Gå til innhold

Kvinner og menn - kompiser?

Fremhevede innlegg

Gjest Prøvekandidat
Skrevet

Ja, de fleste tenker selvfølgelig sånn. Og det gjør jeg også. Hva fanken skal jeg med ei dame hvis vi ikke kan reise på ferie i sammen engang?

Hvor sier anonym bruker at de aldri reiser på ferie sammen, hun snakket om i fjor og sier ingenting om hvor lenge de har vært sammen eller hvor ofte dette skjer.

Mannen og jeg hadde fem uker ferie hver, 4 av de ukene var familiens ferie og den siste uken vår var den årlige fiske/seilferien hans og storbyferien for meg og mine venninner. Fungerte fint det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor sier anonym bruker at de aldri reiser på ferie sammen, hun snakket om i fjor og sier ingenting om hvor lenge de har vært sammen eller hvor ofte dette skjer.

Mannen og jeg hadde fem uker ferie hver, 4 av de ukene var familiens ferie og den siste uken vår var den årlige fiske/seilferien hans og storbyferien for meg og mine venninner. Fungerte fint det.

Det er stor forskjell på 5 uker i fra hverandre, og 4 uker i sammen og 1 uke hver for seg.

Gjest Prøvekandidat
Skrevet

Det er stor forskjell på 5 uker i fra hverandre, og 4 uker i sammen og 1 uke hver for seg.

Men hvor står det at de gjør dette hvert år?

Gjest Prøvekandidat
Skrevet

Vil hun nekte meg så er det bare å komme med gode argumenter det :)

Ja, da er du nok ikke helt som folk flest er jeg redd ;)

Er i grunnen veldig fornøyd med å ikke være som folk flest, etter din definisjon av begrepet. Tenk hvis du hadde vunnet en opplevelsesreise, i noe hun ikke har interesse av i hele tatt og så sier hun "jeg syns du skal dra jeg Steinar, jeg vil at du skal ha den opplevelsen selv om det betyr at vi ikke får ferie sammen i år, men det kan vi jo ta igjen til neste år", jeg syns sånt er raust og gir meg klump i halsen.

Skrevet

Er i grunnen veldig fornøyd med å ikke være som folk flest, etter din definisjon av begrepet. Tenk hvis du hadde vunnet en opplevelsesreise, i noe hun ikke har interesse av i hele tatt og så sier hun "jeg syns du skal dra jeg Steinar, jeg vil at du skal ha den opplevelsen selv om det betyr at vi ikke får ferie sammen i år, men det kan vi jo ta igjen til neste år", jeg syns sånt er raust og gir meg klump i halsen.

Joda, hvis det finnes en god grunn, så finnes det en god grunn :)

Gjest brutal_mann
Skrevet

Vi er da ikke så usannsynlig tette i pappen at vi ikke vet at det er en mulighet for seksuell tiltrekning mellom to av motsatt kjønn. Eller som Chris Rock sier, every guy you've met since you were 13 has wanted to fuck you :ler:

Og det har han rett i... :roll:

Men det betyr ikke at kvinner og menn aldri kan være bare venner.

Det er ikke noe å diskutere engang, for det er så mange som faktisk er det.

Da vil jeg skrive om litt. Menn og kvinner kan være bare venner så lenge en er obs på at det alltid er en seksuell undertone/tiltrekning og en har vett til å overstyre denne.

At vi kvinner utnytter menns ustyrlige og altoppslukende kåthet for bekreftelse er en latterlig påstand.

He he he. Nei, det er ikke en latterlig påstand ;) Dette kan jeg vise deg MYE av rundt om kring i verden. En av mange grunner til at jeg er meget skeptsik til kvinner på generelt grunnlag :)

Jeg skal ikke snakke for hele kvinnerasen nå, men jeg kjenner i hvert fall ingen som synes det er kult med falske venner som bare vil ned i trusene på dem. Faktisk er ingenting kjipere enn det, spesielt når man går gjennom en krise.

Det er riktig og er for så vidt en annen situasjon. Det er i kriser en ser hvem sine ekte venner er. Men mellom slagene så har en den kjedelige hverdagen, og der er det nok av kvinner som glatt byr på hud med mer for å oppnå noe. (Merk, jeg skal ikke påstå at det ikek er patetisk av menn å la seg bruke på dette viset. Men jeg mener at en har et visst ansvar for å ikke utnytte mennesker).

Gjest Anjelika
Skrevet (endret)

Og det har han rett i... :roll:

Da vil jeg skrive om litt. Menn og kvinner kan være bare venner så lenge en er obs på at det alltid er en seksuell undertone/tiltrekning og en har vett til å overstyre denne.

He he he. Nei, det er ikke en latterlig påstand ;) Dette kan jeg vise deg MYE av rundt om kring i verden. En av mange grunner til at jeg er meget skeptsik til kvinner på generelt grunnlag :)

Det er riktig og er for så vidt en annen situasjon. Det er i kriser en ser hvem sine ekte venner er. Men mellom slagene så har en den kjedelige hverdagen, og der er det nok av kvinner som glatt byr på hud med mer for å oppnå noe. (Merk, jeg skal ikke påstå at det ikek er patetisk av menn å la seg bruke på dette viset. Men jeg mener at en har et visst ansvar for å ikke utnytte mennesker).

