Gå til innhold

Hva synes dere om navnet Adelheid?


Gjest Gjest_Midna_*

Anbefalte innlegg

Synes ikke noe særlig om navnet Adelheid, det blir veldig tungt å uttale..

Hedvig er jo mitt eget navn da :fnise: så det liker jeg jo. Uttaler det "Hedvik" ja.

Forøvrig synes jeg noen bør være litt mer forsiktig når de sier meningene sine om navn. Det er jo selvfølgelig helt greit å si hva man liker/ikke liker, men å bruke ord som grusomt og forferdelig syns jeg man kan holde seg unna, da sjansen er stor for at noen faktisk har det navnet.. Sånn som med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bianca26
Synes ikke noe særlig om navnet Adelheid, det blir veldig tungt å uttale..

Hedvig er jo mitt eget navn da :fnise: så det liker jeg jo. Uttaler det "Hedvik" ja.

Forøvrig synes jeg noen bør være litt mer forsiktig når de sier meningene sine om navn. Det er jo selvfølgelig helt greit å si hva man liker/ikke liker, men å bruke ord som grusomt og forferdelig syns jeg man kan holde seg unna, da sjansen er stor for at noen faktisk har det navnet.. Sånn som med meg :)

jeg syns til og med mitt eget navn er stygt. Blir ikke fornærma om andre syns det heller

Endret av Bianca26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Robotkalle_*
jeg syns til og med mitt eget navn er stygt. Blir ikke fornærma om andre syns det heller

Mener du Bianca? Syns det er søtt, jeg. Litt sånn Bernard og Bianca. Du må være enda mer kranglefant for å kompensere for det navnet. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Mener du Bianca? Syns det er søtt, jeg. Litt sånn Bernard og Bianca. Du må være enda mer kranglefant for å kompensere for det navnet. :fnise:

bianca er ikke mitt virkelige navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adelheid gir meg assosiasjoner til en gammel engelsk "konge" fra vikingtiden som helt sikkert ikke het Adelheid en gang :eeeh:

Med andre ord, Nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg noen bør være litt mer forsiktig når de sier meningene sine om navn. Det er jo selvfølgelig helt greit å si hva man liker/ikke liker, men å bruke ord som grusomt og forferdelig syns jeg man kan holde seg unna, da sjansen er stor for at noen faktisk har det navnet.. Sånn som med meg :)

Det har du helt rett i, jeg tar selvkritikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg likte det ikke i begynnelsen men jeg har begynt å virkelig få smaken for det. Det er et stødig, solid, klassisk navn. Det er heller ikke av de vanligste navnene i Norge. Hva synes dere? Tror dere det er brukbart i Norge?

Hva synes dere om navnene Adelheid og Hedvig/Hedwig på to søstre?

Synes ikke adelheid var noe fint navn, Hedwig høres litt bedre ut.. men begge de navnene høres litt nazi ut=P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lizzie_*
Synes ikke noe særlig om navnet Adelheid, det blir veldig tungt å uttale..

Hedvig er jo mitt eget navn da :fnise: så det liker jeg jo. Uttaler det "Hedvik" ja.

Forøvrig synes jeg noen bør være litt mer forsiktig når de sier meningene sine om navn. Det er jo selvfølgelig helt greit å si hva man liker/ikke liker, men å bruke ord som grusomt og forferdelig syns jeg man kan holde seg unna, da sjansen er stor for at noen faktisk har det navnet.. Sånn som med meg :)

Men, når TS spør om folks mening om navnene, da skal man jo si hva man mener om navnene.

Og for å si hva man mener så bruekr man ofte slike ord som forferdelig, fint, stygt, vakkert osv :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bianca26
Synes ikke adelheid var noe fint navn, Hedwig høres litt bedre ut.. men begge de navnene høres litt nazi ut=P

Jeg syns ikke det høres nazi ut. Da blir det som å si at alle tyske navn høres nazi ut, noe som jeg syns er urettferdig for tyskere sin del, stakkarne som må leve med skammen fra 2 verdenskrig.

men navnene er ikke fine synes jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, når TS spør om folks mening om navnene, da skal man jo si hva man mener om navnene.

Og for å si hva man mener så bruekr man ofte slike ord som forferdelig, fint, stygt, vakkert osv :jepp:

Selvfølgelig skal man si hva man mener om navnene, også hvis man har noe negativt å si, men man kan kanskje velge noen ord med litt større omhu? Blir ikke fornærma over at folk ikke liker navnet mitt, det går helt greit, men har litt med ordvalg å gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på Tomas Dydahl-sangen Adelaide. Syns Adelheid er kjempefint :) Hedvig er også helt ok, selv om jeg ikke syns det er superfint så jeg ville kalt min egen datter det. Men det er normalt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_gjest_*
Jeg likte det ikke i begynnelsen men jeg har begynt å virkelig få smaken for det. Det er et stødig, solid, klassisk navn. Det er heller ikke av de vanligste navnene i Norge. Hva synes dere? Tror dere det er brukbart i Norge?

Hva synes dere om navnene Adelheid og Hedvig/Hedwig på to søstre?

Adelheid var jo Heidis fulle navn. Den snille og til de grader hjertegode Heidi, som ble plassert hos den fæle og slemme bestefaren (men naturligvis ble han snill etter hvert han også etter at Heidi hadde bodd der en stund) i hans lille hytte i de sveitsiske alper, og som var hovedpersonen i et par tåredryppende barnebøker av Johanna Spyri, bøker som jeg elsket i min barndom. Derfor liker jeg navnet.

Hedvig: Ibsens Villanden er vel assosiasjonen min til det navnet. OK navn det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Hedvig synes jeg er et veldig pent navn (men det bør staves med v, ikke w). Adelheid har jeg egentlig ikke reflektert over før, men etter å ha tenkt litt på det synes jeg det er fint. Jeg synes også Adelheid og Hedvig passer godt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adelheid gir meg assosiasjoner til en gammel engelsk "konge" fra vikingtiden som helt sikkert ikke het Adelheid en gang :eeeh:

Med andre ord, Nei :)

Kanskje du mener Aethelstane, en forsoffen sønn av en saxer som skulle vært konge, hvis ikke normannerne hadde erobret England?

Han er fra Walter Scotts roman Ivanhoe, som foregår i perioden da Johan uten land satt som konge i England, en roman som har vært filmatisert ørten ganger, og en av innspillingene gikk i mange år på TV hver første nyttårsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke noe særlig om navnet Adelheid, det blir veldig tungt å uttale..

Hedvig er jo mitt eget navn da :fnise: så det liker jeg jo. Uttaler det "Hedvik" ja.

Forøvrig synes jeg noen bør være litt mer forsiktig når de sier meningene sine om navn. Det er jo selvfølgelig helt greit å si hva man liker/ikke liker, men å bruke ord som grusomt og forferdelig syns jeg man kan holde seg unna, da sjansen er stor for at noen faktisk har det navnet.. Sånn som med meg :)

Forøvrig synes jeg noen bør være litt mer forsiktig når de sier meningene sine om navn. Det er jo selvfølgelig helt greit å si hva man liker/ikke liker, men å bruke ord som grusomt og forferdelig syns jeg man kan holde seg unna, da sjansen er stor for at noen faktisk har det navnet.. Sånn som med meg :)

Tja, kanskje. Men litt må man jo tåle. Men jeg har en kollega som en gang sa at navnet NN var det aller styggeste hun visste om. Jeg sa da at det heter mannen min som mellomnavn. Gjett om hun ble flau. Men det var muligens meg som var slem, jeg hadde jo ikke behøvd si noe. Men det var så fristende, og det gikk ikke innpå meg, jeg bare lo av det jeg inni meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg noen bør være litt mer forsiktig når de sier meningene sine om navn. Det er jo selvfølgelig helt greit å si hva man liker/ikke liker, men å bruke ord som grusomt og forferdelig syns jeg man kan holde seg unna, da sjansen er stor for at noen faktisk har det navnet.. Sånn som med meg :)

Tja, kanskje. Men litt må man jo tåle. Men jeg har en kollega som en gang sa at navnet NN var det aller styggeste hun visste om. Jeg sa da at det heter mannen min som mellomnavn. Gjett om hun ble flau. Men det var muligens meg som var slem, jeg hadde jo ikke behøvd si noe. Men det var så fristende, og det gikk ikke innpå meg, jeg bare lo av det jeg inni meg.

Jeg heter faktisk Adelheid og det navnet er helt grusomt. Så putter du på ett gammeldags tungt mellomnavn ala Margrethe ( nei det er ikke mitt mellomnavn, men i samme gata) Blir til daglig kalt Amy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bianca26
Adelheid var jo Heidis fulle navn. Den snille og til de grader hjertegode Heidi, som ble plassert hos den fæle og slemme bestefaren (men naturligvis ble han snill etter hvert han også etter at Heidi hadde bodd der en stund) i hans lille hytte i de sveitsiske alper, og som var hovedpersonen i et par tåredryppende barnebøker av Johanna Spyri, bøker som jeg elsket i min barndom. Derfor liker jeg navnet.

Hedvig: Ibsens Villanden er vel assosiasjonen min til det navnet. OK navn det også.

bestefaren var snill, det var hu rike snobbefrua i frankfurt som var bitcha. slik husker jeg det. Og søte lille heidi passet ikke å hete noe så heavy som Adelheid. Heidi passer mye bedre på en liten jente.

og vildanden er en grunn til at jeg ikke liker hedvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det var kjempe pent. Men ikke stygt heller. Adeleide er penere. Kjenner en dame som heter det. Men vi kaller henne Ada. Hedwig er ugla til Harry Potter. Elsker Harry Potter. Men jeg hadde tenkt å kalle hunden min for det.. :sjenert: Men jeg synes jo navnet er pent da.

Siden du spurte mener jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bestefaren var snill, det var hu rike snobbefrua i frankfurt som var bitcha. slik husker jeg det. Og søte lille heidi passet ikke å hete noe så heavy som Adelheid. Heidi passer mye bedre på en liten jente.

og vildanden er en grunn til at jeg ikke liker hedvig

Tror du husker litt feil fra Heidi. Hun het Adelheid, men kaltes bare Heidi. Bestefaren var i starten langt fra snill, han var en sur gammel grinete mann, som ikke snakket med noen. Den rike snobbefrua i Frankfurt, hvis du men henne mener Klaras mor, var hun ikke "bitcha". "Bitcha" mot Heidi da hun bodde der og skulle være selskapsvennine for den lamme Klara, var husbestyrerinnen. Hva husker man ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte det ikke i begynnelsen men jeg har begynt å virkelig få smaken for det. Det er et stødig, solid, klassisk navn. Det er heller ikke av de vanligste navnene i Norge. Hva synes dere? Tror dere det er brukbart i Norge?

Hva synes dere om navnene Adelheid og Hedvig/Hedwig på to søstre?

Beklager jeg liker det ikke. Jeg mener... det blir altfor gammeldags. Du kan like godt kalle ungene din for Olga og Helga (liker ikke den navnene selv om farmor heter Helga). Men jeg er enig med Kosemose. Om du heter Von Trapp og har en syngende barneoike som syr dem klær ut av gardiner er det perfekt!

Og Hedvig minner meg om en ugle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...