Gå til innhold

Den verste skrivefeilen du ser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Ludovie

Dette er en engelsk en; "Noone" i stedet for "No one".

Det er faktisk korrekt, og sidestilt med no one og no-one. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er faktisk korrekt, og sidestilt med no one og no-one. :)

Dra meg baklengs inn i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk korrekt, og sidestilt med no one og no-one. :)

Hvor finner du dette? Oxford er ikke enig med deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her, f.eks. Pluss at jeg flere ganger har sett det i respektable publikasjoner.

Siden du linker til mangler referanser, og beskriver i tillegg bruken som "considered nonstandard by some". Oxford English Dictionary godkjenner ikke bruken, og jeg fant bare en håndfull eksempler i The British National Corpus. Stavekontrollen i Chrome vil heller ikke ha den, ei heller Websters og Blå Ordbok som jeg har i hylla. Føler det er det stykket å gå herfra, til "korrekt og sidestilt". :gjeiper:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Siden du linker til mangler referanser, og beskriver i tillegg bruken som "considered nonstandard by some". Oxford English Dictionary godkjenner ikke bruken, og jeg fant bare en håndfull eksempler i The British National Corpus. Stavekontrollen i Chrome vil heller ikke ha den, ei heller Websters og Blå Ordbok som jeg har i hylla. Føler det er det stykket å gå herfra, til "korrekt og sidestilt". :gjeiper:

Hehe, det har du nok rett i. :) Samtidig som at, i mine øyne, er "considered nonstandard by some" på langt nær er det samme som å si at noe er ukorrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det har du nok rett i. :) Samtidig som at, i mine øyne, er "considered nonstandard by some" på langt nær er det samme som å si at noe er ukorrekt.

Det er jeg helt enig i, det far derfor jeg listet opp alt det andre. Problemet med sånt er at man sjelden finner negativ informasjon. Ordbøkene skriver jo ikke hva som ikke er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjikkelig.

Her er noen som ikke fulgte med i første klasse da vi lærte at "i og y er så kry, de vil ingen j foran seg se."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WendyClear

Sjikkelig.

Her er noen som ikke fulgte med i første klasse da vi lærte at "i og y er så kry, de vil ingen j foran seg se."

Jeg husker også denne regla fra barneskolen, men jeg har alltid lurt på hvorfor ikke regelen gjelder for "sjikane". Er dette unntaket som bekrefter regelen? Eller er det et ord vi har hentet direkte fra et annet land uten norsk omskriving?

Jeg må beklage at jeg går off-topic her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjikkelig.

Her er noen som ikke fulgte med i første klasse da vi lærte at "i og y er så kry, de vil ingen j foran seg se."

Denne regla stemmer ikke helt, da. For eksempel: sjiraff, losji, sjysaus, sjimpanse, sjikane, sjiamuslim, osv.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne regla stemmer ikke helt, da. For eksempel: sjiraff, losji, sjysaus, sjimpanse, sjikane, sjiamuslim, osv.) :)

Ingen regel uten unntak. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ingen regel uten unntak. :opplyser:

Men da kunne jo sjikkelig vært et unntak også. :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Ja, jeg tenkte ikke over alle de andre ordene som faktisk bryter regelen. :sjenert:

For en tulleregle :( Kan nesten ikke klandre de som skriver "sjikkelig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Det er ikke en "tulleregel". Dere ramser opp ord som har blitt lånt fra andre språk og dermed tilpassa norsk språkstruktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...