Gå til innhold

Vil bli ung mamma

Anbefalte innlegg

Gjest Jente 19
Skrevet

Hei..

Jente på 19 her, ifra Østfold. Har utrolig lyst å bli mamma.. Typen min tenker det samme, han er 29 og klar for å starte familie.. Har vært sammen i snart 8 mnd nå. Elsker hverandre.

Vi tenker å begynne og prøve nå. Har lyst og være unge foreldre. Men er usikker på det økonomiske..

Han har jobbet noen år, har vært uten fast jobb en stund. Får noen jobber via Manpower. Men er vanskelig og si hvordan situasjonen kommertil å bli framover. Han har også vondt i ryggen, sliter med dette. Kansje uføretrygdet i framtida.

Jeg har et år fra helse og sosial og nesten ett halvt år fra barn og ungdom. Har friår nå. Har lyst å satse på familie, har alltid ville vært ung mamma. Lurer på hvilken støtte jeg kan få fra NAV, trygd osv. Skjønner ikke helt systemet.. Har vært inne på nettsida men ble ikke noe klokere. Dobbel barnetrygd hvis vi ikke bor sammen, men det gjør vi.. Bor i kjelleren til mine foreldre. Men hva med svangerskapet , hva skal jeg forsørge meg med da. Hva har jeg egentlig krav på, og barnet når det kommer..

Huff burde kanskje tatt turen på NAV og fått høre selv. Men fint om noen vet litt om dette eller har vært i samme båt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du har ikke rett på noenting, annet enn barnetrygd som alle andre får. Du har ansvar for å forsørge deg selv, akkurat som alle andre voksne. ;)

Har du vært uten inntekt før du føder får du engangsstødnad.

Siden du spør hva du skal leve av i svangerskapet regner jeg med du ikke jobber?

Endret av Iril
Gjest Airi Chikako
Skrevet

Vent! Du kan fremdeles bli ung mamma selv om du blir det etter at du har fylt tjue. Jeg synes ikke dere har vært sammen så lenge at dere bør begynne å tenke på familie ennå, spesielt ikke når situasjonen er så usikker.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Det du vil ha krav på fra navn er foreldrepenger (dersom du har tjent over 0,5G) eller engangsstøtte på rundt 35.000. I tillegg til barnetrygd på 970kr/mnd.

Foreldrepengene må du ha vært i jobb de siste 6 mnd før fødsel for å få, og det er et krav om minstebeløpet du må ha tjent før du får rett til dette. Og det er din inntekt dette går på, ikke samboeren din sin.

Jobber du i friåret ditt? Hvis ikke, så bør du og samboeren din først og fremst få dere stabile jobber før dere får barn. For litt strøinntekt her og der, samt engangsstødnad og barnetrygd gir ikke spesielt mye i kassa, og er ikke til å overleve på.

Gjest Tulla
Skrevet

Det eneste du har krav på fra NAV er nedkomststønad, og barnetrygd for ett barn.

Du får ikke svangerskapspenger hvis du ikke har jobbet seks av de siste ti månedene før fødsel. Overgangsstønad og dobbel barnetrygd får du ikke, siden du bor sammen barnefar.

Dessuten er det temmelig frekt å tro at resten av oss vil forsørge deg og ditt barn....

Gjest Vilma
Skrevet

Du og typen får gjøre som alle andre. Jobbe. Du har rett på litt over 900 kr i måneden (barnetrygd) fra Nav, og det er det.

Skrevet

Du har vel rett på engangsstønad, eventuell kontantstøtte og barnetrygd.

Gjest Vilma
Skrevet (endret)

Du har vel rett på engangsstønad, eventuell kontantstøtte og barnetrygd.

Kontantstøtte er vel fra barnet fyller ett år.

edit: skrivefeil

Endret av Vilma
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er helt greit at du vil bli ung mamma, men jeg syns ikke man burde planlegge familie så lange man ikke kan forsørge den. Hva gjør du i "friåret" ditt? Hvis du ikke har noen jobb så tror jeg ikke du kan vente deg noe annet enn barnetrygd og sosialhjelp fra NAV, og det blir du neppe særlig rik av. Minst én av dere burde hatt en fast jobb med god inntekt, nok til å forsørge en familie. Velferdsstaten tar vare på alle, også de som ikke kan (eller vil) jobbe, men du gjør deg selv og familien en tjeneste hvis du (eller samboeren) skaffer deg en jobb før dere blir foreldre. Med penger kun fra NAV kommer dere til å leve trangt! Dere kan jo ikke bo i kjelleren til foreldrene dine resten av livet heller.

Skrevet

Kontaktstøtte er vel fra barnet fyller ett år.

Ok.

Skrevet

Jeg er ikke en av dem som mener at man må ha fast jobb, eie villa og ha utbetalt stasjonsvogn før man får barn. Men det du beskriver her, ts, er rett og slett uansvarlig. Trygd er noe man skal søke om når alle andre utveier er prøvd (skole og jobb) og man ikke er istand til å forsørge seg selv. I ditt tilfelle høres det ut som du er godt istand til å forsørge deg selv, du må bare vente med barn til du har jobbet lenge nok og tjent nok til å få svangerskapspermisjon.

Skrevet

Det du vil ha krav på fra navn er foreldrepenger (dersom du har tjent over 0,5G) eller engangsstøtte på rundt 35.000. I tillegg til barnetrygd på 970kr/mnd.

Foreldrepengene må du ha vært i jobb de siste 6 mnd før fødsel for å få, og det er et krav om minstebeløpet du må ha tjent før du får rett til dette. Og det er din inntekt dette går på, ikke samboeren din sin.

Jobber du i friåret ditt? Hvis ikke, så bør du og samboeren din først og fremst få dere stabile jobber før dere får barn. For litt strøinntekt her og der, samt engangsstødnad og barnetrygd gir ikke spesielt mye i kassa, og er ikke til å overleve på.

jobber ikke nei.. har bodd hjemme så har ikke trengt det.. Men nå som jeg blir gravid vil nok foreldrene mine at jeg skal forsørge meg selv, vil ikke utnytte dem heller.

Men har vel krav på vanlig trygd vel. For og sette det litt på spissen så har vel JEG krav på trygd når snøhulemannen får det. Kommer jo til og ha en liten en å forsørge snart..

Kommer ikke til og vente.. Man må få barn når man føler for det selv!! Er utrolig klar for å bli mamma..:)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dessuten er det temmelig frekt å tro at resten av oss vil forsørge deg og ditt barn....

Enig.

Det høres ikke ut som forholdene ligger til rette for at dere skal få barn riktig ennå. Dessuten har dere (i alle fall etter min mening) ikke vært sammen lenge nok til å tenke på det en gang. Og for å være ærlig virker du ikke på langt nær moden nok til å bli mor ennå. Gi det noen år, er dere fremdeles sammen og hvertfall en av dere i jobb, kan dere tenke på det da :)

Skrevet

Dette er nok bare tull.

Uvitende arbeidssky jente fra Norges harryfylke Østfold, sammen med en MYE eldre kjæreste uten fast jobb og gode fremtidsutsikter. Knapt vært sammen i 8 mnd. Kjenner ikke til noen rettigheter, vet ikke at man må ha vært i arbeid en viss tid for å få stødnad + + +

Jadda!

Skrevet

For og sette det litt på spissen så har vel JEG krav på trygd når snøhulemannen får det. Kommer jo til og ha en liten en å forsørge snart..

:dåne: :skratte:

Skrevet

Men nå som jeg blir gravid vil nok foreldrene mine at jeg skal forsørge meg selv, vil ikke utnytte dem heller.

Men staten vil du utnytte?

Men har vel krav på vanlig trygd vel. For og sette det litt på spissen så har vel JEG krav på trygd når snøhulemannen får det.

Som mange andre har sagt har du krav på engangsstønad og barnetrygd. Engangsstønaden er en sum som naturlig nok bare blir utbelalt en gang og det meste av den kommer du til å bruke på utstyr til barnet. Barnetrygden på litt over 900 kr måneden er ikke på langt nær nok til å dekke ditt eget behov for mat engang.

Gjest SmallTalk
Skrevet

jobber ikke nei.. har bodd hjemme så har ikke trengt det.. Men nå som jeg blir gravid vil nok foreldrene mine at jeg skal forsørge meg selv, vil ikke utnytte dem heller.

Men har vel krav på vanlig trygd vel. For og sette det litt på spissen så har vel JEG krav på trygd når snøhulemannen får det. Kommer jo til og ha en liten en å forsørge snart..

Kommer ikke til og vente.. Man må få barn når man føler for det selv!! Er utrolig klar for å bli mamma..:)

Ehhh... Trygderettigheter er noe man opparbeider seg gjennom arbeid. Og så vidt jeg husker, så er snøhulemannen uføretrygded. Noe som vil si at han ikke er i stand til å utføre arbeid, og da får penger fra staten.

Du, derimot er i full stand til å arbeide. Og du burde virkelig få ræva i gir og begynne å søke jobber dersom du har sååå lyst til å bli mamma nå. Da får du få hue ut av ræva og innse alle de andre forpliktelsene som kommer med. Som å sørge for penger nok til at det står mat på bordet.

At du er dårlig til å planlegge, det driter staten i. All den tid du ikke jobber, så vil du ha karv på engangsstødnad og barnetrygd. That's it. Du kan sikkert klare å få grini deg til livsopphold (penger fra sosialen) et par måneder, men du vil nok få beskjed om å komme deg ut i jobb.

Men for all del, ikke bruk hodet. Det er jo bare såååå viktig å bli gravid akkurat når man føler for det og å la ungen bli skadelidende fordi man ikke har råd til klær, mat og tak over hodet. Så mye for den frir vilje... :roll:

Skrevet

Vent til dere har det økonomiske i orden! Det tyder på at du ikke er moden nok når du tenker at dere skal leve på det dere kan få av staten.. (som forsåvidt er ganske lite) Du vil vel legge det best mulig til rette for barnet ditt? :)

Skaff deg en jobb, og jobb så lenge at du har krav på svangerskapspenger ihvertfall..

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke at jeg støtter TS' straka veg til White Trash City, men..

Standard trygd har hun vel også "krav" på? Jeg mener, dette er vel noe alle arbeidssky mennesker får utbetalt. Dessuten lar vel ikke NAV en baby sulte heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...