Gå til innhold

Kvinner og menn - kompiser?

Steinar40

Anbefalte innlegg

Gjest Prøvekandidat

Sikkert ikke, men har det noen betydning for meg?

Ganske utrolig at du svarer to ganger på samme innlegg fra meg og gir to forskjellige svar.

I det første svaret var du veldig sikker på at en klar majoritet hadde problemer med kjærestens kompisforhold, mens i det andre svaret er du enig i at jeg sikkert ikke er den eneste som ikke har noen problemer på dette området..

Nå må du bestemme deg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan kan du være så sikker når det faktisk er en klar majoritet bare i denne tråden som kan fortelle at de ikke har opplevd at en eventuell ny kjærestes har sett på vårt kompis/venninneforhold som et problem?? Det er også en majoritet av oss her i tråden som lever/har levd i forhold hvor det ikke har vært verken et tema eller et problem.

Og nei, det trenger ikke å ha noen betydning for deg.. bortsett fra å anerkjenne at det som kan være et problem for deg ikke trenger å være et problem for andre. Jeg prøver ikke å få deg til å leve som meg, jeg prøver bare å fortelle at du ikke sitter på den ultimate sannhet for alle andre. :)

Folkene som er her og diskuterer vil ikke være representative for en befolkning.

Selv om det også har vært andre her tidligere som har vært enig i mitt syn på denne saken.

Og grunnen til at jeg er sikker, er fordi dette er et nedarvet biologisk instinkt i de fleste mennesker. Ingen normale folk liker konkurranse på dette området.

Men jeg har aldri sagt eller trodd noe annet enn at mange ikke vil ha noe problem med det.

Det er bare det at for meg er det helt irrelevant informasjon. Jeg er meg og ingen annen.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Folkene som er her og diskuterer vil ikke være representative for en befolkning.

Selv om det også har vært andre her tidligere som har vært enig i mitt syn på denne saken.

Og grunnen til at jeg er sikker, er fordi dette er et nedarvet biologisk instinkt i de fleste mennesker. Ingen normale folk liker konkurranse på dette området.

Men jeg har aldri sagt eller trodd noe annet enn at mange ikke vil ha noe problem med det.

Det er bare det at for meg er det helt irrelevant informasjon. Jeg er meg og ingen annen.

Ja, jeg har skjønt at du er deg og ingen annen - og til tross for at det vi sier (som ikke samsvarer med det du mener) er fullstendig irrelevant for deg så fortsetter du å ture fram med hva du mener er riktig for befolkningen. Du er så sikker på at du har rett hele tiden..selv om flere sier deg imot i flere tråder med ymse temaer. Så da er vel jeg og mange med meg både her inne og i RL som har det som meg unormale - og jeg vil si at det er et godt liv å være unormal for der er jeg i godt selskap har jeg erfart gjennom livet. :)

Min mann hadde ikke konkurranse fra mine venner, det var rett og slett ingen konkurranse inne i bildet der. Og jeg følte det ikke som en konkurranse at han hadde et par kvinnelige venner. Begge to visste vi forskjellen på et vennskap og et kjærlighetsforhold.

Jeg håper du finner en kvinne som vil gjøre deg like lykkelig som min mann gjorde meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anjelika

Åh, jeg blir litt matt her..

Problemet er jo at du gjentatte ganger påstår at det gjelder veldig mange, faktisk alle. Til og med i dette innlegget klarer du å si at det er et nedarvet biologisk instinkt hos normale folk. Og vi har jo hele tiden sagt at det er irrelevant "informasjon" for oss. Hvorpå du nok en gang gjentar at det vil sannsynligvis medføre komplikasjoner når man får seg kjæreste. Og sånn går no dagan.

Du som er så opptatt av biologiske forklaringer burde forøvrig vite at mennesket er et sosialt dyr som alltid har vært fullstendig avhengige av vennskapsbånd og samhold også. Og det har alltid vært både menn og kvinner i flokken.

Endret av Anjelika
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har skjønt at du er deg og ingen annen - og til tross for at det vi sier (som ikke samsvarer med det du mener) er fullstendig irrelevant for deg så fortsetter du å ture fram med hva du mener er riktig for befolkningen. Du er så sikker på at du har rett hele tiden..selv om flere sier deg imot i flere tråder med ymse temaer. Så da er vel jeg og mange med meg både her inne og i RL som har det som meg unormale - og jeg vil si at det er et godt liv å være unormal for der er jeg i godt selskap har jeg erfart gjennom livet. :)

Min mann hadde ikke konkurranse fra mine venner, det var rett og slett ingen konkurranse inne i bildet der. Og jeg følte det ikke som en konkurranse at han hadde et par kvinnelige venner. Begge to visste vi forskjellen på et vennskap og et kjærlighetsforhold.

Jeg håper du finner en kvinne som vil gjøre deg like lykkelig som min mann gjorde meg. :)

Det jeg prater om er hovedsaklig når man skal inn i et nytt kjæresteforhold der man ikke kjenner noen. Hverken kjæresten eller vennene. Da er det ingen fordel.

Og hvis dama oppfører seg lite fornuftig, så vil det også bli et problem.

Men selv om jeg er sikker på at folk flest i en befolkning, ikke vil like at en ny partner har venner av det annet kjønn, så har jeg aldri påstått at dere andre er unormale.

Det at man ikke er gjennomsnittlig betyr ikke nødvendigvis at man er unormal. Samme hva det måtte dreie seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg blir litt matt her..

Problemet er jo at du gjentatte ganger påstår at det gjelder veldig mange, faktisk alle.

Nei, jeg påstår at det vil være majoritetene i en hel befolkning. Ikke alle.

Du som er så opptatt av biologiske forklaringer burde forøvrig vite at mennesket er et sosialt dyr som alltid har vært fullstendig avhengige av vennskapsbånd og samhold også. Og det har alltid vært både menn og kvinner i flokken.

Ja, mennesket har alltid vært avhengig av vennskapsbånd, med klare begrensninger i, og regler for, hvordan man kan oppføre seg overfor hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men selv om jeg er sikker på at folk flest i en befolkning, ikke vil like at en ny partner har venner av det annet kjønn, så har jeg aldri påstått at dere andre er unormale.

Men, Steinar... Folk flest i en befolkning vil kanskje selv ha venner av begge kjønn. Det er faktisk helt naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, Steinar... Folk flest i en befolkning vil kanskje selv ha venner av begge kjønn. Det er faktisk helt naturlig.

Jeg tviler sterkt på at folk flest har nære venner utenfor familien av det annet kjønn. Bekjente er en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at folk flest har nære venner utenfor familien av det annet kjønn. Bekjente er en annen sak.

Man tar seg jo gjerne en kaffe eller to med bekjente en gang i blant også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar seg jo gjerne en kaffe eller to med bekjente en gang i blant også.

Det er stor forskjell på bekjente og nære venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Hehe, det må være fryktelig vanskelig å være så ullen i hodet som det du er, Steinar. Jeg misunner deg virkelig ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26

Det er stor forskjell på bekjente og nære venner.

mener du at man kun skal ha EN nær venn? og det skal være kjæresten? Hvem skal trøstemå gi støtte når foholdet er i en vanskelig periode, eller når man nettopp har krangla med kjæresten? Eller hva når forholdet tar slutt. Skal man være venneløs da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det må være fryktelig vanskelig å være så ullen i hodet som det du er, Steinar. Jeg misunner deg virkelig ikke!

Det du kaller å være ullen i hodet, betyr at jeg klarer å vurdere en og samme sak ifra mange ulike vinkler og ståsteder. Altså filosofering.

Men det er ikke nødvendigvis alltid noen fordel for meg selv, nei.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mener du at man kun skal ha EN nær venn? og det skal være kjæresten? Hvem skal trøstemå gi støtte når foholdet er i en vanskelig periode, eller når man nettopp har krangla med kjæresten? Eller hva når forholdet tar slutt. Skal man være venneløs da

Har du hørt om begrepet venninner? Altså kvinnelige venner.

Det er faktisk ganske utrolig at det for en del kvinner tydeligvis ikke er mulig å ha en eller flere nære kvinnelige venner. Noe som vil være mye sunnere og mer praktisk for alle parter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Folk flest, her gjør du det igjen... generaliserer uten egentlig å vite hva du snakker om..

De folka jeg kjenner og omgås har ingen problemer med å ha nære venner av begge kjønn, men som noen har sagt før her så er det forskjell på venner og nære venner. Gode venner har vi mange av men nære venner har vi færre av. Jeg har to mannlige venner men det er bare den ene som er nær venn, og i hans tilfelle så er jeg like nær venn med hans kone også. Og jeg er god venn med den andre mannen og hans kone. Og så har jeg mange gode venninner og noen få nære venninner.

Så vi kvinner er faktisk i stand til å ha nære vennskap til kvinner, og i tillegg til enkelte menn. Men den som står først er uansett kjæresten, men jeg kommer aldri til å velge bort venner for en mann - han kan gå videre til en dame som passer han bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Prøvekandidat

Har du hørt om begrepet venninner? Altså kvinnelige venner.

Det er faktisk ganske utrolig at det for en del kvinner tydeligvis ikke er mulig å ha en eller flere nære kvinnelige venner. Noe som vil være mye sunnere og mer praktisk for alle parter.

Vi er faktisk veldig i stand til å ha en eller flere nære venninner, det er ikke sånn at vi enten har kun venninner eller kun mannlige kompiser.. vi har en miks av begge og det er egentlig veldig sunt syns jeg.. Og jeg for min del velger ikke ut venner ut fra hva som er praktisk for meg.. Med praktisk så tenker jeg at "å hun er elektriker, det kan være praktisk å ha en elektriker i venneflokken i tilfelle jeg trenger det en dag." - og det er ikke sånn jeg velger vennene mine. Og ja jeg har en kvinnelig elektriker blant vennene mine, men hun var ikke det da jeg ble kjent med henne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er faktisk veldig i stand til å ha en eller flere nære venninner, det er ikke sånn at vi enten har kun venninner eller kun mannlige kompiser.. vi har en miks av begge og det er egentlig veldig sunt syns jeg.. Og jeg for min del velger ikke ut venner ut fra hva som er praktisk for meg.. Med praktisk så tenker jeg at "å hun er elektriker, det kan være praktisk å ha en elektriker i venneflokken i tilfelle jeg trenger det en dag." - og det er ikke sånn jeg velger vennene mine. Og ja jeg har en kvinnelig elektriker blant vennene mine, men hun var ikke det da jeg ble kjent med henne. :)

Som regel treffer man varige og nære venner eller venninner tidlig i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest, her gjør du det igjen... generaliserer uten egentlig å vite hva du snakker om..

Så lenge det ikke finnes noen vitenskaplig utført statistikk på området, så kan det bare bli spekulasjoner. Som altså betyr at mine påstander er akkurat like riktige og gode som dine.

De folka jeg kjenner og omgås har ingen problemer med å ha nære venner av begge kjønn, men som noen har sagt før her så er det forskjell på venner og nære venner. Gode venner har vi mange av men nære venner har vi færre av. Jeg har to mannlige venner men det er bare den ene som er nær venn, og i hans tilfelle så er jeg like nær venn med hans kone også. Og jeg er god venn med den andre mannen og hans kone. Og så har jeg mange gode venninner og noen få nære venninner.

Så vi kvinner er faktisk i stand til å ha nære vennskap til kvinner, og i tillegg til enkelte menn. Men den som står først er uansett kjæresten, men jeg kommer aldri til å velge bort venner for en mann - han kan gå videre til en dame som passer han bedre.

Det skal du ikke være redd for. En mann som ikke liker ditt forhold til en venn av det annet kjønn, og det ikke er mulig snakke deg til vett, kommer sikkert til å gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan du påstå dette? Hvordan kan DU på bakgrunn av hva DU synes/tror/"filosoferer" deg frem til, påstå at dette er normalen???

Hva med mennesker som flytter, gjerne langt avgårde, noen ganger over landegrensene? De får nye jobber, nye bekjentskaper, nye VENNER (!!!) som kan være akkurat like varige og nære som kameratene man fikk som yngre.

I tillegg utvikler man seg hele tiden, og jeg har opplevd flere ganger at mine venninner og jeg utvikler oss i forskjellig retning. Vennskapet består, men ikke på samme nivå.

Så lenge det ikke finnes noen vitenskaplig utført statistikk på området, så kan det bare bli spekulasjoner. Som altså betyr at mine påstander er akkurat like riktige og gode som dine.

Det skal du ikke være redd for. En mann som ikke liker ditt forhold til en venn av det annet kjønn, og det ikke er mulig snakke deg til vett, kommer sikkert til å gå videre.

Er du fullstendig vanvittig??? Intet oppegående menneske med et minimum av respekt for andre vil prøve å snakke kjæresten sin "til vett" ifht til dennes vennskap. Dette er det kun mennesker med mangelfullt utviklede sjelsevner og et ekstremt kontrollbehov som prøver på.

Om det er snakk om "venner" som utnytter kjæresten din, så er jeg enig at man gjerne kan prøve å få henne/ham til å forstå at dette ikke er et sunt og gjensidig vennskap, men det er ikke det som er temaet her. Vi snakker om normale venner av motsatt kjønn, som du da mener det ikke er normalt og "sunt" for forholdet å ha...

Steinar - du skremmer meg. Jeg håper for guds skyld at du troller. For din egen del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Noen venner beholder man fra barnsben av, andre kommer til etterhvert. Selv har jeg vel 1 venninne som er "blitt med" fra barndommen av, -de andre har jeg blitt venner med i studietid og arbeidsliv og ingenting tilsier at de sist ankomne er "dårligere" venner enn den jeg har fra ungdomstida. Mulig mine venninner er sære, men slik er det faktisk for de fleste av dem også - en salig miks av gamle og nye venner.

En mann som ville følt behov for å snakke meg til vett pga mannlige venner skulle ikke bare fått lov til å gå videre, jeg ville gladelig vinket ham avsted. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...