Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Det er forskjell på å få et inntrykk av en person på bakgrunn av klesstil og oppførsel, en annen ting å handle på bakgrunn av det, med alt det måtte innbære. Som jeg har skrevet, man sender signaler med klesstil, men man kan ikke gå ut ifra at de er riktige. Og det gjelder spesielt slike negative kjennetegn som emokulturen har.

Jammen jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke skal anta at en som kler seg som en emo ønsker å bli forbundet med emo kulturen (og vennligst se bort fra de negative trekkene du tror at vi tenker når vi ser en emo). Jeg forstår ikke hvorfor ikke jeg når jeg ser en gutt i lang sort frakk med langt farget sort hår med liltt syke farger innimellom, svarte bukser, t-skjorte med "død" motiv og converse eller dr. martens - sammen med venninnen sin i samme stil - hvorfor skal jeg ikke kunne tenke: ah emoer. Og det er virkelig alt jeg gjør: jeg tenker "ah emoer". Akkurat som jeg tenker "ah punker" eller "ah hippietiden lever enda" når jeg ser mennesker med den klesstilen.

Hvorfor forbeholder du deg retten til å fordømme oss for å gruppere mennesker som følger en trend av en eller annen sort innenfor den trenden så lenge vi ikke deler ut tlf nummer til nærmeste psykiatriske senter eller roper stygge ting etter dere?

Og tro du meg, jeg tenker "høyre velger" når jeg ser en typisk pappagutt med stramt slips og dress i en setting der alle andre er litt løsere i snippen.

Endret av Blondie65
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blondie65: Det var en morsom variant å vri det over på hvordan man oppfatter sine med-(og mot)debattanter på bakgrunn av nick og avatar :). Artig å lese hva man tenker.

Mitt navn og min avatar er nok satt litt i sammenheng med hverandre. "zuperduper" og "absolutely fabolous" (dama på bildet mitt) var vel ment å vise to motstridende ting (akkurat som jumpforjoy med sitt bilde). Zuperduper sier at jeg er super :jepp: - og absolutely fabolous-dama sier jo det stikk motsatte :tristbla: . Så hva sitter man igjen med: jo en helt vanlig dame: meg :) .

Gjest Bianca26
Skrevet

Selvskading og selvmord plager ingen? Neivel. :roll:

Vet ikke hvordan Emo-kulturen har utviklet seg i dag, men på 90-tallet var det en kultur der unge med psykiske vansker fant samhold, og ikke nødvendigvis på en positiv måte. De psykiske lidelsene ble dyrket som en bra ting, og selvskading ble sett på som kult. Dette er/var åpenbart en negativ kultur.

Men jeg synes likevel det blir feil å bruke det som skjellsord, eller å "disse" dem (om det betyr det det tror jeg betyr.. gammel er jeg..), de trenger forståelse og hjelp til å komme seg ut av mønsteret og kulturen.

Jeg tror det er fordommer folk har mot emoer at de driver og skader seg selv. Tror jeg ikke noe på. Mange ungdommer som sliter med slike ting uten å være emo.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Blondie65: Det var en morsom variant å vri det over på hvordan man oppfatter sine med-(og mot)debattanter på bakgrunn av nick og avatar :). Artig å lese hva man tenker.

Hvorfor leser du det motsatte av det du skriver?

Mitt navn og min avatar er nok satt litt i sammenheng med hverandre. "zuperduper" og "absolutely fabolous" (dama på bildet mitt) var vel ment å vise to motstridende ting (akkurat som jumpforjoy med sitt bilde). Zuperduper sier at jeg er super :jepp: - og absolutely fabolous-dama sier jo det stikk motsatte :tristbla: . Så hva sitter man igjen med: jo en helt vanlig dame: meg :) .

Det var en morsom vri. På den annen side: hvis du ikke hadde likt absolutely fabolous serien hadde du nok ikke sett nok på denne til å vite alt dette og da hadde vel du ikke valgt nicket/avataren heller (forøvrig kan jeg også nevne at det tok meg lang lang tid å vri ut av hjernen min hvem det var du hadde som avatar og det på tross av at jeg er fan av Jennifer Saunders).

Endret av Blondie65
Skrevet

Jammen jeg forstår ikke hvorfor jeg ikke skal anta at en som kler seg som en emo ønsker å bli forbundet med emo kulturen (og vennligst se bort fra de negative trekkene du tror at vi tenker når vi ser en emo). Jeg forstår ikke hvorfor ikke jeg når jeg ser en gutt i lang sort frakk med langt farget sort hår med liltt syke farger innimellom, svarte bukser, t-skjorte med "død" motiv og converse eller dr. martens - sammen med venninnen sin i samme stil - hvorfor skal jeg ikke kunne tenke: ah emoer. Og det er virkelig alt jeg gjør: jeg tenker "ah emoer". Akkurat som jeg tenker "ah punker" eller "ah hippietiden lever enda" når jeg ser mennesker med den klesstilen.

Men jeg skjønner ikke hvorfor man skal anta at de som går i svarte klær (med eller uten frakk), med svart eller rødt eller blått hår, piercing - at de nødvendigvis er emo? Eller at de tilhører eller liker emokulturen?

Emo er jo sånn sett et legitimt begrep, det er jo barn og unge som sikkert kan definere seg som emo. Men fra det å til å anta at alle med en stil som er "svart" skal være emo - det er å trekke det altfor langt. Når man i tillegg ser og hører at de får stygge slengbemerkninger ute, da stusser jeg virkelig.

Gjest Blondie65
Skrevet

Emo er jo sånn sett et legitimt begrep, det er jo barn og unge som sikkert kan definere seg som emo. Men fra det å til å anta at alle med en stil som er "svart" skal være emo - det er å trekke det altfor langt. Når man i tillegg ser og hører at de får stygge slengbemerkninger ute, da stusser jeg virkelig.

Kan jeg få lov å anta det når de opptrer i flokk med emo påskrevet t-skjorten?

Kan jeg få lov å anta at en med punkesveis med SID t-skjorte er punker?

Kan jeg få lov å anta at en dame med batikk skjørt, pinkort hår og fredsymbol på t-skjorten er hippie når hun kjører forbi meg i sin VW transporter fra 60-tallet med biodiesel på tanken og regnbue på siden av bilen?

Og jeg har vel snart sagt 10 ganger at jeg ikke synes noe om å rope etter noen eller dømme noen pga klesstilen?

Skrevet

Hvorfor leser du det motsatte av det du skriver?

Nå skjønte jeg ikke helt? Men jeg antar at du trodde at når jeg skriver "man" så mener jeg meg selv. Det gjør jeg ikke jeg mener "alle" (her i debatten).

Det jeg mente å si var noe sånt som "artig å lese hva de forskjellige personene i debatten tenker om de andre".

Det var en morsom vri. På den annen side: hvis du ikke hadde likt absolutely fabolous serien hadde du nok ikke sett nok på denne til å vite alt dette og da hadde vel du ikke valgt nicket/avataren heller (forøvrig kan jeg også nevne at det tok meg lang lang tid å vri ut av hjernen min hvem det var du hadde som avatar og det på tross av at jeg er fan av Jennifer Saunders).

Det er helt sant. Jeg hadde ikke brukt henne hvis jeg ikke hadde sett på serien (og likt den?).

:)

Skrevet

Kan jeg få lov å anta det når de opptrer i flokk med emo påskrevet t-skjorten?

Kan jeg få lov å anta at en med punkesveis med SID t-skjorte er punker?

Kan jeg få lov å anta at en dame med batikk skjørt, pinkort hår og fredsymbol på t-skjorten er hippie når hun kjører forbi meg i sin VW transporter fra 60-tallet med biodiesel på tanken og regnbue på siden av bilen?

Og jeg har vel snart sagt 10 ganger at jeg ikke synes noe om å rope etter noen eller dømme noen pga klesstilen?

Du kan få anta akkurat hva du vil du.

Det jeg skrev om emoer, er på generelt grunnlag - og jeg tror mange (ikke nødvendigvis du) ikke ser lengre enn til de ytre beskrivelsene jeg ga.

Alså: jeg svarer på ditt innlegg - men svaret mitt blir på generelt grunnlag i debatten, hvis du skjønner.

Skrevet

Vær litt ærlig med deg selv nå - hvorfor har du ikke valgt slike avatarer?

Jeg veit ikke om jeg skal begynne å gå på din person (som du gjør med meg) eller om jeg skal svare deg saklig. Jeg går og tar meg en bolle, og kommer tilbake når jeg har roa meg ned. (Jepp, jeg blir usannsynlig provosert av folk som tror de veit bedre hvordan jeg tenker enn jeg veit sjøl.)

Skrevet

Jumpforjoy: jeg ser i alle fall humoren og det motstridende i navn og bilde :)

Jeg antar man velger forskjellige ting fordi man er forskjellige mennesker.

Jeg får foreksempel helt hikke av diverse sukkersøte bilder som skal illustrere en person. Men det er nå meg.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg veit ikke om jeg skal begynne å gå på din person (som du gjør med meg) eller om jeg skal svare deg saklig. Jeg går og tar meg en bolle, og kommer tilbake når jeg har roa meg ned. (Jepp, jeg blir usannsynlig provosert av folk som tror de veit bedre hvordan jeg tenker enn jeg veit sjøl.)

Men det er jo ikke ment som et angrep. Og du står selvsagt fritt til å la være å svare.

Skrevet

Men det er jo ikke ment som et angrep. Og du står selvsagt fritt til å la være å svare.

Når du skriver "vær litt ærlig med deg sjøl nå", så er du ganske så nedlatende. Tror du ikke jeg veit veldig godt hvorfor jeg gjør det jeg gjør? Uansett hva jeg har valgt eller ikke valgt, så har jeg tanker bak det. Årsaken til hvorfor jeg har valgt som jeg har, kan ikke du vite noe om.

Nå velger jeg i alle fall å legge diskusjonen om min avatar død. Jeg har mye jeg kunne sagt om din avatar, men jeg vil ikke synke til det det nivået å gå på person. Ei heller vil jeg rettferdiggjøre mitt valg av avatar. Det er kun en avatar. Og i mine øyne er den morsom. Folk som tar humoren får seg kanskje et fnis, resten kan gå og ta seg en bolle.

Skrevet

Jumpforjoy: jeg ser i alle fall humoren og det motstridende i navn og bilde :)

Jeg antar man velger forskjellige ting fordi man er forskjellige mennesker.

Jeg får foreksempel helt hikke av diverse sukkersøte bilder som skal illustrere en person. Men det er nå meg.

Så flott. Da finnes det i alle fall én her. Og jeg er enig med deg, jeg er heller ikke noe fan av det du kaller sukkersøte bilder.

Likte forøvrig din kombo også. ^^

Gjest Blondie65
Skrevet

Når du skriver "vær litt ærlig med deg sjøl nå", så er du ganske så nedlatende. Tror du ikke jeg veit veldig godt hvorfor jeg gjør det jeg gjør? Uansett hva jeg har valgt eller ikke valgt, så har jeg tanker bak det. Årsaken til hvorfor jeg har valgt som jeg har, kan ikke du vite noe om.

Nå velger jeg i alle fall å legge diskusjonen om min avatar død. Jeg har mye jeg kunne sagt om din avatar, men jeg vil ikke synke til det det nivået å gå på person. Ei heller vil jeg rettferdiggjøre mitt valg av avatar. Det er kun en avatar. Og i mine øyne er den morsom. Folk som tar humoren får seg kanskje et fnis, resten kan gå og ta seg en bolle.

Du trenger ikke forsvare ditt valg av avatar. Det jeg prøvde å belyse var hvorfor du ikke automatisk valgte Bush eller en feel-good avatar. Dette trenger du ikke svare på.

Når det gjelder min person og avatar og mitt nick:

Blondie er valgt fordi jeg er blond. Veldig mange antar da at man er automatisk dum. Dermed kan man jo bli litt overrasket hvis man oppdager at jeg ikke er dum ...

65 er det året jeg er født.

Rose som avatar er valgt fordi jeg liker roser.

Jeg har ikke valgt en avatar som uttrykker noe om mine innerste tanker i form av om jeg er i svært godt humør eller ikke. Jeg har heller ikke et politisk budskap i min avatar selv om noen sikkert kan få det til.

Jeg ber om unnskyldning for at jeg tydeligvis - uten å mene det - har tråkket deg for nære, og det har slett ikke vært meningen å være nedlatende.

Skrevet

Hvorfor forbeholder du deg retten til å fordømme oss for å gruppere mennesker som følger en trend av en eller annen sort innenfor den trenden så lenge vi ikke deler ut tlf nummer til nærmeste psykiatriske senter eller roper stygge ting etter dere?

Jeg fordømmer ingen. Jeg ser bare ikke behovet med å sette folk i bås.

Skrevet

Uansett om vi er oss bevisste på det eller ikke så setter vi mennesker i bås. Det har å gjøre med at hjernen bare takler så og så mye informajson, så antagelser og "bås-setting" er helt nødvendig. Dette gjelder ikke bare mennesker, men det mest av hva vi registrerer i løpet av en dag. Og hvorfor er det nødvendigvis noe negativt å sette noen i bås? Når jeg ser disse sortkledde menneskene så ja, jeg tenker "emoer", men jeg tenker IKKE at vedkommende skader seg selv etc.

Skrevet

Uansett om vi er oss bevisste på det eller ikke så setter vi mennesker i bås. Det har å gjøre med at hjernen bare takler så og så mye informajson, så antagelser og "bås-setting" er helt nødvendig. Dette gjelder ikke bare mennesker, men det mest av hva vi registrerer i løpet av en dag. Og hvorfor er det nødvendigvis noe negativt å sette noen i bås? Når jeg ser disse sortkledde menneskene så ja, jeg tenker "emoer", men jeg tenker IKKE at vedkommende skader seg selv etc.

Det trenger ikke å være utelukkende negativt å sette folk i bås. Men i mange tilfeller vil det være det. Man begrenser folk så veldig ved å plassere dem i båser, og de fleste er mer komplekse enn som så. Det i seg selv utgjør ikke et problem, men hvis man handler ut i fra det, så kan det fort bli det.

Og jeg forstår selvsagt at vi har begrensninger, og i det fleste tilfeller vil farges av tidligere erfaring og sånn sett automatisk plassere folk i en kategori, uten at vi bevisst tenker over det. Som sagt over, det er først når vi handler, og om vi da eventuelt lar oss påvirke av det eller ei, at det har noe å si.

Skrevet

Tja, man kan jo velge å ikke sette folk i bås. Jeg trives veldig godt med det ;) (Med mindre jeg setter folk i "bås" på spøk, men det er jo en helt annen sak.)

fordommer kan trenes vekk :)

Skrevet

Man begrenser folk så veldig ved å plassere dem i båser, og de fleste er mer komplekse enn som så.

Det varierer kanskje fra person til person, men jeg innbiller meg ikke at jeg vet alt om en person ut i fra klesstilen. Men at vedkommende er en viss type person har jeg nok med stor sannynlighet rett i, selv om jeg ikke kjenner alle detaljer.

Det i seg selv utgjør ikke et problem, men hvis man handler ut i fra det, så kan det fort bli det.

Jeg lurer på hva slags handlinger du mener? Jeg, og folk flest, "handler" jo ikke noe videre når vi ser en "emo", vi bare registrere det og går videre. Noen ytters få slenger kanskje noen kommentarer, men disse ville kanskje kommentert mye annet også.

Skrevet

Både klær og kroppsspråk sender jo ut signaler... jeg foretrekker å være rundt mennesker som liker å sende ut positive signaler, uansett hvilken bås de eventuelt er i. Enkelt og greit :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...