Gå til innhold

Fruens rede

Aud Long

Anbefalte innlegg

Mini begynner jammen å lære seg nye triks. Nå har han begynt å øve på krabbestilling, opp på hender og knær, det går for det meste bakover. En annen hit for tida er å komme opp i den stillinga når han våkner på natta, vi må jammen montere ned sprinkelsenga snart, så han ligger i bunnen.

Vektprosjektet fortsetter, men jeg har vært litt på sukkerkjøret etter påske, fy så vanskelig det er å være uten når man har fått sukker i kroppen! Heldigvis så har jeg et helt annen sukkerforbruk nå enn før, og det er jo knall at det er mindre enn det kunne ha vært. Det har ikke blitt så mye trening i det siste heller, det krever litt å time det inn med mannen som jobber mye ulike vakter. Kom meg en tur på fredag da, på min elskede ellipsemaskin, vel og merke treningssenteret sin ;).

I morges har jeg for første gang snerta ett nytt tall på vekta, og det er veldig stas! Føler at jeg ser en anelse mer fit ut! :)

70.6. Mitt første, og viktigste mål, som jeg skal prøve å få til i løpet av sommeren er bare 3 store sjokoplater unna ;).

Håper at dere har hatt ei fin helg, snart følger 20 fine langhelger! (Sa hun som uansett må lese på eksamen etter hvert i mai, hehe).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Da har gutten bikka halvåret og var 8.9 kg og 68.5 cm på kontroll i går. Han begynner jammen å bli større, med flere triks på lur! :)

Tror kanskje vi ikke får barnehageplass til høsten, så er spent på hvordan vi løser det. Mannen jobber en del snedige turnustider, men det betyr at vi noen dager kan kombinere at begge jobber, og den ene er hjemme med barnet.

Vi har en litt kraftig kar, og det ser ut som han er i ferd med å vokse ut av bilsetet sitt (i bredden, ved skuldrene). Neste bilsete vi kjøper kommer til å være ganske mye mer bratt i ryggen, og romslig, så vi er i tvil om han skal fortsette å ha sitt babysete, eller et stort ett når vi skal på langtur neste helg.

Han er nesten 9 kg, og setet han har nå går opp til 13 kg. Neste sete går fra 9 kg.

Ellers er vi ganske ille ute når det gjelder babyen og soving, det blir sene kvelder! Vi var på helsestasjon i går, og fikk masse skryt av gutten vår, men da jeg sa hvordan det sto til med døgnrytmen: (står opp ca 10-11, guttten prøves å legges fra 21 og utover, men klokka blir gjerne 00-01 før han sovner)var det en litt mer alvorlig mine. "Ingen dupper etter klokken 15.00"...

Men jeg ser tegninga, ingen av oss har bra av at store deler av kvelden går med til å roe og amme gutten, med vekslende hell,

Så i dag startet tiltakene! Vi sto opp 9, og planen er å ikke ha dupper etter klokka 17-18 før han skal legges, så dette blir spennede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, et halvt år allerede???!!!!??? Kan ikke tro hvor fort tida går! :dåne:

Hvordan går det med anti-duppinga? Viktig med litt kvalitetstid for mor og far vettu. :opplyser: Men det er sikkert litt jobbig å snu på det. Lykke til ihvertfall! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er så søte når de står på alle fire og prøver sitt ytterste på å komme seg frem :rødme:

Lykke til med ommlegging av døgnrytmen :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Nå begynner vi endelig å komme litt mer på G ang. sovinga.

To (og aot. en liten til) dupper om dagen, og så natt fra ca 21 til 0900. Mulig vi skyver det èn time frem, men noe veldig før 8 å stå opp, det tror jeg ikke blir noe bra løsning for oss.

Vi prøver å komme ordentelig i gang med mat, men det går ganske trått. Han får nå grøt en gang for dag, og så skal vi prøve et grøtmåltid til. Potet ble langt fra noe suksess, og det samme med hjemmelaga hirsegrøt.

Tenker jeg skal prøve å lage en fruktmos, om ikke anna, så får vi se hvordan det blir?!

Vann syns han er veldig stas, og drikker gjerne av mitt glass.

Han kommer seg omsider fremover, en av motivatorene for å gå fremover, er papir, så av og til legger vi en avis et stykke fra han, så han blir litt ivrigere å komme mot oss.

Nå er det eksamenstid, og jeg sliter veldig med motivasjonen... Tror mest det er at jeg er litt trøtt for tida. Heldigvis jobber mannen mye tidlig nå, så det blir bedre avlastning nå.

Om 1.5 uke er det bare sommerferie! :)

Det har jeg ikke hatt siden jeg var liten jente (med unntak av noen enkeltuker). Har hatt sommerjobb siden jeg var 12-13 år hvert år, og i tillegg hatt en mor som har trengt en del hjelp når jeg har kunnet med sin bedrift.

Nå blir det babykos og sol! :)

Håper alle KG-damene får en fin helg! :)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodbye:

Der fann eg deg igjen. *treigare enn treigast* :flau:

Så kjekt med sommarferie på ordentlig i år. Det er virkelig ikkje berre berre med ferie når ein er student. Eg håpar på 3 herlige (?) veker med :sol: og avslapping i juli før livet blir snudd på hovudet. Praktisk å kunna kombinera permisjonsstart og julisol. :nigo: (Så lenge eg ikkje gjer som deg og føder for tidlig, då. Ain't gonna happen! :regler:;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:goodbye:

Der fann eg deg igjen. *treigare enn treigast* :flau:

Så kjekt med sommarferie på ordentlig i år. Det er virkelig ikkje berre berre med ferie når ein er student. Eg håpar på 3 herlige (?) veker med :sol: og avslapping i juli før livet blir snudd på hovudet. Praktisk å kunna kombinera permisjonsstart og julisol. :nigo: (Så lenge eg ikkje gjer som deg og føder for tidlig, då. Ain't gonna happen! :regler:;) )

Hei, der var du ja, godt å ha deg her igjen ;).

Ja, det er viktig å kose seg i ventinga, selv om det kan være tungt på slutten. Får håpe du ikke blir for plaga av varmen!

---

Nå har vi endelig kommet mer på g med søvnrutiner og innføring av fast føde. Å lage mos av frukt o.l er bare artig! :) (Og litt avhengighetsskapende ;) ). Savner flere småbokser, og kjeller på samme plan som oss, og ikke to etasjer ned, eneste ;).

Potet er ennå ingen høydare, men går ned om det blandes med fruktmos eller grøt.

Hirsegrøt går om den kjøres glatt med stavmikser og pimpes opp med fruktmos.

De to første tennene har tittet frem på gutten, i nedre munn begge to. Det har vært litt rabalder på natta, men jeg syns gutten vår har tatt det bra, og vært tapper.

Vi var på bærtur med sovinga, men nå er vi tilbake på bedre tider, og gutten har natt fra ca 21-09. I går kveld sovnet han 20.45, og våknet 08.15, ca. Noe som passet med at pappaen var oppstått, og kunne fikse ny bleie før han dro på jobb. Da ble det litt lettere å stå opp for meg.

Kjære jobber turnus og har vakter som går fra ca 05.45-01.00, så det var deilig at han hadde en "vanlig" vakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste uken har jeg klokelig latt være å skrive noe som helst her inne. Jeg har hatt en sliten-uke.

Nå føles det som at det begynner å gå bedre, og det er godt!

Det har skjedd masse med lilletassen, og det har blitt mye springing, for å si det sånn! ;).

Den siste uken har følgende skjedd; to første tenner har brutt gjennom, gutten har for alvor blitt mobil, sovemønsteret på dagtid har skifta igjen, og nå går det i ca tre dupper a 30 minutter. Gutten har begynt å få ut bøker av bokhylla, og klart å sette seg selv opp.

(Jeg er kjempehappy for at han er sunn og frisk, og foretaksom, ble bare litt heftig da sliten-uka kom).

Vi har begynt med mer fast føde nå, og for det meste går det i fruktmoser og maisgrøt (lager hjemmelaget), også litt sviskemos, da.

Det er kjempeartig å lage hjemmelaget barnemat! Får skikkelig kick av det, hehe.

Neste på tapetet av matlaging er å servere småen søtpoteter, vanlig potet er ikke helt favoritten, selv om det funker å servere blanda med frukt, eller grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnematlaging er riktig så gøy ja. Potet var ingen stor suksess her heller, men blandet med andre grønnsaker går det ned på høykant :jepp: Inspirert av deg har jeg nå lagd sviskemos helt selv :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har vært innom her, gitt... :sjenert:

Men nå er jeg oppdatert! :) Veldig koselig å lese om dagene dine og gutten din. Tenk at han har blitt så stor allerede!

Så slitsomt med sliten-uke, men godt å lese at det går bedre nå. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes Happy F, 38+2, nå er det ikke lenge igjen! :)

Det hjalp veldig godt å bestemme seg i morres for at jeg ikke var sliten lengre, fikk en helt annen innstilling til det hele! :)

I dag har vi vært på piknik for første gang, deilig! Gutten storkosa seg med gresset.

Snart skal vi på en deilig kjærestehelg, bryllupsdagen coming up! :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå nærmer det seg voldsomt! Det er helt uvirkelig, egentlig... :sjenert:

Så koselig med kjærestehelg og bryllupsdag. Kos dere masse og nyt hverandre! :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddedag. En av fordelene med å stå opp tidlig om dagene, er at jeg aot starter rydding/vasking tidlig, da føler jeg meg knallende flink. Da får jeg flink dame boost inn i dagen, perfekt! :)

Nå skal det sies at jeg har litt å ordne, men det hjelper jo å se rom for rom forbedres.

Før jeg gir meg for i dag, gjenstår oppvasken og at jeg henger opp neste klesvask, som nå får seg en omgang i vaskemaskinen.

Jeg dro en liten tur på jentevorspiel i går, det var koselig, men det ble til at jeg dro hjem før vi rakk byen, siden guttungen ikke klarte å falle til ro. Han er for vant til å sovne til puppen, noe vi prøver å venne han av med. Prøver å slutte før han sovner, og så stryke han litt i panna og på kinnene og gi han koseklut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Takk for det! :)

Mannen har hatt en yberhormonkone i går/dag. Ikke nok med at jeg er hormonell sånn som det er. Så blander du det med prinsessebryllup, kjærestetur, og to trøtte småbarnsforeldre. Så adder du litt ekstra grinete mamma og fasiten, gode gamle tantetrollet som kom i formiddag...

Mannen ble litt letta da han fikk forklaringa på humøret mitt.

Nå er det bare 1.5 måned til barnehagestart. Det blir veldig spennende! Gutten vår er i grunn ganske så aktiv og sosial av seg, så jeg tror det blir deilig for han. Og heldigvis får vi en svært rolig innkjøringsperiode, der vi kan ha veldig korte dager nesten de tre første ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Da har vi snart rundet to timer med en mini som ikke vil sove. Vi prøver å venne han av å sovne ved puppen hele tida, så faren også kan legge han. Vi får roa han litt innimellom, men vi får han ikke til å sove.

Håper han sovner snart, og at det går bedre, for dette er ingen god deal for mammahjertet. Vi bytter på å bysse, synge, bære og prøve å roe.

...

Og så fikk jeg ideen å se inni munnen, og jammen ser det ikke ut som at det er opptil flere tannprosjekter på gang... Stakkars lillegutten vår.

Da er pupperestriksjonene borte, og det er fri pupp til han ikke har tannvondt mer.

Jeg er så utrolig glad i den lille gutten vår, selv om jeg for tiden er litt sliten, og trenger en timeout i blandt når kjære er hjemme. Men det er vel bare sunt for mor/barn det.

Endret av Aud Long
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå ligger småen på sida og grynter og sover, på sida av pappaen sin. De er flinke å duppe. Jeg ligger ytterst å passer på at han ikke skal rulle ut, og koser meg med forum.

Deilig søndag!

Og så kom jeg på at det er ikke lenge tida til poden begynner i barnehage, så jeg må straks shoppe våtposer, og kanskje et par nye tøybleier ;).

Håper fine KG-damene har en god søndag!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

M-m :), skal å titte litt på krusedull i dag. Hjelp, han begynner i morgen! Heldigvis kjenner vi ei jente som kom 3 uker etter han, hun begynte i går, så godt (for mammahjertet) at lillemannen vår ikke er minst, for han er jo ung nok.

Ellers har jeg søkt på et par jobber, som vil innebære flytting om eg får dem, spennende tider. I såfall blir jeg hovedforsørger, og mannen økonomisk sidekick og hjemmepappa. Eller så blir det vel videre strøjobbing og studenttilværelse på mor.

Jeg gleder meg til om noen uker, da er ting mer i boks ang. hva høsten venter. Jeg liker å ha kontroll, og nå er det mange løse tråder.

Det blir alltids ei råd, det er bare kjedelig å vente for å finne ut hvordan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...