Vi er sånn ca enige.

Jeg vet at noen kvinner utnytter menn også, selvsagt.

Men det jeg hadde i mitt lille hode nå var bare meg selv og de rundt meg, gode og nære vennskap som har vart i årevis. Da fremstår det som latterlig å sitte bak en dataskjerm på andre siden av landet å påstå at de vennskapene per definisjon er verdiløse, og i samme slengen demonisere og/eller fordumme alle kvinner og ikke minst fremstille mannen som et ytterst patetisk vesen som gidder å late som han er bestevenn i 10 år i tilfelle det blir pulings en dag - for alt han gjør er styrt av testiklene.

Vi kan vel være enige om at kvinner og menn kan være venner når de er litt smarte rundt det og ingen er utelukkende ute etter å utnytte og/eller pule den andre. Og kaaaanskje vi kan være enige om at blant oppegående, trygge og intelligente mennesker så er dette faktisk den vanlige måten å ha et vennskap på..?

Ok.

Så lenge det er du som bestemmer reglene, innebærer nok dette en litt uortodoks forståelse av begrepet "samarbeid". Men det er for så vidt i orden, bare man er klar over det på forhånd.

Det har blitt pakket inn i fine ord og floskler som samarbeid, kompromisser, sunn fornuft og godt vett gjentatte ganger, men da et lovverk skal inneholde færrest mulig tvetydigheter og lite rom for vide tolkninger så er det kanskje best å notere et sted at alle disse begrepene betyr at Steinar bestemmer.

Endret av Anjelika
Skrevet

Tråden delt igjen, bikinidiskusjonen kan finnes her.

Bond, mod

Skrevet

Det har blitt pakket inn i fine ord og floskler som samarbeid, kompromisser, sunn fornuft og godt vett gjentatte ganger, men da et lovverk skal inneholde færrest mulig tvetydigheter og lite rom for vide tolkninger så er det kanskje best å notere et sted at alle disse begrepene betyr at Steinar bestemmer.

Bestemmer og bestemmer fru Blom.

Hvis den ene parten syns alt er lov, mens den andre har betydelig striktere grenser, hvem skal da bestemme mener du?

Gjest Prøvekandidat
Skrevet

Hvis den ene parten syns alt er lov, mens den andre har betydelig striktere grenser, hvem skal da bestemme mener du?

Det er da man inngår kompromisser, noe som betyr at den som syns alt er lov må begrense seg på enkelte områder og den som har strikte grenser må slakke på noen av de grensene. Man møtes på halvveien. At man er uenige om noe betyr ikke at den ene MÅ bestemme over den andre, for det er ikke kun den enes meninger som er de rette og som man må rette seg etter.

I det tilfellet du nevner så kan det være at det ikke er så ille det den som er litt mer avslappet gjør, men det vil virke sånn for den med de veldig strikte grensene for grensene er så stramme at det skal ingenting til før en grense er trådt over. Å balansere på line i et forhold tror jeg må være slitsomt, så lenge jeg vet forskjell på når jeg er singel og når jeg er i forhold så trenger jeg ikke å danse på line mener jeg.

Skrevet

Det er da man inngår kompromisser, noe som betyr at den som syns alt er lov må begrense seg på enkelte områder og den som har strikte grenser må slakke på noen av de grensene. Man møtes på halvveien. At man er uenige om noe betyr ikke at den ene MÅ bestemme over den andre, for det er ikke kun den enes meninger som er de rette og som man må rette seg etter.

I det tilfellet du nevner så kan det være at det ikke er så ille det den som er litt mer avslappet gjør, men det vil virke sånn for den med de veldig strikte grensene for grensene er så stramme at det skal ingenting til før en grense er trådt over. Å balansere på line i et forhold tror jeg må være slitsomt, så lenge jeg vet forskjell på når jeg er singel og når jeg er i forhold så trenger jeg ikke å danse på line mener jeg.

Problemet er at du må vise partneren at du vet forskjell på når du er singel og når du er i forhold også. Det er ikke nok at du vet det selv hvis du ikke gir det inntrykket.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Den som er minst forelsket er alltid sjefen i et forhold.

Skrevet (endret)

Den som er minst forelsket er alltid sjefen i et forhold.

Ja, du er nok inne på noe der faktisk.

Og det er nok ikke bare forelskelsen det gjelder, men også den som bryr seg mest.

Som regel er dette kvinnen i forholdet, og altså er det mannen som dominerer, tenker jeg ...

Endret av Steinar40
Gjest Prøvekandidat
Skrevet

Og det er nok ikke bare forelskelsen det gjelder, men også den som bryr seg mest.

Som regel er dette kvinnen i forholdet, og altså er det mannen som dominerer, tenker jeg ...

Så mannen er alltid minst forelsket? Og den som bryr seg minst?

