Gå til innhold

Hvorfor tillater kvinner seg å oppføre seg som HØNER?


Lenore

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tydeligvis meget mulig. :ler:

Takktakk, men lurer fortsatt på hvordan jeg har klart å gå glipp av.

Eller kanskje bare tidlig anfall av teflonhjerne? Også meget mulig.

Nuhvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, Leonore, jeg vet du ikke nødvendigvis vil diskutere rektor s(t)aken, men siden du nevnte den: Jeg skumleste tråden nå. Alle kommentarene som er kommet på det innlegget går på at brukerene her mener at det er ingenting å bry seg med, at det er jentene i den aktuelle saken som overdriver.

Men kan det være at VG ikke nødvendigvis fremstiller saken slik den egentlig var?

Og at det faktisk ofte er slik, at vi leser / hører om ting, der kun det sensajonelle blir referert, der saker må settes på spissen for å bli interresante?

Kan det være slik at en denne måten å fremtstille er med på å gjøre både kvinner og menn dummere enn det vi egentlig er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan meget mulig være at VG fremstiller saken annerledes enn den faktisk er. Det er derfor jeg heller ville diskutere saken/"fenomenet" generelt.

Jeg blir ofte oppgitt over alle som tar artikler fra VG og lignende skvip seriøst - men akkurat her tror jeg faktisk at det er en liten flik av sannhet. Ikke fordi det står i VG, men fordi jeg har sett lignende saker i virkeligheten også.

Jenter/kvinner som suller seg inn i sin egen lille drømmeverden, hvor de selv "blir utsatt" - uansett.

Om det er "Stakkars meg, kjæresten min vil ikke ha barn, han er så kald, han drev meg til å lure ham", eller "Stakkars meg, jeg er jente og måtte se en mannetiss, tenk om jeg får traumatiske psykiske lidelser senere, jeg-bør-skjermes-for-slikt", eller "Stakkars meg, jeg går i t-skjorte med "Fuck me" på - og mannfolka ute på byen snakker sleskt til meg, forferdelige og truende mannssjåvinister".

OK, kanskje en smule fjasete, men tar du poenget?

Jeg er altså helt enig i at man skal ta kilder som VG med et særdeles stor klype salt - men jeg merker holdningen rundt meg. Og det er ikke akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo det!!

Det er derfor ganske uinteressant med dette konkrete tilfellet.

Jeg fikk bare inspirasjonen av akkurat den tråden.

Irritasjonen har jeg klart å fange opp i miljøet rundt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I konkurransen blant jenter om å påkalle seg mest mulig oppmerksomhet er det nok mange som går fe på hvilken type oppmerksomhet de pådrar seg. Noe av den er ytterst smigrende, morsom og det er alltid trendy å sjokkere omgivelsene.

Annen type oppmerksomhet er neppe mange rede til å ta imot - og blir gjerne overrasket over at ikke all oppmerksomhet behøver være så jækla positiv bestandig.

"Fuck me"-fjortisene sjokker kanskje noen - og blir sikkert selv sjokkert over at de selv kan få "skylden" for at de "byr seg fram".

Men generelt for skolepiker og voksne menn: Hvem er det som er voksen og skal være ansvarlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier jo det

Jeg ser det :wink: Vi postet de siste innleggene samtidig. Mitt siste svar var mer til Kingas innlegg med pittebitteliten skrift.

Over til saken:

Klart det finnes jenter som roper opp over ingenting, jenter som lurer partneren sin og blir gravid, og jenter som dikter opp overgrep.

Men det finnes også jenter som opplever situasjoner som truende, det finnes jenter som blir gravid - ikke planlagt med partner, men heller ikke luring og det finnes jenter som blir utsatt for overgrep, men ikke trodd.

Sånn er jo verden, vi vet ikke alltid hva som er sant eller ikke, men må forholde oss til den virkeligheten vi har rundt oss, og det vi opplever som sannhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La det bare være sagt: Jeg ville aldri tillatt min datter å kle seg som en småhore.

Men: Jeg blir forbannet over at det stadig vises til jenters egen påkledning ved overgrep - og at jenta kan takke seg selv om noe går galt fordi skjørtelengden hennes tross alt var minst 5 cm for kort.

Jeg hiver meg faktisk på hylekoret som sier at jenter kan kle seg i hva faen de vil - og komme unna med det.

Jeg er forbannet på denne bølgen som skyller over det vestlige samfunn, der mannen nå plutselig blir et "offer" for kvinners feminisme og frihet. At vi påstått har nå så mye makt at vi nå kan beskylde en mann for voldtekt nårsomhelst hvis vi skulle finne det for godt - og dermed ruinere uskyldige menns liv.

Dette er bullshit! Hvor mange voldtektsforbrytere og overgripere dømmes årlig av de sakene som meldes? Hvor lang straff får de? Hvor mange får egentlig som fortjent? Hvor mikroskopisk få tilfeller er det som bare er oppspinn, tull og fanteri? (og åååh så gourmetisk sladderpresseføde?)

..if ju kætsj mai drift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok da :blunke:

Men Mie, det du diskuterer nå er vel fortsatt vurdering av kilder?

Det var visst litt dumt å bruke en konkret sak i denne tråden, selv om det bare var et eksempel.

Jeg vet at det er reelle lignende saker - men jeg vet også at det er en god del som ikke er det.

Og jeg synes, som du sikkert ar skjønt, at det er så "hønete" å flokke seg sammen på den måten - og i tillegg lage offer av sin egen person.

Hva synes du om dette sitatet, da?

Stikkord: kvinne ser mann - han er blotter, mann ser kvinne - han kikker...

Synes dette beskriver situasjonen ganske godt.

(Og nå er jeg fryktelig trøtt, så tipper innleggene mine bærer en smule preg! :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis enig med deg Kinga. Egentlig veldig enig, men ikke fullt & helt (:P).

Jeg har aldri, på noen som helst måte, ment at jenter har skylda om de blir voldtatt. Eller tafset på. Selv om de har åletrange Fuck me-topper på seg.

Det jeg sier, er at de må tåle å bli snakket til på en "slesk" måte, dersom de oppfører seg slik selv. Det er så utrolig mange "tøff-i-trynet"-ungjenter, som tror de kan dure på som de vil.

Jeg mener ikke nå svært unge jenter og voksne menn - for her har den voksne mannen ansvar for å forstå at et barn er et barn.

Men - litt eldre jenter (men som fortsatt er "unge") - må tåle å få svar på tiltale.

Selv om du er jente kan du ikke gå rundt og være frekk og freidig og frisinnet i kjeften, uten å få tilbake med samme mynt.

Verbalt, altså.

Jeg er ikke enig i å forbanne "bølgen som skyller over det vestlige samfunn, der mannen nå plutselig har blitt "offer" for kvinners feminisme".

Hvorfor skal det enten være mannen - eller kvinnen, som står i fokus?

Vi må selvsagt skjerme for den parten som blir urettferdig behandlet, samme hva slags kjønn vedkommende har!

Selv om det finnes mannsgriser, så finnes det faktisk helt normale menn også. Snille menn, som ikke har gjort en flue fortred.

Som blir anmeldt fordi en nymotens gla'-rødstrømpe finner det for godt at hun kan få varige mèn av et syn som faktisk var et uhell.

Vi har faktisk så mye makt at vi kan ødelegge en manns liv hvis vi finner det for godt.

Det er ikke bare snakk om en dom i slike saker - det er snakk om et rykte. Menn som blir utsatt for urettferdige beskyldninger i saker som dette, vil aldri bli kvitt stemplet.

Er det rettferdig?

Hvorfor skal ikke damer ta ansvar når de oppfører seg råttent og nedverdigende?

Det er ikke snakk om de som er voldtektsmenn her, Kinga.

Det er snakk om dem som ikke er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av den oppfatning av at oppmerksomheten rundt de få tilfeller som bare er oppspinn er formidabel i forhold til alle de tilfeller som er faktiske - og dermed blir forsømt!

Feil fokus rett og slett. Et veldig moteriktig fokus dog. En liksom-flattering av kvinners "makt" nå til dags. Men det flytter oppmerksomheten vekk fra de virkelige ofrene.

Jepp, jeg ser ditt mannsofferbilde. Men synes det er mektig oppkonstruert (ikke av deg, men av oppmerksomheten i folks bevissthet takket være et sterkt mannstyrt sammfunn som ennå puster oss i nakken gjennom rettsapparat, lovgivning og presse).

Gutteklubben grei lar seg ikke tafse på. Og sørger for at vi vet det. Slik at vi fortsatt oppfører oss som snille piker og peiler vår oppmerksomhet inn på mannsofrene. Og tar skylden for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nah, ikke enig.

Om "gutta" bruker fokusering på dette som et "go" - så er det et nytt problem igjen.

Vi kan ikke la være å fokusere på et problem, for å unngå en bieffekt.

Så lenge det er et faktisk problem, så kan vi ikke gjemme det bort. Samme hvor lenge - hvor mange år - trenden har fungert "andre veien".

Jeg føler ikke at denne "trenden" har snudd, heller.

Føler meg ikke truet av å ta opp saker som dette.

Mener du at vi skal tie ihjel slike ting - "fordi det har blitt gjort før"?

Jeg har ikke lagt merke til noe særlig oppmerksomhet rundt denne siden av saken før heller, må jeg innrømme.

Det overskygger ikke akkurat voldtekts-problematikken.

Jeg vil flytte fokuset bort fra "mannsoffer" og "kvinneoffer" - og heller kalle det "offer". Uinteressant hvem det er - og uinteressant hvordan det har vært.

Vi vinner ingen sak ved å senke oss ned 10 nivåer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tie ihjel. Bare bedre fokus. Ikke sucke opp under middelmådig journalistikk som velter seg i uskyldige ofre som "tilfeldigvis" viser seg å være menn.

Jeg bare lurer: Om kvinner hadde blitt urettmessig anklaget for noe liknende, hadde pressedekningen vært like stor? Om kvinner rettmessig ble dømt for noe liknende, hadde straffene vært like lave?

Vi snakker om i dag, og glemmer heksebålene. Trekker parallellene til de forbrytelser menn i overveiende grad begår ifølge statistikkene, og plasserer kvinner der istedet. Som et tankeeksperiment.

Hmm? Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er jo ikke (fra min side, i alle fall) at VG har skrevet om en sak.

Poenget her er at jeg kjente mitt eget nærmiljø igjen i dette - noe jeg forøvrig svært sjelden gjør, i noe som står i VG.

Jeg synes saken er interessant.

Jeg vil fokusere på at ungjentene i dag må bruke hodet, for jeg synes faktisk at det er ganske tragisk med alle de hjernedøde neka som ikke tar ansvar.

Og tro det eller ei - det er ikke fordi de skal ta ansvar siden menn ikke gjør det - men fordi det å ta ansvar er en stor del av det å bli voksen.

Jeg ser ikke så mye lovende, for å si det slik.

Eller, altså, det er feil å si - rettelse: jeg ser mange tragiske tilfeller, selv om de forhåpentligvis er i mindretall.

Du snakker mye om en konkret sak i VG, og pressedekning generelt. Siden dette ikke har så mye med saken å gjøre - egentlig, så er jeg heller ikke uenig med deg i det.

Jeg er ikke veldig glad i medie-fokuset - om ekstreme tilfeller for best mulig salg. Der er jeg helt enig med deg. Feil fokus, og gal vektlegging.

Men det har jeg heller aldri sagt noe om.

Jeg personlig setter alle saker like høyt/ser like alvorlig på alle mulige saker, uavhengig av kjønn.

Hva media gjør, er en annen sak. Jeg har ingen mulighet til, og har heller ikke tenkt, å sitte her og forsvare måten media bruker enkeltsaker.

Jeg kan kun snakke for meg selv.

Det du skriver om, er ikke mindre interessant av den grunn at jeg ikke forsvarer media, riktignok.

Spesielt de lave straffene - hadde de vært like lave/milde dersom kvinner var en større gruppe i det kriminelle miljøet?

Beveger meg på dyp grunn nå, kan ikke mye om saken... Altså, kriminelle kvinner, kvinnelige innsatte. Og statistikker.

Eller bakgrunn for det som faktisk skjer på det området.

Gjør du?

(Fortsatt ekstremt trøtt etter null søvn siste døgn - bær over med dårlige formuleringer!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er trøtt jeg også, Lenore. Skal tygge mer på innlegget ditt i nattens mulm og mørke, og komme tilbake til det om jeg kommer opp med noe mer.

Og for å uttrykke meg klart: Jeg sikter ikke til en spesiell sak. Jeg sikter til mediaoppmerksomhet og bevissthetsfokus generelt. Her var snakk om VG tidligere, et like godt eksempel som noe annet, men ikke mitt. Jeg har ikke engang lest VG om saken. Kommer ikke til å gjøre det heller.

Men før jeg sier natta, så må jeg bare føye til en ting som slo meg mens jeg leste siste innlegget ditt:

Tror du ikke at de øynene vi ser på nærmiljøet vårt med, er farget av våre opplysningskilder som aviser som f.eks. VG? Det vi legger merke til rundt oss, er gjerne noe som avles av f.eks. poppis-artikler som selger, ja?

Du skriver forøvrig godt, Lenore, trøtt eller ei :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...