Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er et sikkert tegn på at det har vært en dårlig morgen i trafikken når det er kø av busser utenfor huset når klokka nærmer seg halv ti og rushet skulle vært over. Særlig når en del av bussene er av det utenbys slaget som normalt skal holde seg nede på hovedveien... 

Godt fornøyd med å ikke ha tidlige planer i dag, med andre ord. Det jeg derimot hadde planer om, var en leseutflukt (potensielt årets siste) i det varslede knallværet, og jeg er ikke så fornøyd med at det glimrer med sitt fravær...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Daria skrev (På 25.10.2021 den 17.48):

25.10: 12 lest, fire kjøpt.

Overnevnte Wilfred Skrede og hans tur Over verdens tak er ferdiglest - så underholdende og uhøytidelig skrevet at man ikke helt tar innover seg hvilken vanvittig ferd han faktisk var ute på. Vi snakker altså om en 19-åring som sammen med noen kamerater (de måtte skille lag underveis) under krigen reiste østover for å verve seg i Little Norway i Canada. Uten hverken de store språkferdighetene eller annen kunnskap, men med ungdommelig pågangsmot/dumdristighet/uvitenhet, tar de toget inn i Russland og legger i vei på gamle karavaneruter. Det vil jo helst gå godt... 

27.10: 12 lest, fem kjøpt.

Da er Wilfred Skrede på plass i innkjøpsstatistikken også - en av de få som har blitt lest først og kjøpt etterpå... Å bestille gamle bøker usett er alltid spennende, men denne fra 1949 er tilsynelatende ikke lest av noen noensinne, den ser her ny og ubrukt ut. Sannsynligvis eid av noen som i likhet med min grandtante kjøpte bøker utgitt i pent innbundne serier kun for at de skulle ta seg godt ut i hylla...

Skrevet

Det ble sol og leseutflukt til slutt i dag, jeg satt nærmere halvannen time med bok og te og en selskapssyk måke på bryggekanten og nøt sola. Det siste vi får se av den i overskuelig fremtid, i følge yr - nå er det bare skyer med og uten regn på langtidsvarselet. Kaféfrekvensen har vært høy i det siste, den blir vel ikke lavere med det første. Et sted må jeg jo sitte når jeg trenger pause... 

Skrevet

-Noen ganger kan jeg gå uten armer...

Armer, ermer - fort gjort å ta feil... :fnise: 

Skrevet (endret)

En venninne sendte meg snap av sin Perch-tekalender, og dermed fikk jeg lyster og begynte å vurdere mine muligheter... Perch sin synes jeg er litt for dyr (over 600 kroner), dessuten kommer den i form av 24 mini-bokser, og hva i all verden skal jeg bruke dem til etterpå? Te- og kaffehuset, hvor jeg handler mye av teen min til daglig, har en litt mer miljøvennlig variant, men sannsynligheten for at jeg alt har, eller i det minste har prøvd minst halvparten av teene i den , er stor, og jeg er ikke overbevist om at det er verdt 500 kroner. Det var da jeg ikke klarte å holde meg unna Fortnum & Mason, som selvfølgelig også har tekalender... Den er riktignok bare med pose-te der de to andre har løsvekt til minst en kanne, men til gjengjeld er det jo garantert teer jeg ikke har og stort sett ikke har prøvd - og til £40 inkludert frakt og tax (jeg skjønner meg ikke lenger på dette med moms og toll på utenlandshandel og er litt usikker på om det kommer mer i tillegg...) er den faktisk billigere enn de andre to. Hverfall før jeg går på en "siden jeg først skal bestille noe og frakten er jo den samme"-smell... :plystre:

Velkommen til avdelingen for bortskjemte pikers i-landsproblemer, førjulsutgaven... :fnise: 

Endret av Daria
Skrevet

Etter Brexit så blir pakker fra England ofte stoppet og man får mva og forenklet toll på dem. 

Men tekalender er jo viktig og best i noe man ikke har daglig. Jeg så også på Perch sin, men den ble for dyr. 

Skrevet
Skravla skrev (1 minutt siden):

Etter Brexit så blir pakker fra England ofte stoppet og man får mva og forenklet toll på dem. 

Men tekalender er jo viktig og best i noe man ikke har daglig. Jeg så også på Perch sin, men den ble for dyr. 

Jeg prøvde å lese på tollvesenets sine sider og det sto noe om at hvis nettbutikken legger til mva - som er det jeg antar at tax-tillegget er - så kommer det ingen tilleggsavgifter. Tror jeg. Jeg bestilte et par pakker fra England i fjor som gikk rett gjennom, mens svensketeen ble nesten dobbelt så dyr som jeg trodde. Men så står det også at mat- og drikkevarer er unntatt fra reglene, uten at det er så lett å skjønne hva som gjelder i stedet, så fåglorna vet :vetikke: Det er vel bare å bestille og se hva som skjer, det velter uansett ikke økonomien...

Skrevet

Adventskalender ja… Det må man ha… Men hvilken??? :vetikke:

Skrevet
Daria skrev (19 timer siden):

27.10: 12 lest, fem kjøpt.

Da er Wilfred Skrede på plass i innkjøpsstatistikken også - en av de få som har blitt lest først og kjøpt etterpå... Å bestille gamle bøker usett er alltid spennende, men denne fra 1949 er tilsynelatende ikke lest av noen noensinne, den ser her ny og ubrukt ut. Sannsynligvis eid av noen som i likhet med min grandtante kjøpte bøker utgitt i pent innbundne serier kun for at de skulle ta seg godt ut i hylla...

28.10: 12 lest, seks kjøpt.

Jeg skulle innom Ark for å kjøpe en notisbok, og det første jeg ser når jeg kommer ned rulletrappen er en hel hylle med engelsk pocket til 49 kroner. Det bemerkelsesverdige her er jo at det bare ble én... (Muriel Spark - Memento mori)

Øredobbene jeg siklet på i vinduet hos David-Andersen var også bemerkelsesverdige - ikke bare var de lekre, de hadde en sekssifret prislapp :daane: Jeg ville jo aldri våget å bruke dem...

Skrevet
Daria skrev (34 minutter siden):

Øredobbene jeg siklet på i vinduet hos David-Andersen var også bemerkelsesverdige - ikke bare var de lekre, de hadde en sekssifret prislapp :daane: Jeg ville jo aldri våget å bruke dem...

Julegave-ønske? :lur:

Skrevet

Da må jeg skaffe meg en sugar daddy, og det tror jeg ikke de er verdt... Men lekre var de - og jeg ville jo ikke takke nei til den matchende ringen heller :plystre: Den koster jo dessuten bare litt over 50 000 - i motsetning til denne lille grønne til 280 000. Hvor mye penger har du egentlig når du kan bruke en sånn sum på en ring...?

Skrevet
Daria skrev (1 time siden):

Da må jeg skaffe meg en sugar daddy, og det tror jeg ikke de er verdt... Men lekre var de - og jeg ville jo ikke takke nei til den matchende ringen heller :plystre: Den koster jo dessuten bare litt over 50 000 - i motsetning til denne lille grønne til 280 000. Hvor mye penger har du egentlig når du kan bruke en sånn sum på en ring...?

Den lille grønne kan du få beholde, men de øredobbene var ikke s dumme :nigo: Men bruker jo kun de små jeg alltid går med, så hadde nok vært fullstendig bortkastet... På så mange måter :jepp:

Skrevet

Sånne smykker krever jo sin anledning (og sitt antrekk) også, det er ikke du slenger på deg for en kafétur en lørdag...

Skrevet

Er ikke kunden litt i overkant aktiv i prosessen i dag? Greit nok at hun kan svare på konkrete spørsmål om skjørtelengde og den slags, men hun skal vel ikke styre valgene deltakerne tar og komme med innspill og idéer ubedt? Det er jo deltakernes evner og idéer som skal vises fram, selv om de skal ha kunden i tankene.

Skrevet

Og igjen, som med burleskdanseren, føler jeg at de sliter litt med den delen av oppgaven som sier hverdag. Jeg skjønner at det ikke er så lett med det utgangspunktet, men mye av det sier jo fortsatt fest.

Skrevet

Jeg tror Zenab har reddet seg og at Margrete ligger tynt an... 

Skrevet
Daria skrev (6 timer siden):

28.10: 12 lest, seks kjøpt.

Jeg skulle innom Ark for å kjøpe en notisbok, og det første jeg ser når jeg kommer ned rulletrappen er en hel hylle med engelsk pocket til 49 kroner. Det bemerkelsesverdige her er jo at det bare ble én... (Muriel Spark - Memento mori)

28.10: 13 lest, seks kjøpt.

I Housekeeping av Marilynne Robinson vokser søstrene Ruthie og Lucille opp ved en innsjø hvor flere slektninger har endt sine liv av ymse årsaker. Vi er kanskje i Montana, hvertfall et sted nordvest i USA, og jeg vil gjette på 50-60-tallet. Søstrene blir passet på av sin bestemor, så et par eldre slektninger og til slutt en eksentrisk tante, med varierende grad av omsorgsevne selv om det sjelden er viljen det står på. I god Robinson-stil føles det som om det egentlig ikke skjer så mye (på en god måte) - alt er så tilforlatelig rolig og normalt og udramatisk og vakkert skildret, selv om historien egentlig er ganske handlingsmettet.

Skrevet

Jeg hadde praktisk talt etablert en tradisjon. De to foregående fredagene har tidlig fysiotime blitt fulgt av te og kake på nærmeste kafé før jeg har gått videre til biblioteket. Jeg hadde til og med funnet meg et stambord med godt leselys. Så kommer jeg i dag, klar for tre på rad og ikke minst veldig klar for en velfortjent pause etter en lang og hard økt (tre timer senere kjenner jeg det fortsatt i lårene) - og så er de stengt for oppussing? :jolie: Jeg var dypt indignert der jeg måte gå et drøyt kvartal ekstra til neste kafé og bryte mine to uker gamle vaner... Men jeg fikk te og kake og lesestund, jeg fikk kjøpt en te jeg var tom for i en lokal tebutikk (og igjen undrer jeg meg over at tebutikkene i Oslo er så lite gode på kundekontakt og mersalg - det skal jo ikke mye til for å lede meg ut i fristelse, men de prøver ikke engang) og jeg fikk levert tre og lånt fire bøker på biblioteket. Egentlig prøver jeg å ikke låne flere enn jeg leverer (jeg har tross alt flere lån hjemme), men selv om jeg hadde tre på reserveringhylla måtte jeg jo kikke litt på utstillingen av de nye bøkene. Der sto en av de som ble Brageprisnominert i går, og da jeg kikket nærmere på den kom jeg på at jeg både har lest om den og tenkt at jeg ville lese den, så da måtte jo den også bli med hjem. Det er jo spådd mye lesevær fremover...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...