Gå til innhold

Har solgt noe på Finn, pakken er blitt borte i posten.


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_bergensbabe87_*
i dette tilfellet vet man jo heller ikke om kjøper bare juger.. h*n kan fint ha mottatt pakken, men prøver nå å få pengene tilbake ...

jeg sender kun i oppkrav om jeg selger via finn :)

Det kan bli dyrt for deg..

Ganske mange idioter som plutselig ombestemmer seg og velger å ikke hente ut pakken likevel :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_bergensbabe87_*
i dette tilfellet vet man jo heller ikke om kjøper bare juger.. h*n kan fint ha mottatt pakken, men prøver nå å få pengene tilbake ...

jeg sender kun i oppkrav om jeg selger via finn :)

Det kan bli dyrt for deg..

Ganske mange idioter som plutselig ombestemmer seg og velger å ikke hente ut pakken likevel :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli dyrt for deg..

Ganske mange idioter som plutselig ombestemmer seg og velger å ikke hente ut pakken likevel :S

Sant nok. Det er returporto på all post, brev og pakker. En postoppkravpakke koster ikke mer i retur enn en vanlig pakke (ikke medregnet smartpostpakkene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke, selger må alltid kreve at kjøper forskuddsbetaler opppkravsgebyret.

Men kjøper må jo betale oppkravsgebyret når h*n henter pakken. Så da må den enten sendes som sporingspakke med oppkravsgebyr, eller kjøper må stole på at selger betaler tilbake et av gebyrene.

Eller er det noe jeg ikke har forstått?

For dette høres jo utrolig tungvindt ut. Og ikke alle selgere er til å stole på, så jeg ville ikke gjort det om jeg skulle kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
På 12.2.2010 den 7.57, Gjest Amen skrev:

Nå må du slutte å fantasere... Om du skal selge noe på finn.no, og jeg kjøper, så spør du selvsagt hvordan jeg vil ha varen tilsendt. Det er det samme om du kjøper i en nettbutikk, de spør om du vil ha den tilsendt eller om du vil hente den i butikk. Videre spør de om du vil ha den i oppkrav eller som postens servicepakke. Slutt og kome med så utrolig dumme og ikke minst gale svar. Det er KJØPERS ansvar, for kjøper bestemmer forsendelsesmetoden. Den avtales alltid. Ellers hadde man jo vært idiot om den IKKE var avtalt. Ville DU kjøpt noe fra nettet uten å avtale forsendelsesmetode? Nei. Så ikke skap deg mer. Kjøpers ansvar. Ferdig med det.

 

Selv om dette er en gammel tråd vil jeg påpeke - også til andre som snubler innom - jeg er en erfaren selger på FINN.no og har solgt mange, mange produkter.   Det er INGEN selvfølge at selger spør hvordan man ønsker det sendt.  Det har mye og si på verdien av varen.  Selger jeg noe til over 500,- anbefaler jeg Norgespakke med sporing, alt under tar jeg som en selvfølge at kjøpere selv sier fra om de ønsker det sendt via noe annet enn uregistrert A-post.  Du  skriver "Den avtales alltid. Ellers hadde man jo vært idiot om den IKKE var avtalt" - det blir litt gærent å si det på den måten du gjør, for det er en avtale når det står klart i annonsen fra før av hvordan det blir sendt. Da er kjøper enig når kjøper spør om det kan sendes.

 Utenom det er jeg jo enig med deg.  Pakken anses som levert når den er levert på postkontoret, ifølge kjøpsloven. 

Anonymkode: 642a1...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg opplevde samme hendelsen som TS gjorde.  Det var en som kjøpte noe for et par hundre kroner og mente det aldri kom fram. Etter mange mailer til og fra Posten og Forbrukerrådet fikk jeg svar på at KJØPER ER ANSVARLIG, og da jeg sa dette til kjøper dukket jaggu meg pakken opp likevel..  pussig greier.  Når selger leverer pakken på posten anses varen som "Levert", ifølge kjøpsloven.  

Noe jeg lærte etter denne episoden er å ta bilde av pakken, ferdig frankert, med kjøpers navn og adresse - og ikke minst ta bildet på postkontoret, med logoen dems i bakgrunn.  Mer kan ikke selger gjøre for å bevise å ha sendt brev /liten pakke uten sporing.  Kvittering også OK men bildebevis er gull verdt.  Likevel er  egentlig ikke dette NØDVENDIG da selger har loven på sin side. Som andre har nevnt er det jo kjøper selv som betaler frakt og velger selv hvor mye dem ønsker investere i å få pakken trygt fram. På en annen side.. av 500 pakker har alle mine kommet fram. 😉

Endret av LilleBella88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.2.2010 den 19.26, Gjest Gjest skrev:

Det er ikke noe problem ift hvem som skal bære tapet, kjøper valgte VED AKSEPT denne forsendelsesmetoden, og må derfor bære risikoen. Dersom kjøper hadde ønsket mindre risiko, måtte kjøper vært villig til å betale for det.

Hjelper ikke. Selger kan også ha latt være å sende pakken, men beholdt pengene.

På 11.2.2010 den 19.28, Siiw skrev:

Dere skulle tatt betaling gjennom finn!!!!!

payex eller hva det heter.. :P

Hjelper ikke. Selger kan ha latt være å sende pakken og kjøper kan si h*n ikke har mottatt pakken. Umulig å avsløre uansett hva som er tilfelle.

Jeg sender mye på finn i brevpost. Hver eneste hang jeg gjør det, lager jeg en 30 sek videosnutt, der jeg filmer at pakken sendes i postkasse med navnet til mottakeren godt synlig. Om mottaker da påstår at han aldri får pakken, har jeg videobevis på at den er sendt.

Anonymkode: d5df8...836

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...