Pingting Skrevet 28. januar 2010 #61 Del Skrevet 28. januar 2010 Kan jeg stille et spørsmål om dette, siden du har litt peiling. Jeg håper jeg klarer å forklare meg ordentlig. Genitivs-s uten apostrof er greit nok, men av og til må vel apostrof brukes? Jeg tenker på navn som slutter på "s", for eksempel Hans. I mitt hode blir det feil å skrive "Hanses", og da må vel apostrof brukes, altså "Hans' "... eller tenker jeg feil nå? Det er riktig det Når ordet slutter på s (eller z og c med s-lyd, men det er det jo ikke så mange ord som gjør) så skal man bruke apostrofen for å markere genitiv, så hans' er lov. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #62 Del Skrevet 28. januar 2010 Og/å feil. Ord delings feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #63 Del Skrevet 28. januar 2010 Det er nok en del som irriterer seg over skrivefeil, men hva er de verste skrivefeilene du ser i et innlegg? Henger meg på: ord delings feil Ellers er det kjipt når folk skriver (og sier) "henne" der det skulle vært "hun". "...Og så løp henne etter meg..." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 28. januar 2010 #64 Del Skrevet 28. januar 2010 mensensmerter Ja! Det gjør vondere å lese "mensensmerter", enn å ha menssmerter. Det sier vel litt om hvor irriterende det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2010 #65 Del Skrevet 28. januar 2010 "Voksene" irriterer meg! Hvorfor den e-en? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bombadilla Skrevet 28. januar 2010 #66 Del Skrevet 28. januar 2010 "Voksene" irriterer meg! Hvorfor den e-en? Og vanelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nay Skrevet 1. februar 2010 #67 Del Skrevet 1. februar 2010 Kan jeg stille et spørsmål om dette, siden du har litt peiling. Jeg håper jeg klarer å forklare meg ordentlig. Genitivs-s uten apostrof er greit nok, men av og til må vel apostrof brukes? Jeg tenker på navn som slutter på "s", for eksempel Hans. I mitt hode blir det feil å skrive "Hanses", og da må vel apostrof brukes, altså "Hans' "... eller tenker jeg feil nå? Jepp, når et navn slutter på s er det riktig å bruke apostrof. Så da blir det f.eks. "Hans' bil" (men det blir visst mer og mer vanlig å skrive "Hans sin bil"). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fropessor Snurre Skrevet 1. februar 2010 #68 Del Skrevet 1. februar 2010 Orddelingsfeil, små bokstaver etter punktum eller ikke punktum i det hele tatt. Værre/vondere og vondest (vondt, verre, verst). *Grøss!* Og/å feil. Hun/henne feil. Genitiv -s med apostrof på norsk (-'s)! Ugh. Får helt fnatt av å se sånt. Otto's Bar i Parkveien. Hva er galt med Ottos? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 2. februar 2010 #69 Del Skrevet 2. februar 2010 Posetivt! Abonnemang! Argh! ...og som noen over meg nevnte, voksene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Maja~ Skrevet 2. februar 2010 #70 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Særskrivingsfeil og engelsk skrivemåte når det gjelder apostrofen: Kari's Butikk. *aaaargh* Endret 2. februar 2010 av ~Maja~ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momseguri Skrevet 2. februar 2010 #71 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Særskrivingsfeil De fleste burde vel ha lært seg dette etter alle "ananas ringer" vitsene?? Ellers har jeg spesielt merket meg hun/henne feil her på KG (t.d jeg ringte hun), og det syns jeg er vannvittig irriterende. Endret 2. februar 2010 av Momseguri Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marianne87 Skrevet 2. februar 2010 #72 Del Skrevet 2. februar 2010 Ellers er det kjipt når folk skriver (og sier) "henne" der det skulle vært "hun". "...Og så løp henne etter meg..." Jeg henger meg også på ord deling s feil Kanskje gode i morfologi de med orddelingsfeil? Men jeg tenker på dette med henne istede for hun.. Kan dette være en dialektmåte? Vet at her jeg er fra er det vanligere å si henne enn hun.. Blant ungdommen er det nok kanskje fordi hun er en "penere" form, som de i alle fall ikke vil si... Men jeg bare tenker litt høyt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 2. februar 2010 #73 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg irriterer meg over alt som er feil, men de verste feilene jeg kan komme på nå er: *anbefalle Skjønner ikke hvor den ekstra bokstaven kom fra, det uttales jo ikke slik! *alt av sms-språk og dialekt *intrisert *nyskjerrig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 2. februar 2010 #74 Del Skrevet 2. februar 2010 Særskrivingsfeil De fleste burde vel ha lært seg dette etter alle "ananas ringer" vitsene?? Ellers har jeg spesielt merket meg hun/henne feil her på KG (t.d jeg ringte hun), og det syns jeg er vannvittig irriterende. Vanvittig, Momseguri . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emmanuelle Skrevet 2. februar 2010 #75 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg irriterer meg over folk som skriver engelsk uten å kunne det. En gjenganger på facebook er "When you belive...". Jeg har så lyst til å rette på dem, men jeg vil ikke være frekk heller. BeliEve!!! Ikke skriv et fremmed språk når du ikke kan det! Grrr... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariab Skrevet 2. februar 2010 #76 Del Skrevet 2. februar 2010 (endret) Jeg undrer meg over de som skriver "hade". Er det riktig? Jeg innbiller meg at det er "hadet" som er riktig, som i en forkortning av "ha det bra". Er i hvertfall alltid det jeg har tenkt og skrevet. Synspunkt? Endret 2. februar 2010 av mariab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lulua Skrevet 2. februar 2010 #77 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg undrer meg over de som skriver "hade". Er det riktig? Jeg innbiller meg at det er "hadet" som er riktig, som i en forkortning av "ha det bra". Synspunkt? det er hadet som er det riktige ja;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 2. februar 2010 #78 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg undrer meg over de som skriver "hade". Er det riktig? Jeg innbiller meg at det er "hadet" som er riktig, som i en forkortning av "ha det bra". Er i hvertfall alltid det jeg har tenkt og skrevet. Synspunkt? I følge ordbok.no så er det ingenting som heter "hade". Jeg kan ikke garantere det, men det er det min magefølelse sier meg også. "Hade" virker så uferdig, så jeg tror nok det er "hadet". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 2. februar 2010 #79 Del Skrevet 2. februar 2010 Jeg undrer meg over de som skriver "hade". Er det riktig? Jeg innbiller meg at det er "hadet" som er riktig, som i en forkortning av "ha det bra". Er i hvertfall alltid det jeg har tenkt og skrevet. Synspunkt? "Ha det" er en kortform av "ha det bra". Det skal ikke skrives i ett ord, som du har gjort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lulua Skrevet 2. februar 2010 #80 Del Skrevet 2. februar 2010 "Ha det" er en kortform av "ha det bra". Det skal ikke skrives i ett ord, som du har gjort. hmm.. skal det ikke? trodde det jeg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå