Gå til innhold

The Daria diaries

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du får trøste deg med at det kunne vært verre enn en gammel 90-tallsklassiker - i denne boka kunne det jo fort vært en obskur MGP-schlager eller det som verre er... :fnise: 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De gamle gubbene på nabobordet ville sikkert heller hatt noen gamle skjærgårdsviser 😂 

Skrevet

Må forresten huske å gratulere Skravla med dagen. Hipp hurra for Skravla. :roser: 🎂 :bursdag: 

Skrevet

Til gubbene med og uten fiskegrateng og potensielt overkokt brokkoli :fnise: 

Skrevet

Jeg ser strømmingen av Cappelens Damms høstlansering. Den beste tittelen nå jo være Jeg fant en måne i navlen (en diktdebutant jeg nå vurderer å lese bare på grunn av tittelen), men man kommer jo ikke unna at dagens høydepunkt er bind 4 av Lars Saabye Christensens Byens spor. Jeg har vært så taktisk at jeg begynte å følge med på sidene til Deichman så snart jeg visste at den var i kjømda og står som nr 19 på venteliste (av 168 pr nå) og kan derfor regne med å få den ganske snart :hoppe:  

Skrevet
Sauen Shaun skrev (22 timer siden):

Må forresten huske å gratulere Skravla med dagen. Hipp hurra for Skravla. :roser: 🎂 :bursdag: 

Tusen takk. :)

Skrevet
Daria skrev (På 15.8.2021 den 18.13):

15.08: Seks lest, ingen kjøpt.

Bloomsbury-lesingen fortsetter, i form av Brit Bildøens nye oversettelse av Virginia Woolfs Til fyret. Jeg prøvde meg på den på engelsk for noen år siden, og kom meg teknisk sett gjennom den, men uten det store utbyttet. Denne gangen gikk alt så meget bedre, jeg seilte gjennom på tre dager og fikk faktisk med meg innholdet også. På overflaten en ganske enkel komposisjon - en sommerdag, en kort transportetappe, en ny sommerdag - men det er mye store tanker og kompliserte strukturer her.

18.08: Syv lest, ingen kjøpt.

Madeleine Thiens Det vi ikke vet foregår i Canada, Borneo og Jakarta; nå, under krigen og på 50-tallet.Det handler om minner og hemmeligheter, forhold og livsvalg. Skiftene mellom tid og sted er mange og plutselige, det gjelder å henge med. Ikke like overveldende som Do not say we have nothing, som var den første jeg leste av Thien (kjøpt på lykke og fromme fordi den hadde så fint omslag...), men likevel over middels lesverdig. Min største innvendig er at oversettelsen skurrer litt her og der - ikke mye, men nok til at det irriterer (som når oversetter ikke skjønner at in surgery henviser rent fysisk til operasjonssal/sykehus, ikke kirurgi generelt...).

Skrevet (endret)

19.08: Åtte lest, ingen kjøpt.

I et intervju jeg ikke finner igjen og derfor siterer fritt etter hukommelsen, ble Erik Fosnes Hansen spurt om han var misunnelig på kona Erika Fatlands mange reiser, og svarte noe i retning av Misunnelig på at hun reiser til steder med veggedyr og radioaktivitet? Overhodet ikke!. Etter å ha lest hennes siste bok Høyt, hvor hun reiser rundt i Himalaya, kan jeg bare si meg enig :fnise: Det er kjempeinteressant og fascinerende og lærerikt, jeg slukte de 600 sidene på en liten uke og tviler ikke på at hun har hatt store opplevelser, men jeg har - eller får - virkelig ikke noe ønske om å gjøre henne det etter. Muligens med unntak av besøket på en teplantasje i Darjeeling...

Endret av Daria
Skrevet

Tusen takk for kjempekoselig brev. :strix: 

Skrevet

Jeg håper det ikke kom i går? I så fall trenger Posten virkelig å ta seg sammen...

Sesongåpning i operaen i går, med unge norske sangere på scenen og dronningen i salen. Jeg var i seng og ikke minst faktisk i søvn i god tid før midnatt - en sjeldenhet for tiden - og sov relativt godt og sammenhengende (en kjærestekrangel i 01.30-tiden - Jeg hater deg! Livet vårt som de kjenner det er i over! Skjønner du hvor alvorlig det er?! Han bedyret sin kjærlighet og benektet alle beskyldninger - hører jo med en sommerhelgenatt...). Fram til noen la naschspielet sitt til benken rett utenfor i 5-tiden. :rasende: Eller, jeg vet ikke om det strengt tatt var et nachspiel eller bare alternativ døgnrytme og livsførsel, jeg innså etter hvert at det det ikke bare var alkohol det gikk i (det er også da du innser at å gå ut på balkongen og kjefte neppe leder noen vei). Jeg sovnet igjen etter et par timer, hvordan det hele endte vet jeg ikke - men om noen hadde foreslått skyting ved daggry er det mulig jeg hadde samtykket (hvrtfall om de hadde lyddemper).

Planen for dagen - så langt har jeg spist frokost og vannet blomster ute - er ikke så ambisiøse. En tur i butikken (med benk, bok og kanskje en medbragt kopp te på veien), en liten treningsøkt - og vaske flekkene av min nye, hvite jakke, som på sin aller første tur ut fikk en dusj av en ukjent rosa substans fra bussens tak (!) i går. Heldigvis ser det ut til at de går av, jeg var ganske grinete...

Skrevet
Daria skrev (På 11.8.2021 den 14.03):

Men jeg har lest i parken og vært i butikken, og ikke minst kjent misantropien blomstre. I dag rettet blant annet mot hun foran meg i køen som skulle betale 140 kroner med småpenger (nei, hun var ikke 80+, hun var knapt 30) og ungene utenfor, som kunne trengt en volumkontroll.

Det skjedde igjen! :overrasket: -Jeg har en del mynter, så jeg begynner bare å legge på, sa hun og trakk opp en pose med kronestykker - mange nok til at hun ikke var ferdig da alle varene hennes var scannet (og alle mine lå på båndet). Har det gått ut et varsel jeg ikke har fått med meg om at mynter plutselig vil miste all verdi? :klo: 

Resten av sitatet er forsåhvidt fortsatt også dagsaktuelt, men lesing i parken og høylydte unger (dog ikke akkurat nå) er stort sett regelen mer enn unntaket... Dessuten hadde Kiwi fortsatt store Toblerone, og det er jo en stund siden dett var slutt på den forrige... :sjokolade: 

Skrevet

Risengrynsgrøt eller pannekaker til middag, det er dagens store spørsmål (en dag uten de store, krevende dilemmaer). Temaet for dagens middag er å bruke opp gammel melk, om noen skulle være i tvil... :kokk:

Skrevet

At Linn Skåber er min ønskeprogramleder er vel å overdrive, men en ønskekonsert med KORK på lørdagskvelden sier man jo ikke nei til (selv om jeg gjerne vil slippe å høre så mye om tanken bak ønskene...).

Skrevet

Han første som tydeligvis skal få sitt ønske oppfylt (jeg fante mute-knappen så snart de begynte å snakke) må da være avbildet i leksikon under innførselen egg head - det var jo på grensen til en levende karikatur... Men altså - Sommernatt ved fjorden er vakker, og jeg har ikke noe imot Emil Solli-Tangen selv om jeg prinsipielt synes den skal synes av en kvinne, men den er jo en gjenganger på disse ønskekonsertene. Litt variasjon kan man vel ønske seg...?

Skrevet

-Du har gått på operaskole...

Men alvorlig talt, Linn Skåber - Emil Solli-Tangen har en mastergrad fra operahøgskolen. Prøv å få det til å høres som den krevende høyere utdannelsen det faktisk er, ikke som et punkt på cven likestilt med deltakelse i Stjernekamp.

Skrevet

Nå finnes det jo strengt tatt mer enn én bryllupsmarsj, da... *overhodet ikke kritisk* Men Trygve Skau kan godt få lov til å oversette flere sangtekster, det kler ham bedre enn dikt.

Skrevet (endret)

Tema fra Flåklypa sender jo uunngåelig 90-talls-tenåringen med assosiasjonshjerne til Multicyde, med Silya fra den tiden hun fortsatt het Silje... :fnise: 

Endret av Daria
Skrevet

Rapsodi har ingenting med rap å gjøre og skal ikke uttales som om det er et engelsk ord... :murvegg: Jeg vil allerede nå til neste års ønskeko0nsert ønske meg en annen konferansier...

Skrevet

Hvorfor i all verden synger de Valdresmarsjen på en båt på fjorden - på alle måter langt fra Valdres...?

Skrevet

-Pappa, er en Posche dyr?

Ungen som beundret den utstilte Poschen på Aker brygge har nok mange realitetsorienteringer å se fram til i livet... Også overhørt (jeg satt tilfeldigvis med min bok og min tekopp (og min manglende bilinteresse) på den nærmeste benken) var tenåringsgutta som diskuterte hvorvidt det var drømmebilen eller ikke, og den middelaldrende kvinnen som kommenterte til sin (sannsynligvis mer interesserte) mann at Fargen var jo fin. Stort sett det jeg også legger mest merke til på en bil :fnise: Skjønt, nå hender det jo jeg legger merke til et og annen egenvalgt registreringsskilt også. LOL ble observert forleden, og WINNER ser jeg stadig, men den mest iøynefallende er jo den mintgrønne sportsbilen (nei, jeg aner ikke merket) jeg ser av og til. Interessant fargevalg - men lett å finne igjen på enhver parkeringsplass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...