Gå til innhold

Er jeg urimelig overfor min mann?

Fremhevede innlegg

Gjest Mamma'n
Skrevet

Vi har en gutt på snart 4 måneder. Jeg er naturligvis nok hjemme i mamma-perm, pappa jobber fra 07-15.

Dagen begynner rundt 8, poden min våkner og vil ha mat. Deretter går det slag i slag, han er en ganske krevende gutt ved at han liker ikke å ligge alene, helst liker han heller ikke å sitte på fanget, jeg skal aller helst bære. Overalt. Innimellom bæring, mating og trøsting, sover han 20 minutters lurer, og da sniker jeg meg ofte til en rask dusj og en matbit. Noen ganger er jeg heldig, da sover han kanskje 1,5 time i strekk ute i vogna.

Pappa'n er hjemme fra jobb rundt 15.30-16.00. Jeg har til nå overlatt poden til han sånn at jeg kan få støvsuget, vasket gulv, støvsuget og ryddet.

Men nå har det seg sånn at pappan nå er blitt sur og mener jeg "dumper" ungen på han med engang han er kommet hjem fra jobb, og sier jeg burde hatt huset ferdig "shinet" iløpet av dagen!

Jeg skjønner ikke hvordan dette skal kunne gå til! Er ikke akkurat lett å støvsuge med en baby på armen, og de små stundene han sover føles det som om jeg må i turbofart få vasket meg selv og spist litt!!! Det finnes ikke tid til full husvask!!!!

Eller gjør det det? Er det jeg som gjør noe galt? Mannen mener tydeligvis det...

Nå skal det og sies at pappan ikke gjør en døyt av vasking, rydding eller noe som helst. Kommer til dekket bord. Virker nesten som han tror jeg driver dank om dagene og at han er den eneste som er slite fordi han har vært på jobb hele dagen...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tenker jeg han skal få kjørt seg litt når han tar pappaperm :fnise:

Det er fullt mulig å gjøre en del husarbeid selv om man har en baby, men ærlig talt: hvis mannen ikke gjør en døyt selv kan han ikke klage på at du gjør det??! Høres lite sympatisk ut, spør du meg...

Skrevet

Ja og nei.

Jeg skjønner godt at mannen din ikke ønsker å få ungen dumpet opp i fanget med en gang han kommer hjem fra jobb, han er sikkert sliten han og. Men han bør jo selvfølgelig avlaste deg litt før babyen skal legge seg for kvelden.

Men når det gjelder den biten med at huset bør være shinet til han kommer hjem fra jobb så synes jeg at han er urimelig.

Jeg har selv hatt mange diskusjoner/prat med mannen om hvordan min hverdag er og at jeg ikke rekker alt av husarbeid til tross for at jeg er hjemme hele dagen. Mitt tips er: La mannen passe babyen en dag i helgen- så skjønner han hvor mye jobb det faktisk er!

Skrevet

Jeg synes vel generelt at den som er hjemme med barn bør gjøre noe mer husarbeid enn den som jobber utenfor hjemmet, men dette er jo selvsagt avhengig av hva slags barn du har. Gutten vår har alltid vært rolig, sovet godt om dagen og flink til å leke alene, og jeg får dermed fint gjort omtrent alt av husarbeid mens jeg er hjemme. Det er jo også en fordel for meg selv siden mannen min og jeg da kan bruke ettermiddagene og kveldene sammen på hyggeligere ting siden vi da ikke trenger å gjøre husarbeid. Hadde sønnen vår vært like krevende som din hadde jeg derimot ikke vært i tvil om at husarbeid fikk være husarbeid, så jeg synes det er mannen din som er den urimelige her.

Du må nesten bare sette deg ned og forklare ham at det ikke er tid til husarbeid når du er hjemme. Ser ikke mannen din hvor krevende sønnen deres er f.eks. i helger når han også er hjemme på dagtid? Prøv å vise ham hvor lite dere får gjort i helgene og få ham til å forstå at det er akkurat på samme måte på hverdagene, bare at da er du helt alene om alt. Du må bare sette foten ned og kreve at så lenge hele dagen din går med til sønnen deres må husarbeid deles på dere begge.

Gjest petre
Skrevet

Faren til sønnen min reiste mye, så jeg var mye alene de første månedene. Fikk knapt tid å spise eller dusje. Fikk også forstoppelse fordi jeg knapt hadde anledning å gå på do, ihvertfall ikke når jeg måtte. Hadde definitivt ikke tid til husarbeid :)

Skrevet

Takk for svar!

Jeg dumper han ikke rett i fanget på mannen i det han kommer inn døra. Ofte tar han en dusj først og ofte gjør han diverse på PC'en. Deretter må han overta.

Og ja, han har selv sagt hvor krevende gutten er når han opplever "hverdagen" i helgene. Men kan klarer liksom likevel ikke å sette seg inn i min situasjon virker det som, for vi er jo 2 om han i helgene. Han har ikke hatt han alene enda. Eller, jo han hadde han i et par timer, og når jeg kom hjem fikk jeg vite at han synes guttungen er "irriterende" fordi han er så krevende....

Jeg gjør jo litt husarbeid om dagen, men det blir ikke mye! Mesteparten må gjøres når noen kan ta han!

Skrevet

Og jeg er totalt uenig med de som mener at fordi man er hjemme med barn, så må man ta det meste av husarbeidet.

"Jobben" din er jo å ta deg av barnet, slik som han har jobb utenfor hjemmet. Selvfølgelig gjør man en del mer når man er hjemme, man er jo tross alt der og ser rotet og hva som skal gjøres. Men å bli sur for at du dumper hans barn på han når han kommer hjem,. Det er noe av det dummeste jeg har hørt.

Når sønnen deres er slik han er, så har du jo rett og slett ikke tid til å rekke alt. OG vil han ha et rent og ryddig hjem, så får han gjøre det selv, eller ta seg av barnet i den tiden. Det skulle bare mangle!

Gjest Gjest
Skrevet

Han har ikke hatt han alene enda. Eller, jo han hadde han i et par timer, og når jeg kom hjem fikk jeg vite at han synes guttungen er "irriterende" fordi han er så krevende....

Det er jo på tide at din mann får et realistisk bilde av hvordan livet med små barn er, han har jo vært far i 4 mnd!

Jeg ville forlangt at han prøvde seg selv, lørdag og søndag, hvor han må ta seg av hus, matlaging, klær og barnepass, mens du holder deg i et annet rom og er opptatt med dine ting, så lenge som en full arbeidsdag er hver dag. Når/hvis du ammer, må han sette seg ned og ikke gjøre noe, slik du er indisponert når du gir barnet mat.

Deretter kan han komme med innspill om hvordan du skal greie å disponere dagene, hvis han har krefter igjen til det.

Ikke la deg kritisere av en som ikke har peiling!

Gjest Multe
Skrevet

Du kunne ikke prøvd bæresjal eller bæreslynge? Barnet ville nok blitt rolig og fornøyd da, mens du kunne gjort endel i huset.

Skrevet

Men nå har det seg sånn at pappan nå er blitt sur og mener jeg "dumper" ungen på han med engang han er kommet hjem fra jobb, og sier jeg burde hatt huset ferdig "shinet" iløpet av dagen!

Velkjent problemstilling, opplevd av utrolig mange av oss.

Da pappapermisjonen kom hjemme hos oss, ba han om unnskyldning for at han hadde kritisert alt jeg ikke rakk å gjøre mens han var på jobb. Den tiden pleier å åpne øynene på de fleste menn.

Forslaget om at han har helt og fullt ansvar for barnet en helgedag bør du prøve ut.

Skrevet

Nei, du er ikke urimelig! Spesielt siden du skriver at han får dusjet, holdt på med PC samt sikkert spist før han tar ongen. Sambo forventer også at jeg skal gjøre alt husarbeid mens han er på jobb og oftest får jeg det gjort også, men ikke bestandig. Dersom han klager så sier jeg at jeg forventer akkurat det samme av han som han av meg når det er hans tur til å ha permisjon. Men DA får pipa en annen lyd..Blir jo sliten vi også av å engasjere et barn hele dagen. Min er også veldig aktiv på kveldstid og på nettene for tiden (pga tenner), så da har man ikke akkurat overskudd til å ta rundvask når ongen endelig tar en 30 minutters dupp. Jeg får også dårlig samvittighet dersom jeg ikke er ute og triller en lang tur hver dag- for det MÅ man jo gjøre iflg alle andre. Mannen min tar aldri minsten mer enn 15 minutter av gangen på ettermiddag- kveldstid og da vasker jeg enten opp, legger sammen klær, lager matpakke til eldste mann osv. Etter 15 minutter er han lei og trenger å "strekke ryggen litt". Aldri spm om jeg trenger det. Men han skal skjerpe seg sier han. Nå er det kun 3 mnd igjen av min permisjon så jeg håper at skjerpinga starter snart..

Skrevet

Jeg tror endel menn ikke skjønner greia med å være hjemme med en baby. Etter at arbeidsdagen hans er ferdig burde han helt klart ta sin del av jobben hjemme.

Skrevet

Å la han være helt alene med han på en Lørdag bare for å vise hvordan det er, kommer han til å ta som en demonstrasjon, og jeg kan vel egentlig regne med at det blir krangel av det...

Jeg er enig i at han har nok ikke et realistisk bilde av hva det vil si å være hjemme med gutten. Kan bli interessant når han skal ta sine 10 uker på rappen til høsten. Ikke at jeg tror han blir å gjøre noe husarbeid av den grunn da...

Han er utrolig flink med gutten når han tar han, men virker som han blir fort lei. Skriker han for mye er løsningen å overlevere han til meg for å ta meg av "problemet". Han er super pappa når poden er smilende og blid, når han har raptuser er han min...

Har elastisk sjal, men han har aldri likt seg der. Får snart en Mei Tai og håper han trives bedre i den. Hadde vært supert å kunne få gjort noe når jeg først må bære og bære.

Gjest Gjest
Skrevet

Å la han være helt alene med han på en Lørdag bare for å vise hvordan det er, kommer han til å ta som en demonstrasjon, og jeg kan vel egentlig regne med at det blir krangel av det...

Høres ut som om fyren din er en egoist som helst prioriterer sine egne behov og itneresser, og at du lar ham være det for å unngå de ubehagelighetene som kommer ved en konfrontasjon før ting eventuelt blir bedre.

Skrevet

Er ikke akkurat lett å støvsuge med en baby på armen, og de små stundene han sover føles det som om jeg må i turbofart få vasket meg selv og spist litt!!! Det finnes ikke tid til full husvask!!!!

Hva med en sånn bæresak som gjør at du kan ha ungen på magen?

Skrevet

Hva med at han tar babyen en dag i samme tidspunkt en dag han har fri. Har du anledning til å pumpe ut brystmelk på flasker? Og så kan du dra til en veninne og la han passe ungen i det samme tidsrommet. Jeg tror dette er absolutt eneste måten han vil skjønne hvordan det er for deg...

Skrevet

Jeg synes IKKE at du er urimeig...!!! :kjefte:

Irriterende ja, det burde han vel tenkt på før han bestemte seg for å få barn.. Hørt slikt! Det er da hans barn også, ikke bare ditt.

Blir så irritert...

Gjest Gjest
Skrevet

Hva med en sånn bæresak som gjør at du kan ha ungen på magen?

Tror du mannen får mer kontakt med virkeligheten av at hun tar all jobben? Med barnets ekstra kilo på ryggen?

Skrevet

Dette løser selvfølgelig ikke de underliggende kommunikasjons-/forståelsesproblemene mellom deg og din mann, men har du vurdert om alt husarbeidet du driver med virkelig er nødvendig? Det er jo ikke nødvendig å støvsuge og vaske gulv flere ganger i uka...

Skrevet

men har du vurdert om alt husarbeidet du driver med virkelig er nødvendig? Det er jo ikke nødvendig å støvsuge og vaske gulv flere ganger i uka...

Med en Schæfer hund som røyter ned huset, så er det nok det...

Må sveipe over gulvene med støvsuger hver dag, ellers ser det ikke ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...