Gå til innhold

Yogas` treningsglede


yoga

Anbefalte innlegg

Hvis du klarer 17,5kg i franskpress x 10 så er det nok bare en liten barriere for å få opp tyngre stang i benkpress altså :) For meg tok det laaang tid før jeg kom opp til det nivået i franskpress, det er faktisk veldig imponerende! Hva startet du på og hvor lang tid har du brukt for å jobbe deg opp dit?

Takk, godt å høre :)

Ja, ikke sant det er ganske imponerende? Det synes både jeg og treningspartneren min også. :fnise:

Jeg startet ifjor høst med bare stanga dvs. 12,5 kg (det er dobbeltsjekket flere ganger at den faktisk er så tung ;)), også har jeg økt jevnt og trutt egentlig. Hadde 15 kg nå da jeg var på 16 reps, og vips kunne jeg idag øke ytterligere.

Ordentlig moro! Men det er nok den muskelen jeg faktisk er sterkest i også, fra naturens side, av en eller annen merkelig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lucy d-.-b

Så bra! Det kan på meg virke som om benken er mer en psykisk sperre enn faktisk fysisk for deg, da

triceps spiller en viktig rolle der (arm er bøyd, arm ekstenderes) og selv om vi jenter ikke har den beste brystmuskulaturen å skryte av når den er utrent burde du klare å legge på endel mer enn du gjør, i alle fall ganske raskt. Har du en spotter? Det er ofte litt lettere å øke i benk hvis man har det, ligger man der alene kan det fort kjennes litt utrygt ut i begynnelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen. :)

Ja, jeg har en spotter. Tør definitivt ikke å kjøre benk alene. Når jeg trener alene kjører jeg heller skrå flies.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra trening på deg?

Hvis du klarer 17,5kg i franskpress x 10 så er det nok bare en liten barriere for å få opp tyngre stang i benkpress altså :) For meg tok det laaang tid før jeg kom opp til det nivået i franskpress, det er faktisk veldig imponerende! Hva startet du på og hvor lang tid har du brukt for å jobbe deg opp dit?

Akkurat det samme tenkte jeg.

En annen ting som slår meg er teknikken din. Er du sikker på at du har god teknikk i benken? Det tror jeg er en av grunnene til at jeg har økt så mye i benk i det siste. At jeg endelig har fått dreisen på teknikken. Her er en artikkel som enkelt og greit tar for seg benkpress og teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*mine innlegg*

Veldig imponerende franskpress på deg! Det har kanskje sammenheng med at du er så glad i å gå på ski som du er? Skigåing tar mye på triceps. :) Ellers så kjenner jeg meg veldig igjen i det Skya sier over her, og jeg sleit lenge med benkpress, både med en psykisk barriere og med teknikken. Og tro meg, når dette løsner så kommer det til å gå rett til værs (bokstavelig talt!) på denne øvelsen også! Gleder meg til å følge fremgangen din. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

For meg gikk benken til himmels (wiiiii) når jeg:

- Leste masse om og fokuserte på teknikk

- Spiste masse mat (pecsa vil ha foood)

- Fikk mye spot (Icere :hjerte: )

- Trente med PT

- Fokuserte på triceps

Gleder meg til å se fremgangen din!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, for svar jenter :) Og takk for artikkel Skya, skal lese den inngående i morra når jeg ikke er så trøtt.

Jeg tror også det handler veldig mye om teknikk og respekt for den stanga.

Når jeg ligger på benken så tenker jeg altfor mye teknikk til å kunne konsentrere meg om kun utførelsen. (hvor på brystet stanga skal møte, pust, pushe nederst og rett opp, bena, korsryggen etc etc.)

Og i fjor høst kommuniserte min spotter og jeg helt elendig noen ganger, noe som resulterte i at vi begge slapp stanga på toppen, og den havnet rett i brystkassa mi.. Anbefales ikke, hvis dere skulle lure! Tror nok den sitter litt i enda.

Men jeg skal klare å knekke den koden altså. Jeg SKAL SKAL SKAL! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i fjor høst kommuniserte min spotter og jeg helt elendig noen ganger, noe som resulterte i at vi begge slapp stanga på toppen, og den havnet rett i brystkassa mi.. Anbefales ikke, hvis dere skulle lure! Tror nok den sitter litt i enda.

Ouch! :blink:

Jeg sier som de andre, det løsner nok snart! Skal bli spennende å se! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dagens trening:

Aktiviteter

1) Vekttrening

Varighet: 1 t 30 min

Totalt løftet: 5525.0 kg

Knebøy

30.0kg x 10.0

30.0kg x 10.0

35.0kg x 10.0

Arnoldpress (skulderpress)

6.0kg x 10.0

6.0kg x 10.0

7.0kg x 10.0

Franskpress (med EZ-stang)

17.5kg x 10.0

17.5kg x 10.0

17.5kg x 10.0

Sittende lår curl (bakside lår)

35.0kg x 10.0

37.5kg x 10.0

37.5kg x 10.0

Nedtrekk overhånd bredt grep

25.0kg x 10.0

25.0kg x 10.0

30.0kg x 10.0 (måtte ha hjelp på de 4 siste)

Benkpress

6.0kg x 10.0

20.0kg x 10.0

20.0kg x 10.0

20.0kg x 10.0

22.5kg x 10.0

Bicepscurl sittende

7.0kg x 10.0

7.0kg x 10.0

7.0kg x 10.0

Øvre rygg- baktrekk

17.5kg x 10.0

17.5kg x 10.0

17.5kg x 10.0

Rygghev

5.0kg x 10.0 (BW + 5kgs vektskive)

5.0kg x 10.0

5.0kg x 10.0

Situps- skrå og rette

0.0kg x 16.0

0.0kg x 16.0

0.0kg x 20.0

Treningsdata fra www.mylog.no

Er godt fornøyd med denne treningen også. Er så godt når en merker progresjon. Er spesielt fornøyd med siste sett med knebøy.

Er dog ikke fornøyd med benken i dag heller! Kjørte et ekstra sett med kun stanga for å trene teknikk, og det går helt greit, men når de små ekstra skivene kommer på, så går det ikke like greit lenger. :kjefte: Skjønner at jeg bare må smøre meg med tålmodighet og øve øve øve. *utålmodig*

Men en vakker dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F"&¤! Jeg begynner å bli potte tett i hodet igjen. Denne runden her vil visst ikke slippe taket den.

Og jeg som skal bort i helgen. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir dårlig med trening i helgen..

1. Pga den ufattelig teite forkjølelsen som ikke vil gi seg. (er bedre i dag enn i går, men er verre denne runden enn forrige)

2. Jeg er bortreist hele helgen og skal bedrive festligheter. :danse:

Hvis formen er nogenlunde ok på mandag så blir det treningsøkt da, ellers blir ikke neste runde før på tirsdag.. Det er lenge det..

Ha en fin helg alle sammen :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, Shamim og Nefer :)

Denne dagen har jeg mer eller mindre tilbragt med ræva i sofaen, for kjappest mulig bli frisk igjen, og mange av dagens minutter er nok tilbragt her inne.

Er så mange morsomme og herlige treningsdagbøker, og så veldig mange sterke styrkejenter her! Er mektig imponert, jeg. Når jeg sitter og leser kjenner jeg konkurranseinstinktet mitt vokser over sine breddegrader. :ler:

Jeg har herved bestemt at det skal pumpes, pumpes og pumpes fremover.

Innen sommeren har jeg lyst til å klare dettte;

Knebøy: BW

Benkpress: 35kg (har ingen anelse per nu om hva jeg kan makte)

Triceps: 25kg (min favorittmuskel) :fnise:

Endret av yoga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne treningen var fryktelig seig å gjennomføre, men moro lell. Kjente på kroppen at jeg både hadde vært syk og at det ble lite søvn i helgen, ja.

Oppvarming:

- 10 min. roing.

1) Vekttrening

Varighet: 1 t 30 min

Totalt løftet: 5700.0 kg

Knebøy

32.5kg x 10.0

32.5kg x 10.0

32.5kg x 10.0

Arnoldpress (skulderpress)

7.0kg x 10.0

7.0kg x 10.0 (måtte ha hjelp på de to siste repsa)

7.0kg x 10.0 (måtte ha hjelp på de fire siste)

Franskpress (med EZ-stang)

17.5kg x 10.0

17.5kg x 10.0

17.5kg x 10.0

Sittende lår curl (bakside lår)

37.5kg x 10.0

37.5kg x 10.0

37.5kg x 10.0

Nedtrekk overhånd bredt grep

15.0kg x 5.0

20.0kg x 5.0

25.0kg x 10.0

25.0kg x 10.0

30.0kg x 10.0

Benkpress

6.0kg x 10.0

20.0kg x 10.0

22.5kg x 10.0

22.5kg x 10.0

22.5kg x 10.0 (måtte ha hjelp på de 4 siste)

Bicepscurl sittende

7.0kg x 10.0

7.0kg x 10.0

8.0kg x 10.0 (gjennomførte med fascinerende dårlig teknikk)

Øvre rygg- baktrekk

17.5kg x 10.0

17.5kg x 10.0

17.5kg x 10.0

Situps- skrå og rette

0.0kg x 16.0

0.0kg x 20.0

0.0kg x 25.0

0.0kg x 25.0

Treningsdata fra www.mylog.no

Er egentlig litt fornøyd med benken i dag. Selv om jeg ikke tar mange kg (foreløpig :lur:) følte jeg at stanga ikke var så fryktelig uhåndterlig i dag.

Neste trening er planlagt på onsdag. :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ha vært godt å få begynt å trene igjen! Gir en god følelse i kroppen kan jeg tenke meg. Ikke lett å være syk år man har blitt bitt av treningsbasillen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logger du i samme rekkefølge som du trener? I såfall vil jeg anbefale deg å gjøre noen forandringer. Ta benkpress før både skulderpress og frankspress. Kanskje før nedtrekk også, kommer an på hvilken øvelse du vil ha mest å gi på, er rygg prioritert før bryst så tar du den først og omvendt. Slik du trener nå så trener du muskelgrupper som er viktige i benkpress og gjør disse slitne før de får gitt sitt i benken. Om du tar benkpress først så vil du ha mer å gi der, og så kan du heller tyne det siste ut av mindre muskler som skuldre og triceps senere.

Det samme med bicepscurl. Ta en etter at du er ferdig med alle nedtrekkøvelser. Bicepscurl er mye aktivert der og det er derfor dumt at en så liten muskel er sliten før den skal i gang med å bistå treningen av ryggen.

:skya:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ha vært godt å få begynt å trene igjen! Gir en god følelse i kroppen kan jeg tenke meg. Ikke lett å være syk år man har blitt bitt av treningsbasillen :fnise:

Ja. det var kjempe deilig! Blir jo så ratløs av ikke å kunne trene at dte nesten går rundt for meg. :ler:

Logger du i samme rekkefølge som du trener?

Hei Skya, takk for innspill! :)

Nei, jeg trener ikke slik jeg logger. Igjen er det mylog som ikke er på min side, eller det kan jo være at det er jeg som ikke skjønner mye av den siden. Skal gå inn der etterpå, og se om jeg kan finne ut av noe mer.

Jeg tar først benkpress og deretter knebøy.

Tar somregel biceps etter triceps. Tilslutt, før nedre rygg og mage, blir det nedtrekk (latz) og skuldre..

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...