Gå til innhold

Let's work out II


Gjest fragment

Anbefalte innlegg

Hvilken type utfall tar du? Jeg kan virkelig anbefale gående utfall med stang, det er en helt RÅ øvelse! Det er kun chins med strikk og markløft som klarer å ta meg like mye ut som denne. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utfall-varianter er gode øvelser, men hvis du har problemer med kneet, ville jeg ikke kjørt gående utfall. Utfall bakover eller bulgarsk utfall vil jeg heller anbefale. Jeg måtte slutte med gående, knærne likte de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Utfall-varianter er gode øvelser, men hvis du har problemer med kneet, ville jeg ikke kjørt gående utfall. Utfall bakover eller bulgarsk utfall vil jeg heller anbefale. Jeg måtte slutte med gående, knærne likte de ikke.

Hm, jeg vet ikke om jeg ville fått problemer ved å trene gående utfall kun én gang i uken, men har samtidig hørt mye bra om bulgarsk utfall. Tidligere har jeg kjørt helt vanlige utfall, hvor jeg står på stedet og setter foten frem. Får vel eksperimentere litt når den tid kommer, og finne ut hva jeg liker best.

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har periodevise problemer med mitt høyre kne, men har faktisk aldri merket det på gående utfall. Det er en ting som er utrolig viktig med denne øvelsen da; når man går fremover med feks høyre ben, skal man bøye kneet på det venstre (og gjerne få en liten touch i bakken). En typisk begynnerfeil på øvelsen er at man går fremover, også bøyer man den fremste foten slik at kneet kommer frem over tærne. Da får man også gjerne vondt i korsryggen. I know, for jeg gjorde nøyaktig denne feilen en god stund. :gjeiper: En grei huskeregel er derfor at man alltid skal bøye kneet på den bakerst foten for å komme i bakken, samt at man aldri skal få kneet på den fremste foten ut over tærne. :)

Anbefaler også desidert å bruke stang fremfor manualer. Jeg synes det er mye enklere å holde ryggen i riktig posisjon:

Barbell walking lunge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Jeg sliter litt med å se for meg hvordan man utfører utfall uten å bøye kneet som skal i bakken, men det er kanskje bare meg? :fnise:

Takk for tips angående stang fremfor manualer, forresten! Det skal tas med i betraktningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Dagens økt - rygg/biceps:

10 minutter ellipse

Pullups/omvendt roing: 18 + 5 + 5 + 5 (ett bein i bakken når det ble for tungt)

Stående roing: 35 kg x 8 - 8 - 8

Smal nedtrekk: 35 kg x 17 + 5 + 5 + 5

Sittende roing: 32 kg x 16 + 5 + 5 + 5

Hantelroing: 13,6 kg x 17 + 5 + 5 + 5

Hammercurl: 7 kg x 18 + 4 + 4 + 4

Bra økt. Stappfullt senter i dag, men fikk kjørt gjennom mitt uten venting. Heldigvis var jeg ferdig før det aller verste rushet slo inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sliter litt med å se for meg hvordan man utfører utfall uten å bøye kneet som skal i bakken, men det er kanskje bare meg? :fnise:

Takk for tips angående stang fremfor manualer, forresten! Det skal tas med i betraktningen.

Joda, ser den. :ler:

Men det jeg mente var at jeg hadde fokus på å bøye det fremste kneet, istedenfor det bakre. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Skjønner! Har ikke tenkt så mye på dette med fremste kne over tær, men skal fokusere på å unngå dette neste gang, dersom det viser seg at jeg driver på med slikt tull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Dette blir spennende! Lykke til med opplegget fragment :) Jeg håpe du slipper å spise sokker :ler:

Mitt beste tips for god utfallsteknikk er å tenke at man skal falle mot bakken og ikke fremover for hvert steg. Jeg ville også tenkt at et vondt kne ikke er det beste utgangspunktet for gående utfall fordi balansen utfordres veldig. Pass i alle fall på å ikke ha for ustabile sko slik at du gynger fra side til side, tenke mest mulig stabilitet inni kneet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Da var ukens andre økt overstått. Har faktisk truffet overraskende bra på belastning i forhold til antall reps hittil, og det blir jo enklere og enklere for hver økt. Det høye antallet reps er uvant, men det vil jo selvsagt også bli en vane. Dessuten minker jo repsantallet omtrent for hver uke. Hadde nok uansett kjedet meg litt dersom jeg skulle tatt 25 reps på hver øvelse... :Nikke:

Bryst/triceps:

10 minutter ellipse

Benkpress: 35 kg x 19 + 4 + 4 + 4 + 3

Skråbenk: 8,6 kg x 18 + 5 + 5 + 5

Franskpress: 15 kg x 18 + 5 + 5 + 5

Smalbenk: 17,5 kg x 19 + 5 + 5 + 5

Cable cross: 7,9 kg x 19 + 5 + 5 + 5

Skulle egentlig ha en ren tricepsøvelse på slutten, men var veldig sliten i triceps. Jeg ser vel at det egentlig er litt i overkant å kjøre både franskpress og smalbenk i tillegg til en eventuell isolasjonsøvelse, så kommer nok til å variere mellom de to øvelsene.

Jeg får en følelse av at triceps får kjørt seg veldig mye mer enn bryst med dette utvalget av øvelser - er det noen som har forslag til noen gode brystøvelser som ikke banker triceps fullstendig? Kanskje benkpress tar såpass bra på bryst at det ikke trengs? Nå skal det riktig nok sies at jeg måtte ta cable cross i et annet kabelapparat i dag, og at bryst får kjørt seg mer i det apparatet jeg vanligvis bruker.

Liggende flyes med manualer kan være en idé, men det blir nok litt for likt cable cross...hmmm.

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan du kjører franskpress jeg. Men slik jeg kjører den, med armene loddrett opp og kun bøy i albuen til stanga møter panna, så er det først og fremst triceps som får gjennomgå. Så jeg kjører den som ren tricepsøvelse. Kjører den etter bryst, som er benk + flyes eller skråbenk + cable cross. Kjenner jo at tricepsen har fått kjørt seg litt der og, men det går greit.

Og jeg kjører både cable cross og liggende flyes med manualer, om enn på hver sin dag. Og jeg føler at de er litt forskjellige og tar litt annerledes. Kan være fordi jeg står litt fremoverlent på cable crossen mens jeg på flyesen ligger helt flatt? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Joda, franskpress er naturligvis en ren tricepsøvelse. Den skal visstnok være ganske effektiv i forhold til fremgang i benken, og derfor tenker jeg på franskpress som en "større" øvelse enn for eksempel underhånds triceps pulldown, som jeg egentlig skulle kjørt på slutten i dag.

Jeg vil i likhet med deg tro at det er litt forskjell på cable cross og flyes, men er usikker på hvor forskjellige de er sånn i forhold til om det har noe for seg å ta begge øvelsene på samme dag. Det går jo an å bytte mellom de to øvelsene på annenhver økt.

Sannsynligvis får jeg trent bryst tilstrekkelig, og det skal jo tross alt mindre til før tricepsen skriker enn at brystmuskelen gjør det. Jeg får eksperimentere litt med øvelsessammensettingen neste gang!

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Ah, forresten: ingen skuldersmerter under benkpress i dag, så det var nok bare de sedvanlige smertene som dukker opp en gang i blant. Rotator cuffen skal uansett testes ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, forresten: ingen skuldersmerter under benkpress i dag, så det var nok bare de sedvanlige smertene som dukker opp en gang i blant. Rotator cuffen skal uansett testes ut!

Lurer på når jeg klarer 35 kg x 19 reps liksom.. :gjeiper:

Skal få filmet rotator cuff, kanskje allerede på torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Lurer på når jeg klarer 35 kg x 19 reps liksom.. :gjeiper:

Hehe, rekorden min er foreløpig 20 reps, med mer inne. Det er seigt! For ganske nøyaktig to år siden lå jeg desperat og jukket med 3-4 reps på 35 kilo, så sånn sett har det skjedd ting :)

Supert med film!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

I dag ble det en litt alternativ økt, ettersom jeg trente på jobb. Har liksom valget mellom å trene alene på Spenst med alt utstyret/apparatene jeg trenger, eller trene sammen med kolleger på jobbens styrkerom, som er lite og sparsommelig utstyrt. Spenst vinner 99 % av gangene, men innimellom er det koselig å trene på jobb :)

Skuldre/kardio:

1000 meter roing

Skulderpress: 6 kg x 19 + 5 + 5 + 5

Sidehev: 4 kg x 18 + 4 + 4 + 4 + 3

Enarms lateral raise: 2 kg x 16 + 3 + 3 + 3

30 minutter spinning

Kort og greit. Tror jeg skal roe litt ned på øvelsene for skuldre, eventuelt gjøre dem uten Myo-reps.

Etter dette var det hjem og grave frem søppelspannet...kremt. Har utsatt det siden jeg returnerte etter jul, men følte det var på tide å begrense antall fulle søppelposer stående utenfor inngangsdøren før det ble for mange av dem. Hadde bare to poser stående, altså! :fnise: Snømåking er uansett en treningsøkt i seg selv.

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:fnise:

Myo på skulderpress hadde ikke vært noe for mine skuldre hvertfall! Men det funker sikkert for de som ikke har noen plager. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Nei, det blir kanskje litt voldsomt. Samtidig føler jeg det går greit å for eksempel kjøre 3 x 6 med 11 kilo, som da blir ganske tungt. Merkelige greier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Hmm, jeg tar meg selv i å lese denne artikkelen, og tenke at dette hadde vært et litt morsomt eksperiment å prøve en ukes tid. Ikke fordi jeg har planer om å "gå hurtig ned i vekt!!!", som artikkelens tittel reklamerer med. Det hadde imidlertid vært knall å bli kvitt litt av underhudsfettet for å se hva som finnes underneath, liksom.

What to do, what to do? Det blir en litt kjip uke sånn matmessig, men selv jeg burde jo holde ut sju dager. Om dette er aktuelt akkurat nå vet jeg ikke, men jeg skal definitivt tenke over det :)

Dessuten tror jeg magen min hadde digget en uke uten så mye karbohydrater... og det gjør opplegget ekstra fristende.

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PSMF har jeg brukt litt innimellom og det er helt greit. De første dagene blir litt småkjipe. Men når man kommer inn i det så er det helt greit faktisk. Da jeg avsluttet forrige gang så var jeg klar for enda noen dager. Men måtte avslutte da jeg skulle reise bort.

Og funker gjør det og, har alltid gått ned endel kilo når jeg har brukt det. Har heller aldri lagt på meg alle igjen. Tror jeg den ene gangen gikk ned fire og et og et halvt av de kom raskt tilbake igjen.

Vet ikke helt hvorfor jeg har brukt det jeg. Sikkert fordi jeg liker å se at vekta går nedover tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...