Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Blondie65
Skrevet

Og når det gjelder klær i jobbsammenheng:

Når man i sin jobbinnstruks har at man representerer jobben i f.eks. forhandlinger, salgsøyemed, kundetjenester, etc så er det nettopp personligheten og personlige meninger som skal viskes ut og firmaet som skal presenteres. I en slik jobb vil emo, Psy-stil eller punk, palestinerskjerf, politiske merker, religiøse symboler - etc. ikke passe. Veldig ofte får man beskjed om en kleskode eller man får en uniform og man får også vite at til denne uniformen hører dette til og utover det kan man ikke ha på seg annet. Hvis man insisterer på å bære sin personlige stil eller gruppetilhørighetens personlige stil så bør man holde seg unna yrker som stiller slike krav.

Det er ikke dermed sagt at slike krav skal eller bør gjelde alle arbeidsplasser.

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

blondie65: ville nesten tro at både du og jeg - som voksne (jeg antar at du er det, ref. 65?) nettopp var voksne nok til å heve oss over den type tankegang du her beskriver. Vi VET at det ikke nødvendigvis er utseendet som betyr noe, og vi BURDE i allefall kunne klare å se personen bak alt stæsjet.

Ja selvsagt KAN JEG heve meg over det. Og jeg er ikke sånn at jeg ikke gidder bli kjent med Emo-Jenny eller Psy-stil Ole, eller Busnell-Guri eller Gucci-Nina eller mor-har-kledd-meg-opp-47-år-gamle-Per. Jeg har vel bekjente i alle kategorier, aldre, stiler og utførelser. Jeg blir også stadig vekk kjent med nye, og jeg lar som sagt ikke utseende bestemme om jeg skal bli kjent med folk.

Mitt poeng er at jeg forstår ikke hvorfor jeg SKAL heve meg over utseende til noen som selv velger å drukne sin personlighet i ytre stash? Og jeg forstår ikke hvorfor de som velger en "utagerende" klesstil ikke kan forstå at de sender signaler og at det blir tolket. For det blir de, vi kan jo ikke hjelpe for det? Etter et langt liv er man selvsagt også klar over at signalene kan være gruppetilhørighet om ikke helt personlige.

Eller mener du at det er veldig sannsynlig at hvis jeg treffer en kar med punkehår sammen med Psy-stil venninnen sin at de er Høyrevelgere? ;)

Skrevet (endret)

Mitt poeng er at jeg forstår ikke hvorfor jeg SKAL heve meg over utseende til noen som selv velger å drukne sin personlighet i ytre stash? Og jeg forstår ikke hvorfor de som velger en "utagerende" klesstil ikke kan forstå at de sender signaler og at det blir tolket. For det blir de, vi kan jo ikke hjelpe for det? Etter et langt liv er man selvsagt også klar over at signalene kan være gruppetilhørighet om ikke helt personlige.

Signalene folk hevdes å sende ut er ikke alltid signaler en selv velger, men hva folk antar at en tror, mener, tenker, etc. Om jeg bruker palestinaskjerf på jobben, så burde ikke det ha noe å si. På jobben handler det om jobb, ikke hva man tror på og hvem man støtter i konflikten. Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være relevant hva man har på seg i jobbsammenheng på den måten. Én ting er å kle seg passende, en annen ting er å viske ut personlighet.

Endret av Jumpforjoy
Skrevet

Takktakk :bukke:

Vel, jeg søkte jobb i barnehage, og fikk jobben på stedet; de mente jeg var et bra eksempel på at unger som skal vokse opp og ta over etter oss må lære at vi er alle forskjellige! Så ingen problem der :) Skal begynne der igjen snart, bare et lite opphold pga det nav-kurset jeg fikk jobben gjennom. Men jo det er et reint helsike å gå ut alene på f.eks bussen når jeg har funket opp stilen enda et hakk, blir jo usikker, men har funnet ut at om jeg trives sånn hjemme, ser jeg like fin ut ute ;) Så får folk hviske eller hoie hva enn de vil, ikke meg som sløser energien min på vas isåfall :-D

Høres ut som om vi har ganske lik stil, bortsett fra at min heller litt mer mot det orientalske. Fikk også jobb i barnehage omtrent på flekken :ler:

Skjønner ikke hvorfor folk skal rope ting etter andre bare fordi stilen er anderledes. Jeg gjør ikke det selv om jeg synes mange jeg ser på gata kunne trengt en real anti-mote makeover :lol: En gang fikk jeg og forloveden min ropt sirkus etter oss :hakeslepp:

Gjest Blondie65
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk skal rope ting etter andre bare fordi stilen er anderledes. Jeg gjør ikke det selv om jeg synes mange jeg ser på gata kunne trengt en real anti-mote makeover :lol: En gang fikk jeg og forloveden min ropt sirkus etter oss :hakeslepp:

Selvsagt skal man ikke rope etter folk på gaten fordi de har en annen stil enn en selv.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Signalene folk hevdes å sende ut er ikke alltid signaler en selv velger, men hva folk antar at en tror, mener, tenker, etc. Om jeg bruker palestinaskjerf på jobben, så burde ikke det ha noe å si. På jobben handler det om jobb, ikke hva man tror på og hvem man støtter i konflikten. Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal være relevant hva man har på seg i jobbsammenheng på den måten. Én ting er å kle seg passende, en annen ting er å viske ut personlighet.

Hvis passende er dress eller drakt, anonymt, så må man viske ut sin personlighet. Hvis det er upassende i følge firmaets klespolitikk å ha rosa slips til dressen så er det det. Der jeg jobber er det stivpyntet å komme i dress og nesten upassende - og det blir alltid kommentert hvis noen gjør det (i en godmodig tone: jasså hvem pynter du deg for da ...).

Når det gjelder palestinaskjerf så valgte jeg det som eksempel fordi det i dag ikke blir sett på slik lenger. Alle går med det uten å ane hva det betyr. På 80-tallet gikk du ikke med palestinaskjerf uten at alle antok at du hadde tatt side. Og den gangen betød det å ta side med mennesker som kapret fly, kidnappet politikere og forretningsmenn og bombet over hele Europa.

Og det er helt rett at man ikke alltid velger signalene man sender ut fordi de blir tolket. Men man må være klar over at de blir tolket og man kan ikke late som om det ikke skjer. Akkurat dette kan man like eller la være til man blir grønn i trynet - det er dessverre slik samfunnet er.

Og selvsagt er det ikke ok å rope etter en med en annen stil enn seg selv fordi en har forskjellig syn eller smak.

Endret av Blondie65
Skrevet

Selvsagt skal man ikke rope etter folk på gaten fordi de har en annen stil enn en selv.

Det er sannelig godt at det finnes noen som mener dette :dagens-rose:

Skrevet

Så søt og oppmuntrende du er :)

Verst i begynnelsen ja, men etterhvert måtte jeg bare innse at jeg er over/under/ved siden av den der vibben hvor en må tone seg ned etter å behage andres øyne, og ta hensyn osv osv, for det er jo kun meg selv stilen min går på, og jeg skader ingen med den, så sånn var det! ;)

+ at jeg er kunstner så da trenger jeg jo egentlig ikke å forklare meg. Hele min eksistens og omgivelsene mine er mitt lerret :)

I`d kiss you if I weren`t spoken for :D

Skrevet

Mitt poeng er at jeg forstår ikke hvorfor jeg SKAL heve meg over utseende til noen som selv velger å drukne sin personlighet i ytre stash?

Fordi du da antar at de "drukner" personligheten sin - uten at du vet noenting som helst om personen ;). Og fordi man burde vite at et gitt utseende ikke nødvendigvis representerer en gitt personlighet. Det er jo hele poenget. Man trenger ikke å dømme noen, eller å anta noe om noen basert på hvordan de ser ut.

Og jeg forstår ikke hvorfor de som velger en "utagerende" klesstil ikke kan forstå at de sender signaler og at det blir tolket. For det blir de, vi kan jo ikke hjelpe for det?

Jeg ville tro at de som velger en "utagerende" klesstil (som du kaller det) er klar over ganske mange sider ved klesstilen sin - og hvilken effekt den kan ha (på folk som ikke vet bedre). Og jeg ville også tro at om de ikke gjør det, så er det (selvfølgelig) vårt ansvar som foreldre å fortelle de litt om dette.

Har selv barn med en spesiell stil, og det er utrolig hvor mye fordømmende mennesker det finnes der ute.

Man må kunne klare å se personen, uansett hvilken innpakning den personen har valgt å ha.

Skrevet

Høres ut som om vi har ganske lik stil, bortsett fra at min heller litt mer mot det orientalske. Fikk også jobb i barnehage omtrent på flekken :ler:

Meg vil se på deg! :-D

I går ble jeg plutselig fotografert av ei dame midt på Egon, så jeg begynte å posere så best jeg kunne framfor å bli brydd. SÅ spurtejeg hvorfor hun egentlig tok bilder av meg, nei hun skulle bruke det i et magasin og ville sende meg bildene på mail for å få tillatelse. Syntes bare det var morsomt :D

"Take a picture, it will last longer" er en setning jeg ofte tenker å si til folk som glaner,og denne dama gjorde det jo jaggu au! :-D

Skrevet

Når det gjelder palestinaskjerf så valgte jeg det som eksempel fordi det i dag ikke blir sett på slik lenger. Alle går med det uten å ane hva det betyr. På 80-tallet gikk du ikke med palestinaskjerf uten at alle antok at du hadde tatt side. Og den gangen betød det å ta side med mennesker som kapret fly, kidnappet politikere og forretningsmenn og bombet over hele Europa.

Da har vi forskjellig oppfatning. For meg betyr det nettopp at man har valgt en side. Ikke med et folk som kaprer fly, kidnapper politikere og forretningsmenn og bomber, men med et undertrykt folk som ikke på noen måte får rettighetene sine. Men, akkurat det er en digresjon.

Uansett, jeg bruker skjerf, og står for det det innebærer. Alle andre jeg kjenner som bruker skjerf, bruker det av samme grunn.

Skrevet

Fordi du da antar at de "drukner" personligheten sin - uten at du vet noenting som helst om personen ;). Og fordi man burde vite at et gitt utseende ikke nødvendigvis representerer en gitt personlighet. Det er jo hele poenget. Man trenger ikke å dømme noen, eller å anta noe om noen basert på hvordan de ser ut.

Jeg ville tro at de som velger en "utagerende" klesstil (som du kaller det) er klar over ganske mange sider ved klesstilen sin - og hvilken effekt den kan ha (på folk som ikke vet bedre). Og jeg ville også tro at om de ikke gjør det, så er det (selvfølgelig) vårt ansvar som foreldre å fortelle de litt om dette.

Har selv barn med en spesiell stil, og det er utrolig hvor mye fordømmende mennesker det finnes der ute.

Man må kunne klare å se personen, uansett hvilken innpakning den personen har valgt å ha.

Takk! Du skrev alt det jeg ville skrive, men ikke hadde tid til.

Gjest Blondie65
Skrevet

Da har vi forskjellig oppfatning. For meg betyr det nettopp at man har valgt en side. Ikke med et folk som kaprer fly, kidnapper politikere og forretningsmenn og bomber, men med et undertrykt folk som ikke på noen måte får rettighetene sine. Men, akkurat det er en digresjon.

Uansett, jeg bruker skjerf, og står for det det innebærer. Alle andre jeg kjenner som bruker skjerf, bruker det av samme grunn.

Og veldig mange bruker skjerf for det det er kult lissom, uten å ha tatt side eller ane hva det står for.

Jeg har også et palestinaskjerf, og jeg er også med på at de er undertrykte. Men jeg assosierer skjerfet med terrorhandlingene og Yassir Arafat og bruker det derfor ikke.

Gjest Blondie65
Skrevet

Mener du at jeg er fordømmende fordi jeg mener at du ikke kan se personen for klesstilen? I såfall har vi misforstått hverandre.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva er definisjonen på en emo ? Har aldri hørt det uttrykket før...er det det samme som goth ?

Skrevet

Vi kommuniserer hele tiden. Vi kommuniserer ved måten vi snakker på, om ansiktsuttrykk, måten vi hilser på osv. Vi kommuniserer også med måten vi kler oss på. Jeg er helt enig med Blondie i at om man kler seg veldig spesielt, så blir man lagt merke til. Selvsagt skal folk få kle seg i hva de vil og man skal ikke være ufin overfor folk, men man kan ikke forvente at folk ikke har tanker om en.

Gjest Blondie65
Skrevet

Vi kommuniserer hele tiden. Vi kommuniserer ved måten vi snakker på, om ansiktsuttrykk, måten vi hilser på osv. Vi kommuniserer også med måten vi kler oss på. Jeg er helt enig med Blondie i at om man kler seg veldig spesielt, så blir man lagt merke til. Selvsagt skal folk få kle seg i hva de vil og man skal ikke være ufin overfor folk, men man kan ikke forvente at folk ikke har tanker om en.

Takk. Endelig noen som forstår hva jeg så klønete prøver å si!

Skrevet

Klesstilen reflekterer i høyeste grad personligheten, så kommentarer om at man må "se bak klærne" er jo helt bak mål.

Skrevet

Ah, så da er jeg en regnbue? Flott, det er egentlig alltid det jeg har ønsket meg å være :) (naboen roper alltid "Her kommer regnbuen" når jeg går til bussen :ler: )

Skrevet

Ja men det kan godt hende "regnbue" er en passende beskrivelse på din personlighet ;)

Poenget er at det er jo personligheten som avgjør hva slags klær man bruker. Å påstå noe annet ville være helt feil. Eller hva mener du bestemmer klesstilen kanskje? ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...