Okapi Skrevet 3. mai 2012 #4241 Del Skrevet 3. mai 2012 Jeg forstår ikke hva du mener, Okapi. Det er da ikke noe problem å uttale dette ordet på samme måte som det skrives, å uttale i-ene? Hvor jeg er fra, er irrelevant. Jeg snakker Oslodialekt, nøytral om jeg kan si det sånn. I latin skal visstnok bokstavene ha vært direkte representanter for bestemte lyder, men dette idealet falt litt i fisk da alfabetet spredte seg utover Europa. I de aller fleste språk vil hvilken lyd en gitt bokstav representerer avhenge av hvilket ord den befinner seg i, og hvilke andre bokstaver som omringer den. Nå er ikke norsk like ille som engelsk, men vi kan heller ikke si at norsk har direkte fonologisk representasjon i ortografien, for å si det på snobbete. Et eksempel er for eksempel g, som uttales helt forskjellig i geirfugl, begynne og giraff. Hvor du kommer fra spiller definitivt en rolle her, da disse lydene er forskjellige fra dialekt til dialekt. Når det gjelder vokaler kan blir som regel trykksvake stavelser mer sentrerte i munnen, og ender opp som noe tilnærmet /ə/. Dersom begge iene i din statistikk låter helt likt, har du en noe uvanlig måte å uttale ordet på, som som sagt minner mer om japansk enn norsk. Fant dessverre ingen brukbare artikler om dette på norsk på Wikipedia, men kan jo være du kan hente noe ut av artikkelen om schwa (/ə/) på engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 3. mai 2012 #4242 Del Skrevet 3. mai 2012 I latin skal visstnok bokstavene ha vært direkte representanter for bestemte lyder, men dette idealet falt litt i fisk da alfabetet spredte seg utover Europa. I de aller fleste språk vil hvilken lyd en gitt bokstav representerer avhenge av hvilket ord den befinner seg i, og hvilke andre bokstaver som omringer den. Nå er ikke norsk like ille som engelsk, men vi kan heller ikke si at norsk har direkte fonologisk representasjon i ortografien, for å si det på snobbete. Et eksempel er for eksempel g, som uttales helt forskjellig i geirfugl, begynne og giraff. Hvor du kommer fra spiller definitivt en rolle her, da disse lydene er forskjellige fra dialekt til dialekt.Når det gjelder vokaler kan blir som regel trykksvake stavelser mer sentrerte i munnen, og ender opp som noe tilnærmet /ə/. Dersom begge iene i din statistikk låter helt likt, har du en noe uvanlig måte å uttale ordet på, som som sagt minner mer om japansk enn norsk. Fant dessverre ingen brukbare artikler om dette på norsk på Wikipedia, men kan jo være du kan hente noe ut av artikkelen om schwa (/ə/) på engelsk. For å være detaljert med hensyn til hvor jeg er fra, så er jeg født og oppvokst noen mil fra Oslo, og har bodd i Oslo og Bærum i mange år. Nå bor jeg i Østfold, men snakker ikke annerledes enn jeg alltid har gjort. Og jeg forstår fremdeles ikke at det skulle være så vanskelig å uttale "statistikk" riktig . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 3. mai 2012 #4243 Del Skrevet 3. mai 2012 Det finnes strengt tatt ikke riktig og gal uttale på det planet der, det handler mer om dialektale forskjeller og personlig preferanse. Jeg sier ikke at det du gjør er galt, bare at tre trykksterke stavelser etter hverandre på norsk ikke er spesielt vanlig. Forøvrig, hvordan uttaler du ordet på engelsk, blir er begge lydene like der også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 3. mai 2012 #4244 Del Skrevet 3. mai 2012 (endret) Det finnes strengt tatt ikke riktig og gal uttale på det planet der, det handler mer om dialektale forskjeller og personlig preferanse. Jeg sier ikke at det du gjør er galt, bare at tre trykksterke stavelser etter hverandre på norsk ikke er spesielt vanlig. Forøvrig, hvordan uttaler du ordet på engelsk, blir er begge lydene like der også? Det er bare den siste stavelsen i statistikk som er trykksterk. Statistics uttaler jeg med slapp e-lyd i første stavelse, en omvendt e. (Jeg har ikke dette tegnet på min pc, altså på tastaturet). Trykket ligger på annen stavelse, og i-ene uttaler jeg likt. Edit: Presisering Endret 3. mai 2012 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 5. mai 2012 #4245 Del Skrevet 5. mai 2012 Føles ut; (Jeg) latet som... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #4246 Del Skrevet 5. mai 2012 ‹‹Tattovering››. Er det mulig å bli mer white trash? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 5. mai 2012 #4247 Del Skrevet 5. mai 2012 ‹‹Tattovering››. Er det mulig å bli mer white trash? Haha, det hender jeg skriver sånne ting faktisk. Gøy det da. Østkant er best! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. mai 2012 #4248 Del Skrevet 5. mai 2012 Ta selvmord. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glenfarclas Skrevet 7. mai 2012 #4249 Del Skrevet 7. mai 2012 Tror jeg har funnet en vinner i en tråd her inne: "selv om mor fortskjetter og gå på trygd i tilegg" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alyssa. Skrevet 7. mai 2012 #4250 Del Skrevet 7. mai 2012 Tror jeg har funnet en vinner i en tråd her inne: "selv om mor fortskjetter og gå på trygd i tilegg" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glenfarclas Skrevet 7. mai 2012 #4251 Del Skrevet 7. mai 2012 Haha! Joda det var mye å ta av her, men det var "fortskjetter" som virkelig var glasuren på kaka. :gjeiper: Forresten, hva med: "forseten så har Bioligiske foreldre har rett til og fremme sak" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2012 #4252 Del Skrevet 15. mai 2012 Og horfor skriver du det til meg?? Jeg har vell ikke brukt spyleveske på sykkelister. Og lovværke kan de færeste på rams... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 16. mai 2012 #4253 Del Skrevet 16. mai 2012 Til AB over meg: Oi! I går så jeg ordet "bønnefalle". Jeg vet ikke hva det betyr, bare at det tydeligvis har noe med bønner å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 16. mai 2012 #4254 Del Skrevet 16. mai 2012 Krampeaktig; kjølevann når meningen er kjølvann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magicpie Skrevet 16. mai 2012 #4255 Del Skrevet 16. mai 2012 irriterer meg over folk som ikke klarer å skrive interessert riktig.. f. eks. intrisert, interresert, osv.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 16. mai 2012 #4256 Del Skrevet 16. mai 2012 irriterer meg over folk som ikke klarer å skrive interessert riktig.. f. eks. intrisert, interresert, osv.. Guilty as charged. Jeg klarer bare ikke å lære meg det ordet. Husker aldri om det er to r'er eller to s'er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 16. mai 2012 #4257 Del Skrevet 16. mai 2012 Guilty as charged. Jeg klarer bare ikke å lære meg det ordet. Husker aldri om det er to r'er eller to s'er. En grei huskeregel er å tenke ordet på denne måten: inter-esse, inter-essant, inter-essert. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 16. mai 2012 #4258 Del Skrevet 16. mai 2012 Skal prøve å ha det i bakhodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #4259 Del Skrevet 16. mai 2012 Tror denne bloggen tar for seg de fleste Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2012 #4260 Del Skrevet 16. mai 2012 Tror denne bloggen tar for seg de fleste Der var det mye rart. Mange ord jeg ikke visste det gikk an å skrive feil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå