Gå til innhold

Våt seng igjen....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Resepter får man bare hos legen, og jeg fikk disse av ungens primærlege. Han har fått bleier, men skal ikke bruke dem, annet enn hvis vi skal overnatte borte et sted der det passer veeeldig dårlig at det går galt...

Tisselakenene er engangslakener, også kjent som såkalte "kladder".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tisselaken er ikke bare engangslaken. De som vi bruker kan vaskes på 60 grader.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har dere fått "kladder" til å dekke hver natt eller kun noe, hvor stor egenandel betaler dere?

Hva slags type bleier fikk dere, alt-i-ett eller trusebleier? Er det babybleier eller Tena bleier?

Greit å vite da vi krangler med legen vår om å få noe som han helst, har ikke krav på det sier han :(

Skrevet

Regelverket sier visst at dersom barnet er over fire år kan du få dette på blå resept.

Det betyr at når du har fyllt opp egenandelskortet på 1350 kroner får du det gratis ut året.

Vi fikk vanlige engangslakener, så mange vi ville ha, pluss vanlige Pampers Trainers eller hva de nå heter....

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei, har noen spørsmål anngående dette. Hvordan fungerer engangslaknene? Blir det ikke tiss på dyna når man bruker slike, det er vel ikke alltid tilfellet at barnet ligger på magen/siden når det tisses? Om dere fikk Pampers bleier, henter dere disse da ut i vanlige butikker? Og kunne dere velge mellom Pampers eller Liberobleier?

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg bruker bleie på minsten min, han blir 9 år, og det er ikke noe problem. Tar på han bleien etter han har sovnet, han går selv og legger den i bosset på morningen, vasker seg, og ferdig med det :wink: har prøvd det meste minirin og alarm matte, men alarm matten fungerte ikke på denne gutten. Det eneste var at han var veldig trøtt på morningen uten at han voknet skikkelig selv om den pep som bare det :wink:

Ikke alle barn liker å bruke bleie, det gjør vel ikke min sønn heller, men han spurte meg om ikke jeg heller kunne ta den på når han var sovnet :wink:

Skrevet

Ja nå begynner jeg å bli grundig lei av å vaske.

Dyna blir våt, sengetøyet, ofte puta også.

Det er ikke småtterier som kommer ut heller....

Bleier og kladder får du på resept som må hentes på apoteket. Men det er ikke alle apoteker som kan gi deg Pampers, og ingen gir deg Libero.

Det kommer visst an på hva slags leverandører de har...

Og ikke fikk vi trusebleier heller, bare slike vanlige.... :roll:

Vurderer så sette på ungen bleie igjen nå,

det er jo ingen som sover her i huset lengre...

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg bruker bleie på minsten min, han blir 9 år, og det er ikke noe problem. Tar på han bleien etter han har sovnet

Jøss, våkner han ikke av det? :o Ikke rart han ikke våkner og kjenner at han må på do om han sover så tungt nei. Hva slags type bleier bruker du til en så stor gutt?

Ja nå begynner jeg å bli grundig lei av å vaske.  

Dyna blir våt, sengetøyet, ofte puta også.  

Det er ikke småtterier som kommer ut heller....

Akkurat ja, var vel det jeg hadde en mistanke om at det ville skje. :( Er vel spesielt et problem når det gjelder gutter kanskje med disse laknene, pga "tuten" de har så går jo strålen alle veier. Er vel kun en bleie som kan samle det opp.

Bleier og kladder får du på resept som må hentes på apoteket. Men det er ikke alle apoteker som kan gi deg Pampers, og ingen gir deg Libero.  

Det kommer visst an på hva slags leverandører de har...

Såpass ja. Hmm, hvorfor kan ikke Apotekene gjøre en avtale med Pamers og Libero da, når de alikevel får penger refundert av staten? Ikke nok med at vi sliter med problemer rundt sengevæting, men får dette i tillegg :(

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg bruker Libero junior 15-30, de er ganske store.

Han sover som en stein, og det er vel det som er problemet :wink:

Skrevet
Regelverket sier visst at dersom barnet er over fire år kan du få dette på blå resept.  

Det betyr at når du har fyllt opp egenandelskortet på 1350 kroner får du det gratis ut året.

Det var merkelig, siden barn ikke blir karakterisert som sengevætere før de har fyldt 6 år, trodde jeg ikke det var mulig å få noe på blå resept før denne i denne alderen.

Skjønner godt at du blir lei av å vaske Tex, og etter min mening er det meningsløst å holde på slik når det finnes et godt hjelpemiddel som bleier. Det kan ta mange år før dette problemet forsvinner.

At barnet helst ikke vil sove med bleie er jo forståelig, men har de et behov for bleie bør de også bruke det syns nå jeg. Det er selvsagt viktig at de ikke får inntrykk at bleien er en straff for å tisse på seg. Det er vår oppgave som foreldre og forklare for barnet hvorfor de tisser på seg når de sover, at de ikke kan noe for det, og foreslå bruk av hjelpemiddler som kan være til hjelp for de. En av holdningene vi må ta tak i, er denne om at bleier kun er for "babyer", det er ikke sant. Har vi som foreldre en holdning om at "stakkars liten, tenk så ydmykende å måtte bruke bleie" ja da overføres selvsagt denne holningen til barnet også. Prøv å få til en avtale om ikke barnet kan prøve noen netter med å sove med bleie, så snakker dere om hvordan det har vært i etterkant og bestemmer hva som skal skje videre. Muligheten er stor for at barnet da finner ut at det ikke var ille å sove med bleie og at hun/han da er villig til å fortsett med dette. Atalen må selvsagt også være at ingen skal få vite om dette. Om det hjelper kan man jo tillate at barnet legger seg uten, også tar man på bleien etter at de har sovnet som "madam felle" gjør overfor sin sønn. På den måten blir det liksom et kompromiss mellom barn og foreldre der begge har fått det "litt som de ønsker".

Til gjest som spør etter bleietyper, så kan jeg informere om at Tena har en rekke varianter å velge i mellom for "litt større" barn og disse er godkjent på blå resept. De har både vanlige tape-bleier og trusebleier. Hos oss bruker poden Tena Slip som er en meget god bleie. Den har de samme egenskapene som barnebleiene i butikken, med lekkasjesperrer, elastikk i ryggen, god oppsugningsevne og er like myke å behagelige som de andre bleiene. Tena har også en trusebleie som er helt hvit og uten disse "barnslige" figurene som barnebleiene har, og kan derfor være et alternativ for litt større barn som ikke vil bruke bleie. Kall de gjerne for natt-truse for store barn. Desverre holder ikke disse tett til stortisseren vår. Gratis vareprøver kan man få på Apoteket eller ved å henvende seg til Tena og bestille via internett.

Gjest Anonymous
Skrevet

:D

Hei.

Stedatteren min tisset mye på seg om natten da hun var seks år.

Vi lurte litt på hvordan vi skulle håndtere det.

Jeg sørget for å ha sengetøyet klart til natten og passet å å ikke bli irritert slik du også gjør.

Hun var veldig flau og vi snakket mye om at mange andre gjorde akkurat det samme.Etter et halvt års tid ga det seg.

Vi oppmuntret henne til å klare å gå på do.

Vi passet også på etter oppfordring fra legen å ikke gjøre det til en "kose-stund" på natta.Han mente at vi måtte gi beskjed om at vi helst ikke ville opp om natten og at det var greit, men ikke kult å stå opp for å skifte sengetøy.

Ga henne ikke dårlig samvittighet på noen måte for det.

Det gav seg av seg selv og etterpå har hun hatt kun få tilbakefall.

Lykke til

La Guapa :D

Skrevet

Vi passet også på etter oppfordring fra legen å ikke gjøre det til en "kose-stund" på natta.Han mente at vi måtte gi beskjed om at vi helst ikke ville opp om natten og at det var greit, men ikke kult å stå opp for å skifte sengetøy.

Dette mener jeg er feil måte å gjøre det på. En lege som sier at man skal gi beskjed om at man "helst ikke vil opp om natta", kan neppe vite hva han snakker om når det gjelder sengevætere. Det siste et barn som tisser i sengen vil, er jo nettopp å IKKE tisse i sengen! De trenger ikke motivasjon for å slutte, det er en selvfølge at de ønsker akkurat det.

