Gå til innhold

"Sunneste" potetgull?


Gjest Huffsa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Finnes det en oversikt over hvilket potetgull som er minst usunt? eller noen som vet det selv?

Det sunneste er vel det du klarer å stoppe å spise etter ti flak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg vet er at spuerchips inneholder mindre fett, og tror tortilla gjør det også. Popcorn, men det er jo ikke akkurat potetgull.

MEN, nå lever jeg av prinsippet at skal man først kose seg med snop (noe som betyr så og si hver helg for min del), så kjøper man ikke "lettprodukter". Smaken blir såpass redusert at da synes jeg ikke det blir verdt det, på en måte. Et eksempel er dette truly juci-godteriet. Det er ikke tilsatt sukker eller noe sånt, men jeg synes ikke smaken er noe særlig god. Selv om det er mindre usunt enn "vanlig" snop, så er det likevel usunt. Så i stedet for å spise noe jeg synes er halvgodt for å spare noen kalorier, så lar jeg enten vær, eller jeg spiser "ordentlig" snop. :)

Altså: Når jeg spiser snop, så tenker jeg ikke på å spise sunt i det hele tatt. Det hører hverdagene med for min del. :)

Men så klart, har man et ønske om å gå betydelig ned i vekt, så er sikkert det ønske større enn å kose seg litt ekstra med snop, så da kan det jo like gjerne være greit med lettprodukter. Men om man er normalvektig og ikke har planer om vektreduksjon, så ser jeg virkelig ikke poenget i å velge alle disse lettproduktene, så lenge man over linja spiser variert, sunt og har normal aktivitet. :)

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Syrin_Ulven

Superchips, popcorn og french fries tror eg er "sunnere" chips (selv om popcorn ikkje akkurat er chips). Står jo ofte på posene at det er X-antall % mindre fett osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

se på innholdslisten.. sunnheten avgjøres som oftest av hvilket fett som er i chipsen. er det palmeolje eller vegetabilsk fett på ingredienslisten er det det MEST usunne.. ta de med solsikkeolje eller peanøttolje.. man blir like feit uansett da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sunneste faktisk å heller spise pommes frites. Disse har mindre overflate til å suge til seg fett fra fityroljen(eller bedre om du baker dem i ovnen selv), i motsetning til chips som er flate og har stor overflate:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste jeg vet er at spuerchips inneholder mindre fett, og tror tortilla gjør det også.

Tortillachips inneholder like mye fett som vanlig potetgull.

Anbefaler Superchips om man tenker på kaloriene, men forskjellen er nødvendigvis ikke så veldig stor i det store og det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superchips er langt fra sunt, inneholder palmeolje, noe som er langt verre en 100 kalorier ekstra eller hva det må være. Tynn utenpå og feit inni blir du av det. Vanlig potetgull fra Maarud er bedre da, med solsikkeolje, så får man heller spise litt mindre av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest food boy

Lag en god guacamole og spis med tortillachips. Mye bedre og mye sunnere enn vanlig, kompulsiv potetgullknasking.

Noen avocadoer, en god tomat, chili, hvitløk, vårløk, pepper. Bam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag en god guacamole og spis med tortillachips. Mye bedre og mye sunnere enn vanlig, kompulsiv potetgullknasking.

Noen avocadoer, en god tomat, chili, hvitløk, vårløk, pepper. Bam!

Det gjør jeg også :) Tortillachips er like usunt da, desverre. Men blir jo ikke like store mengder når man spiser det med hjemmemekka guacamole. Kudos for at du ikke har rømme i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg et "plaststativ" som likner et gammeldags lysbildemagasin til mikrobølgeovnen, skjær potetflak med potetflakskjærer eller ostehøvel, og kjør det fettfritt i mikroen.

Saltet kan du finknuse i en morter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Superchips er langt fra sunt, inneholder palmeolje, noe som er langt verre en 100 kalorier ekstra eller hva det må være. Tynn utenpå og feit inni blir du av det. Vanlig potetgull fra Maarud er bedre da, med solsikkeolje, så får man heller spise litt mindre av gangen.

There's no such thing.

Jo, there's absoutely! Potetgull generellt inneholder transfett som tetter årer og legger seg rundt hjertet. Lavt kcal-innhold betyr ikke sunnere og bedre! Hjelper ikke at du er tynn på utsiden når du ødelegger kroppen innenfra. Men..ute av syn, ute av sinn?

Eneste potetgullet jeg vet som er helt uten transfett er fra Tyrell's, men det koster skjorta og er ikke tilgjengelig i vanlige butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen vise meg forskning som viser at man kan være tynn på utsiden, men feit på innsiden? Jeg regner med at dere snakker om fett rundt organene.

Transfett er selvfølgelig ikke sunt for noen, jeg kommenterte bare det en sa om at man kunne være tynn på utsden og feit inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan noen vise meg forskning som viser at man kan være tynn på utsiden, men feit på innsiden? Jeg regner med at dere snakker om fett rundt organene.

Transfett er selvfølgelig ikke sunt for noen, jeg kommenterte bare det en sa om at man kunne være tynn på utsden og feit inni.

Har ikke noen dokumentasjon, men at fett kan lagres i blodårer og sånt er jo klart. Å være tynn betyr nødvendigvis ikke at man er sunn. Det er mange tynne med alt for høyt kolesterol (husker ikke skrivemåte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen vise meg forskning som viser at man kan være tynn på utsiden, men feit på innsiden? Jeg regner med at dere snakker om fett rundt organene.

Transfett er selvfølgelig ikke sunt for noen, jeg kommenterte bare det en sa om at man kunne være tynn på utsden og feit inni.

Ja, du mente at man ikke kunne være tynn på utsiden og feit inni, noe som er riv ruskende feil.

Forskning? Hør med hvilken som helst kostholdsekspert, hør med leger, se på programmer om livsstil/kosthold. Man er like tilbøyelig for å få fett rundt organer og blokkerte blodårer som slank når man spiser usunnt.

TOFI= Thin Outside, Fat Inside. Det er nærmere 50% av kvinner (60% av menn) som er slanke på utsiden, men som lever med mye fett rundt indre organer. De har like stor risiko for hjertesykdommer, høyt kolesterol, diabetes o.l som synlig overvektige.

Folk som går ned i vekt av å spise mindre og usunn mat blir ofte slik, det er derfor trening er så viktig når man skal ned i vekt eller endre livsstil. Det mister mye av sin hensikt å gå ned i vekt om man ikke blir sunnere eller får bedre helse. Så derfor ja takk, begge deler!

FOTI= Fat Outside, Thin Inside. Dette blir klassifisert som sunnere da fett som ligger like under huden ikke er like farlig som det såkalte bukfettet og fett rundt indre organer som lever o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...