Gjest TS Skrevet 11. februar 2010 #1 Del Skrevet 11. februar 2010 For ca 3 uker siden solgte jeg noe på Finn.no for kr. 800. Jeg fikk pengene inn på min konto og sendte pakken samme dag. Dette var en ganske liten pakke, så det ble sendt som brev, uten sporing. Nå viser det seg at kjøperen ikke har fått pakken enda. Har vært i kontakt med Posten, men de finner den ikke, så hva kan man gjøre.. Nå får jeg masse mailer og sms fra kjøperen som føler seg lurt og vil ha pengene tilbake. Skjønner jo det, men skal jeg gi fra meg både varen OG pengene?? Da taper jeg jo enormt på dette, og det har jeg ikke råd til. Grunnen til at jeg måtte selge dette var at sønnen min måtte ha nye sko og uteklær til barnehagen.. Jeg sendte jo pakken samme dag og har holdt min del av avtalen.. Synes det er urettferdig å bli stemplet som svindler. hva mener dere er rettferdig her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hanselot Skrevet 11. februar 2010 #2 Del Skrevet 11. februar 2010 Har ikke posten ett visst erstatningsansvar? Samt at det skal vel være mulig å spore pakker? Du er helt sikker på at mottaker ikke har fått pakken? Du bør kanskje være forsiktig med å antyde det ovenfor kjøper, men du kan kanskje sjekke med kjøpers postkontor for å sjekke der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TS Skrevet 11. februar 2010 #3 Del Skrevet 11. februar 2010 Dette ble sendt som brev, pakket inn i en liten boblekonvolutt med frimerke på. Trodde Posten hadde et visst ansvar for å levere disse også. Kan jeg søke Posten om erstatning, eller må kjøperen gjøre det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diane Skrevet 11. februar 2010 #4 Del Skrevet 11. februar 2010 Dette ble sendt som brev, pakket inn i en liten boblekonvolutt med frimerke på. Trodde Posten hadde et visst ansvar for å levere disse også. Kan jeg søke Posten om erstatning, eller må kjøperen gjøre det? Jeg innbilte meg at man måtte betale ekstra (type sporing e.l) for å kunne kreve dette? Vet ingenting om det, men sjekk det opp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleting Skrevet 11. februar 2010 #5 Del Skrevet 11. februar 2010 Med fare for å virke kvass. Posten informerer om at verdier ikke skal sendes som brev. Brev er beregnet for ting som kan erstattes, og når du har valgt å sende uten sporing, har du ingenting å stille opp med. Kjøper kan ha fått pakken, men så lenge du ikke har bevis, mener jeg at det er ditt tap og ditt utlegg... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yummy_Mummy Skrevet 11. februar 2010 #6 Del Skrevet 11. februar 2010 Det må sendes som pakke eller rekommandert for at det skal være forsikring og sporing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleting Skrevet 11. februar 2010 #7 Del Skrevet 11. februar 2010 Jeg innbilte meg at man måtte betale ekstra (type sporing e.l) for å kunne kreve dette? Vet ingenting om det, men sjekk det opp... Jo, dette er riktig. Du har ikke krav til erstatning på brev. Ikke har posten mulighet til å finne ut om mottaker har fått det heller. sjekk postens leveringsvilkår... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diane Skrevet 11. februar 2010 #8 Del Skrevet 11. februar 2010 For ca 3 uker siden solgte jeg noe på Finn.no for kr. 800. Jeg fikk pengene inn på min konto og sendte pakken samme dag. Dette var en ganske liten pakke, så det ble sendt som brev, uten sporing. Nå viser det seg at kjøperen ikke har fått pakken enda. Har vært i kontakt med Posten, men de finner den ikke, så hva kan man gjøre.. Nå får jeg masse mailer og sms fra kjøperen som føler seg lurt og vil ha pengene tilbake. Skjønner jo det, men skal jeg gi fra meg både varen OG pengene?? Da taper jeg jo enormt på dette, og det har jeg ikke råd til. Grunnen til at jeg måtte selge dette var at sønnen min måtte ha nye sko og uteklær til barnehagen.. Jeg sendte jo pakken samme dag og har holdt min del av avtalen.. Synes det er urettferdig å bli stemplet som svindler. hva mener dere er rettferdig her? Har du en avtale med kjøper der det kommer frem at det er kjøper som har bedt om å få pakken tilsendt i brevform? Jeg handler ikke mye på nett, men jeg kjøpte noen sjeldne bøker for noen år siden, da husker jeg at selger ba meg spesifisere hvordan jeg ønsket gjenstandene tilsendt. Vedkommende sa også at det var mitt tap dersom jeg valgte vanlig brevpost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 11. februar 2010 #9 Del Skrevet 11. februar 2010 Ting sendt som uregistrert brev = sending på eget ansvar. Det er en grunn til at du betaler ekstra for sporingsmuligheter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #10 Del Skrevet 11. februar 2010 Med fare for å virke kvass. Posten informerer om at verdier ikke skal sendes som brev. Brev er beregnet for ting som kan erstattes, og når du har valgt å sende uten sporing, har du ingenting å stille opp med. Kjøper kan ha fått pakken, men så lenge du ikke har bevis, mener jeg at det er ditt tap og ditt utlegg... Du tar feil, og dette vet jeg bestemt. Det er KJØPER som bestemmer hvordan hun vil at pakken skal sendes, og det er KJØPER som tar denne risikoen, og dermed konsekvensen av å ikke ville betale så mye i porto. Selger skal ikke returnere pengene. For alt du vet, ts, så har pakken kommet fram, og kjøperen prøver å få i både pose og sekk. Man må alltid være enige om hvordan varen skal sendes, og det er en selvfølge at det er kjøperen som avgjør dette og betaler deretter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #11 Del Skrevet 11. februar 2010 Har du en avtale med kjøper der det kommer frem at det er kjøper som har bedt om å få pakken tilsendt i brevform? Jeg handler ikke mye på nett, men jeg kjøpte noen sjeldne bøker for noen år siden, da husker jeg at selger ba meg spesifisere hvordan jeg ønsket gjenstandene tilsendt. Vedkommende sa også at det var mitt tap dersom jeg valgte vanlig brevpost. Nettopp. Det er akkurat slik det skal fungere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #12 Del Skrevet 11. februar 2010 Dette ble sendt som brev, pakket inn i en liten boblekonvolutt med frimerke på. Trodde Posten hadde et visst ansvar for å levere disse også. Kan jeg søke Posten om erstatning, eller må kjøperen gjøre det? Nei, dere får ikke erstattet dette. Ønsker man sikkerhet og sporing, så betaler man for det. Det som er bekymringsfullt er at det er svært mange post-ansatte som stjeler stadig mer, har snart ikke tall på hvor mye post som har blitt borte på veien mellom oss i Drammen og slekta i Bergen. Men vi har lært, nå betaler vi for sporing, da kommer alle pakkene fram.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #13 Del Skrevet 11. februar 2010 men du kan kanskje sjekke med kjøpers postkontor for å sjekke der. Dette var en god ide! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 11. februar 2010 #14 Del Skrevet 11. februar 2010 (endret) Du tar feil, og dette vet jeg bestemt. Det er KJØPER som bestemmer hvordan hun vil at pakken skal sendes, og det er KJØPER som tar denne risikoen, og dermed konsekvensen av å ikke ville betale så mye i porto. Selger skal ikke returnere pengene. For alt du vet, ts, så har pakken kommet fram, og kjøperen prøver å få i både pose og sekk. Man må alltid være enige om hvordan varen skal sendes, og det er en selvfølge at det er kjøperen som avgjør dette og betaler deretter. Her kommer en til kort uansett hvilken regel en bruker; dersom pakken er sendt på betryggende måte er den å regne som mottatt. Da er spørsmålet om vanlig brev uten sporingsmuligheter er å regne som betryggende måte (ser vi på inkassosaker så er svaret at vanlig brev er en betryggende måte). Men den som har handlet en vare og betalt for denne har også krav på å få varen. Får en ikke varen har en betalt for et produkt eller en tjeneste som ikke har blitt levert. Derfor er sporingsmuligheter et gode i begge tilfeller, og både kjøper og selger kan kreve dette. Kjøper kan kreve å få varen sendt som registrert pakke eller brev, og selger kan vlege å kun oppgi registrert brev og pakke som eneste forsendelsesmulighet. Kjøperen betaler for varen og forsendelse, men er ikke nødvendigvis den som bestemmer forsendelsesmetode. Endret 11. februar 2010 av Bobeline Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #15 Del Skrevet 11. februar 2010 Her kommer en til kort uansett hvilken regel en bruker; dersom pakken er sendt på betryggende måte er den å regne som mottatt. Da er spørsmålet om vanlig brev uten sporingsmuøigheter er å regne som betryggende måte (ser vi på inkassosaker så er svaret at vanlig brev er en betryggende måte). Men den som har handlet en vare og betalt for denne har også krav på å få varen. Får en ikke varen har en betalt for et produkt eller en tjeneste som ikke har blitt levert. Derfor er sporingsmuligheter et gode i begge tilfeller, og både kjøper og selger kan kreve dette. Kjøper kan kreve å få varen sendt som registrert pakke eller brev, og selger kan vlege å kun oppgi registrert brev og pakke som eneste forsendelsesmulighet. Kjøperen betaler for varen og forsendelse, men er ikke nødvendigvis den som bestemmer forsendelsesmetode. Det vil si at hvem er dette sitt tap? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Renesmee Skrevet 11. februar 2010 #16 Del Skrevet 11. februar 2010 Dette var en god ide! Egentlig ikke.. Når forsendelsen er pakket i en liten boblekonvolutt og sendt som brev er det minimal sjangse for at noen husker å ha sortert akkurat den konvolutten. Det er jo snakk om noe som er levert i postkassen til mottaker, og dette har ikke det lokale postkontoret noen oversikt over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diane Skrevet 11. februar 2010 #17 Del Skrevet 11. februar 2010 Det kan kanskje være smart å sjekke ut Kjøpsloven, og hva den sier om handel mellom to privatpersoner. http://forbrukerportalen.no/ona/Publikasjo...4/1025851213.08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bobeline Skrevet 11. februar 2010 #18 Del Skrevet 11. februar 2010 Det vil si at hvem er dette sitt tap? Det er nettopp det som er problemet, hvem som skal bære tapet. Forresten, i fremtiden kan det være lurt å benytte tjenesten postoppkrav pakke med sporingsmuligheter (registrert pakke eller brev med postoppkrav) da er det sporingsmuligheter, forsikring og varen må betales ved henting på postkontoret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #19 Del Skrevet 11. februar 2010 Kjøperen betaler for varen og forsendelse, men er ikke nødvendigvis den som bestemmer forsendelsesmetode. Selvsagt er han det! Kjøper har alltid et valg, og kjøper kan bestemme om han ønsker oppkrav, sporingspakke eller vanlig post. Enhver selger vil la kjøper bestemme hvordan han vil ha pakken tilsendt, for det er selvsagt kjøpers ansvar, og ikke selgers. Fordi: kjøperen er kjøper, han kjøper også tjenesten det er å sende pakken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #20 Del Skrevet 11. februar 2010 Det kan kanskje være smart å sjekke ut Kjøpsloven, og hva den sier om handel mellom to privatpersoner. http://forbrukerportalen.no/ona/Publikasjo...4/1025851213.08 det er enda smartere å trekke ut det du mener er vesentlig fra det du linker til, og ikke bare legge ut en "løs" link. Hvis det er ordet "levering" du tenker på i loven, så betyr ikke det levering di den forstand vi diskuterer nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå