Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, hva er greia med at "alle" disser emokids? Jeg ser ikke forskjellen mellom denne og andre subkulturer i den forstand at emo liksom er verre enn de andre. Emo blir jo brukt som skjellsord i visse tilfeller, i alle fall med hensikt å disse personen det snakkes om. Jeg har også blitt kalt emo, uten at jeg identifiserer meg med den kulturen, og merker jeg blir provosert siden jeg ikke forstår hva som tilsynelatende er galt med å være emo. Har det med musikksmak, klessmak, oppførsel eller andre ting å gjøre? I så fall, hva er det som er så galt med å være emo, enten man bare er det i klærna eller i sinn?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er vel fordi mange tror at om man er emo sitter man bare og depper og kler seg i svart og hører på mørk musikk og kutter seg sjøl og drømmer om selvmord/døden.

Skrevet

Hvis det faktisk er tilfellet (noe jeg sjeldent tror det er), hva er så galt med det? De plager jo ingen?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Selvskading og selvmord plager ingen? Neivel. :roll:

Vet ikke hvordan Emo-kulturen har utviklet seg i dag, men på 90-tallet var det en kultur der unge med psykiske vansker fant samhold, og ikke nødvendigvis på en positiv måte. De psykiske lidelsene ble dyrket som en bra ting, og selvskading ble sett på som kult. Dette er/var åpenbart en negativ kultur.

Men jeg synes likevel det blir feil å bruke det som skjellsord, eller å "disse" dem (om det betyr det det tror jeg betyr.. gammel er jeg..), de trenger forståelse og hjelp til å komme seg ut av mønsteret og kulturen.

Skrevet

Å _tenkte_ på selvskading og selvmord plager ingen i ordets riktige forstand. Selvsagt er det frusterende for familie og venner om en person ytrer ønsker om å begå selvmord, men jeg tror neppe mange gjør det (altså, prater om det) som faktisk ikke er psykisk ustabile. Det finnes selvsagt unntak, men det gjør det til enhver tid om alt.

Jeg er enig med det at å dyrke selvskading og selvmord ikke er sunt. Men så vidt jeg har skjønt, så er ikke dette nødvendigvis noe som gjelder brorparten i emokulturen. Det de også ofte assosieres med er en viss type musikk, klesstil (som er den letteste måten å se om noen identifiserer seg med kulturen) og hvordan de forholder seg til og føler seg i forhold til samfunnet rundt dem. Hele kulturen er jo en kritikk av samfunnet i forhold til forventning om å passe inn og være lik andre.

Du skriver som om det er noe galt med den kulturen ("de trenger forståelse og hjelp til å komme seg ut av mønsteret og kulturen"), og det er jo kanskje litt av denne holdningen som gjør at folk tror det er noe galt med kulturen og derfor bruker emo som et negativt kallenavn.

Skrevet

Emo er negativt pga at en emo er et følelsesmenneske, å det e'kke bra vettu', for helst skal vi være roboter alle som en.

Ikke styres av følelser, ingen ekte mannfolk gjør det!!!!

Skrevet

Dagens emoer er 13-16 år gamle trendslaver som - sammen med resten av posse-en deres - tror de er unike, ikke følelsesmennesker.

Gjest Agurkolat
Skrevet

Trudde emo var all over, men har vist flytta litt for langt ut på landet.

Emo'ar er vel som oftast trendslaver, og når dei veks opp får dei anten ein anna alternativ stil, eller vert goths. I alla fall da eg har inntrykk av.

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe som er galt med det å være emo.

Skrevet

Jeg har selv vært 'en av de', med multifarget hår og hodeskalle print og stjerner på mesteparten av klærne og converse sko i alle slags farger (før det ble populært og allemannseie).

Jeg og dem i 'gjengen' jeg var i hørte for det meste da på pop-punk(dvs mtv-'punk' som blink182, sum41, greenday osv), som ikke akkurat er selvmordsoppfordrende og deprimerende musikk, og ingen av oss drev med selvskading. Dette, og den mer deprimerende emo-musikken kom vel litt etter 'min tid' som emokid (jeg var sånn for 6-7 år siden).

En ting jeg har lagt merke til er at folk i slike subkulturer (emoer, punkere, blackmetalheads osv) er ti ganger mer fordomsfulle mot andre typer mennesker, enn det vanlige folk faktisk er mot dem.

Jeg husker de i 'gjengen' min stadig kommenterte hvis ei jente var blond fks, da var hun bimbo eller soss.

Hvis en gutt gikk med lyserosa skjorte var han homo.

Blir nesten som en elite gruppe hvor bare de som har mest mulig eyeliner og farga hår slipper inn og får være med.

Skrevet

Det er, som andre har nevnt, deres oppførsel som mange reagerer på. Det virker som om det har gått inflasjon i det å være deprimert, kombinert med et stort oppmerksomhetsbehov og en "ingen forstår meg for jeg er så dyp, følelsesrik og unik"-holdning. Dette tilsammen gir et bilde som ikke er særlig flatterende.

