Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II

*Enigma*

Anbefalte innlegg

Gjest lucy d-.-b

Kreatin fungerer slik at det øker lagrene av kreatinfosfat i muskulaturen. Det er jo positivt uavhengig av hva slags utfordringer man gir musklene så lenge det er anaerobe prosesser som foregår. Og det er jo slik at de anaerobe prosessene trer i kraft lenge før den såkalte melkesyreterskelen. Så hvis du har en effekt av kreatin vil du nok både merke det på både styrke- og løpetreningen :)

Endret av lucy d-.-b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du som alltid har inside information... Skal de slutte med langkjøringa på sykkel? Ser den timen ikke står på timeplanen verken denne eller neste uke. Håper det bare er en feil... :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som alltid har inside information... Skal de slutte med langkjøringa på sykkel? Ser den timen ikke står på timeplanen verken denne eller neste uke. Håper det bare er en feil... :sur:

Hmm, ikke fått med meg at de skal slutte med den, får da virkelig håpe at de ikke kutter ut den? Jeg kan spørre når jeg stikker innom senteret i dag. :)

Spurte i dag, og det hadde ikke vært snakk om å kutte den ut, så mest sannsynlig er det en glipp etter påsken. :)

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondisjonsøkt i dag.

70 min AT

ca 60 min Høypuls step

Stoppet pulsklokka mellom øktene i dag siden jeg skulle logge på MyLog og ville ha med puls etc.

AT

Total treningstid: 01:10:05

Total distanse: 9,4 km

Gj.sn.puls: 146

Max puls: 163

Kcal: 470

Effect: Fitness and fat burn improving

Høypuls step:

Total treningstid: 59:05

Gj.sn.puls: 156

Max puls: 184

Kcal: 444

Effect: Max performance and fitness improving

Helt grei økt, ikke helt den måten jeg liker best å trene kondisjon på, savner løping nå, men ingen løping før onsdag. I morgen blir det styrketrening og AT, mellom jobb og jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest en del rundt omkring på nettet nå om kreatin, og funnet flere som tipser om lavere doser for kvinner enn for menn for å slippe å føle seg "bloated", så da tenker jeg jeg følger det rådet, med 3g, 4 ganger daglig denne uka og se hvordan det funker.

Er det noen som har prøvd glutamin, og hatt noen effekt av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ikke fått med meg at de skal slutte med den, får da virkelig håpe at de ikke kutter ut den? Jeg kan spørre når jeg stikker innom senteret i dag. :)

Spurte i dag, og det hadde ikke vært snakk om å kutte den ut, så mest sannsynlig er det en glipp etter påsken. :)

Åh, så bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment

Er det noen som har prøvd glutamin, og hatt noen effekt av det?

Jeg har gått på 2-3 gram L-glutamin (om morgenen på fastende mage) i et halvt år, ettersom jeg ble anbefalt det for mageproblemene mine. Kan ikke si så mye om en eventuell effekt på verken magen eller treningen - så kan vel ikke si at jeg er "blown away" hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på 2-3 gram L-glutamin (om morgenen på fastende mage) i et halvt år, ettersom jeg ble anbefalt det for mageproblemene mine. Kan ikke si så mye om en eventuell effekt på verken magen eller treningen - så kan vel ikke si at jeg er "blown away" hittil.

Hmm, ok. Takk for svar. :) Jeg har nemlig også lest at det kunne ha positiv effekt på mageproblemer, samtidig som det skal ha bra effekt i forhold til trening, men da driter jeg i det og bruker penga på noe annet. :gjeiper:

De dagene man er i skikkelig dårlig humør, men klarer å kanalisere sinnet over til styrke og energi på trening trenger ikke bli så aller verst likevel. Humøret svinger enormt om dagen, private problemer suger til tider all energi ut av meg og jeg må bruke alle kreftene på å pine meg gjennom en økt likevel. I dag var humøret på bånn igjen, men jeg fikk ut en del av frustrasjonen i styrketreninga. Jeg fikk i alle fall gitt det jeg hadde.

Dagens økt:

20 min oppvarming AT:

- 10 min, sone 1

- 10 min, sone 2

Distanse: 2,6 km

69min styrketrening, 3x8-10:

- Knebøy: 10/20 - 37,5/10 - 37,5/10 - 37,5/10

- Strakmark: 62,5/10 - 62,5/9 - 62,5/9

- Nedtrekk, strak: 32/9 - 32/9 - 32/9

- Nedtrekk, v-grep, langt bak: 27/10 - 29,3/10 - 29,3/10

- Benkpress: 32,5/10 - 35/10 - 35/10

- Skuldre, core: 10/20 - 10/20 - 10/20

- Shrugs: - 8/10 - 8/10 - 8/10

- Hofteflex: 7 - 8 - 8

- Sidehev: 5/10 - 5/10 - 5/10

- Shrugs: 5/10 - 5/10 - 5/10

- Båten m/siderot.: 8/30 - 8/30 - 8/30

- Planke m/vektskiver: 6,25kg/40sek - 6,25kg/40sek - 6,25kg/40sek

30 min AT:

- 5 min, sone 1

- 15 min, sone 2

- 10 min, sone 1

Distanse; 4,0km

Total treningstid: 01.59.34

Total distanse: 6,6 km

Gj.sn.puls: 134

Max puls: 181

Kcal: 678

Effect: Fat burn and fitness improving

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud som denne møkka får meg til å pisse! Sorry, måtte bare få det ut et sted. Jeg håper virkelig at dette har noe for seg, for jeg flyr jo på do bare jeg ser en vannflaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Herregud som denne møkka får meg til å pisse! Sorry, måtte bare få det ut et sted. Jeg håper virkelig at dette har noe for seg, for jeg flyr jo på do bare jeg ser en vannflaske.

Det betyr jo i alle fall at du har en effekt av det. Noe som mest sannsynlig betyr at du vil merke det på trening også. De som ikke reagerer på kreatin har fulle lagre i kroppen allerede. Regner med at du husker å drikke nok siden du går så mye på do? :) Det roet seg for meg etter at jeg slutte med loading. Men må fortsette å drikke enda da, bare ikke like manisk..

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr jo i alle fall at du har en effekt av det. Noe som mest sannsynlig betyr at du vil merke det på trening også. De som ikke reagerer på kreatin har fulle lagre i kroppen allerede. Regner med at du husker å drikke nok siden du går så mye på do? :) Det roet seg for meg etter at jeg slutte med loading. Men må fortsette å drikke enda da, bare ikke like manisk..

:klem:

Nå er det vel ikke akkurat et alternativ å gå og være tørst konstant, så så klart drikker jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkavær! Løping ute frister definitivt ikke i det været her. Akkurat nå er jeg lettere forbanna på Bislettopplegget. Ser ikke helt løping på mølle som et alternativ heller, framsida av leggene mine vil ikke bli spesielt fornøyd da tenker jeg. Dermed ser det ut til at det blir Ascent Traineren som blir min venn i dag. Det er ikke spådd drømmevær på fredag heller, det passer egentlig dårlig med mine planer, men man får vel bare gjøre det beste ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Nå er det vel ikke akkurat et alternativ å gå og være tørst konstant, så så klart drikker jeg. ;)

:ler: Jeg kunne fint ha gått tørst innimellom, er litt lat jeg kanskje, noen ganger for mye stress å fylle flaska. Men med kreatinen vet jeg at jeg jo trenger vannet, så da orker jeg å alltid drikke når jeg kjenner jeg trenger det (og litt mer også kanskje).

Håper du har en fin dag :klem: Lykke til på AT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:ler: Jeg kunne fint ha gått tørst innimellom, er litt lat jeg kanskje, noen ganger for mye stress å fylle flaska. Men med kreatinen vet jeg at jeg jo trenger vannet, så da orker jeg å alltid drikke når jeg kjenner jeg trenger det (og litt mer også kanskje).

Håper du har en fin dag :klem: Lykke til på AT!

Jeg orker ikke å gå skikkelig tørst, så jeg fyller i alle fall flaska med jevne mellomrom og går og smådrikker hele tida. Men jeg kunne sikkert drukket enda mer også, men da føler jeg meg skvalpete i magen og det orker jeg ikke.

Nå har heldigvis været lettet litt, så fortsetter det sånn blir det løpetur i stedet. Kan jeg unngå AT så gjør jeg jo helst det. Frisk luft og en skikkelig løpetur hadde vært deilig nå. Vil ha en skikkelig høypulstrening i dag, så finger's crossed! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets første løpetur ute unnagjort. Bare sånn middels fornøyd med den. 7,7 km, 48 min. Ikke akkurat noen fantastisk tid. Tungt å løpe ute, men veldig deilig også. Kunne helt sikkert løpt fortere altså, var ikke ute etter å sette noen ny rekord, og det er noen jævlige oppoverbakker i løpet av runden, men ja ... Håper på ok vær på fredag også, selv om værmeldinga er litt så som så. Søndag er det spådd fint vær, så håper det også slår til.

Løp fra meg, ned til ColorLine-kaia, langs Frognerkilen, over Skøyen, rundt Frognerparken og hjem.

Total treningstid: 48:03

Total distanse: 7,7

Gj.sn.fart: 9,6 km/t

Max fart: 11,7 km/t

Gj.sn.puls: 182

Max puls: 201

Kcal: 469

Effect: Maximal performance improving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurt noen fantastisk treningsøkt i dag heller. Knotet fryktelig på dans step. Haaaater når jeg må inn med nytt program, i tillegg var det veldig mange turns, twists og hopp denne gangen, og det sier både knær og ankelen min tydelig fra om at de ikke er noe glad for. Er litt redd for å skade meg nå, bare 2 uker før Sentrumsløpet, så tok liksom ikke i for fullt heller. Enda godt jeg hadde en grei økt på AT først, så jeg fikk litt mer ut av treninga.

Dagens økt:

45 min AT:

- 5 min sone 1

- 15 min sone 2

- 5 min sone 1

- 15 min sone 2

- 5 min sone 1

63 min dans step

Total treningstid: 01:43:15

Total distanse: 4,6 km

Gj.sn.puls: 135

Max puls: 161

Kcal: 598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fredagen ble det løping igjen. Været var jo deilig, tok en liten ekstra runde i dag for å få turen litt lenger. Løp omtrent samme runde, men i stedet for å løpe rett hjem fra Frognerparken løp jeg tilbake ned til Frogner plass og Thomas Heftyes gate til Bygdøy allé, og opp Skovveien og hjem.

Trening fredag:

Total treningstid: 00:56:11

Total distanse: 8,9

Gj.sn.fart: 9,5 km/t

Max fart: 11,1 km/t

Gj.sn.puls: 172

Max puls: 194

Kcal: 496

Effect: Maximal performance improving

Dagens treningsøkt var lang og deilig! Startet med spinning som oppvarming, fortsatte med en lang og deilig styrkeøkt og avsluttet med 30 min på AT.

- 15 min oppvarming spinningsykkel

- 47 min spinning

- 1 t 32 min styrketrening:

- Knebøy: 20/10 - 37,5/10 - 37,5/10 - 37,5/9

- Strakmark: 65/9 - 65/9 - 65/8

- Skrå benkpress m/stang: 20/10 - 32,5/7 - 32,5/7 - 32,5/6

- Nedtrekk, strak: 34,3/8 - 34,3/8 - 34,3/8

- Nedtrekk, v-grep, langt bak: 29,3/10 - 32/8 - 32/8

- Bryst, kabler: 16,3/8 - 16,3/8 - 14/10

- Skuldre, core: 10/20 - 10/20 - 10/20

- Shrugs: 8/10 - 8/10 - 8/10

- Sidehev: 5/10 - 5/10 - 5/10

- Shrugs: 5/10 - 5/10 - 5/10

- Biceps 7-7-7: 13,1 - 13,1 - 13,1

- Franskpress: 13,1/15 - 13,1/15 - 13,1/15

- Hofteflex m/push ups på bosu: 10 - 8 - 8

- Båten m/siderotasjon: 8/30 10/20 - 10/20

- Planke m/vektskiver: 6,25kg/50sek - 6,25/45sek

- 30 min AT:

- 5 min, sone 1

- 15 min, sone 2

- 5 min, sone 1

Ble sabla irritert på et fjols som opptok benkpressen da jeg trente i dag. Spurte fyren om han brukte benkpressen, siden han stod og tok en øvelse rett ved, men hadde sakene sine på den. Ja, jeg skal i gang med den straks, fikk jeg til svar. Ok, greit nok, han skulle vel bare ta ferdig settet sitt tenkte jeg da, men neeeeida. Han tok ferdig settet sitt + 2 sett til! Sånn gjør man da ganske enkelt ikke? :nei: En av de som jobber der fikk det med seg, og snakket til fyren. Jeg hadde fryktelig lyst til å si noe selv, men droppet det. Jeg hadde jo allerede startet i skråbenken, så ...

Deilig med så lang treningsøkt, og jeg merket verken mangel på energi eller ble sulten, ikke før jeg var ferdig med økta, da merket jeg godt at det var over 4 t siden jeg hadde spist, og jeg hadde trent i 3 av dem.

Dagens økt:

Total treningstid: 03:04:16

Distanse: 4,1 km

Gj.sn.puls: 133

Max puls: 179

Kcal: 1026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

Irriterende med egoistiske tullinger som skal beslaglegge alt av utstyr! Heldigvis er jeg sjelden borti dem selv.

Blir som alltid imponert over de ekstremt lange øktene dine, forresten. Fortsatt god helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterende med egoistiske tullinger som skal beslaglegge alt av utstyr! Heldigvis er jeg sjelden borti dem selv.

Blir som alltid imponert over de ekstremt lange øktene dine, forresten. Fortsatt god helg :)

Utrolig irriterende! :Nikke: Lurer litt på hva sånne mennesker tenker, eller problemet er vel at de ikke tenker. :gjeiper:

To løpeøkter så langt denne uka: 21,9 km sammenlagt.

Mandag:

Total treningstid: 00:56:20

Total distanse: 8,8 km

Gj.sn.fart: 9,3 km/t

Max fart: 10,5 km/t

Gj.sn.puls: 170

Max puls: 193

Kcal: 485

Dagsformen var elendig. Etter lørdagens festing, lite søvn og tur/retur Toten på søndag for å feire søsteren min sin bursdag var jeg dødstrøtt og dønn sliten. Løpeturen ble sånn sett bare et slit, men været var i det minste herlig da.

Tirsdag:

Total treningstid: 01:30:52

Total distanse: 13,1 km

Gj.sn.fart: 8,6 km/t

Max fart: 11,2 km/t

Gj.sn.puls: 157

Max puls: 178

Kcal: 686

Effect: Fitness improving

Målet med gårsdagens løpetur var å få en langkjøring i rolig tempo. Holdt kosetempo stort sett hele veien og nøt det fine været. Godt fornøyd med at jeg klarte å løpe så sakte, i utgangspunktet hater jeg å jogge i kosetempo fordi jeg føler jeg ikke kommer noen vei og fordi jeg må "bremse", men det gikk greit å holde pulsen i sone 2, bortsett fra i de seigeste, verste bakkene. Tok en liten tur utom Bygdøy for å få litt lengde på turen. Været var fantastisk, og det er nok med tights og en tynn løpejakke for å holde varmen. Utrolig deilig med vår! :)

I dag blir det kortere løpetur i litt raskere tempo igjen. Må jo variere litt også når man løper 3 dager på rad. Beina er definitivt ikke vant med å løpe ute enda, og jeg burde egentlig så smått ha begynt uteløpinga tidligere for optimal oppkjøring til Sentrumsløpet, men gjort er gjort.

Håper inderlig PIER Friday med jobben blir fredag 23. for da har jeg god unnskyldning for ikke å være med. Jeg var ikke med forrige måned, og vet ikke helt om jeg har lyst denne måneden her heller. Først og fremst fordi det vil komme i veien for dietten min og treninga på fredag, dessuten vil det ødelegge formen for helga, og i tillegg er ikke huet helt på plass om dagen, så jeg er redd for å bli deppa sånn som jeg ble på lørdag.

Blir det nå på fredag er jeg redd for å bli sett på som kjip om jeg ikke stiller opp. Skylder jeg på Sentrumsløpet vil folk bare himle med øynene, for det er svært få som skjønner hvorfor noen gidder å være seriøse i forhold til trening. Trening er tross alt ikke noe man gjør frivillig, eller satser seriøst på med mindre man er toppidrettsutøver :gjeiper: At jeg ikke går på fylla dagen før jeg skal løpe derimot vil jo være forståelig.

Jeg gikk opp 2 kg av å begynne på kreatin, men vannvekta begynner endelig å slippe taket nå, nå håper jeg bare på at jeg skal klare å holde meg på kcal-inntaket jeg ligger på i en 4-5 uker og få litt resultater. Skulle egentlig bare mangle at jeg gikk opp mye i vannvekt, jeg drikker jo vann konstant. Sånn sett er det jo egentlig positivt for meg, fordi jeg automatisk drikker mer. Jeg drikker nok generelt litt for lite til vanlig, men nå kan det kanskje bli en vane å drikke nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny løpeøkt i dag, kjente det godt i beina at det var 3. dag på rad. Høyere tempo og kortere distanse i dag enn i går. Måtte jo legge turen ned om Solli Plass i dag, bare for å få de ekstra 200 metrene så jeg kom over 9 km, surt å se 8,9 km på klokka. :ler:

Fikk litt ekstra pådriv et lite stykke i dag, ble forbiløpt av ei jente som la seg bare rett foran meg, så jeg hang meg så klart på, dermed ble det nærmest en konkurranse mellom oss, vi lå ved siden av hverandre og hver gang en av oss forsøkte å øke farten ørlite grann hang den andre seg på. Ikke at noen av oss hadde så mye krefter, hun måtte gi seg på toppen av bakken opp mot Frognerparken, så farta ble aldri fryktelig høy, men litt ble den da dratt opp i det minste.

Dagens økt:

Total treningstid: 57:11

Total distanse: 9,1 km

Gj.sn.fart: 9,5 km/t

Max fart: 11,1 km/t

Gj.sn.puls: 173

Max puls: 203

Kcal: 513

Har løpt 31 km så langt denne uka, og det blir vel en 13 - 14 km til håper jeg. Godt fornøyd med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...