Gå til innhold

Iril skal bli mamma

Gjest Marmot

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Uff, synes det er urettferdig at du skal slite med dette. :troest: Har du fått noen råd om hva du helst bør spise, da? Kanskje lavkarbokosthold fungerer? Det skal jo være stabiliserende for blodsukkeret.

Masse god bedring-klemmer fra meg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke 9 høres så ille ut :)

Jeg hadde blodsukker mellom 5-9 når jeg gikk gravid :Nikke: Så jeg tror du skal slippe insulin.. Jeg kan ikke skjønne det iallefall om du må starte med det :riste:

Lavkarbokosthold funker kjempegodt på blodsukkeret :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: til dere alle!

Jeg syns ikke 9 høres så ille ut :)

Jeg hadde blodsukker mellom 5-9 når jeg gikk gravid :Nikke: Så jeg tror du skal slippe insulin.. Jeg kan ikke skjønne det iallefall om du må starte med det :riste:

Jeg forsto det sånn at om jeg hadde mange målinger over 7 måtte jeg ha insulin, men jeg vet ikke helt om jeg kanskje misforsto? :sjenert:

Fikk i hvert fall beskjed om at målet er å holde det under 7 to timer etter mat, og under 5 før mat. Er som regel over 5 før mat, også er det litt hipp som happ om jeg er over eller under 7 etter mat.

Lavkarbo er sikkert supert, men jeg orker ikke det. Aner ikke hva jeg skulle spist, og jeg spiser allerede så lite at jeg ikke helt vet hva jeg skulle byttet ut det lille jeg orker med. Lever omtrent på grovbrød med Norvegia og bittelitt middag, og diabetessykepleieren sa jeg skulle fortsette med det så lenge jeg ikke plutselig begynner å gå veldig opp i vekt. Og det kan jeg vel neppe si at jeg har gjort. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter som jeg har skjønt, så er det hvis man har blodsukker over 11 mmol/l at man må ha insulin for å få det ned. :klø:

Det har mye å si at du ikke er veldig fysisk aktiv nå også, pga bekkenplagene, så jeg synes ikke at det hørtes så avskrekkende ut egentlig :troest:

Edit: kanskje du fikk beskjed om at du måtte ha insulin ved et såpass lavt nivå nettop fordi du ikke kan være så aktiv :klø:

Spør og grav om alt neste gang du er hos dia.sykepleieren du :)

Endret av Jesse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er vitsen med den grensa på 7 om de uansett ikke gjør noe med det om man er over da? :klø:

Skal heldigvis tilbake dit neste onsdag, så får spørre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan de praktiserer på ditt sykehus... syns det er så stor forskjell fra sykehus til sykehus på hvilken info man får og hvilke metoder de bruler...

Men som Jesse sier så har jeg også fått beskjed at ved målinger over 11 mmol/l så må man ha insulin... Men det kan jo hende de er strengere under graviditet...

Men tror ikke du trenger å bekymre deg over det nå om du ikke plutselig får skikkelig godte-dilla :fnise:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært innom hos deg :klem:

Så kjekt at svigermor fant jakken til deg!! :hoppe: Godt å ha slike svigermødre som bryr seg!

Får håpe du slipper noe insulin, det høres slettes ikke noe særlig ut. Føler med deg jeg, for hjelpe meg, du har virkelig fått både det ene og det andre under svangerskapet! :troest:

Men nå er det ikke lenge til hun kommer ut!! :duskedame:

Håper du får en flott dag! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig burde jeg kanskje tenkt litt annerledes; at det ikke er noen krise om jeg må ha litt insulin. Jeg blir så vannvittig dårlig når blodsukkeret er høyt, helt skjelven, fjern og kvalm.

Men jeg merker også at jeg rett og slett ikke klarer å regulere dette med kosten, for det er så forskjellig hva jeg reagerer på og jeg reagerer ulikt på de samme tingene fra dag til dag. I går spiste jeg spagetti til middag og 2-timersverdien var 6.0, mens i dag spiste jeg to skiver grovbrød med Norvegia og et glass skummet melk til frokost, det samme som jeg har spist til frokost hver eneste dag den siste mnd. Da var plutselig 1-timersverdien på over 10 (da trodde jeg at jeg skulle dø omtrent.. :sjenert:) og 2-timersverdien på 7.5.. :dåne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir så vannvittig dårlig når blodsukkeret er høyt, helt skjelven, fjern og kvalm.

Sånn blir jeg når blodsukkeret blir for lavt... samt vanvittig aggresiv og rastløs...

Når mitt blir for høyt blir jeg bare trøtt og slapp... Gjesper i ett sett.. :sjenert: men jeg kjenner ikke det før jeg kommer opp i 16-17... :redd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at kroppen kan vende seg til høyt blodsukker og dermed flytte grensen for når man reagerer? Jeg blir også veldig trøtt og slapp, men så skjelven at jeg ikke orker å gå inn i senga og så kvalm at jeg ikke får sove. Og helt ubeskrivelig ukonsentrert, klarer ikke se på tv engang.

Tror jeg hadde dødd om jeg hadde klart å få et blodsukker på 16 altså. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

I går spiste jeg spagetti til middag og 2-timersverdien var 6.0, mens i dag spiste jeg to skiver grovbrød med Norvegia og et glass skummet melk til frokost, det samme som jeg har spist til frokost hver eneste dag den siste mnd. Da var plutselig 1-timersverdien på over 10 (da trodde jeg at jeg skulle dø omtrent.. :sjenert:) og 2-timersverdien på 7.5.. :dåne:

Tror du må sjekke brødet du spiser. Noen grove brød blir nemlig puttet sånn negro sukkerkulør i for at de skal bli mørkere, og derav se grovere ut!

Kanskje du skulle prøve å bake brød selv, og se om det hjelper? Kan anbefale brødbakemaskin :) Lettvint og deilig enkelt! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Ruccola

Vi baker allerede alt brød selv. Eller, mannen baker og jeg er bortskjemt.. :fnise:

Åj, da er det jo rart du får så høye verdier, er det ikke det da? :klø:

Kan man reagere på annet enn sukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, all mat gir stigning i en eller annen grad, men karbohydratrik mat mest. Det er ikke så rart at det stiger av frokosten, men det som er rart er hvor forskjellig stigningen er når jeg spiser akkurat det samme hver eneste dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruccola

Hm, ikke lett da nei!

Men det som er mest karbo i er vel pasta, poteter, ris, brødmat og så sukkerprodukter da.

Kanskje du kan spise omelett til frokost og se om det er bedre for nivåene dine?

Kan ikke vere lett og plutselig måtte passe på alt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...