Gå til innhold

Fruens rede


Aud Long

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

:vinke: Må ha deg på mine innlegg jeg også, ja!

:klemmer:

Takk :)

Snart er du også ferdig i graviddagbøkene ;) Nyt de siste dagene av det gamle livet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny dagbok! :nigo:

Takk skal du ha! :)

----

Lillemannen vokser og blir stor, det er rart hvor mye større han har blitt på de 13 første dagene! Og kjenner selv jeg blir mye mer konfortabel med han. Jeg blir mer vant og trygg på han, og meg selv som mamma. Det er jo litt av en omveltning!

Nå skal jeg se om jeg finner en god sjokoladekakeoppskrift på nettet. Mannen er mot mor-farsdager, men han er veldig for kake, så tenker jeg snikinnfører mor/farsdag likevel her i heimen, bare strippa for det komersielle aspektet. Mannen er på kveldsvakt i kveld, og når han kommer heim til nystekt kake, så må det jo varme et farshjerte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny dagbok. :blomst:

Her skal jeg følge med videre. Koselig å lese om livet med lillemannen. :)

:klemmer:

Koselig at du følger oss! :)

-----

Nå i formiddag har jeg brettet klar 25 brettebleier, og ca 5 ligger til vask, så nå har vi endelig kommet opp i et akseptabelt antall tøybleier! Det går riktig fint, og vi har blitt veldig glad i disse :) Og så bruker vi litt papir om vi skal på bytur/litt om natta.

Ellers har vi fått følgende i posten helt av seg selv:

-kirken flørter og vil vi skal døpe barnet

-vedtak om innvilga barnetrygd. Det kom av seg selv, jeg trodde at jeg måtte sende inn skjema.

Vi koser oss masse i lag i heimen! :)

Gutten er snill og sover en god del, og jeg får samla sett ganske bra med søvn-selv om den blir veldig oppstykket ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det omsider bare mor, far og barn i heimen. Vi har hatt besøk i bortimot en uke, og det har vært veldig koselig, men det skal bli veldig godt å bare være oss tre igjen. Det er nå noe med den aller første tida, fint å være litt alene sammen i de nye rollene.

Jeg føler at jeg blir mer og mer meg selv, det er godt. Tror nok jeg sover rundt 8 timer hver natt, selv om søvnen blir svært oppstykket. Godt å ikke være så sliten og trøtt og "høy" som i begynnelsen. Amminga går bare godt, og vi har kunnet legge bort ammeskjoldene. Pumper oss om morran da, er godt å nullstille brystene og få myke tomme bryst. Herlig som en del av morgenstellet. (Dvs. sitter mor og surfer på nettet mens den elektriske pumpa gjør jobben. Har begynt å få et akseptabelt lager i fryseren). Og guttungen aksepterer flaskemåltid, selv om han nok koser seg mest med puppen.

Ellers er det rart å kunne være så mye hjemme, og slække. Lillegutt bestemmer jo når vi må ha intensivtid sammen og når han bare sover. Så noen ganger er det rolig, andre ganger full rulle.

Føler som jeg blir statlig betalt for å vaske opp og henge opp tøy :P Vi er i grunn bra heldige som har så gode ordninger i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hurra for Klematis-jenta! :)

:duskedame::bolledeig::hoppe:

---

I dag har vi vært ute på turné. Først har vi vært og veid på helsestasjonen, guttungen har spist solid siste uka, opp 430 gram fra sist gang, og nå har gullet blitt 4 kilo! :) Kjenner at han er tyngre i kroppen, og haka er god og solid. Må si som Svipa, tar det jo på egen stolthet med hans vektutvikling. Jeg føler meg som den urmammaen når han tar sånne fine sprang!

Så dro vi til hans besteforeldre på farsida, spiste god middag og koste oss i lag. De hadde ordna til et skikkelig ammerede til oss på et rom for oss selv, med puter og pledd, var litt vanskelig å stå opp derfra etter ei god matøkt, koselig :)

Vi har klart å amme uten skjoldet siste uka nå, så alt er bare velstand. Pumper oss hver morgen og fryser ned, begynner å bli et par liter på lur etter hvert. Godt å nullstille puppene!

Guttungen har de siste nettene hatt virkelige glansnumre på natta.

Han er knall våken 1-2 og kjempesulten og i grunn kontaktivrig. Det samme skjer - men i større grad - på nattmorran ca 5 til 6-6.30. Spiser som en gal, i natt var det 5 ganger før han til slutt sovna. Heldigvis våkna han først 6 i morges, så da ligner det litt mer på dag.

Ellers har jeg såvidt begynt å lukte på pensum nå, eksamen om to uker. Gikk i grunn greit, selv om det ble bare en 45 min-1 time jeg fikk lest i dag. Men i morgen blir det nok litt mer, da skal vi ikke ut på tur så mye som i dag.

Guttungen er litt plaga med puss i ene øyet, så her drypper vi morsmelk på et par ganger om dagen. For å sitere en irriterende, rosa reklame: Bang- and the dirt is gone! :D

Og vi fant ut at det går fint å bade guttungen i den lille vasken på badet, trenger ikke (foreløbig) å tappe opp karet hans. Tenker snart å dusje med han på armen, virker så koselig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snart må permisjonspapirene inn, det går ikke fort!

Det har vært litt frem og tilbake og siste konklusjon er:

*Det blir ingen pappaperm, for jeg er ikke per def 100 prosent student (droppa et fag i høst, og kjenner det kan bli hardt å studere 100 prosent til våren. For å få foreldrestipend av lånekassen kan ikke han få ordinære foreldrepenger av lånekassen. Han kan få gradert, men da må jeg studere 100 prosent...noe jeg ikke vet om jeg tør bestemme nå og jeg klarer).

*I tillegg til at jeg får foreldrestipend, kan det godt hende at jeg tar foreldrepenger fra nav. Alternativet er engangsstønad i tillegg til stipendet. Jeg har hatt veldig variabel inntekt de siste årene. Tjente tålelig bra til å være bijobb i fjor, i år har det vært greit, men en del lavere enn i fjor. Derfor er jeg veldig usikker på hva jeg kan vente meg i foreldrepenger. Jeg er rett ved inntektgrensa til lånekassen for at stipend omgjøres til lån. Men jeg har regnet en del på det, og funnet ut at jeg må ha minst 1100 kroner utbetalt i uka for at det skal bli samme beløp som engangsstønaden. (Har da trekt fra det som vil omgjøres til lån igjen av stipendet). Ut fra kalkulatoren kan jeg vente meg fra 900-2500 kroner i uka, så jeg går for foreldrepenger sålangt det lønner seg. Går det ut på det samme/blir mindre enn engangsstønaden (foreldrepenger-studiestipend omgjort til lån) så går jeg selvfølgelig for engangsstønaden.

Neste barn får minst en av oss ha fast jobb, og den andre ha jobbet i tillegg, slik at vi kan ha ordinær permisjon, der begge kan kose seg hjemme etter tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...