Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2010 #21 Skrevet 24. mars 2010 La oss se: Dersom han skal ta ansvar for barnet med en gang han kommer fra jobben, så blir det vel slik at han er dobbeltarbeidende mens du har fri hver kveld...
addict Skrevet 24. mars 2010 #22 Skrevet 24. mars 2010 Nå har ikke TS sagt at han skal sitte å hauke over babyen hver eneste time fram til sengetid, men å bidra litt med å ta vare på SITT BARN så hun får gjort HUSARBEID, som da også er "jobb" og ikke akkurat "fri hele kvelden". Doh.
Gjest TS Skrevet 24. mars 2010 #23 Skrevet 24. mars 2010 La oss se: Dersom han skal ta ansvar for barnet med en gang han kommer fra jobben, så blir det vel slik at han er dobbeltarbeidende mens du har fri hver kveld... Fri?? Jeg vasker huset vårt, skrubber doen han skjiter i og lager maten han spiser...men hvis det er å ha fri, så har jeg vel det...
Shade Skrevet 24. mars 2010 #24 Skrevet 24. mars 2010 La oss se: Dersom han skal ta ansvar for barnet med en gang han kommer fra jobben, så blir det vel slik at han er dobbeltarbeidende mens du har fri hver kveld... Ja hun har fri til å vaske og rydde.. Kansje du skal lese startinnlegget igjen Ts, dette er en situasjon som du har lagt opp til selv ved å gjøre alt i huset og la han slippe unna. Det er desverre mange kvinner som gjør det i begynnelsen, sannsynligvis for å gjøre det koselig for mannen men plutselig går det 5 år og så sitter man der med ansvaret for hus, mann og barn uten mer hjelp enn det man klarer mase seg til fra mannen. Hvis du vil snu det nå er du nødt til å kjøre en ganske hard linje. Dra ut en dag helgen eller til påsken, overnatt gjerne hos en veninne og la mannen din selv få oppleve hvordan det er å gå hjemme med et urolig barn. Ikke bare et par to-tre timer, men minst 9 timer. Hvis du ikke lenger har lyst til å ta alt husarbeidet så si det til han! Ordentlig. Og gidder han fortsatt ikke gjøre noe så ikke gjør noe for han, ikke mer middag på bordet når han kommer hjem, ikke vask klærene hans osv. Og beklager hvis jeg er litt hard, jeg blir bare så irritert når jeg hører om sånne menn som ikke gidder å gjøre noe hjemme Men jeg håper det ordner seg for deg
Gjest TS Skrevet 24. mars 2010 #25 Skrevet 24. mars 2010 Ja hun har fri til å vaske og rydde.. Kansje du skal lese startinnlegget igjen Ts, dette er en situasjon som du har lagt opp til selv ved å gjøre alt i huset og la han slippe unna. Det er desverre mange kvinner som gjør det i begynnelsen, sannsynligvis for å gjøre det koselig for mannen men plutselig går det 5 år og så sitter man der med ansvaret for hus, mann og barn uten mer hjelp enn det man klarer mase seg til fra mannen. Hvis du vil snu det nå er du nødt til å kjøre en ganske hard linje. Dra ut en dag helgen eller til påsken, overnatt gjerne hos en veninne og la mannen din selv få oppleve hvordan det er å gå hjemme med et urolig barn. Ikke bare et par to-tre timer, men minst 9 timer. Hvis du ikke lenger har lyst til å ta alt husarbeidet så si det til han! Ordentlig. Og gidder han fortsatt ikke gjøre noe så ikke gjør noe for han, ikke mer middag på bordet når han kommer hjem, ikke vask klærene hans osv. Og beklager hvis jeg er litt hard, jeg blir bare så irritert når jeg hører om sånne menn som ikke gidder å gjøre noe hjemme Men jeg håper det ordner seg for deg Vet. Men tror nok gubben kommer til å like det veldig lite, han er tross alt vant at han slipper å gjøre noe... Men jeg får ta en ordentlig prat og forklare han at siden poden kom er det ikke like lett å få gjort alt aleine!
Arielle Skrevet 24. mars 2010 #26 Skrevet 24. mars 2010 De gangene jeg var syk, slik at mannen min måtte være hjemme med mini, sa han etterpå at det var mye lettere å være på jobb enn å være hjemme. Og jeg hadde en ganske grei unge. Prøv å la mannen din være alene med gutten en dag, slik at han får se at det er mye arbeid. Han kan jo ikke skjønne det hvis han ikke har opplevd det. Han skjønner sikkert ikke at det er mye å gjøre med en liten en. Særlig hvis han skal bæres hele dagen
Top Gun Skrevet 24. mars 2010 #27 Skrevet 24. mars 2010 (endret) Tror du mannen får mer kontakt med virkeligheten av at hun tar all jobben? Med barnets ekstra kilo på ryggen? Det var bare et forslag, siden trådstarter sier hun ikke kan støvsuge mens hun har ungen på armen. Vel, hva med magen eller ryggen? Jeg har ikke peiling på unger, men er det sunt for oppdragelsen å venne ham til å få viljen sin hele tiden? Det er vel ikke sunt for større barn, hvorfor skulle det gjelde for mindre? Deretter går det slag i slag, han er en ganske krevende gutt ved at han liker ikke å ligge alene, helst liker han heller ikke å sitte på fanget, jeg skal aller helst bære. Overalt. Hva skjer om han ligger alene? Regner med han begynner å grine. Resultat: du styrter til. Hva om du venner ham til å ligge litt alene ved å overse sutringen? Er jeg på jordet her? Er ensomhet i en time farlig for barn? Endret 24. mars 2010 av Top Gun
Darkannie Skrevet 24. mars 2010 #28 Skrevet 24. mars 2010 Denne gutten er bare 4 mnd gammel...man lar ikke 4 mnd gammel baby ligge å grine uten trøst. TS sier og at hun har bæresjal, men at han ikke liker sjalet.
Top Gun Skrevet 24. mars 2010 #29 Skrevet 24. mars 2010 (endret) Denne gutten er bare 4 mnd gammel...man lar ikke 4 mnd gammel baby ligge å grine uten trøst. TS sier og at hun har bæresjal, men at han ikke liker sjalet. Hvorfor ikke? Er det dokumentert at dette fører til problemer som eldre? Hvorfor kan ikke sutring fra en baby iblandt anses for å være illegitim? Jeg snakker forøvrig ikke om lange perioder alene, men periodene kan kanskje økes etterhvert? Endret 24. mars 2010 av Top Gun
Darkannie Skrevet 24. mars 2010 #30 Skrevet 24. mars 2010 Hvorfor ikke? Er det dokumentert at dette fører til problemer som eldre? Hvorfor kan ikke sutring fra en baby iblandt anses for å være illegitim? Jeg snakker forøvrig ikke om lange perioder alene, men periodene kan kanskje økes etterhvert? Du sier en time. Det er for lenge. Lar ikke min skrike mer enn 2 minutter før trøst.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mars 2010 #31 Skrevet 24. mars 2010 Jeg har ikke peiling på unger, men er det sunt for oppdragelsen å venne ham til å få viljen sin hele tiden? Det er vel ikke sunt for større barn, hvorfor skulle det gjelde for mindre? Hva skjer om han ligger alene? Regner med han begynner å grine. Resultat: du styrter til. Hva om du venner ham til å ligge litt alene ved å overse sutringen? Er jeg på jordet her? Er ensomhet i en time farlig for barn? Ja, du er helt på jordet hvis du mener man kan overse en 4mnd grinende baby, og attpåtil i en time.
Top Gun Skrevet 24. mars 2010 #32 Skrevet 24. mars 2010 (endret) Hvorfor? (begge innlegg over) Jeg leser ikke annet enn ubegrunnede påstander og fortellinger om egne rutiner. Jeg har tross alt spørsmålstegn i slutten av setningene. Greit nok at ungen ikke bør grine en time av gangen, men så foreslår jeg jo å venne ham til å ligge alene. Kanskje han da vil godta det, og etterhvert ikke gråte? Det er jo ganske vanlig å la ungen sovne inn selv om kveldene, selv om det blir litt sutring? Endret 24. mars 2010 av Top Gun
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mars 2010 #33 Skrevet 24. mars 2010 Fordi en baby har behov for trøst, og føle seg trygg. En baby som gråter har et behov, være det trøst, mat, ny bleie, nærhet. Eneste måten et spedbarn kan kommunisere på er gjennom gråt. Blir ikke barnet tatt opp etter en stund, lærer det at min gråt betyr ingenting for mamma (eller pappa) jeg er alene. Jeg føler meg ikke trygg i verden. Barnet knytter bånd og blir trygg når noen tar det opp og trøster. Det føler at noen elsker det og vil ta vare på det. Noen spedbarn, slik som TS sitt har et større behov, siden hennes barn trenger mye bæring. Mange barn er slike "bære-barn". Ja, det er slitsomt, men sånn er det bare. All babylitteratur sier at spedbarn skal ikke gråte for lenge uten trøst. Ikke mer enn 2-3 minutter. Dessuten tror jeg de færreste mødre (eller fedre) klarer å høre på hjerteskjærende gråt mye lenger enn det. Derfor.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mars 2010 #34 Skrevet 24. mars 2010 Og jeg kan legge til i samme slengen, at nei, man skjemmer ALDRI bort et spedbarn med trøst og kjærlighet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mars 2010 #35 Skrevet 24. mars 2010 Vi har en gutt på snart 4 måneder. Jeg er naturligvis nok hjemme i mamma-perm, pappa jobber fra 07-15. Dagen begynner rundt 8, poden min våkner og vil ha mat. Her spør du hva som er rettferdig. Slik ser jeg det. Far står vel opp ca kl 06.00 - du kl 8 Hvorfor skal du sove to timer ekstra? Hva om du også sto opp kl 6, og gjorde unna husarbeidet? Du rekker MYE før poden våkner og vil ha mat kl 8 Og: Rent taktisk burde du ikke kaste ungen på faren umiddelbart når han kommer fra jobb. Det kan oppleves som veldig tungt. Når far har vært hjemme en time eller to skulle man tro han hadde mer lyst på kvalitetstid sammen med sitt og ditt barn. Dessuten blir det jo ikke lange tiden, siden det meste husarbeidet er gjort om morgenen...
Shade Skrevet 24. mars 2010 #36 Skrevet 24. mars 2010 Her spør du hva som er rettferdig. Slik ser jeg det. Far står vel opp ca kl 06.00 - du kl 8 Hvorfor skal du sove to timer ekstra? Hva om du også sto opp kl 6, og gjorde unna husarbeidet? Du rekker MYE før poden våkner og vil ha mat kl 8 Og: Rent taktisk burde du ikke kaste ungen på faren umiddelbart når han kommer fra jobb. Det kan oppleves som veldig tungt. Når far har vært hjemme en time eller to skulle man tro han hadde mer lyst på kvalitetstid sammen med sitt og ditt barn. Dessuten blir det jo ikke lange tiden, siden det meste husarbeidet er gjort om morgenen... troll..
Gjest TS Skrevet 24. mars 2010 #37 Skrevet 24. mars 2010 Oi her var det mye! For det første, nei han kan ikke ligge å grine alene i en time! For det andre, jeg er oppe kl 02.00 og mater, skifter på. Tar ca en time. Jeg er oppe igjen mellom 4-5 for ny mating. Noen ganger sovner vi ikke helt ordentlig igjen, før vi står opp klokka 8. Så dagen min er mer enn like lang som pappan's. Han sover i ett strekk fra 9-10 om kvelden til 6 om morgenen. Han ligger til og med på podens soverom og ikke inne hos oss sånn at han får uavbrutt søvn natta gjennom.
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mars 2010 #38 Skrevet 24. mars 2010 troll.. Det er ikke troll alt som er uenig med deg
Harlekin Skrevet 24. mars 2010 #39 Skrevet 24. mars 2010 Top Gun: Det er STOR forskjell på hvordan man oppdrar større unger og babyer. Babyer oppdrar man ikke, man oppfyller behovene deres. Og ja, det er dokumentert at det kan være skadelig for babyer og ligge og gråte alene over lengre tid (dvs. mer enn noen minutter). Så her er du nok litt på jordet, ja Metoden du snakker ang. gråting på kveldende heter skrikekur og er ikke anbefalt, i hvert fall ikke på så unge barn som TS' baby. Sutring og gråt er forøvrig ikke det samme ... Her spør du hva som er rettferdig. Slik ser jeg det. Far står vel opp ca kl 06.00 - du kl 8 Hvorfor skal du sove to timer ekstra? Hva om du også sto opp kl 6, og gjorde unna husarbeidet? Du rekker MYE før poden våkner og vil ha mat kl 8 Og: Rent taktisk burde du ikke kaste ungen på faren umiddelbart når han kommer fra jobb. Det kan oppleves som veldig tungt. Når far har vært hjemme en time eller to skulle man tro han hadde mer lyst på kvalitetstid sammen med sitt og ditt barn. Dessuten blir det jo ikke lange tiden, siden det meste husarbeidet er gjort om morgenen... Du vet at babyer ofte våkner på natten, ikke sant? Jeg går ut i fra at det er TS som tar nattevåken, siden hun har permisjon. Da bør man sove så ofte man kan, det står det i til og med i informasjonen man får fra sykehuset. Du snakker bare tull. .... TS: Jeg er som de fleste andre helt enig med deg. Håper du ikke gir deg, og får mannen til å innse hvor urimelig han er. Han finner det vel ut når han har permisjon, men det er jo en stund til. Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mars 2010 #40 Skrevet 24. mars 2010 For det andre, jeg er oppe kl 02.00 og mater, skifter på. Tar ca en time. Jeg er oppe igjen mellom 4-5 for ny mating. Noen ganger sovner vi ikke helt ordentlig igjen, før vi står opp klokka 8. Så dagen min er mer enn like lang som pappan's. Han sover i ett strekk fra 9-10 om kvelden til 6 om morgenen. Han ligger til og med på podens soverom og ikke inne hos oss sånn at han får uavbrutt søvn natta gjennom. ok, da stiller det seg annerledes. Uansett synes jeg du skal la far få litt fred når han kommer fra jobb. Husarbeidet kan jo vente en time eller to? Dessuten skulle man jo tro far VILLE være sammen med sitt barn en time eller tre på kvelden - at ikke det ble sett på som en jobb...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå