Gå til innhold

Emma skal bli sunn og fit!

Gjest EmmaL

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har i mange år utsatt sunnhetsprosjektet mitt. Ikke det at jeg lever spesielt usunt, men det kunne vært bedre.

I forrige uke var jeg hos legen, og fikk vite at jeg har nedsatt glukosetoleranse. Jeg fikk sjokk! Har jo hatt mine mistanker, men jeg tenkte at siden jeg er ung og normalvektig så var jeg utenfor faresonen. I mai skal jeg til legen igjen for å sjekke om kroppen min takler sukker bedre, og da SKAL testen vise en klar forbedring!!

Legen fokuserte på at jeg måtte trene minst en halvtime om dagen i gjennomsnitt. Kostholdet syns hun var greit, men at jeg må sette meg litt mer inn i Fedons kostholdsfilosofi. Og selvfølgelig spise godteri og drikke alkohol MED MÅTE. Der må jeg bli flinkere. Som student er jeg på byen 1-2 ganger i uken, og den store godteposen finner veien inn i min stue hver helg.

Så litt om Emma:

Jeg er en jente på 23 år, som studerer i Trondheim. Jeg er 163 høy og veier ca 55 kg. Har ikke veid meg siden før jul, så må karre meg på vekten i morgen. Kan gjerne gå ned et par kilo, men hovedsakelig vil jeg trene for å få bedre kondisjon og få en markert kropp.

Jeg har meldt meg inn på treningssenter, og planen er å trene minst 3-4 timer i uken, slik som legen anbefalte. Pulsklokken skal brukes aktivt på tredemølle og ellipsemaskin. Så får vi se om jeg tør å prøve andre treningsformer etterhvert!

På matfronten er jeg som regel flink mandag-fredag. Så kommer helgen og jeg skeier helt ut med store mengder alkohol og påfølgende fyllemat.

Jeg kommer til å bruke dagboken aktivt, ved å dele treningsgleder-og frustrasjoner, oppturer og nedturer, styrker og svakheter, oppnådde mål (forhåpentligvis), kostholdsutfordringer og mye mye mer :D

Håper dere vil følge meg på denne ferden mot legetimen i mai, og at vi kan støtte hverandre med ris, ros og tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er jeg oppe og hopper, og klar for ny uke! :)

Har blitt enig med meg selv å ikke drikke alkohol på 1 mnd. Det kan bli en utfordring, men man kan da ha det gøy uten å være beruset!

Frokosten er fortært, og nå skal jeg lese. Ligger litt etter i de fleste fag.

Målet for dagen er å trene på ellipsemaskin. På fredag klarte jeg kun 40 min, så jeg skal i hvertfall slå den tiden!

Skulle jo veie meg i dag tidlig, men oppdaget at vekten er tom for batterier. Jeg får ordne det så fort som mulig! Har på følelsen at noen kilo har sneket seg på siden sist jeg veide meg. :sjenert:

Endret av EmmaL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg benket meg foran tv'n og følger spent med på Bjørgen og co! Jeg har troa på gull i dag!

Det ble ingen trening:( Fikk uventet besøk, så synes det var litt frekt å jage de hjem. Så da blir det dobbelt opp i morgen.

Kostholdet i dag:

Frokost: Havregrøt (kokt på vann) med bringebærsyltetøy

Lunsj: Skinkesalat: hjertesalat, agurk, kidneybønner, rødløk, bogskinke og litt olje.

Mellommåltid: Skogsbærskyr og en banan

Middag: Torskekaker med agurksalat, gulrotsalat og 1 ss smeltet smør (klarte ikke la være :sjenert: )

Kvelds: 1 appelsin og 10 mandler

Gikk lang omvei til butikken. Hadde på pulsklokke, hehe.. Den viste 260 kcal. Men det er jo ikke trening da.. Skjerpings!

Heia Heia Norge!!

Endret av EmmaL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag stod jeg opp klokken 6 for å trene :)

Trente på ellipsemaskin i 60 minutter, med en gjennomsnittspuls på 155. Forbrant 497 kcal :)

Deilig, for i kveld kan jeg kose meg foran tv med OL! :popcorn:

Dagens kosthold:

Før trening: 1 banan

Lunsj: Kyllinkjøttdeigsalat: hjertesalat, agurk, kidneybønner, kyllingkjøttdeig, kokt skinke og litt olje.

Mellommåltid: Jordbærskyr

Middag: Svinefilet med 'brokkoligrateng' (sunnere, egenkomponert)

Kvelds: (etterpå) 1 appelsin og 10 mandler

Føler at det går veldig bra med maten. Har ikke noe søtsug. Men det regner jeg med at sniker seg på når helgen nærmer seg.

Nå skal middagen få synke inn!

Endret av EmmaL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen!

Så flink du er, som klarer å stå opp 6 for å trene!

Kjenner til det med å skeie ut i helgene, det sliter jeg også med. Tenker at litt må være lov da, så lenge helgen ikke begynner på torsdag kveld og varer til mandag morgen ;)

Ha en fin kveld med OL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Så koselig med hilsen :)

Hehe, ja. Helgen har en tendens til å vare noen dager, men nå er det slutt på det! Skal titte innom tråden til senere. Masse lykke til videre :)

Nå er trening unnagjort: 60 minutter på ellipsemaskin. Forbrant 514 kcal, med en gjennomsnittspuls på 158.

Burde trene styrke også, ikke bare ellipsemaskin og jogging. Men jeg tør ikke bevege inn i styrkeområdet! Vil ikke trene på apparater, da jeg føler at frivekter er mye bedre for kroppen. Men det er jo så skummelt å trappe opp der med alle de sterke gutta. Så kommer jeg, som ikke har en eneste muskel. Får jobbe med saken! Har et par manualer her hjemme, så får trene styrke i stuen min foreløpig.

Nå gir magen min streng beskjed om at det er på tide med frokost :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det snart tid for OL :D I dag blir det gull, jeg er helt overbevist!

Dagens kosthold:

Lunsj: Kyllinkjøttdeigsalat: hjertesalat, agurk, kidneybønner, kyllingkjøttdeig, rødløk og litt olje

Mellommåltid: Skogsbærskyr

Middag: 2 grove pitabrød med karbonadedeig, hjertesalat, agurk og mager kesam

Kvelds: (etterpå) 15 mandler

Er dødsmett etter 2 pitaer! Har ikke smakt den grove varianten før, men det var veldig godt.

Holder meg på ca 1600 kcal. I dag ble det dog nærmere 1700. Men det får gå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tidlig ble det ingen trening. Måtte se ferdig OL-sprintene og fikk ikke sove etter det. Lå og stirret i taket til 01-02-tiden. Irriterende :kjefte: Da kunne jeg rett og slett ikke stå opp kl 6! Har kjempedårlig samvittighet for det. Hvem skulle tro at jeg fikk panikk uten en morgentreningsdag?? Jeg skal prøve å skvise inn en treningsøkt i ettermiddag, men det ser ikke helt lyst ut, da jeg skal på besøk til en venninne etter skolen.

I morgen får jeg besøk av en venninne som skal være hos meg til mandag. Hun har noen planer uten meg også, så da måå jeg bare få trent. Ellers blir det 3 dager uten! Det går jo ikke.

Solen skinner i Trondheim i dag. Skulle så gjerne gått på skitur! Men det er 10 minusgrader, så tror det holder å bare gå hjem igjen fra skolen..

I dag har jeg planer om å prøve å lage bromkålstuing/grateng. Det kan bli spennende. Er dårlig på matlaging, men det kommer seg! Magen har hvertfall blitt flatere :jepp: Så noe gjør jeg riktig :)

Husk:

-Finne batteriene til vekten!

-Begynne med styrketrening!

Endret av EmmaL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens kosthold:

Lunsj: Bogskinkesalat: hjertesalat, agurk, kidneybønner, bogskinke og litt olje (blir aldri lei denne salaten :) )

Mellommåltid: Jordbærskyr, 2 ss frokostblanding

Middag: Svinefilet med blomkåls-og løkgrateng (NAM!)

Kvelds: 1 Appelsin 10 mandler

Det ble OL-sending hos en venninne. Jeg gikk 20 min hver vei, med en bratt bakke begge veier. Det måtte bli dagens trening.. Godteskålen stod fremme, men jeg tok ikke en eneste ting! Utrolig stolt av viljestyrken. Kun 1 godteridag i uken, og den skal jeg spare til lørdag :popcorn:

I morgen MÅ jeg trene, helst mer enn 1 time, da jeg får besøk i 3 dager og trolig ikke får trent.

Nå skal jeg heie på Ole Einar og Emil!

Endret av EmmaL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg endelig veid meg! Vekten viste 53,0 kg, så jeg har gått ned 2 kg siden før jul. Ikke at vektnedgang var et mål, men det at lovehandlesene forsvinner gjør jo ingenting! :)

Trente 60 minutter på ellipsemaskinen. Pulsklokken min er litt forvirret, så måtte trene uten. KRISE. Aner ikke hva jeg hadde i puls, og aner ikke hvor mye jeg har forbrent. Mistenker at pulsen var litt lav, for jeg kunne ha trent lenger dersom magen ikke hadde romlet sånn. Må få ordnet pulsklokken så fort som mulig, for jeg er altfor avhengig av den.

I kveld får jeg besøk. JIPPI! Nå må jeg vaske hele leiligheten og gjøre det fint her :)

Dagens kosthold blir slik (med forbehold om små endringer):

Lunsj: Kylling: hjertesalat, agurk, kidneybønner, kyllingfilet, rødløk og litt olje

Middag: 2 grove pitabrød med karbonadedeig, hjertesalat, agurk, mais og mager kesam (og kanskje litt ost)

Kvelds: Uvisst. Men ikke godteri/potetgull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var søndagen kommet, og jeg besøket mitt har akkurat stått opp. Må ærlig innrømme at det er vanskelig å gjennomføre et sunnhetsprosjekt når man har gjester på besøk!

Fredagen ble litt anderledes.. :sjenert:

Vi koste oss med smågodt mens vi så på OL. I går dro vi på byen, så det ble noen få drinker (kun 3! rekord), men det ble også en hamburger på Burger King. Men herregud, tidligere helger har det vært MYE værre. Formen i dag er knall, så vi skal få i oss havregrøt :) Det er kjempekaldt ute, så det blir nok sofaen i dag.

Hun reiser i morgen kveld, så jeg får starte med trening og riktige måltider igjen på tirsdag. Veldig koselig med besøk da!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til rutiner! :)

Dagens kosthold:

Lunsj: Kyllingsalat: hjertesalat, agurk, kidneybønner, kyllingfilet og litt olje

Mellommåltid: Skogsbærskyr, 2 ss frokostblanding

Middag: 3 torskekaker med ost over, agurksalat, gulrotsalat

Kvelds: Uvisst da jeg ikke har mandler. KRISE! Appelsin metter ikke noe særlig. Kanskje det blir en skyr.

Ble altså ingen trening i dag :sjenert: Har sovet dårlig de siste nettene, da venninnen min fikk vinterdynen, og jeg lå og frøs, hehe. Så måtte få sove godt og lenge. Men i morgen er det back in business!! :jepp:

Nå er det OL-kveld!! Heia Aksel, Kjetil, Bøkko og skiskytterjentene!! :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg trent! :jepp: Ble 60 minutter på ellipsemaskin. Gjennomsnittspuls på 162, og forbrant 535 kcal. Da det gjenstod 15 minutter økte jeg motstanden med ett hakk. Det var tungt!! Måtte ellipse kjempesakte for å holde pulsen nede. Den føyk jo opp til 170. Men merker at formen har blitt bedre :) Kan trene med høyere puls nå enn før, uten å bli kvalm. Dette lover godt! :hoppe:

Nå er det frokost!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er middagen overstått. Det var godt det!! :jepp:

Herregud, jeg tenker på mat hele tiden. Går hele dagen å gleder meg til neste måltid. Er dette normalt? :klø: Håper det går seg til etterhvert.

Dagens kosthold:

Frokost: Havregrøt med bringebærsyltetøy, 1 glass melk

Lunsj: Kjøttdeigsalat: hjertesalat, agurk, kidneybønner, kjøttdeig, rødløk og litt olje

Middag: Taco: 1 tacoskjell i småbiter, hjertesalat, agurk, mais, karbonadedeig mikset sammen med kesam og tacosaus. NAM!

Kvelds: (etterpå) appelsin, og litt ost

Nå må jeg lese litt, og så er det OL! Heldigvis varer det ikke til langt utpå natt i dag. For i morgen må jeg trene klokken 6.30! :søvn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo: Flott dagbok! Jeg er student selv, og kjenner meg godt igjen her, spesielt fyllemat problemer :fnise: Jeg lurer litt på hvorfor du fant ut du hadde lav glukosetoleranse..? Altså, hadde du noen symptomer eller var det bare en tilfeldig sjekk? Endret av Momseguri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Momseguri :vinke:

Vi får gjøre vårt beste med tanke på fyllemat. Ny prøvelse til helgen gitt! Neimen ikke lett å være student! Vi har lite obligatorisk, så blir ofte til at jeg sover lenge og driter i forelesninger :fy_fy: Viljestyrke kom til meg!

Jeg hadde mine mistanker om at kroppen min taklet glukose dårlig. Det er mye diabetes i familien, og jeg merket at blodsukkeret mitt svingte ekstremt, og jeg fikk samme 'symptomer' som pappa som er diabetiker. Altså mye svimmel, kvalm og skjelven når det hadde gått et par timer siden sist måltid. Blir også ganske dårlig når jeg spiser mye godteri (smågodt er favoritten!). I ferien målte pappa blodsukkeret mitt 'på gøy', og jeg hadde veldig høy verdi. Etter mange blodprøver hos legen (alt fra stoffskifte, jern, blodprosent osv) som alle var fine, så ville legen sjekke glukosetoleransen (mest pga min diabetesfamilie, og min mangel på trening).

Så sånn gikk det til! Har du noen mistanker om det samme?

Jeg merker enorm forskjell faktisk. Har byttet ut lunsjbrødet med proteinrik salat, og den holder meg mett helt til mellommåltidet (som regel skyr: masse proteiner). Og jeg blir ikke skjelven pga stabilt blodsukker :)

Bare å spørre om du lurer på noe. Fikk jo en del tips av legen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare begynne med å si at Northug var helt RÅ i går! :hoppe:

Fy fader! Skal jo ikke være mulig å ta inn så mye, men han er litt umenneskelig til tider.

Det var rett og slett umulig for meg å stå opp kl 6 for å trene. Unnskyldningen min ble at jeg ikke hadde flere bananer igjen, og den er ganske nødvendig før en treningsøkt på morgenen :sjenert:

Men må klare 2 økter til denne uken, helst 3!

Nå er det straks lunsj, tadaaaa kyllingsalat! Lurer på hvor lang tid det tar før jeg blir lei av denne :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, nå har jeg dumpa nedi sofaen, og her skal jeg bli resten av kvelden! Gleder meg sånn til langrennsstafetten :hoppe:

Veide meg i dag tidlig: 53,1. Det vil si 0,1 opp siden forrige veiing (litt over 1 uke siden). Det er greit det!

Dagens kosthold:

Frokost: Havregrøt med bringebærsyltetøy, 1 glass melk

Lunsj: Kyllingsalat: hjertesalat, agurk, kidneybønner, kylling, mais og litt olje

Middag: 2 innbakte wienerpølser (Ikke det sunneste, men NAM!)

Kvelds: (etterpå) Usikker. Men enten banan eller appelsin

Jeg er ikke sulten i løpet av dagen lenger. Kanskje kroppen har vendt seg til maten og faste tider? Jeg er fornøyd hvertfall!

Kjøpte bananer i stad, så jeg er klar for trening i morgen :jepp:

Endret av EmmaL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet dagen med trening: 60 min på ellipsemaskinen :bolledeig: Hadde gjennomsnittspuls på 161 og forbrant 530 kcal.

Det ble havregrøt og et glass melk til frokost i dag og, ikke en dag uten!

I kveld skal jeg til en venninne på middag. Merker at jeg får litt småpanikk, for vet ikke hva vi skal spise. Jeg er ekstremt planmenneske! Men men, er jo fredag :smilbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet dagen med trening: 60 min på ellipsemaskinen :bolledeig: Hadde gjennomsnittspuls på 161 og forbrant 530 kcal.

Det ble havregrøt og et glass melk til frokost i dag og, ikke en dag uten!

I kveld skal jeg til en venninne på middag. Merker at jeg får litt småpanikk, for vet ikke hva vi skal spise. Jeg er ekstremt planmenneske! Men men, er jo fredag :smilbla:

Heisann!

Det er knallbra trent! Godt å være ferdig med treningen, også får man en ekstra piff som start på dagen!

Du får prøve slappe av i matveien litt i dag, det er ikke krise på en fredag ;)

Ha en flott fredag! :goodbye:

Endret av Nefer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...