Skrevet

Synes ikke det gjør noe at de er deprimerte og vil ta selvmord. Det høres jo ille ut for DEM, ikke for meg. Stakkars folk.

Det eneste jeg ikke liker med emo-kulturen er klærne. Folk må få lov til å være forskjeliige og uttrykke sin egen personlighet osv, men egentlig synes jeg det ser helt latterlig ut.

Skrevet

De som jeg har hørt blir kalt emo som skjellsord er de som bare furter og snakker om hvor annerledes de er og så vondt det er å være seg selv hele tiden.

Det er slitsomt å være sammen med sånne mennesker, de stjeler energi.

Ang. klesstilen, så skader det ingen andre uansett hva du har på deg eller hører på, men det er jo litt teit at de alle går med det samme og synes de er spesielle fordi de er like de andre, hehe...

Skrevet

Det virker som flere her tror at de som har emo-stilen er deprimerte selvplagere. Det er ikke tilfelle ;).

• Liker 1
Skrevet

Nei, de bare ønsker å framstå som deprimerte selvplagere/skadere, fordi det er ttly obscure og skikkelig brutal, og så dypt og intenst og ingen forstår dem og qq.

Skrevet

Ikke enig med deg i det zealuu. Det er ikke min erfaring med de jeg har møtt.

• Liker 1
Skrevet

Synes ikke det gjør noe at de er deprimerte og vil ta selvmord. Det høres jo ille ut for DEM, ikke for meg. Stakkars folk.

Det eneste jeg ikke liker med emo-kulturen er klærne. Folk må få lov til å være forskjeliige og uttrykke sin egen personlighet osv, men egentlig synes jeg det ser helt latterlig ut.

Henger du deg virkelig opp i hva folk slenger på seg, nok til å klare å finne ut at du synes det ser latterlig ut? Skaper klær folk?

Har ikke emo-stil selv, men psy-stil, og er like overrasket hver gang folk MÅ kommentere. Min kropp, min business hva jeg dekker den med. Personen bak klærne er da mye viktigere å fokusere på, enn stilen han/hun velger å kjøre?

Trodde vi var kommet lengre enn det her.

• Liker 1
Skrevet

En ting jeg har lagt merke til er at folk i slike subkulturer (emoer, punkere, blackmetalheads osv) er ti ganger mer fordomsfulle mot andre typer mennesker, enn det vanlige folk faktisk er mot dem.

Jeg kan ikke si sikkert at dette er feil, men jeg vil tro det heller har med folka du henger med å gjøre? "Streite" folk kan være grusomt fordomsfulle de også, og si akkurat det du nevner.

Her er jeg enig med Cyanid. Det er vel ikke så viktig med hva folk kler seg i? Forøvrig kan du jo mene det du vil, det kan jo hende andre synes du ser latterlig ut også.

Har ikke emo-stil selv, men psy-stil, og er like overrasket hver gang folk MÅ kommentere.

Hva er psy-stil?

Jeg tror mye av grunnen til at folk kommenterer er vel fordi folk stikker seg ut, og jeg tror aldri vi vil bli kvitt den oppførselen. Folk en masse vil alltid være skeptisk til noe de ikke kjenner. Det har vært slik opp gjennom historien og jeg tror ikke det hjelper uansett hvor mye vi "utsettes" for.

Gjest Vitaminbjørn
Skrevet

Joda, de prøver helt klart å skille seg ut, men måten de gjør det på, så blander de seg inn i en ny gruppe hvor alle også kler seg likt. Min oppfatning av emo kidsa er ikke at de er deprimerte og selvskadere, de virker litt mer hyperaktive.<

Når noen jeg kjenner klager over det samme om og om og om igjen og ikke gjør noe med det, så ber jeg de slutte å være så jævla emo. Har ingenting med klesstilen å gjøre. Er mer en måte å si "Slutt å mas, gjør noe med det".

"Similalrly, some shun any show that maintains a high profile, merely because it is populare, which is somewhat ironic. After all, these people typically avoid mainstream titles because they don't appreciate being swayed by the masses...but if one stays away from a show because everyone else likes it, then that person is still being influenced by the mainstream. Just in the opposite direction."

Skrevet

"Similalrly, some shun any show that maintains a high profile, merely because it is populare, which is somewhat ironic. After all, these people typically avoid mainstream titles because they don't appreciate being swayed by the masses...but if one stays away from a show because everyone else likes it, then that person is still being influenced by the mainstream. Just in the opposite direction."

Her ligger det jo et paradoks, ja. Men det er vel ikke akkurat det å bli påvirka av mainstream som folk steiler imot, det er vel heller å følge mainstream. Man har i utgangspunktet to valg: å følge mainstream eller å ikke følge mainstream. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så vil folk alltid ha et forhold til mainstream. Så jeg synes ikke det er noe spesielt oppsiktsvekkende ved det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...