Gå til innhold

Fruens rede


Aud Long

Anbefalte innlegg

Flinka!

Ikke utenkelig, masse som skjer i denne alderen :jepp:

Hører flere med barn i samme alderskategori fortelle om nattlig uro, så det er kanskje litt aldersbetinget og? :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takker! :)

Nå har jeg funnet belønninger til meg, som er kostbare, men veldig motiverende, i mitt dropp-snop og bli litt sunnere og sprekere-prosjekt. Å få til å trene et par ganger i uka/gå solide trilleturer er et mål i seg selv. Mer målbart ønsker jeg å spare litt på å ikke bruke penger på snop, og ikke minst å kanskje droppe et par kilo på sikt.

Startvekt (veide dette før grav, og etter grav etter noen måneder).

1/1 75 kg (BMI 27.9). Altså nesten 28, som er nærmere 30 enn 25...

15/3 73.4 kg

For hvert potensielle kilo jeg klarer å droppe er det en seier.

Klarer jeg å komme meg ned på 70 kg, er belønningen et par nye lekre jeans.

Skulle jeg klare å komme meg ned på 67, og få en BMI på 24.9 (altså under 25 som indikerer overvekt)er belønningen en bergans-jakke.

Vi får se hvor lenge jeg klarer å holde meg i skinnet. 70 kg klarer jeg kanskje i løpet av sommeren/høsten? Og å evt droppe ned til 67 er vel mer et årsperspektiv.

For det meste har jeg ikke særlig lyst på brus/snop/sjokolade for tiden, så det er til enorm hjelp. Så fort jeg blir veldig sjoko-fysen "tvinger" jeg meg selv til å først spise ordentlig mat, og så vurdere om jeg virkelig vil ha snop etter på. Når jeg da nettopp har spist, er jo mesteparten av behovet dekka.

Det var litt av en seier her om dagen da plutselig vekta sto på noe lavere enn 74! :D

Veier meg en gang i uka, for å ikke henge meg opp i dagsvariasjoner, men heller å se tendensen. Linjene, eller kurvene som kroppen min er velsignet med ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjett hva jeg har spist i dag da? Jo nemlig: pepperkaker, av egen bakst. Neida, jeg er ikke så gal at jeg har bakt det nå, men jammen var det ikke litt på lur i en blikkboks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22/3: 72.3 kg. Det er sånn stas å se tallet minske!

Føler at jeg er i en situasjon at det er nå eller aldri jeg får en litt sunnere kropp/bmi.

Jeg er endelig nærmere 25 enn 30! :)

Jeg er litt gira, for nysgjerrig som jeg er, og litt kontrollfreakete, har jeg vært å sjekka hvordan det ligger an med skatten. (Det ser man nemlig nå om man går inn på www.altinn.no og klikker på selvangivelsen.)

Vi fikk igjen penger begge to! :):helen::kaklehone::sjokk::skaal::danse:

Og så var jeg omsider og :trene: i dag, på treningsstudio (ellipse-maskin for det meste, en av favorittene mine). Og jeg ble positivt overraska, trykket i :dusje: var knallbra, bedre enn hjemme, og mange, mange ganger bedre enn i pirbadet (akkurat det er vel ikke sååå mye som skal til).

Guttungen er kjapt 5 mnd nå, det går skikkelig fort. I går knakk han omsider koden med å snu seg helt fra rygg til mage. (Han har fått det til nesten veldig lenge, og virka frustrert over at han ikke riktig har fått det til. Ble liggende å "stange" og ikke fikk over siste skuldra, på en måte. Men nå er det historie.

Endret av Estrella 84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har jeg vært supertrøtt og litt lat/vårdeppa. Er vel egentlig ikke noe som heter vårdeppa, da men.

Tror det bare springer ut av at jeg lever i spare penger/droppe snopmat-regime og akkurat nå er det så mange som skal gjøre kule ting, som å reise på deilig ferie, o.l.

Da er det ekstra kjedelig å sitte hjemme. Mannen har begynt i ny jobb, og har jobba masse, mange av vaktene veldig tidlig/eller kveld, så det har vært ekstra slitsomt med skjønne babyen og husarbeid og slik. Har liksom ikke helt hjerte til å kreve så mye av han nå, som han må jobbe masse og noen ganger må stå opp fem om morran, og slikt. Det blir jammen deilig å reise på påskeferie om noen dager. Vi reiser på hyttetur (med vann og strøm og vaskemaskin). Det gjelder jeg meg til! :)

Helt fri begge to :hjerte: .

Gjorde en sånn bra ting da, i dag. Var på en svært nødvendig og etterlengta bgh-shopping. Endte opp med tre. En god amme-bh og to vanlige bh-er som passer nå (og om litt når brystene går ned pittelitt.).

Skal bli deilig å gå med en bh som passer, som ikke er overstappa og umulig kan gi særlig med støtte ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for det! :)

Vi drar i morgen, gleder oss veldig! :)

God påske til deg og pusilus-mannen! :)

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, der rakk jeg akkurat ikke å gratulere deg med dagen på riktig dato. Men du får en blomst likevel. :blomst:

Ser at jeg har mye å oppdatere meg på når jeg en vakker dag får litt tid til overs. (Har falt helt ut av KG da min lille mann har litt rusk i maskineriet og er foreløpig ganske krevende, men håper å komme sterkere tilbake.)

Flink du er med trening forresten, vil gjerne i gang jeg også. :)

God påske til deg, Estrellusen og Estrelliten - eller hva han nå kalles, litt tåkete her. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og hilser på etter en laaang KG-pause. :klemmer:

Ser at de fleste av oss som fikk barn rundt samme tid som oss ikke er så aktive her lenger, men det har vel sin naturlige forklaring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå! :)

:hjerte:

Kirin og Klematis, nå var det nesten som i gamle, gode dager! Lenge siden nå.

Hva slags rusk har dere Kirin? Håper det er noe som går over!

Har dere noe blogg eller dagbok nå?

Håper det går bra med dere og nurkene! :)

Gutten vår er snart halvåret, så utrolig fort tida og alt går!

----

Deilig med påske, men deilig å komme hjem igjen!

Har trillet en del, så godt med litt mildere vær.

Da jeg kom hjem og veide meg i morges, kom det et deilig, lavere tall.

71.7 kg! :) Jeg har jammen trua på at jeg kan komme meg på 70, og kanskje under det etter hvert.

Og det bare på å være mer aktiv og droppe brus og snop.

Har skeia litt ut med snop i påska, og er ennå litt snop og sukker-sjuk. Går bra å være uten noen dager, men som det sies i reklamen: et tygg, og du er hekta ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja den vekta. Jeg har bestemt meg for at nå får det være nok! Var nede en tur under 70 kg da jeg forsøkte meg på å unngå melk og hvetemel i maten, det var effektiv slankekur det! Men påsken har satt sine spor, så ligger sånn ca der som du gjør jeg også. Vil ned til 68 hvor jeg var før jeg ble gravid, og aller helst til 65.

Har funnet frem en bok om pilates, tenkte jeg kunne trene litt mens Lille Knirk sover på dagtid. Og så står jo spinninsykkelen her og støver ned... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilates og yoga har jeg aldri prøvd, har bestandig trodd det var veldig åndelig og pusterelatert, men har forstått det sånn at det er rimelig tunge treningsgreier, så derfor kunne jeg godt tenke meg å teste det ut.

Jeg har kjøpt en trenings-dvs, aner ikke hvordan den er, det er sånn mamma-trene-dvd. Het vel ikke yummy mummy, men det var noe små catchy. Den ligger ennå innpakka i plast.

Mannen lasta ned til meg nybegynner zumba, det var artig og tungt, men jeg var bare aktiv de første dagene, nå er det lenge siden!

Begynte på treningssenter for ei stund sia, og det er deilig og rart å stå og trene helt for seg selv. Litt godt også.

-----

Det er jammen godt at det begynner å bli vår. Syns det har vært litt tungt i det siste. Har bare vært litt mange ting samtidig. Mannen har jobbet mye, til rare arbeidstider, så det har blitt noe mindre avlastning med sønnen vår. I tillegg har jeg vært på budsjett og sparekjør, minimalt med snop/sukker-kjør, trene-kjør og en person som står meg nær er i en veldig vanskelig situasjon.

Og så har jeg følt meg trøtt og sliten ei stund, og da blir man kanskje veldig fokusert på at man er trøtt, og blir hengende der ei stund.

Så jeg har følt meg litt trist, sliten og alene, men nå begynner det å våres, og alt blir nok bedre.

Ser i alle fall fremgang på trene, spare/budsjett og null-snop-fronten. Ble bare litt heftig med alt samtidig, kanskje?

(Det går mye bedre, altså, var bare godt å få ut litt!)

----

Guttungen vokser og blir stor og fin. På 5 mnds kontroll var han 8.4 kg, 66.5 cm og 45 cm rundt hodet. (Noen dager etter han var 5 mnd riktignok).

Han snur seg fint fra mage-rygg og motsatt. Tærne har han blitt veldig interessert i. Han prater, skravler og jodler, og lager masse brrr, lyder, akkompagnert av sikkel som han frøser utover.

Og øver og øver på krype. Har begynt å få opp rumpa mer. Ikke lenge til han tar seg frem hvor han vil, og vi må iverksette barnesikring av boligen...

Jeg er så stolt, glad, sliten og lykkelig for å være mamma til vår lille gutt! Det er det største og heftigste som har skjedd meg! Og det er rart, men jeg kjenner godt at min lojalitet er og blir størst hos barnet, over mannen min! Har hørt om det, og kjenner det allerede. Litt redd for å være en hysterisk mamma da, men tror nok jeg blir overgått på den fronten.

---

Dette ble vel langt, håper at alle har det bra, og nyter helg og solgløtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har litt mye å tenke på å fokusere på samtidig, ja. Viktig å slappe av litt og kose seg innimellom også. Trenger hverken være så dyrt eller bryte snopstoppet ditt. Jeg har f.eks. kost meg voldsomt ute i sola i dag med ei god bok og kaffe (og pepperkaker fra jula ;)) ute i sola. Baking midt i uka er også lukus! Om ikke så altfor sunt... :sjenert: Men går an å bake grove muffins med ost og skinke eller noe slikt, er supergodt og perfekt å ha liggende i fryseren.

Koselig å høre hvordan gutten din vokser! Har nok kommet litt lengre enn Lille Knirk. Hun har så vidt begynt å trekke knærne opp under seg, men foreløpig kun på stellebordet og løfter ikke rumpa/magen så kommer ingen vei. Men snur seg rundt fra rygg til mage (ikke så ofte den andre vegen) og leker fint alene på gulvet.

Utrolig hvor stolte vi blir av de små, ja! Selv over de minste ting som jo alle barn klarer :fnise:

Ha en super dag i sola! :klemmer:

Endret av Klematis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mmm, hørtes godt ut med sånne muffins. Jeg elsker ost! :)

I dag har vi hatt en umulius dag. Guttungen har sovet lite og det har vært litt vanskelig å skjønne hva han mente.

Til slutt måtte han bare kapitulere å ta kveld i sted.

Han begynner å bli mer en liten gutt og mindre baby, er så rart alt som har skjedd siden han kom til verden. Og ja, det går skrekkelig fort. Jeg er glad for at jeg hørte på de som sa at det kunne være lurt å ikke ha for store studieplaner i barseltida, og at den tida aldri kommer tilbake.

Glad for at jeg tok meg tida! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig å lese hvordan dere har det. Håper du er på vei opp av bølgedalen, jeg har stor forståelse for at det kan bli mye til tider. :klem:

Jeg er så stolt, glad, sliten og lykkelig for å være mamma til vår lille gutt! Det er det største og heftigste som har skjedd meg! Og det er rart, men jeg kjenner godt at min lojalitet er og blir størst hos barnet, over mannen min! Har hørt om det, og kjenner det allerede. Litt redd for å være en hysterisk mamma da, men tror nok jeg blir overgått på den fronten.

Kan skrive under på dette altså! Skjønne små barna våre. :rødme:

Med rusk mener jeg KISS (hvis du vet hva det er?) som vi fikk hjelp med litt sent. Han har vært og er ganske krevende, men nå får vi god hjelp av barnefysiotereapeut og kiropraktor, så det kommer seg. Trener på balanse og muskelbruk, noe som tar mye tid. Han har også hørsel på bare ett øre, men det er jo ikke noe stort problem, dog permanent og krever litt tilpasning.

Ellers går det bare bra med oss, og Sprell rullet for første gang i går kveld, fra mage til rygg. :strix: Kjempeglad for det, siden han henger litt etter med flere ting. Har ingen dagbok eller blogg, skriver av meg det verste på et annet forum, men får se om jeg oppretter en her igjen hvis dagene får litt mer struktur etterhvert. Enn så lenge fortsetter jeg med å sniklese her innimellom. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt om det. Så bra at dere får masse hjelp! Godt å finne ut om det, så dere kan hjelpe gutten best mulig.

Koselig om du etter hvert får ei ny bok her inne. Du trenger jo ikke å skrive mer enn du orker.

Veldig koselig å se deg inne på KG igjen, uansett! Plutselig var bare du og Klematis tilbake! :duskedame: Hurra!

---

Nå er pjokken straks halvåret, det har gått så fort! Samtidig føles det som at vi bestandig har hatt han! :hjerte:

Han blir større og større, men virker frustrert for tida. Tror det er en kombinasjon av tenner og ønsket om å komme seg litt mer frem for egen maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nye tider!

Da har det skjedd to nye (revolusjonerende?!) ting:

* Jeg har oppstått med nytt navn og ny avatar, hade bra for nå Estrella!

* På vei fra baby til guttestadiet, har vi begynt å introdusere fast føde til småen. I går fikk han sin første smaksprøve på maisgrøt.

Vi tenker å fase inn grøt/kveldsgrøt de nærmeste ukene, så begynner vi etter hvert med litt middagsmat til han sammen med oss. Dvs litt kokt og most potet eller gulrot i morsmelk, som en tynn potetmos. Tenker å venne han til å sitte og spise middagsmat sammen med oss etter hvert.

Første smaksprøve på grøt (velling), var populært, han gapte og gapte. Blir spennende å se hvordan han reagerer når vi finner frem dagens porsjon! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt nick!

Spennende tider med introduksjon av mat! Vi har gitt mat i over en måned nå, og Lille Knirk gaper til alt som beveger seg foran henne ;) Har kun prøvd grøt en gang, men da fikk hun en allergisk reaksjon rundt munnen. Må nesten være melka (laget den med erstatning) hun reagerte på? :klø:

Planlegger å lage litt mat selv til helga, da tror jeg det står mos av potet, gulrot og brokkli med litt hvitløk i på menyen :jepp:

God helg! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, med vår får vi gjerne lyst på forandringer, og her er det jo også en aldri så liten vår, med nytt nick og ny avatar. :)

Men må innrømme at du nok alltid vil være Estrella for meg. :sjenert:

Her er det også vår-tid. Prøver å sette ny rekord i klesvask i dag, samt at det endelig er så lite snø ute at jeg kan prøve å rydde litt i blomsterbedene.

Ha ei flott helg, Aud Long! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gjerne Estrellaen din ennå jeg, altså! :) Syntes bare det ble godt med et nytt nick, driver jo å skriver litt på selve forumet også, så da kan det være kjekt å "starte på null" en gang i blant.

Hjemme igjen etter en liten helgetur. Deilig å dra på tur, men ennå deiligere å komme tilbake! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...