Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II


*Enigma*

Anbefalte innlegg

Gjest lucy d-.-b

Koselig å se deg i dag :hug: Jeg smugtittet litt på loggen din rett etter du gikk i dusjen (fyyyy lucy) og så den imponerende strakmarken! Jeg tok det samme på en PT-time i høst, men da hadde jeg jo syklet masse så hamstrings var på sitt beste. Tror ikke jeg klarer det samme nå gitt :ler: Men skal få inn igjen strakmark nå som ryggen er fin igjen. Gleder meg allerede!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Imponerende strakmark på deg. :Nikke: Og så bra at du får god effekt av coreøvelsen for skuldre! Den har gått som en farsott her inne. :fnise: Jeg gjør den faktisk av og til på jobb også nå, vel og merke uten vekter, bare for å løse litt opp når jeg sitter ti timer med Excel. Anbefales!

Takk for det, og tusen takk for den coreøvelsen. Den er helt genial. Kjenner det så godt etter at jeg begynte med den, så den er jeg evig taknemmelig for at du la ut! :)

Enig, skikkelig imponerende strakmark! Hamstrings av stål!!!

:nigo: Jeg burde vel ta litt Nordic også, bare for å sjekke hvordan jeg ligger an. Men der ligger jeg vel langt bak deg og lucy, dere er jo virkelig imponerende der.

Koselig å se deg i dag :hug: Jeg smugtittet litt på loggen din rett etter du gikk i dusjen (fyyyy lucy) og så den imponerende strakmarken! Jeg tok det samme på en PT-time i høst, men da hadde jeg jo syklet masse så hamstrings var på sitt beste. Tror ikke jeg klarer det samme nå gitt :ler: Men skal få inn igjen strakmark nå som ryggen er fin igjen. Gleder meg allerede!!

Hehe, jeg legger jo inn loggen her likevel, så om du kikket gjorde vel ikke så mye. :) Strakmark er så digg! Merker skikkelig forbedring både i musklene i korsryggen og i hamstrings. Merker det på spinninga blant annet. Deilig når man kan merke litt praktisk nytte av styrketreninga man gjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Icere
Takk for det, og tusen takk for den coreøvelsen. Den er helt genial. Kjenner det så godt etter at jeg begynte med den, så den er jeg evig taknemmelig for at du la ut! :)

Bare hyggelig, men jeg får videreformidle takknemligheten til kjæresten og broren som viste meg den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens løpeøkt:

Total treningstid: 00:57:44

Distanse: 9,81 km

Gj.sn.fart: 10,4 km/t

Max fart: 12,3 km/t

Gj.sn.puls: 177

Max puls: 195

Effect: Maximal performance improving

Dagens økt:

30 min oppvarming AT

- 15 min pulssone 1, 1,7 km, 7,0 - 7,3 km/t

- 15 min pulssone 2, 2,4 km, 9,0 - 9,3 km/t

- Total distanse 4,1 km

Kortkort økt med 4 sett core skuldre og shrugs:

- 10/20 - 10/20 - 10/20 - 10/20

- 9/10 - 9/10 - 9/10 - 9/10

Ca 1 t dans step. Kom skikkelig opp i puls på slutten av denne timen i dag. Det er så gøy nå, og skikkelig god trening! :bolledeig:

Total treningstid: 01:33:44

Gj.sn.puls: 140

Max: 178

Kcal: 591

Effect: Fitness and fat burn improving

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliiiiiiten. I halv tolvtida var jeg noenlunde ferdig med å gjøre ferdig det jeg kunne gjøre ferdig foreløpig, og fant ut at med det været som var nå fristet det sinnsykt med en skitur. 17 km og 2 timer senere var jeg ferdig med min første skitur på 10 år!

Slitsomt, fryktelig frustrerende de delene av turen man måtte gå i kø (gikk fra Sognsvann om Ullevållseter til Hammeren og tilbake samme vei) og smørninga forsvant hvert kvarter. Noe jeg først ikke skjønte, jeg lurte bare på hvorfor i alle dager festet forsvant. Da jeg stoppet på Hammeren skjønte jeg jo hvorfor. Stoppet 1 gang på tilbaketuren for å smøre, etter å ha smurt på Hammeren, men det finnes visse grenser for hvor mye man orker å stoppe også.

Veldig deilig egentlig da, og har vært innom sportsbutikken i dag og fått noen råd, så vi prøver på nytt i morra.

Gårsdagens treningsøkt: 20 runder på Bislett. Klarte 10 km på 56 min, dvs. 1 minutt etter skjema i forhold til målet på Sentrumøsløpet, men 1 - 1,5 km gikk i oppvarmingstempo, og det taper man jo noen minutter på.

Fredag:

Total treningstid: 01:01:05

Total distanse: 10,9 km

Gj.sn.fart: 10,6 km/t

Max fart: 12,0 km/t

Gj.sn.puls: 179

Max puls: 195

Kcal: 586

Effect: Maximal performance improving

Lørdag: 17 km skitur, 2 t

Total treningstid: 02:05:44

Total distanse: 17 km

Gj.sn.puls: 170

Max puls: 196

Kcal: 1115

Effect: Maximal performance improving

I morgen er planen å gå fra Frognerseteren, over Glåmene til Kikut og til Sognsvann via Ullevålseter. En tur på 27,8 km. I morgen har jeg all verdens tid, ikke noe bursdagsselskap jeg skal hjem til, så da kan jeg ta meg tid til en lenger tur. :)

Har funnet ut én ting da, selv om jeg ikke har gått på ski på 10 år, og teknikken min suger, er jeg rene Bjørn Dæhli både når det gjelder teknikk og fart i forhold til gjennomsnittsnordmannen. Går det an å bevege seg saktere og utnytte det at man faktisk har ski på beina og et par staver i henda, mindre enn det enkelte gjør? :klø: Nei, nordmenn blir ikke født med ski på beina lenger, i alle fall ikke langrennsski.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Icere

Synd at du ikke ble med i dag, men skjønner godt at du tok deg en skitur. :Nikke:

Har funnet ut én ting da, selv om jeg ikke har gått på ski på 10 år, og teknikken min suger, er jeg rene Bjørn Dæhli både når det gjelder teknikk og fart i forhold til gjennomsnittsnordmannen. Går det an å bevege seg saktere og utnytte det at man faktisk har ski på beina og et par staver i henda, mindre enn det enkelte gjør? :klø: Nei, nordmenn blir ikke født med ski på beina lenger, i alle fall ikke langrennsski.

Jeg tror ikke gjennomsnittsnordmannen går på ski for å trene. ;) De fleste går nok for å kose seg! Jeg kjenner hvertfall ingen som går aktivt på ski for å bli svett, og vi går på ski for å nyte været, selskapet og naturen. Da stresser man ikke gjennom sporet. :)

God feiring i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synd at du ikke ble med i dag, men skjønner godt at du tok deg en skitur. :Nikke:

Jeg tror ikke gjennomsnittsnordmannen går på ski for å trene. ;) De fleste går nok for å kose seg! Jeg kjenner hvertfall ingen som går aktivt på ski for å bli svett, og vi går på ski for å nyte været, selskapet og naturen. Da stresser man ikke gjennom sporet. :)

God feiring i kveld!

Jeg snakker ikke om at folk går sakte, Icere, eller at man er ute for å nyte været. Jeg snakker om at folk ikke kan gå på ski. Har ikke noe problem med at folk går sakte, annet enn at jeg er litt uvant med å gå i kø fordi der jeg har gått har ikke det vært et problem.

Det er ikke som at jeg går på ski for å trene jeg heller, jeg går på ski for å komme meg ut, nyte sola og røre på meg, og da får jeg en treningstur likevel ettersom jeg uansett holder god fart uten å stresse.

Det jeg snakker om er at folk vil få mye mer kos ut av koseturen sin hvis de slipper å kave og syte over at det er slitsomt å gå på ski, hvis de faktisk klarer å utnytte at de har et par staver og ski til hjelp for å komme seg fram. ;)

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny skitur i dag. Kortere enn i går, masse på kryss og tvers av diverse løyper i marka, så noe nøyaktig har jeg ikke, men i følge gps-en på mobilen og det jeg har regnet ut fra hva som stod på skilter etc. så har jeg gått mellom 15 og 16 km.

Total treningstid: 01:47:50

Total distanse: 15-16 km

Gj.sn.puls: 173

Max puls: 200

Kcal: 985

Effect: Maximal performance improving

Våkna opp med en skikkelig nasty forkjølelse. Lenge siden jeg har hosta opp så mye gørr og guffe, greit så lenge jeg var i bevegelse, da bare hostet jeg opp ting, også merket jeg ikke noe særlig til at halsen var hoven, øm og sår. Da jeg skulle spise derimot var det forferdelig, og da jeg var ferdig med skituren merket jeg hvor tett jeg umiddelbart ble og hvor sårt, tett og vondt det gjør i halsen. Ikke veldig glad for det her, håper inderlig den går kjapt over. Har ikke tid til å være syk!

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi to! Sender et god bedring-hark i din retning :)

Takk for det! :)

I dag må jeg faktisk bare innse at jeg ikke kan trene. Må innrømme det at det gir meg en smule panikk. Jeg kan ikke trene, er ikke i form til det. Det var ikke i planen min. *hyl*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk trent i går. Ikke akkurat noen superøkt, siden formen var elendig, men jeg fikk da trent i det minste. Logging kommer senere.

Det jeg lurer litt på er hvordan jeg unngår at jeg får "oppblåst" mage, rett og slett ser ut som jeg er "gravid" når jeg forsøker å gå ned i vekt? Forsøker jeg å gå ned i vekt er det eneste som skjer at jeg får "gravidmage" og det er jo ikke så himla pent. Jeg kutter bare så vidt i antallet kcal, ellers spiser jeg likt, og omtrent samme fordeling på fett, proteiner og karbs som jeg spiser til vanlig, så jeg kan ikke helt se hvorfor jeg skal få den magen. Anyone got a clue?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det konstant?

Skal du trene i kveld, forresten? Jeg skal på M sammen med lucy, og vi kan jo utveksle noen erfaringer, har oppdaget litt av hvert i det siste angående min egen rare mage. Selv om det i de fleste situasjoner er individuelt, kanskje vi kan tipse hverandre litt om neste utprøvingsprosjekt angående matvarer. (Jeg har på følelsen av at du er flinkere enn meg, så det kan vel hende at jeg ikke kommer med noe revolusjonerende ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det konstant?

Skal du trene i kveld, forresten? Jeg skal på M sammen med lucy, og vi kan jo utveksle noen erfaringer, har oppdaget litt av hvert i det siste angående min egen rare mage. Selv om det i de fleste situasjoner er individuelt, kanskje vi kan tipse hverandre litt om neste utprøvingsprosjekt angående matvarer. (Jeg har på følelsen av at du er flinkere enn meg, så det kan vel hende at jeg ikke kommer med noe revolusjonerende ;) )

Det er forholdsvis konstant ja, eller ... Hver gang jeg forsøker ender jeg opp med at jeg får mage som i alle fall ser oppblåst/gravid ut, så sprekker jeg fra "dietten" og går opp en kg også ser alt så mye penere ut. Så ut i fra det jeg kan si er det konstant. ;)

Utveksling av erfaringer hadde vært helt topp :tommelopp:, men i kveld skal jeg trene på Bislett. Si i fra neste gang du skal dit, så kan jeg legge opp til å komme da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Icere
Fra kl 18 er jeg der :)

Kanskje jeg får dratt meg fra jobb tidlig og joinet dere. :lur: Hadde vært koselig å se deg igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må innrømme at jeg er litt forvirret. Jeg har jo vært hos ernæringsfysiologen på treningssenteret. Hun er fryktelig opphengt i mitt begrensede kaloriinntak, og det er i og for seg greit nok. Det som forundrer meg er hennes forslag til løsninger. Hun er meget misfornøyd med mitt inntak til mellommåltidet før jeg trener.

Jeg har lite problemer med at jeg blir sulten før treningsøkta er over, det er ikke akkurat sånn at jeg er dødssulten lenge før treninga er over, eller at jeg mister energi og dermed får dårlige økter på grunn av dette. Hun mener likevel at jeg skal spise annen yoghurt enn den jeg spiser, fordi jeg spiser dobbel 0 som hun mener ikke gir meg noen form for energi. Hun mener derimot at jeg skal spise Tine Ja-yoghurt siden jeg nekter å spise annen yoghurt. Grunnen til at jeg nekter å spise annen yoghurt er fordi jeg synes det smaker så fett og søtt at jeg ikke klarer å få det ned. Ikke fordi det har så forferdelig mye kcal.

Tine Ja-yoghurt har jeg derimot ikke fått sansen for, den smaker "flatt" og lite, den gir rett og slett assosiasjoner til for svakt blandet saft. Jeg har også sjekket næringsinnholdet i Ja-yoghurten opp mot dobbel 0. Det eneste med Ja-yoghurten er at den vil gi meg enorme 18 kcal mer i en porsjon, og her er det altså fettet og sukkeret som gir meg kcal, ingen nyttige næringsstoffer. Kan noen forklare meg logikken i at jeg har mye bedre av å få i meg 18 kcal mer i en porsjon, og at disse består av sukker og fett? :klø:

Burde hun ikke da heller foreslå at jeg får i meg mandler, nøtter, større andel müsli eller mer yoghurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Burde hun ikke da heller foreslå at jeg får i meg mandler, nøtter, større andel müsli eller mer yoghurt?

Det er jeg enig i. Det er da flisespikkeri å være uenig i hvilken type yoghurt du skal spise så lenge det allikevel er så små forskjeller. Da ville jeg heller foreslått den samme yoghurten og plusse på noe nøtter eller lignende, som du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Kan det tenkes at hun ikke vet at Ja-yogurt også har lite kalorier? Hun mener sikkert at du skal ha energi da.. Jeg ser poenget med å ha tilgjengelig karbohydrater til økta, men det er ikke for alle nødvendig å fylle opp lagrene i muskulturen rett før. Så lenge du spiser nok karbohydrater tidligere på dagen burde ikke yogurten ha noe å si. For meg handler det ofte bare om å ikke føle seg sulten, glykogenlagrene er jo fylt fra før uansett. Syns det virker veldig rart!

Jeg liker heller ikke Ja-yogurten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at hun ikke vet at Ja-yogurt også har lite kalorier? Hun mener sikkert at du skal ha energi da.. Jeg ser poenget med å ha tilgjengelig karbohydrater til økta, men det er ikke for alle nødvendig å fylle opp lagrene i muskulturen rett før. Så lenge du spiser nok karbohydrater tidligere på dagen burde ikke yogurten ha noe å si. For meg handler det ofte bare om å ikke føle seg sulten, glykogenlagrene er jo fylt fra før uansett. Syns det virker veldig rart!

Jeg liker heller ikke Ja-yogurten..

Jammen jeg spiser jo rett før økta, jeg spiser müsli med yoghurt og rosiner + banan eller grove kjeks, så jeg mangler strengt tatt ikke karbohydrater før økta og jeg går aldri tom. Hun er jo også klar over at Ja-yoghurten har lite kcal, det er noe av hele poenget siden hun vet at jeg teller. Får litt følelsen av at hun tror jeg ikke liker annen yoghurt fordi jeg vet det er mye sukker og fett i dem, men jeg er ikke noe glad i annen yoghurt pga. smaken. Synes det smaker forferdelig fett og søtt, akkurat som jeg ikke liker helmelk. ;) Likte ikke yoghurt i det hele tatt før jeg smakte lettvarianter i UK.

Det ble litt flisespikkeri denne gangen, og litt lite konstruktivt. Det gir mye mer kcal om hun f.eks foreslår mer yoghurt/müsli/kjeks/mandler eller nøtter enn at jeg skal bytte ut min yoghurt med en som gir stakkarslige 18 kcal mer. Det er hovedsaklig kcal hun hang seg opp i, og jeg tviler på at hun tenkte på sukker og fjøsfettet som bra næring ettersom det er ting man ikke trenger. ;)

Jeg spiser jo også bra til frokost og lunsj, så ja, flisespikkeri fra hennes side mener jeg. Ingen tomme glukogenlagre hos meg heller, det viktigste er å ikke bli sulten. :Nikke: Men, men. Jeg er vel heller ikke verdens enkleste å ha til konsultasjon, ettersom jeg har et så ambivalent forhold til kcal, muskelbygging, vekt osv. I tillegg vet jeg jo hva jeg spiser, hva jeg bør spise o.l.

Ble fryktelig skuffet da Ja-yoghurten kom, for jeg hadde håpet at den skulle være god! Kjenner egentlig ganske få som synes den er noe særlig, og jeg skulle ønske de kunne ta til seg kommentarene jeg kom med da jeg prøvesmakte den før den ble satt i produksjon. :gjeiper: Den er jo alt, alt for tam!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...