Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Uff da, det har du jo i grunnen rett i... :sjenert: :fnise: Ny formulering: Jeg gikk - frivillig, kontrollert og med stavstøtte - innom Fretex... (og er uansett fornøyd med fangsten :nigo: ). 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun kom, hun så, hun gravla dronningen og sendte landet ut i økonomisk kaos - og går av etter 44 dager. Liz Truss fikk en kort, men minneverdig statsministerkarriere...

Skrevet

I kategorien This didn't age well - utdatert og motbevist etter et par timer...

Skrevet

Ryktene sier at Boris Johnson vurderer å stille som ny lederkandidat...

Skrevet

Jeg var inne på Clas Ohlson, jeg visste hva jeg skulle ha, nettsiden sa at de hadde det inne - og jeg ga opp og gikk tomhendt... Butikken i Bogstadveien går over tre etasjer, det var umulig å skjønne hvilken etasje det var i (Nettsiden henviste til kategorien Hjem, som ikke fantes på etasjeoversikten, og hyllenummeret hjelper heller ikke når det ikke står andre steder enn akkurat på hylla) og med en tung fysiotime i beina var jeg ikke opplagt til å lete hverken etter vare eller hjelp. Mulig det blir klikk&hent til uka...

Leksjonen for dagen er at faktorenes orden ikke er likegyldig - bytter jeg om og tar utfall før knebøy, blir utfallene en anelse lettere å komme gjennom (og jeg bruker ordet "lettere" i en svært løs betydning) mens knebøy aldri har vært så tungt... En god løsning, i følge fysio, som også lanserte påstanden om at det er deilig å starte dagen med trening. Jeg kan være enig i at det er greit å ha det tidlig på dagen, både fordi jeg har mer energi da (med begrensede mengder å ta av vil det jo dabbe av utover ettermiddagen) og fordi det er greit med at som  er unnagjort, men deilig er ikke et nærliggende ord når klokka ringer før 7 og jeg inntar sykkelen 8.20...

Skrevet (endret)
Daria skrev (På 20.10.2022 den 13.37):

20.10: Syv lest, fem kjøpt.

Det lå visst en bok i postkassa igjen... :plystre: Hell and other destinations er bind to av Madeleine Albrights selvbiografi, til samlingen av kvinnelige politikeres selvbiografier. I den kategorien holder jeg på med Condoleezza Rice, som jeg satser på at dukker opp i ferdiglest-statistikken i løpet av de nærmeste dagene...

21.10: 10 lest, fem kjøpt.

No higher honour er Condoleezza Rices selvbiografi fra årene med president George W. Bush - hun var nasjonal sikkerhetsrådgiver de fire første årene hans og utenriksminister de fire siste. Ikke overraskende blir det mye utenrikspolitikk - det begynner med 11.september og krigen mot terror, og Afghanistan, Irak, Midt-Østen og Nord-Korea er gjennomgangstemaer. Rice har tilsynelatende knapt noe privatliv i denne perioden - noe som sannsynligvis ikke er så langt fra sannheten når man er singel og barnløs toppolitiker - og det er et savn i det som tross alt sies å være en memoar, ikke en politisk analyse. Jeg skal ikke beskylde henne for å være like følelsesløs som Margareth Thatcher - de gangene hun slipper gjennom en snev av personlighet virker hun både varm og morsom, men hun er nok av de som verner om privatlivet, og det er ikke ideelt for en bok som denne, som man gjerne leser for å se litt mer av mennesket bak rollen og historier fra bak kulissene. Hun nevner for eksempel i en billedtekst at det var stort for henne å mæte Nelson Mandela, men hun har ikke funnet plass til møtet i boka, som stort sett bare fokuserer på de politiske prosessene. Hvilket er interessant (som europeer er det alltid litt underholdende å se hvor lett amerikanere - selv utenrikspolitikere - har en tendens til å se Europa som en enhet og forvente at landene skal oppføre seg deretter), men ikke helt nok. 

Freud, psykoanalyse og litteratur er en artikkelsamling med bidrag fra både psykoanalytikere og litteraturvitere. Om Freud i litteraturen, om Freud som litteratur, om Barrie, Byatt, Barthes og Hofmo, om Knausgård og uhygge og Hamsun og melankoli diverse annet som kan settes under samme paraply. Fra det interessant til det uforståelige - og det skal ikke underslås at jeg får mest ut av litteraturfolkenes bidrag. 

Dessuten har jeg lest ut familiens nye forfatter og sendt en helt ektefølt melding om hvor imponert jeg var. Det var jo en lettelse i det - tenk om den hadde vært skuffende dårlig, hva skulle jeg sagt da...?

Endret av Daria
Skrevet

Det tar seg vel ikke helt ut å blir grinete over at folk snakker høyt utenfor når klokka har passert 10, selv om det er lørdag... Morgenkåpe, te, kjeks (siste rest av frokosten) og QI, det burde kanskje være et mål å være påkledd før klokka 12... :fnise: Dagens planer utenfor huset er en tur i butikken, spørsmålet er bare hvilken butikk...

Skrevet

Mål oppnådd :opplyser: *påkledd* Dessuten har jeg spist frokost, drukket dagens første tekopp, sjekket digipost-brevet jeg fikk melding om, pakket opp bokpakka som var levert sammen med avisene (detaljer følger) og og skrevet en lang og komplisert første innførsel i drømmedagboka (å skrive sammenhengende om drømmer er alltid en utfordring - de mangler som regel logikk og narrativ...) - slett ikke så verst innsats på en drøy time lørdag formiddag :fnise:  

Skrevet
Daria skrev (15 timer siden):

21.10: 10 lest, fem kjøpt.

22.10: 10 lest, åtte kjøpt.

Som sagt... :plystre: Platekompaniet har levert tre av de fem jeg bestilte forleden (av de to utestående er det allerede varslet at den ene ikke kan leveres, og jeg blir ikke overrasket om det skjer med den andre også. Jeg har prøvd før...). Late City av Robert Olen Butler, men en døende mann som diskuterer livet sitt med Gud; The Wolf Den av Elodie Harper, om en kvinne i et bordell i Pompeii, og The Mountains Sing av Nguen Phan Que Mai, en vietnamesisk generasjonsroman. Alle er forfattere jeg ikke har noe erfaring med eller kjennskap til - to er bestilt fordi jeg har lest om den og den tredje er valgt fullstendig på måfå, mest fordi jeg vel knapt har lest en vietnamesisk bok før...

Skrevet

Ting tyder på en litt krevende uke og en dagsform ikke helt på topp når jeg må ta i bruk stavene etter et drøyt kvartal... Men jeg kom meg til butikken og tilbake (500 meter hver vei, tre pauser totalt) og sikret meg smågodt, ferskt valnøttbrød og god ost, samt et gastronomisk eksperiment - halvvegetarisk kjøttdeig. 50% kjøtt, 50% grønnsaker, inkludert kidneybønner og kikerter, som ikke topper lista over favorittretter (og skal man være veldig pedantisk, er det vel strengt tatt ikke grønnsaker heller...). Sunt og miljøvennlig, da, så jeg tenkte det var verdt et forsøk til taco hvor den uansett skal druknes i krydder og saus. Resultatet er vel at jeg ikke er helt overbevist, hverken av smak eller konsistens - jeg har mer tro på å drøye vanlig kjøttdeig med grønnsaker og sopp  i biter under steking, heller enn å male den med bønner og erter.

Skrevet

Har to pakker med sånn kjøttdeig i fryseren jeg. Har liksom ikke funnet ut hva jeg skal bruke den til… :fnise: 

Skrevet

Konsistensmessig tror jeg kanskje de gjør seg bedre som kjøttboller.

Skrevet

Det kokes smultringer på Bake-off - kanskje jeg må lage det til jul... I fjor hadde jeg ikke overskudd til å bake til jul i det hele tatt, jeg satser på at det går litt bedre i år. Et skjevt og overpyntet pepperkakehus og en delfiakake, om ikke annet.

Skrevet

Det er synd filmingen ikke er bedre, men teksten er så treffende - og iscenesettelse med gutta i bakgrunnen er jo herlig :ler: 

Skrevet

Dette er et øyeblikk som gir en muskalnerd frysninger: Skuespillerne fra If/Then synger Seasons of love fra Rent - og to av hovedrolleinnehaverne her var også med i originalbesetningen til Rent 20 år tidligere.

Skrevet

Jeg har sett et utvalg kokke- og matlagingsprogrammer, men jeg tror ikke jeg har sett at de tilbereder kenguru før. Det er da du vet at du ser noe fra Australia :fnise: Men jeg har faktisk spist kenguru - på australsk restaurant i Køben, det er godt :opplyser:

Skrevet

-Nok om meg, det er andre som skal kjøre.

Alexander Aamodt Kilde kjører ut i årets første renn og flytter kjapt fokuset til at andre på laget ligger bedre an. Og med det er stemningen satt for årets vintersesong...

Skrevet
Daria skrev (2 timer siden):

Jeg har sett et utvalg kokke- og matlagingsprogrammer, men jeg tror ikke jeg har sett at de tilbereder kenguru før. Det er da du vet at du ser noe fra Australia :fnise: Men jeg har faktisk spist kenguru - på australsk restaurant i Køben, det er godt :opplyser:

Da gjetter jeg at du har sett MasterChef Australia :opplyser: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...