waco Skrevet 21. januar 2010 #81 Skrevet 21. januar 2010 Jada det hjelper veldig det. Alle som blir satt i varetekt slutter jo med det! Dette blir like dumt som å arrestere en heroinist det og gi han bot.. Som om han vil slutte av den grunn. Hehe, sant sant. Litt rart at debatten er om vi skal ha narkotika i landet når den virkelige diskusjonen burde vært hvorvidt vi skal bruke varetekt, fengslinger og straffer mot narkotika i norge. Mvh waco (ps er sjeleglad narkotika finnes på norske sykehus, og jeg håper i fremtiden at dersom det kommer en kur mot kreft som inneholder heroin så burde den blitt totalfortbudt! Såpass kan vi takke oss selv)
Gjest Gjest_mann Skrevet 21. januar 2010 #82 Skrevet 21. januar 2010 Dersom opiumsproduksjonen som idag brukes til heroin kunne heller blitt foredlet til lovlig morfin og skatteinntekter, så kanskje vi kunne fjernet noe av problemstillingen nede i afghanistan. Helt enig. Dette har kunnet hjulpet dem betraktelig. Men dersverre er det lovløshet som herjer der. Og bøndene har ingenting annet å tjene penger på, selv om de tjener såpass dårlig. Men dette er uansett der, og vi bor her. Jeg ser absolutt ingen grunn til at vårt forbud skal muliggjøre deres export til vårt land. Og både forderve og ødelegge vårt samfunn. Dette gjelder forøvrig både opium og cannabis.
waco Skrevet 21. januar 2010 #83 Skrevet 21. januar 2010 I fremtiden vil nok lovene bli annerledes, da blir det forhåpentligvis forbudt å sette mennesker på glattcelle fordi de ønsker å ruse seg. Det blir en litt for stor selvmotsigelse den handlingen offentligheten har med å arrestere mennesker for noe de gjør privat.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #84 Skrevet 21. januar 2010 Gjensidig respekt, med andre ord? Ja, og det er vel en av de viktige faktorene i et forhold. Apropo; denne artikkelen er nå øverst på dagbladet.no.
Pepe Skrevet 21. januar 2010 #85 Skrevet 21. januar 2010 Misliker du folker som drikker hjemmebrent også? For det er definert som "narkotika" Det er én ting dere må huske på og det er det at ordet "narkotika" høres så sykt farlig og skummelt ut. Men jeg tviler på at de fleste av dere engang har SETT narkotika før.. Bortsett fra heroinistene i Oslo. Faktisk viser alle statistikker at legaliseringer av cannabis og heroin får antall kriminalitet til å synke som en stein. Hadde det ikke vært greit med mindre heroinister i gatene i Oslo? Dette er selve fundamentet for argumentasjonen som nå pågår i København og det som var fundamentet for lovgjøringen i Amsterdam på 70-tallet. Som vi alle vet viste seg å være en enorm suksess. Jeg må bare kommentere dette...Legaliseringen av dette fører til at kriminaliteten synker. Hvorfor tror du? Ikke fordi det blir mindre av det, men fordi det ikke lenger registreres som en type kriminalitet.. Hvis man lovliggjorde voldtekt og kalte det sex i stedet, så ville jo voldtektsstatistikken stupe mens sex-statistikken økte. Eller er jeg helt på viddene?
waco Skrevet 21. januar 2010 #86 Skrevet 21. januar 2010 (endret) Pepe, det er så logisk som at heroin var lovlig i norge frem til 1976, og det første heroinbeslaget og kriminalitet knyttet til heroin var februar 1976. Tidligere var heroin solgt på apotek i norge. Trodde dette var allmennkunnskaper jeg? Endret 21. januar 2010 av waco
waco Skrevet 21. januar 2010 #87 Skrevet 21. januar 2010 Hvis man lovliggjorde voldtekt og kalte det sex i stedet, så ville jo voldtektsstatistikken stupe mens sex-statistikken økte. Eller er jeg helt på viddene? eeeh, unnskyld meg. Det er litt av grunnen til at det skal opp i retten da. At man skal avgjøre hvorvidt det var sex eller voldtekt. Eller mener du at hver gang en mann sa det var sex og kvinnen sa det var voldtekt så var det plutselig bare voldtekt? Er det kvinnen som skal bestemme om sexen var voldtekt?
Pepe Skrevet 21. januar 2010 #88 Skrevet 21. januar 2010 eeeh, unnskyld meg. Det er litt av grunnen til at det skal opp i retten da. At man skal avgjøre hvorvidt det var sex eller voldtekt. Eller mener du at hver gang en mann sa det var sex og kvinnen sa det var voldtekt så var det plutselig bare voldtekt? Er det kvinnen som skal bestemme om sexen var voldtekt? Nei jeg mener ingenting av det du sier der, jeg tenkte bare å komme med et eksempel på en annen kriminell handling som man kunne omdøpe til noe lovlig og dermed ville den kriminelle statistikken på det område synke. Jeg har ingen som helst form for mening om at kvinnen skal bestemme om sexen var en voldtekt eller ei, du trenger ikke trekke sånne konklusjoner. Kanskje noe annet da - hvis det ble lovlig å kjøre i hvilken som helst fart man ville ville jo statistikken for råkjøring sannsynligvis synke? Det andre du sa om at heroin kunne kjøpes på apoteket var ikke noe jeg visste fra før, så om det er allmennkunnskap har jeg vel gått glipp av noe. Resten skjønte jeg ikke hva du mente, hvis det var det at du skulle si meg i mot.
waco Skrevet 21. januar 2010 #89 Skrevet 21. januar 2010 Selvfølgelig er det jo sånn at dersom noe blir avkriminalisert eller bytter navn så er det ikke kriminelt lengere. Ta for eksempel på sekstitallet var det strengt forbudt å være homo. Da var det ikke narkotikaen som var problemet i samfunnet, men de homofile. Det var så stort problem at politiet hadde razziar mot nattklubber for homofile og arresterte menn som hadde sex med menn. Ikke så veldig ulikt det at vi arresterer narkomane idag. Om tyve år så er det sikkert en annen gruppe som blir arrestert. Hva som er kriminalitet er jo opp til stortinget å avgjøre.
Pepe Skrevet 21. januar 2010 #90 Skrevet 21. januar 2010 Selvfølgelig er det jo sånn at dersom noe blir avkriminalisert eller bytter navn så er det ikke kriminelt lengere. Ta for eksempel på sekstitallet var det strengt forbudt å være homo. Da var det ikke narkotikaen som var problemet i samfunnet, men de homofile. Det var så stort problem at politiet hadde razziar mot nattklubber for homofile og arresterte menn som hadde sex med menn. Ikke så veldig ulikt det at vi arresterer narkomane idag. Om tyve år så er det sikkert en annen gruppe som blir arrestert. Hva som er kriminalitet er jo opp til stortinget å avgjøre. Oki, men da er vi jo enige så vidt jeg forstår? Jeg stilte bare spørsmål til det med statistikken, at ikke man kunne si at dersom man legaliserte noe så ville verden bli bedre pga at da sank kriminaliteten. Om du skjønner
Gjest Sint, skuffet og provosert Skrevet 21. januar 2010 #91 Skrevet 21. januar 2010 Hei, ikke gjør dette til en legaliseringsdebatt. Det er en helt annen og mye mer komplisert debatt. Her dreier det seg om ts skal kaste ut kjæresten, anmelde han til politiet og på toppen av alt sladdre til arb.giver. Skal hun det????? Det det gjelder er hasj, og om dere som leser dette tenker over saken. Hva er mest skadlig for gutten? Hasj ett par ganger i mnd eller miste jobb, dame og arbeid? Det er ingen tvil om at hasj kan være ekstremt skadlig om det fører til samlivsbrudd, sparken fra jobben og en politisak som på sikt kan skade hele fremtiden til gutten. Jeg spør megselv og dere, hva er mest skadelig? Narkotikan hasj eller en halvgal dame som er villig til å ødelegge ett helt liv KUN fordi hun ikke klarer å styre gutten slik hun vil? Jeg føler ugrunn hun bør gjøre det slutt for typens skyld. Ingen mann fortjener ett så innsnevret, egoistisk, ondskapsfullt, hysyerisk og manipulerende kvinnemennske sim TS. Jeg røyker ikke selv men har mange venner som røyker og fungerer fint. Jeg merker bare jeg blir utrolig provosert av å lese denne tråde. MAKAN at det er mulig i 2010
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #92 Skrevet 21. januar 2010 Jeg kjenner faktisk vennene mine, og ingen av dem er narkiser. Du/dere kan bare drive på, jeg kommer aldri til å mene at narkomane er toppen her i verden, og det gjør ingen av de jeg kjenner heller. Tvert imot gjør slike tråder meg utrolig provosert. Og, ja, jeg er intolerant når det dreier seg om mennesker med null respekt for lov og orden. Mennesker som gir blaffen i alle andre enn seg selv, og som synes ulovligheter er helt naturlig og greit. Du er en sau uten evnen til å tenke selv, og dette kommer fra en som aldri har røyket selv. Hvis du ser tilbake på lover på et hvert tidspunkt i historien har det ALLTID eksistert lover som i ettertiden anses som horrible. Lover som forbød homofili, som kun lot menn stemme ved valg, hundre andre eksempler. Hva er oddsen for at vi for første gang i historien har et ufeilbarlig lovverk i dag? Ikke at jeg mener at vi nødvendigvis burde legalisere hasj, men å la seg provosere av at noen røyker hasj i eget hjem kun begrunnet med loven viser en manglende refleksjon på imponerende nivå. Men igjen, du er en jo en sau. Ikke vær lei deg, en stor andel av menneskeheten sluker det de blir fortalt. Narkomane er personer som er avhengige av narkotika, det å røyke hasj en gang i blant er ikke avhengighet. Jeg har noen få venner som røyket litt da de var yngre. Ikke en av dem begynte med tyngre stoffer, ikke en av dem hadde problemer med å slutte da de ble litt eldre og ikke gadd det mer. Av de jeg hang med som røyket er en jurist og tre sivilingeniører. Det ble folk av de også.
pivo Skrevet 21. januar 2010 #93 Skrevet 21. januar 2010 For å svare TS så vil ikke det å angi han til politiet hjelpe noe som helst, kun hvis de kan ta han i en kjøpesituasjon. Er ikke de småbrukerne de er ute etter og det gir heller ingen effekt om de tar han. Om du vil hjelpe han, hjelper det heller ikke å si i fra til arbeidsgiver, i hvert fall ikke så lenge han ikke er rusa på jobb. Hasj i seg selv, i så lite omfang er ikke skadelig. Det blir først skadelig i større mengder og hyppigere inntak. Men, tenk nå hva du kan leve med, om du ikke kan leve med at han røyker hasj en gang i mnd, så er det ditt valg, og da bør du si det til han. Om han da velger å fortsette å røyke, bør du vurdere å gå fra han, men uten å melde i fra til politi og arbeidsgiver. Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #94 Skrevet 21. januar 2010 Jeg har vært gjennom det samme! Oppdaget at min mann røyket marijuhana - jeg gikk til politiet med saken, og nå bor han for seg selv uten rett til å besøke våre to barn. Det riktige er å gå til politiet. Du er helt SYK i hodet. Å røyke hasj er IKKE verre enn å drikke alkohol. Snarere er skadevirkningene mindre, ikke minst for sammen fordi om du byttet ut alkohol med hasj som rusmiddel ville vold og ulykker gått dramatisk ned. Det er idioti å nekte han kontakt med barna. Det du gjør er å ødelegge ungene dine ved å nekte dem kontakt med en far som ikke er verre enn deg som anntageligvis drikker alkohol eller noen av dine venner, familiemedlemmer eller naboer som drikker alkohol. Det er det DU nå har gjort som har potensiale for å skade barna dine.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #95 Skrevet 21. januar 2010 Du er helt SYK i hodet. Å røyke hasj er IKKE verre enn å drikke alkohol. Snarere er skadevirkningene mindre, ikke minst for sammen fordi om du byttet ut alkohol med hasj som rusmiddel ville vold og ulykker gått dramatisk ned. Det er idioti å nekte han kontakt med barna. Det du gjør er å ødelegge ungene dine ved å nekte dem kontakt med en far som ikke er verre enn deg som anntageligvis drikker alkohol eller noen av dine venner, familiemedlemmer eller naboer som drikker alkohol. Det er det DU nå har gjort som har potensiale for å skade barna dine. Men, nå er det lov å drikke alkohol da ; ) Så hva du mener en får mest skadevirkninger av, teller ikke. Det er snakk om å rette seg etter norsk lov!
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #96 Skrevet 21. januar 2010 I følge undersøkelser foretatt av Willy Pederson, en av våre fremste eksperter på narkotika, så er den faktoren som i størst grad forutsier om du røyker hasj hvor høy kulturell kapital dine foreldre og du selv har. Altså i hviklen grad de og du er høyere utdannet, leser mye bøker, går på teater og lignende. Dette gjelder sjansen for å overhodet ha prøvd og for å ha et gjevnt forbruk. Er det snakk om et DAGLIG forbruk så er det ressurssvakhet som er det fremste kjennetgnet. Altså lav kulturell og økonomisk kapital og psykiske problemer, vannskeligheter på arbeidsmarkedet etc. Forøvrig så er det ca. dobbelt så mange av de som er aktive i politiske partier som har røyket hasj som resten av befolkningen og over 4 dobbelt så mange av de som er aktive i miljøorganisasjoner.
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #97 Skrevet 21. januar 2010 Men, nå er det lov å drikke alkohol da ; ) Så hva du mener en får mest skadevirkninger av, teller ikke. Det er snakk om å rette seg etter norsk lov! Vel ca. 95% av befolkningen innrømmer å ha brutt loven på ett eller annet tidspunkt. Store deler av befolkningen bryter den også fra tid til annen innenfor det som er relativt akseptable rammer. HVa med å ta med mere enn kvoten. Majoriteten av den norske befolkningen har tatt med mere alkohol eller røyk en tillatt kvote og de har NULL problemer med det. Det er smugling og et lovbrudd. Hvem er det som ikke har kjørt for fort? Noensinne? Det er MYE, MYE, MYE mere sammdunnskadelig å kjøre for fort en å røyke hasj. Å kjøre for fort har mye større sjanse for å skade noen andre. Å røyke hasj skader bare en selv (og svært lite). Store, store anndeler av befolkningen har snytt LITT på skatten. Ført opp et ekstra fradrag eller rundet av litt nedover etc. og har INGEN dårlig samvittighet for det. Videre har vel nærmere 80% av befolkningen leid inn svart arbeid. Det er et krystallklart lovbrudd og det snyter samfunnet for penger og sikkerhet i forbindelse med utført arbeid og arbeidsforhold. Så om problemstillingen er skal man rette seg etter alle lover uansett så vil 70-90% av den norske befolkningen måtte endre adferd radikalt om de skal kunne inneha en konsekvent posisjon og si at man skal aldri bryte loven uansett og jeg gjør det aldri selv.
fink Skrevet 21. januar 2010 #98 Skrevet 21. januar 2010 (endret) Jeg ser ikke at det er det verste i verden å ha en samboer som røyker hasj en skjelden gang. MEN med en gang man setter barn til verden synes jeg ikke dette er greit. Det er åpenbart at barna fortjener å ha foreldre som ikke er ruset på hverken alkohol, hasj eller andre ting, men viktig er det også å huske at hasj er lovbrudd som kan få følger som fengsling, økonomiske sanksjoner, og fratatt/innskrenkning av omsorg for barna. Å påføre barna de påkjenningene dette kan følge med seg er helt uholdbart. Endret 21. januar 2010 av fink
Gjest Gjest Skrevet 21. januar 2010 #99 Skrevet 21. januar 2010 Jeg ser ikke at det er det verste i verden å ha en samboer som røyker hasj en skjelden gang. MEN med en gang man setter barn til verden synes jeg ikke dette er greit. Det er åpenbart at barna fortjener å ha foreldre som ikke er ruset på hverken alkohol, hasj eller andre ting, men viktig er det også å huske at hasj er lovbrudd som kan få følger som fengsling, økonomiske sanksjoner, og fratatt/innskrenkning av omsorg for barna. Å påføre barna de påkjenningene dette kan følge med seg er helt uholdbart. DU vil aldri under noen omstendighet få annet enn en bot for et par gram hasj i den grad du ikke bare slipper unna med en advarsel. Altså 0,00% risiko for fengsel. Kunnskapsløshet er farlig det også.
Gjest Gjest_mann Skrevet 21. januar 2010 #100 Skrevet 21. januar 2010 Jeg må bare kommentere dette...Legaliseringen av dette fører til at kriminaliteten synker. Hvorfor tror du? Ikke fordi det blir mindre av det, men fordi det ikke lenger registreres som en type kriminalitet.. Hvis man lovliggjorde voldtekt og kalte det sex i stedet, så ville jo voldtektsstatistikken stupe mens sex-statistikken økte. Eller er jeg helt på viddene? Nei, jeg forstår svært godt hva du mener. Og statistikken har jo helt klart med det å gjøre. Men du må også forstå at de som er for legalisering er det pga at legalisering skiller markedet for noe så harmløst som hasj fra amfetamin, kokain, extacy og heroin. Dette er en enorm vinning, spesielt for ungdom som er lettpåvirkelig. Hvor enkelt tror du ikke det er å tilby en ungdom hva det måtte være? Spesielt når han/hun står sammen kompiser og skal være like "tøff" som de andre? Dette er faktisk en av hovedårsakene til at enkelte havner i en slik suppe. Det du nevner ble brukt som motargumentasjon i Amsterdam logisk nok. Og de kjørte statistikker på det. Tallene viste at antall mennesker som røykte vokste litt til å begynne med, men så balanserte det seg ut. I ettertid viste tallene at antallet vokste litt blandt voksne, men hos ungdom sank det. Hvorfor aner jeg ikke. Kanskje det ikke er en forbudet frukt lenger, hvem vet. Men det samme har også skjedd i andre land. Uansett er den størte vinningen å skille markedene og fjerne livsgrunnlaget for langerne. Hasj og cannabis er tross alt nesten 100% av det de selger iløpet av en dag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå