Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes jo egentlig jeg har gjort meg fortjent til litt skryt når jeg til tross for lite søvn, sår hals og laber form likevel kommer meg til fysio - og gjennomfører tre fulle sett. Med nød og neppe og stadig mer sviktende teknikk, dog (jeg tror ikke man skal slepe foten langs bakken når man gjør utfall...) - men du kommer deg gjennom. Jeg har jo erfart mer enn en gang før at når jeg bare kommer meg ut og i gang, får jeg ofte til mer enn jeg tror, og vi har stående avtale om at jeg skal møte (nesten) uansett form - noe får vi alltids gjort. - I verste fall får du deg hvertfall en tur ut og drar hjem igjen, det er ikke verre enn det, sier fysio, og vi lar begge være å kommentere at i verste fall har vist seg å være noen hakk verre enn det... :plystre:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde at det beste bilskiltet var en grønn og svart Mini med After 8, men jeg tror Poschen jeg så i dag med TUT TUT vinner. Jeg lo høyt på åpen gate :fnise: 

Skrevet
Daria skrev (2 timer siden):

Jeg trodde at det beste bilskiltet var en grønn og svart Mini med After 8, men jeg tror Poschen jeg så i dag med TUT TUT vinner. Jeg lo høyt på åpen gate :fnise: 

:skratte:

Skrevet

Et kjapt overslag viser at jeg i løpet av året har bestilt drøyt 40 pakker te (dvs ca 4 kilo) og at rundt halvparten av de pakkene er fullstendig oppbrukt - bare den siste uka har jeg tømt fem bokser. Det store spørsmålet nå er advents- og julete - hvor mye trenger man egentlig...? Jeg er tom for den svenske gløggteen (og krydderteen fra samme butikk), ergo blir det en dyr bestilling fra Stockholm i år. Det jeg derimot har mer av er Anastasia-teen fra Kusmi, som strengt tatt også er en julete, og la oss ikke glemme at jeg har kjøpt meg tekalender som vil gi en daglig kanne i desember (ikke julete, men dog). I anledning de tomme boksene trenger jeg også påfyll av et par av standardteene jeg alltid har i hus. Med de to, adventste, julete i tre farger og 2-4 (avhengig av viljestyrke og motstandskraft) svensketeer vil årsinnkjøpet overstige fem kilo - det føles jo litt voldsomt (selv om det aller meste blir drukket opp)... :sjenert: 

Gjest supernova_87
Skrevet

Du er virkelig tesnobb, og jeg elsker det. :ler: Her går min te-noob-reise veldig godt. Har kjøpt meg en fin tekanne, vurderer å finne ut hvordan strikke te-genser (?) til den så den holder varmen lenger, og har bestilt tekalender til desember. Det kommer seg ;) 

Skrevet

Imponerende utvikling :klappe: :ler: Jeg føler jo at jeg til mitt forsvar må understreke at det ikke nødvendigvis er så veldig eksklusiv te jeg kjøper - og ikke minst at den blir drukket. Det går fort et par liter om dagen, minst...

Skrevet
Daria skrev (På 27.10.2022 den 15.59):

27.10: 12 lest, ni kjøpt.

Emily Brontës Stormfulle høgder er visstnok en av litteraturhistoriens store kjærlighetsfortellinger, og har vært en hull i min litterære dannelse (jeg har sett en filmatisering en gang...). Nå kan jeg stryke den av listen, og konkludere med at det er noe av det mest destruktive og dystre jeg har lest (og jeg har lest min dose Amalie Skram). Alle vil hverandre vondt, ømhet og omtanke er fremmedord og død, vold og galskap dominerer. Hvis dette er kjærlighet, holder jeg meg til singellivet... Jeg liker fortsatt de nynorske klassikeroversettelsene til Skald forlag, da, og løsningen med å omgjøre Yorkshire-dialekt til bredt Sognemål fungerer.

Kjærlighet i Minnesota er en novellesamling og Mathias Havens debutbok - nominert til Tarjei Vesaas debutantpris, intet mindre. Jeg synes den er litt variabel - noen av novellene berører, andre er mer et skyldertrekk.

28.10: 14 lest, ni kjøpt.

Slouching towards Bethlehem er en samling essays og artikler Joan Didion skrev på 1960-tallet. Alderen tatt i betrakting er det ikke så overraskende at jeg trenger litt hjelp fra google innimellom og at ikke alt føles like relevant - men noen av dem blir også relevante, eller i det minste interessante, på en annen måte nettopp på grunn av det. Ikke minst tittelessayet, som er en øyevitneskildring av hippiemiljøet i San Fransisco. Et par steder refererer hun til datteren, inkludert til hennes 1-årsdag - det føles litt rart når den forrige boka jeg leste av Didion var Blue nights, som omhandler datterens død. Hun siterer i en artikkel et dikt, som jeg vet at jeg har lest om før, men jeg klarer ikke huske i hvilken sammenheng og det irriterer meg...

Claire Keegans Foster er en nydelig liten bok, knapt mer enn en novelle som jeg leste på en drøy halvtime. Stedet er Irland, jeg tror året er 1981 og en ung jente (hun har hverken navn eller alder) sendes noen uker en sommer til familie hun ikke kjenner. Det er hun selv som fører ordet, så alt vi får vite om henne kommer indirekte og mellom linjene, men vi skjønner at forholdene hjemme er ganske annerledes enn de hun opplever disse ukene. Poetisk og veldig irsk språk og en enkel og rørende historie.

Skrevet (endret)
Daria skrev (På 28.10.2022 den 21.03):

28.10: 14 lest, ni kjøpt.

29.10: 15 lest, ni kjøpt.

I Jon McGregors Reservoir 13 forsvinner en 13 år gammel jente sporløst. Hun er bare på besøk, men den lille landsbyen blir likevel preget av forsvinningen. Dette er ikke en krim - forsvinningssaken er bare startpunktet som snart havner i bakgrunnen - men en kollektivroman om en landsby, om menneskene og naturen. Hver av de 13 kapitlene dekker et år og mennesker kommer, går og blir, sauer og grevlinger formerer seg, nye grønnsaker dyrkes i parsellhagene, det er mischief night, well-dressing (her måtte jeg google...) og vårball, den årlige cricketkampen mot nabolandsbyen og andre store og små hendelser og tradisjoner - til tider dramatisk nok for dem det angår, men i det store og hele en del av hverdagsliv. Ikke helt det jeg hadde ventet, men til tross for det dystre utgangspunktet en deilig og veldig britisk bok.

Endret av Daria
Skrevet

En dag med relativt lavt aktivitetsnivå - jeg tok meg en liten tur ut i finværet i formiddag og innså at det var alt formen holdt til (der forsvant de kveldsplanene... :sukk: ). En påminnelse om hvor lite ekstra belastning kroppen tåler nå - et snev av forkjølelse jeg knapt ville tenkt over som annet enn et irritasjonsmoment før, men nå er det nok til å påvirke dagsformen merkbart (gårsdagens harde fysiotime hjalp nok heller ikke...). Litt sol og frisk luft, en del te og sjokolade og ganske mange boksider, samt litt britisk baking. Det er ikke sikkert jeg skal legge lista så mye høyere i morgen...

Skrevet

Deltakerne i Masterchef Australia skal lage comfort food, og dommerene stusser som meg over hvor fancy og avansert kosemat de tydeligvis sverger til. I min verden er litt av poenget med kosemat at det er raskt og enkelt å lage også, selv om jeg innser at ferdigpizza eller pasta med ost ikke funker i en matlagningskonkurranse...

• Liker 1
Skrevet (endret)

[He] smoothed his beaver.

Noen setninger får en helt annen betydning i en tekst fra 1895 enn den ville hatt i en nåtidstekst... (her er det jo uunngåelig å ikke assosiere til vandrehistorien om Agnar Mykles misforståtte beverpels, hvor en dommer skulle ha feillest bever-pelsen (som i Han strøk henne over...) som be-ver-pelsen og fikk det til å høres enda mer tvilsomt ut :fnise: ).

Endret av Daria
Skrevet

-That is a fish that is so well done that it can pat it's own back.

Ouch. :rulle: 

Skrevet (endret)

Det kom et glimt av sol, så jeg samlet raskt sammen tekopp, sitteunderlag og bok og kom meg ut - og ble møtt av et lett regn. Luremus, kalles sånt... Men jeg fikk meg en liten tur, samt litt kunstpåfyll - et lite galleri jeg stadig går forbi viste seg å være åpent, så jeg benyttet anledningen. Figurativt og non-figurativt og mye fine farger og motiver - og rosa hatifnatter :fnise: 

Endret av Daria
Skrevet

På tre minutter gikk kampen fra 0-1 til 2-2 - det siste kvarteret kan bli livlig... :ball: 

Skrevet

-I'm Crystal Pepsi. I'm everything that nobody asked for.

:fnise: Jeg lurer på om det fortsatt sitter noen tidligere pepsi-ansatte og lurer på hva som gikk galt der... Bare det at det funker som en referanse 25+ år senere sier litt om hvor spektakulært den satsningen feilet.

Skrevet

Det er hardt å være mann, episode 2346... :ler: 

Skrevet
Daria skrev (12 timer siden):

3-2 :nigo: 

:nigo: :ball: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...