Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Vitaminbjørn
Skrevet

Det finnes en mellomting.

Jeg kjøper ikke klær bare fordi det er moteriktig, men jeg unngår ikke å kjøpe samme plagget av den grunn heller om jeg liker det. Om det gir mening.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes en mellomting.

Jeg kjøper ikke klær bare fordi det er moteriktig, men jeg unngår ikke å kjøpe samme plagget av den grunn heller om jeg liker det. Om det gir mening.

Forstår hva du mener. Men det er jo ikke det det handler om, at man gjør noe for å ikke gjøre noe alle andre gjør. Det kan være det er slik for noen, men hovedsaklig så handler emokulturen og andre subkulturer om å gjøre opprør mot normene som råder i samfunnet. Man identifiserer seg ikke med massen, enten det gjelder politikk, verdier eller noe så "lite" som klesstil.

Skrevet

Ok, hva er greia med at "alle" disser emokids? Jeg ser ikke forskjellen mellom denne og andre subkulturer i den forstand at emo liksom er verre enn de andre. Emo blir jo brukt som skjellsord i visse tilfeller, i alle fall med hensikt å disse personen det snakkes om. Jeg har også blitt kalt emo, uten at jeg identifiserer meg med den kulturen, og merker jeg blir provosert siden jeg ikke forstår hva som tilsynelatende er galt med å være emo. Har det med musikksmak, klessmak, oppførsel eller andre ting å gjøre? I så fall, hva er det som er så galt med å være emo, enten man bare er det i klærna eller i sinn?

Vanskelig å svare på. Selv har jeg alltid brukt svarte klær + klær med sterke farger, dette fordi jeg kler svart bedre enn f.eks brun, og pastellfarger ser jeg rett og slett sjøsyk ut i. :fnise: På grunn av dette har jeg blitt kalt emo i alle år, til og med i alder av 24 år. Nå har jeg mørkebrunt hår og er lys i huden, men er absolutt ikke emo i hverken klesstilen eller hvordan jeg sminker meg/er på håret, og hvertfall ikke personlighetsmessig. Hvorfor folk tar seg rett til å sette folk i en bås på denne måten basert på det de ser/tror de ser vet jeg ikke. Synes det er veldig merkelig og ikke minst unødvendig.

Skrevet

Henger du deg virkelig opp i hva folk slenger på seg, nok til å klare å finne ut at du synes det ser latterlig ut? Skaper klær folk?

Har ikke emo-stil selv, men psy-stil, og er like overrasket hver gang folk MÅ kommentere. Min kropp, min business hva jeg dekker den med. Personen bak klærne er da mye viktigere å fokusere på, enn stilen han/hun velger å kjøre?

Trodde vi var kommet lengre enn det her.

Som sagt synes jeg det er greit at folk er seg selv, men jeg synes det ser teit ut. Det er bare min personlige mening, og ikke noe annet.

Skrevet

Jeg kan ikke si sikkert at dette er feil, men jeg vil tro det heller har med folka du henger med å gjøre? "Streite" folk kan være grusomt fordomsfulle de også, og si akkurat det du nevner.

Her er jeg enig med Cyanid. Det er vel ikke så viktig med hva folk kler seg i? Forøvrig kan du jo mene det du vil, det kan jo hende andre synes du ser latterlig ut også.

Hva er psy-stil?

Jeg tror mye av grunnen til at folk kommenterer er vel fordi folk stikker seg ut, og jeg tror aldri vi vil bli kvitt den oppførselen. Folk en masse vil alltid være skeptisk til noe de ikke kjenner. Det har vært slik opp gjennom historien og jeg tror ikke det hjelper uansett hvor mye vi "utsettes" for.

Vanskelig å forklare, men det er bare et navn folk har satt på stilen min... psykedelisk, abstrakt, vandrende syretripp, uten å nødvendigvis ha tatt syre ;) Jeg er vel bare overdrevent glad i farger og dill og dall og andre ting folk ser på som unødvendigheter!

Skrevet

Som sagt synes jeg det er greit at folk er seg selv, men jeg synes det ser teit ut. Det er bare min personlige mening, og ikke noe annet.

Og en dag vil du løsrive deg fra den gamle tankegangen og heller se verden litt multidimensjonelt :)

Skrevet

Vanskelig å forklare, men det er bare et navn folk har satt på stilen min... psykedelisk, abstrakt, vandrende syretripp, uten å nødvendigvis ha tatt syre ;) Jeg er vel bare overdrevent glad i farger og dill og dall og andre ting folk ser på som unødvendigheter!

Haha, "vandrende syretripp". Herlig. Men jeg tror jeg forstår sånn cirka da. Takk for opplysning. ^^

Og ikke minst heia deg som holder ut til tross for kommentarer/blikk. Synes det står respekt av folk som tør å skille seg ut. Men kan jeg spørre, når det kommer til jobb og slikt, toner du det ned da? Jeg har vel inntrykk av at det i større grad er på slike arenaer det ikke "lønner seg" å skille seg ut.

Skrevet

Takktakk :bukke:

Vel, jeg søkte jobb i barnehage, og fikk jobben på stedet; de mente jeg var et bra eksempel på at unger som skal vokse opp og ta over etter oss må lære at vi er alle forskjellige! Så ingen problem der :) Skal begynne der igjen snart, bare et lite opphold pga det nav-kurset jeg fikk jobben gjennom. Men jo det er et reint helsike å gå ut alene på f.eks bussen når jeg har funket opp stilen enda et hakk, blir jo usikker, men har funnet ut at om jeg trives sånn hjemme, ser jeg like fin ut ute ;) Så får folk hviske eller hoie hva enn de vil, ikke meg som sløser energien min på vas isåfall :-D

Skrevet

Vel, jeg søkte jobb i barnehage, og fikk jobben på stedet; de mente jeg var et bra eksempel på at unger som skal vokse opp og ta over etter oss må lære at vi er alle forskjellige! Så ingen problem der :) Skal begynne der igjen snart, bare et lite opphold pga det nav-kurset jeg fikk jobben gjennom. Men jo det er et reint helsike å gå ut alene på f.eks bussen når jeg har funket opp stilen enda et hakk, blir jo usikker, men har funnet ut at om jeg trives sånn hjemme, ser jeg like fin ut ute ;) Så får folk hviske eller hoie hva enn de vil, ikke meg som sløser energien min på vas isåfall :-D

Så bra at de i barnehagen var med på greia, det er jammen ikke dårlig. Man kan nok ikke forvente det overalt, men kudos til de som har med barn å gjøre som er såpass open-minded, og ikke minst fokuserer på at det er lov å være annerledes. Heia barnehagen din. :) Er ganske beundringsverdig at du klarer å heve deg over den ekstra (negative) oppmerksomheten du får. Er nok der utfordringa ligger for mange, å takle det over tid. Så stå på, det er bra det finnes noen forbilder rundt omkring. ^^

Skrevet

Så søt og oppmuntrende du er :)

Verst i begynnelsen ja, men etterhvert måtte jeg bare innse at jeg er over/under/ved siden av den der vibben hvor en må tone seg ned etter å behage andres øyne, og ta hensyn osv osv, for det er jo kun meg selv stilen min går på, og jeg skader ingen med den, så sånn var det! ;)

+ at jeg er kunstner så da trenger jeg jo egentlig ikke å forklare meg. Hele min eksistens og omgivelsene mine er mitt lerret :)

Skrevet

Så søt og oppmuntrende du er :)

Jeg har en liten greie for folk som lever ut sin indre "outsider". Jeg passer ikke ordentlig inn i massen selv, men har ikke guts nok til å leve det ordentlig ut. Med tanke på jobb, f.eks, så kler jeg meg alltid streit og ordentlig. Relativt feig, med andre ord. Derfor setter jeg så stor pris på folk som faktisk gjør det, og baner vei for oss som er litt feigere, og ikke tør å være førstemann. :)

Skrevet

Bare spreng fra deg de vrangforestillingene om at du MÅ være sånn og sånn, fordi en eller annen dott mente det :) Ser for meg at en med f.eks min stil hadde vært den som satte standaren for "Kleskode i samfunnet", at de som liker å kle seg det en kaller nøytralt, ville være ganske deppa over å ikke kunne gå i dongeribukser og tskjorte for da ville folk tro han/hun var frika og helt utafor... det bør folk tenke litt på :)

hvem er noen som helst til å sette standarden?

Skrevet

Bare spreng fra deg de vrangforestillingene om at du MÅ være sånn og sånn, fordi en eller annen dott mente det :) Ser for meg at en med f.eks min stil hadde vært den som satte standaren for "Kleskode i samfunnet", at de som liker å kle seg det en kaller nøytralt, ville være ganske deppa over å ikke kunne gå i dongeribukser og tskjorte for da ville folk tro han/hun var frika og helt utafor... det bør folk tenke litt på :)

hvem er noen som helst til å sette standarden?

Jepp, jeg jobber med det til stadighet. Kanskje når jeg blir enda noen år eldre og sikrere på meg selv, så vil det hjelpe. (:

Skrevet

Takktakk :bukke:

Synes det er kjempebra! Fortsett å vær deg selv, du :)

Skrevet

Følte for å slenge inn denne artikkelen.

"– Etter å ha fulgt disse ungdommene lenge ser vi ikke at det er grunnlag for å si at disse ungdommene dyrker depressive følelser eller at selvskading gir status i miljøet."

Så det så.

Skrevet

Det virker som flere her tror at de som har emo-stilen er deprimerte selvplagere. Det er ikke tilfelle ;).

Det er faktisk sånn 90% av de såkalte "emoene" er. De tror det er tøft å kutte seg, å være såå deprimert, osv. For de tror det er sånn stilen er. Men det er helt feil.

Skrevet

Det er faktisk sånn 90% av de såkalte "emoene" er. De tror det er tøft å kutte seg, å være såå deprimert, osv. For de tror det er sånn stilen er. Men det er helt feil.

Og med hvilke kilder i ryggen kan du påstå at det er sånn?

Skrevet

Hvor har du dette tallet fra? Kan du dokumentere det med en link, referanse til undersøkelse o.l.? Ut i fra det jeg har sett, mener jeg det ikke kan stemme. Jeg har enda tilgode å møte noen med emostil som kutter seg selv.

Gjest Blondie65
Skrevet

Henger du deg virkelig opp i hva folk slenger på seg, nok til å klare å finne ut at du synes det ser latterlig ut? Skaper klær folk?

Har ikke emo-stil selv, men psy-stil, og er like overrasket hver gang folk MÅ kommentere. Min kropp, min business hva jeg dekker den med. Personen bak klærne er da mye viktigere å fokusere på, enn stilen han/hun velger å kjøre?

Trodde vi var kommet lengre enn det her.

Dette er en veldig interessant betraktning og tyder på at du ikke vet hva slags inntrykk du gjør på andre. Jeg aner ikke hva slags klesstiil psy-stil er og det interesserer meg ikke heller å få det forklart.

Imidlertid er det slik at dersom du velger å ha dredds, punkehår eller barbert hode (som jente), etc så sender du ut et eller annet signal til omverdenen. Uttalelser som "kan du ikke bare se personen bak klærne/håret" blir fullstendig gal fordi personen med utagerende stil NETTOPP signaliserer at jeg tilhører DET miljøet/har DEN politiske meningen. Det er akkurat personen bak man demper/usynliggjør fremfor klærne/stilen man velger.

Det er ikke noe galt med budskap - tvert om. Problemet kommer først når man ikke forstår at et budskap blir mottatt i andre enden fordi man har sendt det ut uten å være klar over det. Skal du være en i mengden med en spennende personlighet så velger du ikke blått hår ... Ønsker du å si "drit i utseendet mitt, bli kjent med personligheten min" så er ikke raknet nettingstrømpebukse i skyhøye plattform boots til musefletter i neongrønt, kombinert med tyllskjørt i neonrosa måten. Da er det nettopp personligheten jeg ikke ser, men alt stashet!

Skrevet

blondie65: ville nesten tro at både du og jeg - som voksne (jeg antar at du er det, ref. 65?) nettopp var voksne nok til å heve oss over den type tankegang du her beskriver. Vi VET at det ikke nødvendigvis er utseendet som betyr noe, og vi BURDE i allefall kunne klare å se personen bak alt stæsjet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...