Gå til innhold

Hva synes dere om navnet Adelheid?


Gjest Gjest_Midna_*

Anbefalte innlegg

Gjest Bianca26
Jeg likte det ikke i begynnelsen men jeg har begynt å virkelig få smaken for det. Det er et stødig, solid, klassisk navn. Det er heller ikke av de vanligste navnene i Norge. Hva synes dere? Tror dere det er brukbart i Norge?

Hva synes dere om navnene Adelheid og Hedvig/Hedwig på to søstre?

For min del høres Adelheid vanvittig snobbete ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bianca26
Det er det ikke...det er bare så ut og så under krigen-navn.

Jeg synes det fordi det minner meg om den historien om heidi som bodde oppe på fjellet sammen med bestefaren sin, men plutselig må hun flytte til Frankfurt og bo med en rik snobbefamilie med hun dattera som får hjemmeundervisning og sitter i rullestol, og så kaller hun rike snobbete moren til hun jenta Heidi for Adelheid, fordi heidi liksom ikke er et bra nok navn eller noe. Derfor høres adelheid snobbete ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ei som heter det, så for meg er det bare et vanlig navn. Men jeg ville aldri gitt navnet til mine barn, det er litt tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bianca26
Til nød Hedvig, men Adelheid liker jeg ikke.

Ville ikke kalt mine barn noen av de navnene.

Jeg syns begge navnene er grusomme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedvig liker jeg godt, men Adelheid var grusomt. Hva med Adele, det er jo i samme bane, men mykere og uten mobbefaktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedvig liker jeg godt, men Adelheid var grusomt. Hva med Adele, det er jo i samme bane, men mykere og uten mobbefaktor.

Ja, Adele er pent! Enig med deg, Pjukset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Adelheid egentlig er et pent navn når jeg smaker litt på det, men jeg får dessverre litt negative assosiasjoner (gammeldags, tysk/østerrisk). Ville heller gått for Adele som foreslått, eller Adelin/Adeline.

Hedvig synes jeg også er pent, men tenker også på ugla til Harry Potter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Kim_*

Skal jeg være helt ærlig så er både Adelheid og Hedvig skikkelig stygge navn. Hadde jeg møtt et barn med ett av de navnene så hadde jeg virkelig lurt på hva som var galt med foreldrene.

For the record: dette er ikke en trolle post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt krigsassosiasjoner når jeg leste Adelheid. Likte det ikke. Kanskje litt vél uvanlig for mange? Hedvig liker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Challabe

Spesielt. Har alltid trodd Hedvig var et guttenavn, også minner det meg om en tengeseriefigur fra barnetv. Er fint med et navn som ikke alle har, men det er veldig mange som tyr til mye rart for tiden synes jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes navnet er fint. Og til de som nevnte mobbefaktor så tror jeg knapt det finnes et navn man ikke kan mobbes for av oppfinnsomme barn (eller voksne). Og er det ikke navnet, så finner man alltids noe annet å plukke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snodig dette. Jeg får ingen assosiasjoner til tysk/sveits og krig. Men nå er jeg ganske ung.

Jeg vet om ei som er fra island og heter Adelheidur ( uttales Adleithur), men hun kalles Adeleid her i Norge. Jeg synes det er et vakkert navn.( Kjenner henne ikke, så har ingen assosiasjoner til personen)

Hedvig uttales vel Heddvikk, og i min munn synes jeg det høres litt stottrete og skarpt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hedvig uttales vel Heddvikk, og i min munn synes jeg det høres litt stottrete og skarpt ut.

Jeg uttaler det i hvert fall med G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Adelheid egentlig er et pent navn når jeg smaker litt på det, men jeg får dessverre litt negative assosiasjoner (gammeldags, tysk/østerrisk). Ville heller gått for Adele som foreslått, eller Adelin/Adeline.

Hedvig synes jeg også er pent, men tenker også på ugla til Harry Potter. ;)

Adelheid blir litt for tysk for meg om ikke etternavnet er i samme stil. Jeg kan likevel ikke si meg enig i at det klinger umusikals som det tidligere ble hevdet i tråden. Adelaide er forøvrig tittelen på Beethovens største komposisjon for sang og klaver.

Hedvig synes jeg er fint, men jeg klarer ikke å unngå assosiasjon til Hedvig i Ibsens Vildanden slik hun ble fremstilt av Anne Marit Jacobsen i NRK-oppsetningen for en årrekke siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...