Gå til innhold

Har solgt noe på Finn, pakken er blitt borte i posten.


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Det er nettopp det som er problemet, hvem som skal bære tapet.

Forresten, i fremtiden kan det være lurt å benytte tjenesten postoppkrav pakke med sporingsmuligheter (registrert pakke eller brev med postoppkrav) da er det sporingsmuligheter, forsikring og varen må betales ved henting på postkontoret.

Det er ikke noe problem ift hvem som skal bære tapet, kjøper valgte VED AKSEPT denne forsendelsesmetoden, og må derfor bære risikoen. Dersom kjøper hadde ønsket mindre risiko, måtte kjøper vært villig til å betale for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er enda smartere å trekke ut det du mener er vesentlig fra det du linker til, og ikke bare legge ut en "løs" link. Hvis det er ordet "levering" du tenker på i loven, så betyr ikke det levering di den forstand vi diskuterer nå.

Ja, jeg kunne skrevet et langt innlegg om det, men jeg har verken tid eller anledning til det nå. Og nei, det var ikke det ordet jeg siktet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er han det! Kjøper har alltid et valg, og kjøper kan bestemme om han ønsker oppkrav, sporingspakke eller vanlig post. Enhver selger vil la kjøper bestemme hvordan han vil ha pakken tilsendt, for det er selvsagt kjøpers ansvar, og ikke selgers. Fordi: kjøperen er kjøper, han kjøper også tjenesten det er å sende pakken.

Selger er ansvarlig for at kjøperen får den varen han/hun har betalt for. Dermed er ikke kjøper alene ansvarlig for risikoen det er å sende noe med vanlig brev.

Begge parter kan stille krav til levering, henting eller transportmetode ofr forsendelser. Det er ikke bare en part som bærer ansvaret for metode, selv om en part betaler for dette.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger er ansvarlig for at kjøperen får den varen han/hun har betalt for.

Nå må du slutte å fantasere... Om du skal selge noe på finn.no, og jeg kjøper, så spør du selvsagt hvordan jeg vil ha varen tilsendt. Det er det samme om du kjøper i en nettbutikk, de spør om du vil ha den tilsendt eller om du vil hente den i butikk. Videre spør de om du vil ha den i oppkrav eller som postens servicepakke. Slutt og kome med så utrolig dumme og ikke minst gale svar. Det er KJØPERS ansvar, for kjøper bestemmer forsendelsesmetoden. Den avtales alltid. Ellers hadde man jo vært idiot om den IKKE var avtalt. Ville DU kjøpt noe fra nettet uten å avtale forsendelsesmetode? Nei. Så ikke skap deg mer. Kjøpers ansvar. Ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er enda smartere å trekke ut det du mener er vesentlig fra det du linker til, og ikke bare legge ut en "løs" link. Hvis det er ordet "levering" du tenker på i loven, så betyr ikke det levering di den forstand vi diskuterer nå.

Helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ting blir borte i posten. ofte. Derfor sender jeg nå ALDRI mer ting som brev, selv om de er små nok til det. Har selv mistet viktige papirer pga postens rot. Man lærer av slikt. Skulle nesten tro dette er noe de selv har funnet på for å selge fler av sporingstjenestene dessverre, før kunne man sende ting og det kom faktisk fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra kjøpsloven. Gjelder for kjøp og salg mellom privatpersoner uten mellommann...

§ 6. Hentekjøp.

(1) Tingen skal holdes klar for henting på det sted der selgeren hadde sitt forretningssted (i tilfelle bosted jf § 83) da kjøpet ble inngått. Visste partene ved kjøpet at tingen eller det vareparti eller produksjonssted som tingen skal tas fra, var på et annet sted, skal tingen holdes klar for henting der.

(2) Tingen er levert når den er overtatt av kjøperen.

§ 8. Tilleggsplikter ved sendekjøp.

(1) Skal selgeren sørge for at tingen blir sendt, plikter han å inngå avtaler som trengs for å få den transportert til bestemmelsesstedet på egnet måte og på vanlige vilkår for slik transport.

§ 11. Kostnader.

Selgeren bærer kostnadene med tingen til den er levert. Paragrafen her gjelder ikke kostnader ved at leveringen blir forsinket som følge av forhold på kjøperens side

Endret av lilleting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i dette tilfellet vet man jo heller ikke om kjøper bare juger.. h*n kan fint ha mottatt pakken, men prøver nå å få pengene tilbake ...

jeg sender kun i oppkrav om jeg selger via finn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ting blir borte i posten. ofte. Derfor sender jeg nå ALDRI mer ting som brev, selv om de er små nok til det. Har selv mistet viktige papirer pga postens rot. Man lærer av slikt. Skulle nesten tro dette er noe de selv har funnet på for å selge fler av sporingstjenestene dessverre, før kunne man sende ting og det kom faktisk fram.

Akkurat, posten er håpløs. Har opplevd så mye rot med posten, selv når det gjelder rekommanderte brev o.l at jeg virkelig kvier meg for å bruke posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat derfor bør ting alltid sendes med sporing.

Kjøper kan godt ha fått pakken, men ljuger for å få både pakke og penger, pakken kan ha blitt tapt, stjelt ut av postkassen, av en uærlig postansatt. Mulighetene er mange, men så lenge du ikke kan bevise at pakken er levert, så sitter du igjen som den tapende part - desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lagt en etterspørsel etter brevet hos posten kundeservice?Det er det senderen som må gjøre, det kan hende at noe har skjedd med pakken underveis som feks konvolutten er blitt ødelagt slik at det er vanskelig å lese hva som står på osv.Du må oppi opplysninger om brevet og hva det inneholder. Du kan jo prøve, jeg har funnet et brev på den måten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå må du slutte å fantasere... Om du skal selge noe på finn.no, og jeg kjøper, så spør du selvsagt hvordan jeg vil ha varen tilsendt. Det er det samme om du kjøper i en nettbutikk, de spør om du vil ha den tilsendt eller om du vil hente den i butikk. Videre spør de om du vil ha den i oppkrav eller som postens servicepakke. Slutt og kome med så utrolig dumme og ikke minst gale svar. Det er KJØPERS ansvar, for kjøper bestemmer forsendelsesmetoden. Den avtales alltid. Ellers hadde man jo vært idiot om den IKKE var avtalt. Ville DU kjøpt noe fra nettet uten å avtale forsendelsesmetode? Nei. Så ikke skap deg mer. Kjøpers ansvar. Ferdig med det.

Jeg fantaserer da ikke :ler: Forresten, hvordan jeg velger å handle i nettbutikker eller andre steder har da ingenting med dette å gjøre. Mine handlevaner er ikke grunnlag for lovverket, ei heller er de presedens for dette innlegget.

En har rett på varen en har betalt for, det klart frem av lovene her i landet, også de som gjelder kjøp mellom privatpersoner. Noen nettbutikker gir en et bestemt valg mellom hvilke levringsmetoder de har, mens andre lar kjøper bestemme dette selv. Det er selgers ansvar å sikre at kjøper får varen som kjøper har betalt for. Kjøper overtar ansvar for varen når denne er hentet eller levert, hvor kjøper har overtatt varen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du slutte å fantasere... Om du skal selge noe på finn.no, og jeg kjøper, så spør du selvsagt hvordan jeg vil ha varen tilsendt. Det er det samme om du kjøper i en nettbutikk, de spør om du vil ha den tilsendt eller om du vil hente den i butikk. Videre spør de om du vil ha den i oppkrav eller som postens servicepakke. Slutt og kome med så utrolig dumme og ikke minst gale svar. Det er KJØPERS ansvar, for kjøper bestemmer forsendelsesmetoden. Den avtales alltid. Ellers hadde man jo vært idiot om den IKKE var avtalt. Ville DU kjøpt noe fra nettet uten å avtale forsendelsesmetode? Nei. Så ikke skap deg mer. Kjøpers ansvar. Ferdig med det.

Enig i dette! Kjøperen må bestem hvordan han vil ha varen sendt til seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selgers ansvar å sikre at kjøper får varen som kjøper har betalt for. Kjøper overtar ansvar for varen når denne er hentet eller levert, hvor kjøper har overtatt varen.

Feil feil feil feil feil. Kjøper bestemmer hvordan tingen skal sendes. Si meg, har du aldri kjøpt på nett? Selvsagt er det relevant hvordan du selv ville gått fram. Bare idioter/gjerrigknarker velger å la selgeren sende som vanlig brev. Kjøperen bestemmer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har solgt mye på finn.no og jeg sender alltid med sporbar post, det står også i annonsene mine. De gangene kjøper har nektet å gå med på dette(p.g.a. høyere pris) har jeg valgt å selge til noen andre, ettersom jeg har lært av mine feil. Gikk med på å sende uten sporing en gang, kjøper hevdet (selvsagt) at han ikke hadde mottat varen og lagte et lite helvete. Truet med å politianmelde meg for svindel og alt mulig, så til slutt bare refunderte jeg pengene hans. Var vel ca 500 kr, men veldig kjipt å sitte der med 500 kr mindre på konto og uten varen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på netthandel og handel mellom privatpersoner. I sistnevnte tilfelle er det kjøpsloven som gjelder (dette er ikke FORBRUKERkjøpsloven som er en helt annen lov).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil feil feil feil feil. Kjøper bestemmer hvordan tingen skal sendes. Si meg, har du aldri kjøpt på nett? Selvsagt er det relevant hvordan du selv ville gått fram. Bare idioter/gjerrigknarker velger å la selgeren sende som vanlig brev. Kjøperen bestemmer :-)

Jeg handler mye på nett, både fra inn- og utland, bedrifter og privatpersoner. Og nei, hva som er definert i lov har ingenting med mine personlige preferanser å gjøre. Uansett om jeg kjøper noe etter lov om kjøp (kjøpsloven) eller lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven) har jeg rett på å få varen jeg har betalt for. Dette uavhengig av transportmetode eller leveringsmåte. Det er ikke bare en part som bestemmer, begge kan stille krav, dog må de komme til enighet om levering eller henting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...