Gå til innhold

Menn som er IMOT likestilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest flere tråder her inne, og selv om de fleste av trådene ikke direkte omhandler likestilling mellom mann og kvinne, kommer det overraskende ofte opp som tema likevel.

Så da lurer jeg på, hvem er dere, menn som "hater" kvinner?

Ble det for tungt å svelge at kona hever en fetere lønnsjekk enn dere? At hun klarer å montere hylla ifra Ikea helt på egen hånd?

Hvilken alder er dere i, og hvilken livssituasjon?

Jeg prøver bare å forstå, siden det for meg er helt meningsløst at man skal forskjellsbehandle kjønnene, like lite som man bør skille mellom de ulike rasene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hørt om en dame som søker etter en mann som tjener dårligere enn henne selv eller som har lavere status enn henne selv og hennes venninner.

Skrevet

For å gi et eksempel på hvor snille damer i sin allminnelighet er.

Da kvinnene i usa fikk stemmerett, brukte de stemmretten sin til stemme mot at negerne skulle få stemmeret...

Skrevet

Er det ikke mer sannsynlig at du får svar som gir deg en bedre forståelse om du unngår å latterliggjøre gruppen du vil ha svar fra allerede i åpningsinnlegget?

Skrevet

Alle menn er jo for likestilling, det er jo kvinnene som elsker forskjellsbehandling, hvorfor ellers skulle kvinner gi seg hen til de pengesterke og ikke fattigmennene?

Skrevet
Er det ikke mer sannsynlig at du får svar som gir deg en bedre forståelse om du unngår å latterliggjøre gruppen du vil ha svar fra allerede i åpningsinnlegget?

På hvilken måte latterligjør jeg menn? Jeg ser så absolutt ikke ned på menn på noen som helst måte, men jeg ser ikke opp til de heller.

Skrevet
Har lest flere tråder her inne, og selv om de fleste av trådene ikke direkte omhandler likestilling mellom mann og kvinne, kommer det overraskende ofte opp som tema likevel.

Ble det for tungt å svelge at kona hever en fetere lønnsjekk enn dere? At hun klarer å montere hylla ifra Ikea helt på egen hånd?

Jeg prøver bare å forstå, siden det for meg er helt meningsløst at man skal forskjellsbehandle kjønnene, like lite som man bør skille mellom de ulike rasene.

Jeg er for likestilling, men anser at det nå er sånn at forskjellsbehandling pga. kjønn like gjerne skjer i mannens disfavør som i kvinnens - det er bare ikke politisk korrekt å snakke om det.

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Jeg synes det er ganske interessant at du nærmest tar det for gitt at det er menn som er imot likestilling. Leser du f.eks tråder som omhandler sjekking så vil du se mange kvinner si "Det er mannens oppgave å ta initativ".

Området der kvinner alikevel verner sterkest er utvilsomt når det kommer til barn. Og selv om vi menn glatt godtar litt forskjellsbehandling fordi vi ser at kvinner har ett naturlig behov for litt hvile etter ett svangerskap så er det jo ganske utrolig å se hvor motvillig mødre er til å gi far noen uker sammen med babyen. Barn er nok generelt der likestillingen har kommet kortest her i landet. Fars stilling ved samlivsbrudd er skummelt svak.

Skrevet
Alle menn er jo for likestilling, det er jo kvinnene som elsker forskjellsbehandling, hvorfor ellers skulle kvinner gi seg hen til de pengesterke og ikke fattigmennene?

Disse kvinnene er jo for likestilling - de ønsker snarest mulig å stille likt med en vesentlig rikere mann.

Skrevet
På hvilken måte latterligjør jeg menn? Jeg ser så absolutt ikke ned på menn på noen som helst måte, men jeg ser ikke opp til de heller.

Det ligger i dine forslag til hva som kan utløse likestillingsmotstanden hos menn, og ordbruken. Som om menn skulle få panikk av en kvinne som skrur sammen hyller.

Skrevet

Kvinner snakker om økonomisk likestilling, og juridisk likestilling (på alle andre områder enn når det gjelder avkom). Hvorfor skal vi gutta støtte slik likestilling, når det forverrer vår seksuelt ikke-likestilte, mindreverdige posisjon?

Skrevet

Det er ikke bare menn som er mot likestilling. det er vel ikke mange dagene/timene siden jeg leste "mannen skal tjene mer enn kvinnen i en familie".

Skrevet
For å gi et eksempel på hvor snille damer i sin allminnelighet er.

Da kvinnene i usa fikk stemmerett, brukte de stemmretten sin til stemme mot at negerne skulle få stemmeret...

Og det var de mange svarte i California som stemte for Obama som også stemte imot at homofile skulle få gifte seg. Jeg tror det er menneskelig å lukke døren bak seg.

Gjest deusXmachina
Skrevet
Og det var de mange svarte i California som stemte for Obama som også stemte imot at homofile skulle få gifte seg. Jeg tror det er menneskelig å lukke døren bak seg.

Hva slags dører har menn lukket i de århundreder hvor de hadde makten i samfunnet, og brukte den til å undertrykke og ekskludere kvinner? Er det noen som er villige til å snakke om alt det samfunnet, vitenskapen, historien og filosofien har mistet og gått glipp av som følge av denne neglisjeringen av kvinner som annet enn fødemaskiner?

Skrevet
Hva slags dører har menn lukket i de århundreder hvor de hadde makten i samfunnet, og brukte den til å undertrykke og ekskludere kvinner? Er det noen som er villige til å snakke om alt det samfunnet, vitenskapen, historien og filosofien har mistet og gått glipp av som følge av denne neglisjeringen av kvinner som annet enn fødemaskiner?

Jeg tror de fleste er villig til å snakke om det, vi påpeker bare at problemet ikke er at menn er kjipe, men at alle mennesker grupperer seg sammen og diskriminerer mot andre. Eksemplene så langt er menn, kvinner, svarte og homofile, men det gjelder nok for alle.

Når det er sagt så har de store gjennombruddene i vitenskap, historie og filosofi kommet av de som ikke brydde seg så veldig mye om at de ble undertrykket og ekskludert, men overkom det og oppnådde ting likevel.

Gjest A. Caron
Skrevet

Det er en vesentlig forskjell på "å hate kvinner" og å hate likestillingen. Hadde likestillingen stoppet den dagen den nådde ordets rette betydning hadde det ikke vært noe å hate, og du hadde heller ikke sett at temaet blomstret opp i debattene i den grad det gjør.

Grunnene er nok mange, men det at du betrakter dette som hat overfor kvinner, gjør hele debatten dødfødt fra starten av.

Videre blir jeg ikke direkte trigget til seriøs debatt når du trekker frem urelevante eksempler som lønnsnivå og praktiske ferdigheter min datter greide på egen hånd allerede ved 10-årsalderen. Og særlig ikke når man stadig ser kvinnfolk nærmest flokke seg rundt, tilbe og kysse føttene til menn med Porche, Rolex og feit bankkonto!

Skrevet
Det er ikke bare menn som er mot likestilling. det er vel ikke mange dagene/timene siden jeg leste "mannen skal tjene mer enn kvinnen i en familie".

Og du er sikker på at det ikke var en mann som skrev det? ;)

Skrevet
Det er en vesentlig forskjell på "å hate kvinner" og å hate likestillingen. Hadde likestillingen stoppet den dagen den nådde ordets rette betydning hadde det ikke vært noe å hate, og du hadde heller ikke sett at temaet blomstret opp i debattene i den grad det gjør.

Grunnene er nok mange, men det at du betrakter dette som hat overfor kvinner, gjør hele debatten dødfødt fra starten av.

Videre blir jeg ikke direkte trigget til seriøs debatt når du trekker frem urelevante eksempler som lønnsnivå og praktiske ferdigheter min datter greide på egen hånd allerede ved 10-årsalderen. Og særlig ikke når man stadig ser kvinnfolk nærmest flokke seg rundt, tilbe og kysse føttene til menn med Porche, Rolex og feit bankkonto!

Jeg skrev ikke "menn som hater kvinner", men menn som "hater" kvinner. En vesentlig forskjell. De urelevante eksemplene var kanskje unødvendige, men uansett satt veldig på spissen.

Skrevet
Og du er sikker på at det ikke var en mann som skrev det? ;)

Selvsagt kan jeg ikke vite hva slags kjønn folk jeg aldri har møtt har. Når folk skriver på nett kan de være hva som helst og utgi seg ofr å være hva som helst. Likevel gidder jeg ikke spekulere i om folk later som om de har et annet kjønn enn de hevder.

Her er bare et lite eksempel på en dame(?)som ikke er for likestilling lønnsmessig.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?s=&...t&p=7432017

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?s=&...t&p=7432656

Skrevet
Selvsagt kan jeg ikke vite hva slags kjønn folk jeg aldri har møtt har. Når folk skriver på nett kan de være hva som helst og utgi seg ofr å være hva som helst. Likevel gidder jeg ikke spekulere i om folk later som om de har et annet kjønn enn de hevder.

Her er bare et lite eksempel på en dame(?)som ikke er for likestilling lønnsmessig.

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?s=&...t&p=7432017

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?s=&...t&p=7432656

Slik jeg ser det, er det kun emmeline som mener mannen bør tjene mer. De andre mener det motsatte.

Det er jo en grunn til at denne debatten foregår på skråblikk OG generaliseringer...;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...