Gå til innhold

Siebaeos sammensurium


siebaeo

Anbefalte innlegg

Hei jenter! :klem:

Nå skal vi heldigvis ikke inn og veie igjen før vanlig 1mndkontroll neste uke. Heldigvis er "min" helsesøster fornuftig.. ;)

Her spises, bæsjes og tisses det av en annen verden så jeg er ikke bekymret. Bare litt trøtt..!! :ler:

Jeg skal lage sånn belønningschart jeg og! :hoppe: Vurderte å ha en grønn og en rød kolonne, og valgfritt hvilken av dem han skulle prøve hver dag.. Dvs to grønnsaker (eller frukt) å velge i mellom på en uke. Men det blir kanskje litt for mye..? Ellers tar jeg en kolonne pr uke. Tenkte det kunne være gøy og nyttig å kunne se hva vi prøvde uka før, og uka før der igjen. Og så tenkte jeg vi kunne gjøre en greie av at han kunne plukke ut grønnsaken selv i butikken.

For øvrig har han vist litt mer interesse for å smake de siiste dagene.. Ikke grønnsaker egentlig, men annen mat. ;) Og så har vi prøvd å være litt mer på hans nivå og fokuset mer på hva han liker. Og ikke forvente at han skal like det vi liker.. F eks "eelsker" han tomatsuppe! Det er pop å si at man elsker noe om dagen :fnise: Og "jeg mener" (det) :fnise: Tror han hermer etter de store gutta i bhg.

Anyhow! Vi har hatt tomatsuppe med masse makaroni. Og så en bolognesesuppe (kjøpings..) med ekstra pastaskruer. Han digget det. :) Til frokost og kvelds har jeg prøvd å erstatte brødet innimellom. Bl a med gresk yoghurt og musli, lapper av banan, havregryn og cottagecheese, og kikertpannekaker (med litt havregryn, honning og kanel). Og en vidundermikslapperøre av kesam, cottagecheese, kikertmel, egg og litt helmelk. Han digger så klart pannekakene/lappene.. ;)

Hjemmelaget pizza har vi og hatt og planen er å ha enda mer raspet grønnsaker i den. Tenkte også jeg skulle lage noen pureer som kan tas ut av fryseren og tilsettes i alt fra middager til bakevarer.

Babysteps.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får han være med litt og lage maten også? Vi har vært dårlige på det, men besteforeldrene tok henne med på laging av hjemmelaget pizza da de passet henne sist, og det snakket hun om i dagesvis etterpå! Og hun "hjalp" meg med å lage havrekjeks her om dagen. Også veldig stas! Kanskje det kan bidra litt på interessen?? Mulig dere gjør dette allerede altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Murmel er mye med på matlagingen og han spiser alt. Han synes ofte ting ser "eklere" ut når det er kokt/stekt og liker å vite utseende, konsistens og smak på ting når det er rått. Da er det helt greit å spise det tilberedt etterpå også. At han får være med og lage mat hjelper sikkert også.

Her er også elsker et populært ord. Murmel elsker paprika, og det gjør han også. Tror ikke det er så mange andre barn som blir lykkelige om de får gnage i seg en hel paprika. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjære er flink til å ta han med på benken når han lager mat. Men vi har helt klart et forbedringspotensiale her! Så det skal jeg prøve å jobbe med nå som jeg er hjemme og (burde) har bedre tid til å planlegge litt.

Jeg leste forresten en artikkel om "supersmakere" som fikk meg til å lure på om Bolla er en sånn.. De kan f eks reagere på bittersmakene i frukt og grønnsaker. Jeg har mistenkt det tidligere og her om dagen ble mistanken min styrket.. Da fikk nabogutten noen eplebiter fra matboksen til Bolla (som han så klart ikke hadde rørt). Inspirert over naboguttens ivrige og glupske glede over eplebitene tok Bolla (like ivrig) en eplebit og bet innpå. Så går det ett sekund og han reagerer med en grimase og spytter ut. Så det gikk ikke på viljen der i alle fall.. hm..

***

På tide med en oppdatering herfra.

Nå er H litt over en mnd og jeg synes tiden flyr.. Det er nesten litt vemodig å tenke på at vi "drar i fra" de magiske dagene på sykehuset og fødselen. For det var det rett og slett.. Jeg er så utrolig takknemlig for at vi fikk en så flott opplevelse. Jeg skulle gjenre opplevd det på nytt! (med litt mindre vondt kanskje.. :fnise: ) Det er ganske fantastisk hvordan man glemmer hvor vondt det var ;)

Samtidig er det deilig at H vokser seg til og blir mer robust og mer deltagende. Hun har så vidt begynt å smile, første ekte smilet kom den dagen hun var 4 uker og gikk til mormor! :nigo: Da var det en dame som ble veldig glad. I går var vi på 1 mnd kontroll og da var hun 3720g! (2665 ved fødsel) Og har strukket seg noe voldsomt! Vi målte ikke ordentlig, for det har de sluttet med å gjøre før 6 uker, men jeg la jenne på målebåndet før jeg viste det og så omtrent hvor lang hun var. Hun var omtrent 53-54 tror jeg! :daane: Hun var jo 47 da hun ble født. Det må kalles eksplosiv vekst. Hodeomkrets var 37 cm (33 ved fødsel) Imponerende.

Jeg føler nesten jeg må lete etter problemer når jeg er hos hs.. Som om det er litt mistenkelig hvis man ikke har noe å komme med! Ammingen er problemfri, aldri vært sår, sover greit, H legger kjempefint på seg, osv. F eks år hs spør hvordan det går å ha to barn og jeg sier jeg synes det går veldig bra føler jeg nesten at de synes det er litt mistenkelig.. Men jeg mener jo at når det er overkommelige problemer i forhold til Bolla synes jeg jo det "går bra"! For at det ikke skulle merkes på han i det hele tatt hadde jo vært helt unaturlig. Det kommer vel litt an på hvordan man tar ting og hva man definerer som vanskelig sikkert..

Når det er sagt er det den største utfordringen; å passe på at han ikke føler seg for avvist. Og at kjære er veldig på ballen så jeg ikke må avvise han for ofte! I går hadde vi en opplevelse som var litt kjip.. :( Vi hadde piknik med et vennepar etter jobb, og det ble så klart skravling mellom oss voksne med en gang. Bolla forsøkte å snakke med meg HELE tiden og syntes nok dette var ganske kjedelig. I tillegg til å være sliten etter bhg. Så ble det tatt fram to kanelboller som skulle deles og når kjære delte den første KLIKKA Bolla.. Det var hans og den måtte ikke deles og det var helt krise. Jeg hold H etter amming og var litt parkert. Vi prøvde begge å snakke han ut av det, og jeg sa til kjære at han måtte ta Bolla UT av situasjonen. Kjære (som har litt temperament) ble kjempesint til slutt og kjeftet høylydt på Bolla og løftet han litt for voldsomt og satte han hardt ned bak oss. Bolla ble så utrolig lei seg og sikkert flau og begynte å hylgrine.. :grine: Så jeg fikk avlevert H og bar Bolla vekk der i fra. Så snakket jeg leeenge med han og spurte hvorfor han var så lei seg, og at vi måtte jo dele osv osv. Bolla gråt så utrolig sårt og jeg ville mest bare gråte jeg og.. Jeg ble sint på kjære som ikke skjønner at Bolla reagerer sånn fordi han følte seg veldig avvist og sliten og alt bare ble feil! Man må jo se an hva det er som gjør at han oppfører seg "galt"!

Men så så vi på noen som spilte ball og koste litt. Så plutselig var det helt greit at man skulle dele og vi tuslet tilbake igjen.

Jeg måtte ta det opp med kjære da vi kom hjem. Jeg liker ikke at Bolla skal lære at man kan reagere med sinne sånn som kjære gjorde der og da.. Og jeg synes kjære må være litt mer proaktiv i forholdt til å aktivisere Bolla når jeg ikke kan trå til så jeg slipper å avvise så ofte. Han skjønte jo at det var feil av han å reagere sånn, men mener at jeg må hoppe inn siden jeg ikke blir like het i toppen som han.. :roll: Jeg tror nå han lettere kan reagere på riktig måte neste gang med dette i minnet.. ;)

En annen ting som jeg ser er dumt er at så mange sier til Bolla at han er så heldig som har fått en lillesøster. Han trenger egentlig å høre at lillesøster er så heldig som har han til storebror..

Det blir vel forhåpentligvis lettere ettehvert.

Med meg går det rent fysist sett ganske bra. Jeg har litt vondt i ryggen og hofta og tror det henger sammen med bekkenet. Så det skal jeg få sett på neste uke. Vekta går jevnt nedover men jeg er fortsatt litt over 5kg over startvekt.. (gikk opp ca 15 kg) Jeg vil jo helst ned på startvekt selv om jeg rent objektivt sett er ganske slank allerende. Men det er jo noe med hvordan man er vant til å se ut... Og vil gjerne ha litt muskler! Så det er en del som må bort og en heeeel del som må trenes opp! Men boobsa er blytunge! Så de burde jeg kanskje trekke fra sånn mentalt sett :fnise: Det er helt umulig å løpe nesten, fordi de deiser rundt! Veldig glad jeg ikke har G-cup til vanlig..! Jeg har begynt å jobbe forsiktig med magemusklene og synes jeg ser så smått resultater. Jeg trekker inn og strammer magen når jeg går tur, og så ligger jeg på rygg og trekker navlen inn mot ryggen og løfter ett og ett bein. Det er en skånsom magetrening siden jeg fortsatt har bittelitt diastase. Tror aldri det gikk over etter Bolla faktisk.

I dag har vi en rolig da og jeg tror jeg skal rydde litt, forberede middag og gå en tur. Hvis jeg rekker! :ler: Det er utrolig hvor fort tiden flyr og hvor vanskelig det er å få gjort flere ting på en dag! Skal jo hente i bhg også. Og vil ikke være for sen.. Samvittigheten min gnager meg etter i går.. ;)

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa kan også klikke i vinkel hvis ting ikke blir gjort akkurat sånn som hun har sett for seg det, spesielt hvis hun er sliten. En kan synes oppførselen er hysterisk, men det er bare å jatte med! Er visst helt vanlig i den alderen. Er det bare mamma som skal dele skiva på en spesiell måte, så må en bare føye seg ellers blir det KAOS! :bond:

Håper pappaen forstår det og ikke blir sint. Jeg må minne kjære på det jeg også, selv om det er han som er den rolige og avbalanserte av oss. Jeg kan forstå han, men kanskje storesøskenene har litt ekstra behov for å bestemme?

Vi har det sånn som dere og jeg hadde overhode ikke behov for at helsesøster skulle komme hjem til oss (annet enn å få et fjes på kontaktpersonen vår). Hun fikk komme bare fordi jeg ikke ville "skjule" noe. :fnise: Men noen spørsmål og problemer ser det lite med. Heldigvis, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skal jammen ikke mye til for at det skal rakne om dagen! :daane: Men ja, det er nok alderen.. Og frustrasjon over å måtte dele mamma med en liten klump! ;) En venninne sa det så fint; det var nok ikke bare det å dele kanelbollen som fikk han til å streike der og da.. ;)

Og ja, vi må jo bare prise oss lykkelige for å ha lite å klage på! :nigo: Det er faktisk utrolig deilig å være andregangs og være så avslappet i forhold til ting. :) Jeg klarer på en måte å nyte det enda mer! Til tross for storebrorutfordringer.. ;)

***

Plutselig hadde vi bestilt tur til NY i mai!! :nigo: Det skal bli så BRA! :hjerter:

Det var salg på Norwegians nye ruter med den nye Dreamlineren. Så hoppet vi bare på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt tydelig at Bolla har flyttet opp til de store barna! :ler:

"Du er bæsjingen! Hihihi!" "Du er full av bæsj - full av bæsj!" :lol: Ikke SÅ lett å være alvorlig.. :fnise:

Økedøgn i går/natt :trøtt: SATT og sov til slutt! Og alene hjemme med kidsa så klart.. Heldigvis er han hjemme igjen nå. Veeeeldig trøtt nå og skal på FAU-møte.. :daane:

Og 6 ukers legekontroll i dag. H er nå 3900 g og 55 cm lang. Og alle voksne damer faller omtrent oppi vogna! :ler::rodmer: Fine lillesnuppa mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Honning! :klem: Ja det er nok noe få småbarnsforelde slipper unna :fnise:

***

Litt sånn misfornøyd med den fysiske (ut)form(ing)en om dagen.. Nå har vekta stått mer eller mindre stille i et par uker.. Faktisk litt opp og så litt ned igjen. :kjefte: Jeg er nå ca 61,5 kg og startvekt var ca 56.. Jeg har en app som regner kaloriforbruk og jeg ligger naturlig omtrent der jeg skal være om jeg skulle gått ned en halv kg i uka med et kaloriforbruk på ca 300 for amming pr dag. Det kan jo rett og slett være jeg spiser litt for lite? :klo:

Forrige gang gikk jeg ned ca 22 kg på 12 uker. Uten å gjøre noe særlig for det. Men jeg synes det går tregere denne gangen.. Og blir redd det er vanskeligere nå som jeg er eldre osv. Sover nok litt for lite også.

Føler meg skikkelig fæl om dagen :( Liker ikke magen og hoftene/rumpa. Så nå gleder jeg meg til å komme ordentlig i gang med styrketrening. Har meldt meg på i morra og skal prøve på onsdag morgen. Hvis H vil være i barnepassen vel å merke.. :pls:

Endret av siebaeo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke du skal være så streng med deg selv - det er tross alt ikke så veldig lenge siden du fødte! Dessuten har du to relativt tette barn, så kroppen kanskje ikke var 100% tilbake etter barn nr 1 da nr 2 ble lagd. Søvn har sikkert også litt å si, som du nevner!

Jeg fant en kort video på YouTube i dag, og trente på stuegulvet for først gang. Slitsomt!!! Hvis du fortsatt vil låne bort jillian-videoen din, er jeg interessert!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det på akkurat samme måte! :( Vekta står stille og gjort det leeenge. :vekt: Jeg er nede i startvekt, men det er takket være diabetesdietten før fødselsen, og jeg har 10kg pluss fra forrige sv.sk. som jeg håpte skulle forsvinne etterhvert. Magen går liksom ikke noe inn heller.

Jeg vet at kroppen min går i "katastrofemodus" når jeg ikke spiser nok og jeg begynner å legge på meg, så det kan ligge noe der. Og så er det vel kanskje vanskeligere etter nummer to, samt at vi har blitt litt eldre.

Jeg må vel bli flinkere med både maten og treninga, og ta tida til hjelp... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jo.. Du har sikkert rett, Cypress.. Men æsj... Hater å se sånn ut ;)

Jeg mistenker også katastrofemodus Miss I! Men så tør jeg liksom ikke helt utfordre det og prøve å spise mer.. :roll: Målet mitt er å ikke være sulten (noe jeg egentlig er nå..) og holde blodsukkeret jevnt. Det krever litt planlegging.. Og nå om dagen føler jeg at jeg ikke har tid til noe! Dagen går med til å prøve å komme seg ut, prøve å gjøre bittelitt husarbeid, hente i bhg, gi Bolla oppmerksomhet, amme, amme, amme, skifte, rape, rydde! Blir ikke mye tid til baking, TENKING, egenstell eller f eks lese. H ser ut til å foretrekke trilling eller kroppskontakt. Så det føles litt som jeg sprinter rundt for å rekke å gjøre ting i de få ledige stundene.

Litt sliten om dagen mao.. ;) Jeg har vært på butikken alene et par-tre ganger og det r omtrent den eneste tiden jeg ikke har hatt minst ett barn å fokusere på. Herregud jeg håper H takler barnepass :daane: I alle fall på sikt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner hvordan du føler det om dagen, for sånn har jeg det også. Jeg har kun hatt 30 min alene overhodet siden lillesøster ble født, og med alt som skjer ift flytting, så er det ikke mye tid til tenking og egentid her heller. Vekten har vi pakket ned, men det er like greit, for jeg ligger vel omtrent 14 kg pluss ift da jeg ble gravid..

Men, vi får legge vekk det i morgen og kose oss med litt skravlings :) Gleder meg til å hilse på H og A :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg gleder meg MASSE jeg og! :nigo:

***

I dag trøstespiste jeg en sjokolademuffin :fnise: Mest av alt fordi jeg er så fornøyd med å ha trent!!! :bolledeig: Bare en halvtime crossing, men nok til å bli sprutrød i ansiktet! Og rakk en dusj også. H sov på soverommet i barnepassen. :) Så var vi hos osteopat og jeg fikk meg en runde jeg og. Holy så deilig!! Ganske stiv i rygg og nakke.

Så måtte jeg hente Bolla som var litt pjusk.. Så nå sover to barn foran barnetv, og jeg trøstespiser som sagt :fnise:

Håååååper jeg får til litt pilates før treff i morra! :hoppe: Krysse fingre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:hjerte: Jeg klarer ikke helt å gi slipp på det at jeg aldri skal føde eller være gravid igjen... :sjenert: Så her har vi vært inne på tanken om barn nr 3 og det er jo bare riv ruskende galt!! :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hjerte: Jeg klarer ikke helt å gi slipp på det at jeg aldri skal føde eller være gravid igjen... :sjenert: Så her har vi vært inne på tanken om barn nr 3 og det er jo bare riv ruskende galt!! :fnise:

Samme her, Dine!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minn deg selv på at du har hatt 30 min alenetid siden du fikk lillsøster, Dine, neste gang du lengter etter en unge til (med det første) :fnise:

Synes du skal gi deg selv en liten break jeg, Siebaeo. Det er nok vanskeligere å ned andre gang, desverre. Det lønner seg ikke å gå rundt sulten. Da blir du bare sliten og orker ihvertfall ikke å holde det sunne kostholdet og treningen i lengden. Du får gi det litt tid og heller bruke litt hold-in nå og da. Skal ikke si noe jeg. Kommer nok til å være lik, kjenner jeg meg selv rett. Er ikke fornøyd med hvordan jeg ser ut etter forrige svangerskap og det kommer jo til å bli enda verre etter neste :daaner: Jaja, vi har valgt det selv og ha jo fått noe fint ut av det.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...