Beklager, det er jo hyggelig og flott at problemet tok slutt for din stedatter, men jeg tror nok ikke det skyldes oppfordringen om å slutte å tisse på seg om natten. Det er nok heller snakk om modning av kroppen hennes. Det er nettopp dette som gjør det så vanskelig å vite når det gjelder sengevætere, det kan gå over neste måned, eller det kan ta flere år før kroppen er modnet.

Skrevet

Begge mine sover som fjell, de våknet ikke engang da brannalarmen gikk, og jeg kan fint skru på lysene og støvsuge mens de ligger der og sover.... :ler:

Men det er altså bare minstemann som tisser, mens hun andre har ikke hatt et eneste uhell engang siden hun fyllte to.... :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei, Eva L.

Vet det kan høres feil ut.

Vi ga ALDRI uttrykk for at det var feil av henne.

Vi sto opp, skiftet og så var det rett i seng.

Med ikke kos mener jeg at det ble ikke noe nytt legge-rituale, hvis du forstår meg.(med lesing, kosing...mm.)

Med det mente vel legen at hun skulle stå opp selv om hun kunne rekke på do og ikke " la det gå i sengen" fordi hun da fikk besøk av oss når hun våknet.

Hun sa at moren hennes ble sint på henne når hun tisset på seg.

Jeg understreket for henne at jeg ALDRI blir sint når hun er uheldig, men at jeg ble veldig glad om hun klarte å gå på do.

Dette fordi det er litt tungt både for henne og oss å våkne midt på natta.

Det syntes hun også.

Hun er en harmonisk og frisk jente på 7 år.

Klem fra La Guapa :D

Skrevet

Med ikke kos mener jeg at det ble ikke noe nytt legge-rituale, hvis du forstår meg.(med lesing, kosing...mm.)

Med det mente vel legen at hun skulle stå opp selv om hun kunne rekke på do og ikke " la det gå i sengen" fordi hun da fikk besøk av oss når hun våknet.

Vel, tror det er veldig får som midt på natten begynner å lese bøker og ta hele kveldsritualet på nytt. Og problemet med sengevætere er jo at de tisser på seg mens de sover, og ikke etter at de har våknet. Små barn som er i ferd med/eller nettopp har sluttet med bleier kan kanskje tisse på seg når de våkner fremfor å gå på do, men neppe barn som er plaget av at de tisser på seg.

Som du skjønner er jeg skeptisk til tankene til denne legen, men det er godt å høre at hun ikke har fått kjeft og mas hos dere som hun fikk hjemme. Tipper det var en befrielse for henne å være hos dere når uhellet først var ute :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg bruker Libero junior 15-30, de er ganske store.

Han sover som en stein, og det er vel det som er problemet :wink:

:o

Kan han bruke Libero bleier, det er jo samme som vi benytter til 4 åringen vår det jo. Er det ikke vanskelig å få på han den bleien da, den må da være trang til han?

Jepp, er nok dyp søvn som er problemet hos dere ja.

Skrevet

Kan man få bleier på blå resept fra ungene er 4 år????? Legen vår hevder man må være minst 6 år for å få dette. Kan jeg spørre om hvilket fylke du bor i? Kanskje det er forskjeller ute å går her?

Gjest Anonymous
Skrevet

:kul:

Er det noe stort problem å ha på ungen en bleie hver natt da ?

Det er da bare en bagatell som de vokser av seg.

Min datter sluttet ¨å væte seg om natten da hun fikk mensen !!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gjest Madam Felle
Skrevet

:o

Kan han bruke Libero bleier, det er jo samme som vi benytter til 4 åringen vår det jo. Er det ikke vanskelig å få på han den bleien da, den må da være trang til han?

Jepp, er nok dyp søvn som er problemet hos dere ja.

han er liten så bleien er ikke for trang :wink:

kanskje jeg skulle spørre legen om å få bleie på blå resept, blir jo litt billigere da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...