Pingting Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #41 Del Skrevet 23. januar 2010 Åh, vi hadde en superkveld i går! Jeg og J dro til et vennepar for å feire Burns Supper (til minne om den skotske poeten Robert Burns. Veldig vanlig i Skottland og ellers i Storbrittania, men det feires over hele verden). Var vel rundt 15-20 stk der tror jeg, alle veldig hyggelige folk. Vi fikk Cock-a-leekie til forret, det er en skotsk hønsesuppe som er veldig god. Masse fløte i, og serveres med hakket purre, en dæsj med creme fraiche og veldig fint hakkede svisker. Sprøtt med sviskene, men det blir faktisk veldig godt. Så var det hovedretten og kveldens høydepunkt: haggis. For de av dere som ikke vet det, så er haggis fåre- og storfekjøtt og litt innmat som blandes med krydder og hele korn. Alt stappes i en sauemage (vel, de fleste moderne haggiser lages i syntetiske mager) og kokes. Serveres med potetmos og kålrotmos. Veldig, veldig godt. Desserten var genial. Ferske pærer med en blanding av roquefort, smør og fløte (kjørt i foodprosessor, slik at det ble en veldig kremete konsistens) og toppet med hakkede valnøtter. Nattmat var ost og kjeks! Tradisjonelt er det et fast opplegg på alle Burns Suppers med taler, lesing av dikt og visse ting som skal gjøres i rekkefølge, og det ble gjort. Vertene er veldig glade i mat og tradisjoner - han hadde bl.a. flydd til Skottland for å ta med haggis hjem! Han hadde på seg kilt, og spilte sekkepipe før maten (sekkepipa ble forøvrig også brukt som vekkerklokke i dag morges ) Jeg holdt herrenes tale, synes det gikk veldig bra! J holdt kvinnenes tale, han var kjempeflink. Til hver rett ble det servert en passende whisky, etter maten ble det servert mer whisky (og litt øl). Kl. 2 sa jeg takk for meg og gikk og la meg, J var våken til 5. Jeg sitter på senga og skriver dette nå, han ligger ved siden av meg og sover. Søten :rødme: Såh - det ble ikke akkurat verdens sunneste middag i går eller frokost i dag (mye middagsrester som var frokostifisert, veldig godt det og!). Så vi veier opp litt nå, skal lage grønnsakssuppe til middag i dag. Namme! Håper alle har en superhelg!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miam Skrevet 23. januar 2010 #42 Del Skrevet 23. januar 2010 Wow! For en kveld du hadde da! Haggis har jeg aldri smakt før, høres skikkelig rart ut Bra du hadde det gøy Den kokeboka heter "Stiansen inviterer til fest"! Masse fingermat, cocktails, desserter og mye annet spennende i den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaby Skrevet 23. januar 2010 #43 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Sweet chili-pasta er fantastisk! Bare å mikse litt fløte og sweet chili, litt hvitløk og salt og pepper og sånt på stekepanna Og så kyllingstrimler da, det må jeg jo også ha Edit: hmm, var jo kommet en hel ny side her som jeg ikke fikk med meg! Haggis, kan det virkelig være godt?? Tror ikke innmat og mager og sånt er helt min greie Men den hønsesuppa hørtes knallgod ut, svisker er sterkt undervurdert. Hver 1. juledag er det middag hos farmor, og til dessert får vi alltid hennes fantastiske sviskegrøt Blæh, sambo er så sur i dag... Og jeg som har kjøpt biff og fløtegratinerte poteter til middag, men fortsatt er han like sur. Du burde kanskje få flyttet denne dagboka inn på matforumet, Ping Endret 23. januar 2010 av Gaby Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 23. januar 2010 Forfatter #44 Del Skrevet 23. januar 2010 Takk for boktips, Miam! *noterer* Haggis er egentlig godt altså! Det smaker mest kjøtt, ikke så innmatete. Men jeg er jo glad i innmat og da, levergryte synes jeg er knallgodt! Og hjemmelaget leverpostei, nommmm. Har du matet sambo da, Gaby? Biff of fløtegratinerte poteter burde jo kunne gjøre hvem som helst blid! (OK, kanskje ikke en vegetarianer som lever på lavkarbo-diett ) Og sviskegrøt er kjempegodt! Åh, nå fikk jeg lyst på det. Nå står grønnsakssuppa på komfyren og putrer! Helt basic i dag; potet, gulrot, purre, sellerirot, løk, også kjøpte vi noen svinekoteletter som jeg har skjært av fettet på og strimlet. Et par buljongterninger i vannet, også dristet jeg meg til å hive opp pittelitt chilipulver. Godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaby Skrevet 23. januar 2010 #45 Del Skrevet 23. januar 2010 Nei, har ikke matet ham enda. Blir så utrolig umotivert til å lage god middag når han er så sur Merker at vi går hverandre litt på nervene, vi har jo ikke tv-kanaler lenger etter at de gikk over til det digitale bakkenettet, så når vi er hjemme så bare sitter vi her og surfer... Og that's it. Man kan bli litt sprø av sånt. Vi ser ingenting i felleskap, men hver for seg på sin egen laptop. Jeg foreslår å gå turer eller gå i Nidarosdomen og kikke, men det gidder han ikke. Så.. tja. Får se noen episoder av Home&Away, så føler jeg meg sikkert bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wind Skrevet 24. januar 2010 #46 Del Skrevet 24. januar 2010 Heisann, jenter. Slenger meg på her, Pingting. Har registrert meg på diett.no, og greier. Pøs på med sunne oppskrifter, sier jeg bare! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #47 Del Skrevet 24. januar 2010 Nei, har ikke matet ham enda. Blir så utrolig umotivert til å lage god middag når han er så sur Merker at vi går hverandre litt på nervene, vi har jo ikke tv-kanaler lenger etter at de gikk over til det digitale bakkenettet, så når vi er hjemme så bare sitter vi her og surfer... Og that's it. Man kan bli litt sprø av sånt. Vi ser ingenting i felleskap, men hver for seg på sin egen laptop. Jeg foreslår å gå turer eller gå i Nidarosdomen og kikke, men det gidder han ikke. Så.. tja. Får se noen episoder av Home&Away, så føler jeg meg sikkert bedre Åh, det der kjenner jeg litt igjen egentlig. Det er surt om en person vil ut og den andre vil sitte i sofaen hele dagen Skjer fort med meg og J og, egentlig. Eller, av og til er vi veldig flinke med å dytte hverandre til å gå ut en tur, men ellers er vi nok noen sofagriser begge to. Ikke bra. Heisann, jenter. Slenger meg på her, Pingting. Har registrert meg på diett.no, og greier. Pøs på med sunne oppskrifter, sier jeg bare! WIND! Skal pøse på med en oppskrift senere i dag, men den blir ikke helt sunn altså. Ikke helt supersunn heller, men... det er jo søndag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wind Skrevet 24. januar 2010 #48 Del Skrevet 24. januar 2010 Oppskrifter er oppskrifter. Om de ikke er helt sunne, så kan man jo bare ha masse salat ved siden av. *smart* Vi skal ha meksikansk gryte i dag. Med salat ved siden av! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #49 Del Skrevet 24. januar 2010 Oppskrifter er oppskrifter. Om de ikke er helt sunne, så kan man jo bare ha masse salat ved siden av. *smart* Vi skal ha meksikansk gryte i dag. Med salat ved siden av! Nå gikk jeg for å sjekke ut diett.no, og den ser jo fin ut? Egentlig er jeg ikke hyperopptatt av å vite nøyaktig kaloritall pr. dag og slikt, men jeg er jo så rar at jeg liker å fylle inn skjemaer og sånt... Også har den oversikt over proteiner, vitamine rog fett og slikt, det er bra. Har vært på vektklubben.no før, og den har ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wind Skrevet 24. januar 2010 #50 Del Skrevet 24. januar 2010 Nå gikk jeg for å sjekke ut diett.no, og den ser jo fin ut? Egentlig er jeg ikke hyperopptatt av å vite nøyaktig kaloritall pr. dag og slikt, men jeg er jo så rar at jeg liker å fylle inn skjemaer og sånt... Også har den oversikt over proteiner, vitamine rog fett og slikt, det er bra. Har vært på vektklubben.no før, og den har ikke det. Det jeg også tenkte. Og så tenker jeg litt sånn at det er greit å vite at frokosten min i dag (som egentlig er frokosten min hver dag.. ) tilsvarer rundt 200 kalorier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #51 Del Skrevet 24. januar 2010 Nå skal jeg straks til med å bake litt! :happy: Skal prøve meg på en oppskrift på rundstykker med vørterøl i, kan bli interessant! Rundstykker med øl ca. 20 stk 1 pakke tørrgjær 2 ts salt 9 dl hvetemel 4 dl rugmel 2 dl melk 2 ss olje 3 dl vørterøl eller annet mørkt øl 1 egg sammenpisket med en skvett øl til pensling solsikkekjerner til pynt Bland alt det tørre. Lunk melken, hell i olje og øl som holder romtemperatur. Rør deigen klumpfri. Kna deigen smidig og sett til heving på et lunt sted under plast i 30-40 minutter. Slå deigen ned (WTF!?) og form til ovale rundstykker. Etterheves på stekeplate dekket med bakepapir i 15-20 minutter. Pensle rundstykkene med sammenpisket egg og øl, og strø på solsikkekjerner. Stek ved 210 - 220 C i 16-18 min, midt i ovnen. Spennende! Selv om det var en voldelig oppskrift synes jeg, slå ned deigen da!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #52 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Kan like gjerne skryte av middagen i dag: Coq à la bière 2 porsjoner 2 kyllinglår 50 g bacon litt smør 1,5 dl juleøl, ale eller bayer 2,5 dl hønsebuljong 1,5 fedd hakket hvitløk timian 1 purre mørk maisenna til jevning salt og pepper Del kyllinglårene i 2. Skjær baconet i terninger/strimler. Tørk av kyllingbitene og stek dem sammen med bacon i smøret til de er pent brune. Legg kjøtt og bacon til side på et fat, kok ut pannen og ha kraften over i en kjele. Tilsett øl, buljong, hvitløk og timian og kok i fem minutter. Legg i kjøttet, ha på lokk og la det putre i 30 minutter. Vask purren og skjær i 1 cm tykke ringer og la koke i kjelen de siste 5 minuttene. Smak til med salt og pepper. Serveres med brød og smør eller kokt ris. Veldig spent på denne altså! Har kjøpt økologiske, frittgående kyllinglår og fersk timian. Tenkte å servere med dampet brokkoli, stekt aromasopp og de rundstykkene jeg skrev opp oppskriften på. Hihi, vi skal ha kylling i øl... med ølrundstykker! Hallo? GENIALT! Gjett hva vi skal drikke ved siden av!? Blir ikke den sunneste middagen det her, men det er i det misnte ikke fløte eller rømme i sausen, og det er en sparsom mengde bacon. Lårene er vel heller ikke den sunneste delen på kyllingen, men det er veldig godt. Og rundstykkene er det endel grovt mel i. Alt i alt en relativt fornuftig søndagsmiddag synes jeg, ihvertfall om resten av uka har vært sunn (noe jeg ikke kan skryte på meg den uka her, men jeg får ta igjen neste uke...) Endret 24. januar 2010 av Pingting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wind Skrevet 24. januar 2010 #53 Del Skrevet 24. januar 2010 Steke bacon i SMØR? Ser godt ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #54 Del Skrevet 24. januar 2010 Steke bacon i SMØR? Ser godt ut! Hahaha, ja oppskriften påstår det! Mulig jeg dropper akkurat den biten, har teflonpanne og kyllingen må da trives med å bli stekt i baconfett!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wind Skrevet 24. januar 2010 #55 Del Skrevet 24. januar 2010 Hahaha, ja oppskriften påstår det! Mulig jeg dropper akkurat den biten, har teflonpanne og kyllingen må da trives med å bli stekt i baconfett!? Ja, det må da holde! Helt barbarisk å skulle steke bacon i ekstra fett. Tenkte jeg skulle tipse om to oppskrifter. Skal prøve dem ut selv, men fritt fram til dere andre også. Helseboller (en sånn oppskrift inneholder ca. 3000 kalorier, da..) Varm kyllingsalat Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #56 Del Skrevet 24. januar 2010 Helseboller (en sånn oppskrift inneholder ca. 3000 kalorier, da..) Varm kyllingsalat Åh, de så kjempegode ut begge to! Tror jeg kan garantere deg at den salaten blir prøvd til uka, hehe. Har funnet ut at mat som kan spises med pinner er kjempelurt, da spiser man saktere og blir tvunget til å kose seg med maten! Nå begynner jeg riktignok å få såpass med trening at jeg kan gafle i meg (øh, "pinne i meg") maten da og, men da får jeg heller prøve å skjerpe meg. (jeg er en fortfortspiser) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaby Skrevet 24. januar 2010 #57 Del Skrevet 24. januar 2010 WIND!!!! Det var på tide Hmm, dere er så sunne at jeg får nesten litt noia her. Jeg aner ikke hvor mange kalorier som er i noe som helst, og tenker ikke over om det jeg spiser er sunt eller ikke. Selv om jeg føler meg ekstra bra hvis jeg spiser masse salat og frukt, da. Og hiver innpå en pose sørlandschips etterpå... Biffen i går ble forresten fantastisk bra! Har aldri stekt så perfekt biff før, så nå havner jeg nok på biff-kjøret.. I dag blir det en knakanes god TORO stroganoff-gryte, med kjøttdeig istedet for strimler, og masse minimais oppi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 24. januar 2010 Forfatter #58 Del Skrevet 24. januar 2010 Biffen i går ble forresten fantastisk bra! Har aldri stekt så perfekt biff før, så nå havner jeg nok på biff-kjøret.. I dag blir det en knakanes god TORO stroganoff-gryte, med kjøttdeig istedet for strimler, og masse minimais oppi. Biff er så diggediggedig!!! Også stroganiff da, nommm! Kjør pent, da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wind Skrevet 24. januar 2010 #59 Del Skrevet 24. januar 2010 (endret) Åh, de så kjempegode ut begge to! Tror jeg kan garantere deg at den salaten blir prøvd til uka, hehe. Har funnet ut at mat som kan spises med pinner er kjempelurt, da spiser man saktere og blir tvunget til å kose seg med maten! Nå begynner jeg riktignok å få såpass med trening at jeg kan gafle i meg (øh, "pinne i meg") maten da og, men da får jeg heller prøve å skjerpe meg. (jeg er en fortfortspiser) Kanskje jeg også skal begynne med pinner? Jeg forbrenner like mange kalorier på å få i meg maten, som maten gir, vil jeg tro. Helt håpløs med sånt. Bare et tips: Ikke, jeg gjentar: IKKE, om dere skal lage salat, skjær masse rødløk før dere skal skjære glatte tomater. Det kunne gått riktig ille. Jeg ble bokstavelig talt blind, og holdt på å kutte av meg fingeren. Endret 24. januar 2010 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaby Skrevet 24. januar 2010 #60 Del Skrevet 24. januar 2010 Min kropp omdanner forresten kalorier til vitaminer :lur: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå