Gå til innhold

Kvinner og menn - kompiser?

Steinar40

Anbefalte innlegg

Gjest Prøvekandidat

Her er du inne på et veldig viktig poeng når du skriver:

"Din virkelighet er ikke relevant for min virkelighet."

Dette er nemlig helt nødvendig. Hvis man er så forskjellige at man ikke klarer å se og leve i samme relevante virkelighet, så kan ingenting fungere i praksis.

Og derfor skaper det ingen problemer for mitt kjærlighetsliv at jeg har mannlige venner, fordi jeg velger menn med samme livsoppfatning som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest KateW

Og derfor skaper det ingen problemer for mitt kjærlighetsliv at jeg har mannlige venner, fordi jeg velger menn med samme livsoppfatning som meg.

Ja, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og din livsoppfatning er da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Tør du å la damen din ha mannlige kolleger da, Steinar? Det er mye sex rundt om i kriker og kroker på arbeidsplassen, vet du. For ikke å snakke om julebord og seminarer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KateW

Poenget mitt var interessekonflikten. Du vil ha mannen og du vil gå i miniskjørt.

Da bestemmes altså sunn fornuft av hva som er viktigst for deg (subjektivt).

Poenget er at det er ikke sånn det fungerer.

A) Jeg går ikke i miniskjørt

B) Jeg vil ikke ha menn som skal bestemme hva jeg kan og ikke kan gå med av klær.

Det er ikke en interessekonflikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror med hånda på hjertet at jeg forstår langt mer av hva menn tenker og hvordan de oppfører seg enn hva du gjør, Steinar.

Nei, det tenker jeg vi kan se helt bort ifra.

Der er kvinner flest clueless.

Tilpasse seg, kanskje - men forstå, glem det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er et eller annet grunnleggende galt med dine generaliseringer, Steinar. Du sier som følger:

1. Jeg vet hva som er typisk mann fordi jeg selv er mann

2. Jeg vet hva som er typisk kvinne fordi jeg har vært borti flere kvinner som er slik.

Da stusser jeg på noe:

Basert på den logikken så skulle vel jeg vite hva som er typisk for kvinner basert på at jeg selv er kvinne. Bør ikke det at jeg er kvinne trumfe din erfaring med kvinner når det kommer til generalisering? For du ignorerer jo våre erfaringer med menn siden du mener du vet bedre når du selv er mann?

Jeg håper du kan gi meg et bra svar på dette spørsmålet, og ikke bare flåse det bort. (Og da ser jeg helt bort fra at hele problemstillingen er på jordet siden man ikke kan generalisere hele jordens befolkning basert på egne erfariner med seg selv og det annet kjønn).

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et eller annet grunnleggende galt med dine generaliseringer, Steinar. Du sier som følger:

2. Jeg vet hva som er typisk kvinne fordi jeg har vært borti flere kvinner som er slik.

Da stusser jeg på noe:

Basert på den logikken så skulle vel jeg vite hva som er typisk for kvinner basert på at jeg selv er kvinne. Bør ikke det at jeg er kvinne trumfe din erfaring med kvinner når det kommer til generalisering? For du ignorerer jo våre erfaringer med menn siden du mener du vet bedre når du selv er mann?

Jeg håper du kan gi meg et bra svar på dette spørsmålet, og ikke bare flåse det bort. (Og da ser jeg helt bort fra at hele problemstillingen er på jordet siden man ikke kan generalisere hele jordens befolkning basert på egne erfariner med seg selv og det annet kjønn).

Men påsto ikke du nettopp at du vet hva menn typisk tenker om parforhold, fordi vi er så biologisk like?

To be continued ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stusser jeg på noe:

Du har selvfølgelig mye større muligheter enn meg til å kunne forstå ei helt spesiell individuell kvinne - nemlig deg selv.

Sannsynligvis har du også bedre forutsetninger enn meg til å kunne forstå andre individer av kvinner som du kjenner personlig, fordi du selv er kvinne.

Men om du kan forstå kvinners psyke og oppførsel noe bedre enn meg på en generell og gjennomsnittlig (typisk) basis, det er langt i fra sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig mye større muligheter enn meg til å kunne forstå ei helt spesiell individuell kvinne - nemlig deg selv.

Så hvis jeg som kvinne kun kan kjenne meg selv som kvinne - hvordan kan det da ha seg at du som mann kan kjenne flere menn enn deg selv som individ? Hvordan kan det ha seg at du kan vite hva som er typisk menn fordi du er mann, men jeg som kvinne ikke kan vite noe mer enn en meg som et individ?

Men om du kan forstå kvinners psyke og oppførsel noe bedre enn meg på en generell og gjennomsnittlig (typisk) basis, det er langt i fra sikkert.

Hva er det som gjør at du som mann kjenner menn bedre enn oss kvinner i tråden? Hva er det som gjør at vi ikke kan kjenne menn i tråden fordi du er mann? Ser du ikke feilslutninge i din egen logikk? Du sier du kjenner menn best fordi du er mann - men vil ikke gi oss kvinner det samme, fordi du mener fortsatt du kjenner kvinner bedre enn hva vi gjør selv. (Og med "kjenner kvinner" mener jeg dine generaliserende uttalelser om "typisk kvinner").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg som kvinne kun kan kjenne meg selv som kvinne - hvordan kan det da ha seg at du som mann kan kjenne flere menn enn deg selv som individ? Hvordan kan det ha seg at du kan vite hva som er typisk menn fordi du er mann, men jeg som kvinne ikke kan vite noe mer enn en meg som et individ?

Hva er det som gjør at du som mann kjenner menn bedre enn oss kvinner i tråden? Hva er det som gjør at vi ikke kan kjenne menn i tråden fordi du er mann? Ser du ikke feilslutninge i din egen logikk? Du sier du kjenner menn best fordi du er mann - men vil ikke gi oss kvinner det samme, fordi du mener fortsatt du kjenner kvinner bedre enn hva vi gjør selv. (Og med "kjenner kvinner" mener jeg dine generaliserende uttalelser om "typisk kvinner").

Du kan ikke kjenne andre på deg selv. Og det er helt sant.

Derfor må man lese og følge med på psykologi og vitenskap (biologi) etc., samt studere og filosofere over både seg selv og andre, for å kunne "forstå" andre folks oppførsel litt bedre på et overordnet og generelt (typisk) plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnonymBruker

Du kan ikke kjenne andre på deg selv. Og det er helt sant.

Derfor må man lese og følge med på psykologi og vitenskap (biologi) etc., samt studere og filosofere over både seg selv og andre, for å kunne "forstå" andre folks oppførsel litt bedre på et overordnet og generelt (typisk) plan.

Hva med å faktisk svare på spørsmålet for en gangs skyld!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å faktisk svare på spørsmålet for en gangs skyld!?!

Det har jeg gjort. Man kan ikke kjenne andre på seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg gjort. Man kan ikke kjenne andre på seg selv.

Helt enig. Så hvorfor sier du da at du vet hva som er typisk menn fordi du er mann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Så hvorfor sier du da at du vet hva som er typisk menn fordi du er mann?

Det finnes uansett visse trekk man kan igjenkjenne i andre av samme kjønn.

Instinkter og kjønn-karakteristika.

Jeg antar at du også kan se trekk i andre kvinner som du også har mer eller mindre av selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instinkter blir ofte overstyrt av individuelle forskjeller og kultur. Det er derfor sjelden jeg tør å generalisere så bastant som du gjør om hvordan kvinner og menn er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...