Gjest Madelen Skrevet 22. september 2003 #41 Skrevet 22. september 2003 Vi har også prøvd med slike engangskladder og vaskbare tisselaken, men det var håpløst i lengden. Riktig nok unngikk vi at madrassen ble nedtisset, men så lenge pyjamas, dyne og dynetrekk ble gjennomvått sluttet vi med det og begynte med bleier igjen. Mye bedre for all parter det syns jeg. Alle slipper å måtte stå opp om natten fordi det skal skiftes på sengen, ungen kan sove uforstyrret natten igjennom og null vask. Hvordan går det hos dere da Tex? Har du satt på han bleier igjen?
Gjest Lettet mamma Skrevet 22. september 2003 #42 Skrevet 22. september 2003 Prøv å få til en avtale om ikke barnet kan prøve noen netter med å sove med bleie, så snakker dere om hvordan det har vært i etterkant og bestemmer hva som skal skje videre. Muligheten er stor for at barnet da finner ut at det ikke var ille å sove med bleie og at hun/han da er villig til å fortsett med dette. Atalen må selvsagt også være at ingen skal få vite om dette. Tena har også en trusebleie som er helt hvit og uten disse "barnslige" figurene som barnebleiene har, og kan derfor være et alternativ for litt større barn som ikke vil bruke bleie. Kall de gjerne for natt-truse for store barn. Desverre holder ikke disse tett til stortisseren vår. Gratis vareprøver kan man få på Apoteket eller ved å henvende seg til Tena og bestille via internett. Har fulgt ditt råd EvaL og vil bare gi en tilbakemelding om at det fungerte :D Var på apoteket og fikk vareprøver, tok en lang prat med min 7 år gamle sønn og fikk han med på å prøve. Nå har han sovet med bleie i to netter og er kjempefornøyd, det var jo ikke ubehagelig for han i det hele tatt. Så i morgen skal jeg kjøpe inn en pose med bleier, også er det slutt for han å måtte ligge i en våt seng og jeg slipper all vaskingen (vel å merke etter i natt da for nå er vi tomme for vareprøver) :D
Gjest Tex Skrevet 23. september 2003 #43 Skrevet 23. september 2003 De eneste bleiene jeg fikk på apoteket var tape-bleier, og de største var altfor små. Så jeg kjøpte vanlige up and go bleier i butikken og prøvde det. Jeg og lillemann hadde en lang og alvorlig samtale om å begynne med bleie igjen, og da jeg fortalte at bestekompisen fra den gamle barnehagen (som vi ikke ser mer nå) også bruker natttruse var det helt greit. Så nå har han sovet med "natttrusen" i fire netter (og selvsagt ikke tisset på seg da) men vi sover iallefall bedre og når vi legger oss vet vi at vi får sove natten igjennom. Jeg fikk blå resept av legen min i Oslo, og hun var ikke i tvil om at 4 år var aldersgrensen.
Gjest Anonymous Skrevet 23. september 2003 #44 Skrevet 23. september 2003 Så nå har han sovet med "natttrusen" i fire netter (og selvsagt ikke tisset på seg da) men vi sover iallefall bedre og når vi legger oss vet vi at vi får sove natten igjennom. Så det var ikke ubehagelig å sove med bleie på for han da? Blir spennende å se hva han syns om det skulle komme tiss i den en natt. Hehe, kanskje han nå er blitt kurert for tissingen siden han har vært tørr siden bleien kom på :blunke:
Gjest Tex Skrevet 23. september 2003 #45 Skrevet 23. september 2003 Hehe, kanskje han nå er blitt kurert for tissingen siden han har vært tørr siden bleien kom på :blunke: Det hadde ikke gjort noe, nei, men han har hatt lange perioder før der han ikke har tisset på seg også..... Har ingen forhåpninger her...
Gjest Anonymous Skrevet 23. september 2003 #46 Skrevet 23. september 2003 Herregud, dere behandler barna deres som små babyer. Tenk å bli ydmyket med å måtte bruke bleie
Gjest Tex Skrevet 23. september 2003 #47 Skrevet 23. september 2003 Tenk på ydmykelsen det er å vekke mamma hver natt og fortelle om vår seng igjen...
Gjest Anonymous Skrevet 23. september 2003 #48 Skrevet 23. september 2003 Tar du den tonen nå.... i ditt første innlegg i denne tråden skrev du: Jeg kan ikke tro at jeg må sette bleie på han igjen, selvom jeg er fristet til å kjøpe disse trusebleiene... Han ville vel ikke likt det..... Nå er de plutselig en velsignelse? Ja for din del er de vel det..... men for en så stor gutt må det være ekstra ydmykende å måtte ha på bleie.
Gjest Tex Skrevet 23. september 2003 #49 Skrevet 23. september 2003 Direkte sitat: Han ville vel ikke likt det Etter at vi hadde oss en lengre prat der han fortalte at han sov dårlig om natten og var lei av våt seng selv, og jeg fortalte at bestekompisen hans bruker det, valgte han selv å forsøke med nattbleie. Han har bestemt det selv, og syns det er helt greit. Han er også i bedre form på dagtid fordi han sover bedre om natten. Man kan faktisk endre mening, på bakgrunn av erfaringer. Bleie blir dessuten anbefalt av alle helsesøstre jeg har hørt om.
Gjest Poirot Skrevet 23. september 2003 #50 Skrevet 23. september 2003 Tex; jeg tror du gjør det riktige, jeg...
Gjest Tex Skrevet 23. september 2003 #51 Skrevet 23. september 2003 Tusen takk. Det er ikke alltid like lett å vite hva man skal gjøre, det siste jeg ønsker er å gjøre ungen forlegen, men han trenger jo skikkelig søvn også... og jeg tror ikke det er noe særlig for søvnmønsteret å våkne og være nødt til å vaske seg alt mellom to og fem hver natt......
Gjest EvaL Skrevet 23. september 2003 #52 Skrevet 23. september 2003 Godt å høre at det ordnet seg til slutt med bruk av bleier Tex. Ikke bry deg om slike sure oppgulp som "gjest" kom med her, dette er ofte fra personer som ikke vet hvordan det er å ha en sengevæter i hus. De forstår ikke at det verste for barnet er selve tissingen og det at de våkner i en kald seng. Bleien er et hjelpmiddel som gjør at de slipper å oppleve dette. Til "Lettet mamma" Flott for dere :D Kjekt at det finnes hjelpemiddler for problemet.
Gjest Poirot Skrevet 23. september 2003 #53 Skrevet 23. september 2003 det siste jeg ønsker er å gjøre ungen forlegen, Men han syntes jo selv det var en god ide! Da er han ikke forlegen. Du får be han si ifra når han ikke vil bruke den mer.
Gjest Tex Skrevet 23. september 2003 #54 Skrevet 23. september 2003 Det er ikke noe problem så lenge storesøster ikke får vite om det. Og han har jo eget rom og kler av og på seg på badet så det går helt fint!! :D
Gjest Anonymous Skrevet 23. september 2003 #55 Skrevet 23. september 2003 Må si jeg synes du er kjempe flink til å takle problemet tex. Du tar hensyn til din sønns føleser + at du hanskes med problemet. :D
Gjest Anonymous Skrevet 23. september 2003 #56 Skrevet 23. september 2003 Så lenge storesøster ikke får vite om det???? Hvordan skal det foregå da, det er jo drøssevis av måter hun kan finne ut dette på. - Dere må jo nødvendigvis kjøpe bleier, det kan hun se. - Bleieposen må oppbevares et sted, den kan hun finne. - Hun kan komme inn på badet mens han kler av seg eller se han i pysjen på vei til badet. Alle vet hvordan en bleierumpe ser ut. - Bleiene må jo nødvendigvis kastes, og hvis ikke det er hun som har brukt den så vet hun jo hvem det er. - Hun kan jo komme opp i sengen hans en morgen for å leke i helgene. Greit at han har sagt seg villig til det selv, men først etter at han vistnok har fått vite at en bestekompis også bruker bleier? (lurer på om vennen satte pris på at den hemmeligheten ble røpet). Det er jo åpenlyst at han har følt seg presset til dette, ellers ville han ha sagt noe tidligere.
Gjest Tex Skrevet 23. september 2003 #57 Skrevet 23. september 2003 Unnskyld meg gjest, HAR du barn eller?? Du har jo ikke filla peil på hva du prater om!! DP og Gamle Alex, tusen takk for hyggelige tilbakemld!!
Gjest Anonymous Skrevet 23. september 2003 #58 Skrevet 23. september 2003 Gjest -siden du er så kritisk til Tex sine valg- Kom heller med en annen løsning da, du kritiserer jo kun. Tenk hvis dette funker for sønnen hennes - hvem er da du til og kritisere :evil:
Gjest Anonymous Skrevet 23. september 2003 #59 Skrevet 23. september 2003 Jo da, jeg har 2 barn selv og broren min var selv sengevæter som liten. Nettopp derfor jeg er negativ til dette og stiller spørsmålstegn ved hvordan dette skal kunne holdes hemmelig for storesøster.
Gjest Tex Skrevet 23. september 2003 #60 Skrevet 23. september 2003 Vet ikke åssen husholdning du har men hos meg får folk være i fred på badet hvis de vil....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå