(for å si det folkelig), i betydningen "altfor slett", er ikke et argument for å skru opp skattene enda mer(et sted må pengene taes fra, vet du, og med den nuværende regjeringen, tviler jeg på at det blir noe annet enn høyere skatter som blir løsningen), og dermed gjøre pengebruken enda mer slett. Riktignok trengs det en forandring i Norge ang. statlige støtteordninger, men den må gå andre veien.

Til slutt må jeg bare si at jeg er vanvittig lei av personer som forsøker å gjøre innvandrerne til en ny "overklasse", som skal ha flere rettigheter enn den gjevne borger. Jeg synes faktisk det er ganske så usmakelig.

Endret av Rachel1968
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det handler om å integrere innvanderne. Derfor er det viktig og blant annet få dem i jobb. Og nei, de har kanskje ikke råd til bil selv, men i mange yrker trenger du ikke egen bil, men førerkort (taxi, buss etc).

Men jeg er helt enig at ikke de skal få noe mer enn andre, men det er viktig at de blir intergrert i samfunnet for å fungere.

Jeg er for å ta inn færre, og heller støtte, og bruke mer midler på de man tar inn. Slik som det er nå har ikke kommunene nok kapasitet!

Blant annet tror jeg det er ekstremt viktig at de flyktningene som kommer inn får bearbeidet traumer på en god måte, dette for å unngå psykiske problemer, som igjen kan føre til kriminalitet.

Også er det viktig og pointere her at gratis førerkort ikke gjelder alle med minoritetsbakgrunn, men de som trenger det mest. Altså Ali på 16 år får ikke dekket kjøretimer forde det er kjekt med lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...