Jeg har ennå ikke vært i et forhold hvor kun den ene dominerer, men vet jo om forhold hvor det er sånn men jeg tror ikke det har med mengden forelskelse eller hvor mye man bryr seg å gjøre - det har mer med at enkelte tror at de er sjef pga kjønnet sitt.

Jeg har vært sammen med en EKTE MANN, en mann som ikke er redd for å vise følelser, som bryr seg om andre, åpen, morsom, selvironisk, samfunnsengasjert, god far osv. En skikkelig mann som også var i stand til å håndtere verktøy lære meg å håndtere dem også, og som ikke var redd for å vaske gulv og gjøre husarbeide sammen med meg, heller ikke redd for å innrømme at det var noe han ikke visste, ikke redd for å be om hjelp. Han var et skikkelig menneske.

Skrevet

Så mannen er alltid minst forelsket? Og den som bryr seg minst?

Som du vet så finnes det ingen regel uten unntak. Dermed kan man aldri si alltid.

Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom forelskelsen og kjærlighet - det å bry seg. Jeg vil påstå at kvinner som regel har sterkere empati og større evne til å bry seg om andre. Disse følelsene kan dermed utnyttes av mannen i forholdet.

Jeg har ennå ikke vært i et forhold hvor kun den ene dominerer, men vet jo om forhold hvor det er sånn men jeg tror ikke det har med mengden forelskelse eller hvor mye man bryr seg å gjøre - det har mer med at enkelte tror at de er sjef pga kjønnet sitt.

Med andre ord den sterkes rett. Mennesket er ofte ikke særlig mye bedre enn dette dessverre. Vi er alle egoister i en større eller mindre grad.

Jeg har vært sammen med en EKTE MANN, en mann som ikke er redd for å vise følelser, som bryr seg om andre, åpen, morsom, selvironisk, samfunnsengasjert, god far osv. En skikkelig mann som også var i stand til å håndtere verktøy lære meg å håndtere dem også, og som ikke var redd for å vaske gulv og gjøre husarbeide sammen med meg, heller ikke redd for å innrømme at det var noe han ikke visste, ikke redd for å be om hjelp. Han var et skikkelig menneske.

Ja, han høres da ut som et prakteksemplar :) Alvorlig talt.

Bare vær krystallklar over at langt ifra alle andre menn er som han.

Gjest Anjelika
Skrevet

At du i det hele tatt spør om det viser jo at du åpenbart ikke forstår at et forhold er et samarbeid mellom to likeverdige parter.

Man innretter seg etter den andre når man synes det er fair enough, men det er aldri fordi en har makt og en annen ikke. Man blir enige, man bestemmer seg selv om man synes ting er rimelig. Typen min har bittelitt striktere grenser enn meg (jeg har jo knapt grenser for han), men fremdeles helt kurante, så da holder jeg meg innenfor dem. Ikke fordi han har bestemt det, men fordi jeg vil selv av respekt for han.

Det er så uendelig stor forskjell på det, og på å si "du får ikke gå ut i det miniskjørtet, kvinne". Sistnevnte hadde fått alle damer til å løpe og aldri snu seg tilbake.

At man kan utnytte makt eller at den andre har mest følelser osv har da for faen ingenting med et godt forhold å gjøre. Den sterkestes rett? Haha. Forhold er ikke en krig. Isåfall melder jeg meg ut, so long psycho

Gjest Bianca26
Skrevet

Jeg har oftest sett at det er omvendt jeg da...

Gjest Anjelika
Skrevet

Nei, det er jo du et utmerket eksempel på.

Nettopp derfor holder vi oss milevis unna slike som deg og tiltrekkes av slike som Prøvekandidat beskriver.

Og derfor trenger du ikke advare oss om alt tullet og vissvaset som finnes i ditt og dine (eventuelle) meningsfellers mørke indre, for det er ikke noe problem for oss som ikke hadde tatt i deg med smittevernsutstyr og ildklype engang. Kan ikke jeg være kompis med Bjørn fordi jeg er naiv og han bare vil pule meg sier du? Alright, SAYONARA, værsågod neste.

Skrevet

Jeg har oftest sett at det er omvendt jeg da...

Mener du at dagens kvinner er kalde altså?

Gjest Prøvekandidat
Skrevet

Som du vet så finnes det ingen regel uten unntak. Dermed kan man aldri si alltid.

Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng mellom forelskelsen og kjærlighet - det å bry seg. Jeg vil påstå at kvinner som regel har sterkere empati og større evne til å bry seg om andre. Disse følelsene kan dermed utnyttes av mannen i forholdet.

Med andre ord den sterkes rett. Mennesket er ofte ikke særlig mye bedre enn dette dessverre. Vi er alle egoister i en større eller mindre grad.

Prakteksemplar? Tja, for meg var han det, men han var ingen dott. Han visste å si fra hvis det var noe han ikke var fornøyd med, han hadde sine sider han også akkurat som jeg har.

Og jeg vet at det er flere oppegående menn rundt omkring, kjenner flere jeg og kjenner også noen av motsatt kaliber.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...