Gå til innhold

Fruens rede


Aud Long

Anbefalte innlegg

For en ukristelig tid på døgnet du sitter og tenker på sånt da! :dåne:

Hehe, er litt av en jungel i nav for oss som ikke er helt a4, så da blir det litt pønsking i både gunstige og ugunstige tidspunkt. Men nå er jeg ferdigpønsket for denne gang. Kom forresten på en ting til i natten: foreldrepenger fra nav må skattes på, så det må jeg ha in mente også i regnestykket! :) Neste år blir det gunstig med å betale litt skatt, siden jeg sparer BSU og da får fratrekk. Men jeg er ingen matteperson, så det gjelder å holde tunga i rett munn.

:klemmer:

Så koselig at ting går så bra hos dere! :jepp:

Velkommen inn på KG etter fødselen! :)

Gleder meg til å høre stemningsrapport etter hvert! :)

----

Vi har forresten prøvd å dusje med lillegutten, utrolig koselig, og han virka riktig fornøyd selv. Vi foreldrene var i alle fall henrykte! Gleder meg til romjul og vi skal på besøk til mora mi og co, der har de badekar, tenk å bade med minigullet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg tatt vaksinen. Litt øm i armen ellers bra. Er litt spent da, mannen ble veldig sjaber etter han tok vaksinen. Jeg har veldig vondt i halsen, men det hadde jeg før jeg tok vaksina, så forkjølelsesting hadde jeg før vaksinen, så vil ikke rent finne ut om jeg får førkjølelsesaktige symptomer av vaksina.

Vi veide gutten i dag, opp nesten 300 g fra onsdagen. Flink gutt som spiser solid!

9 dager til første eksamen er over, det skal bli godt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor begynner å bli lei av å være forkjøla, men det begynner nå å gå nedover med den, endelig!

Har ikke merket noen bivirkninger av svineinfluensavaksinen anna enn øm arm.

Hadde vilt ont i hodet i går natt/morgen men det tilskriver jeg lite søvn!

Nå skal jeg og guttungen bare være hjemme og kose oss i lag(og jobbe litt mot eksamen) de kommende dagene. (Mor tar seg sikkert noen turer på butikken med bilen når far kommer hjem av jobb, for å ikke gro helt fast). Det skal bli godt.

----

Jeg sliter skikkelig med matlysta for tida. Det er veldig rart. På den ene sida er jeg nesten konstant skrubbsulten, på den andre sida sliter jeg litt med å finne ting jeg har lyst på. Ikke noe godt/lurt å gå og være sulten, så tenker jeg skal ut på butikken i ettermiddag og se etter mat som kan friste litt +banan som alltid går ned og er kjekt å ha liggende på nattbordet når jeg våkner sulten og trøtt.

Vi er ikke noe flinke på middagsfronten for tida, blir mye frossenpizza. Heldigvis har svigers invitert oss på middag en del, med god hjemmelaga mat! Er ikke noe galt med lysten, er heller energien det skorter på. Mannen jobber om dagene og er ikke maks uthvilt akkurat, som seg hør og bør i barseltida. Jeg er ikke så mye mer energisk jeg heller, så da er det kjekt å ha litt frossenpizza på lur i frysern!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vondt i hodet og dårlig matlyst hvis det er noen trøst. ;) Tror det hører med...

Hvordan er nettene hos dere? Blir det noen timer sammenhengende søvn innimellom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg var her inne gitt! Har vært litt opptatt med andre ting... ;) Men fint å høre at alt går fint her også!

Pumper oss hver morgen og fryser ned, begynner å bli et par liter på lur etter hvert. Godt å nullstille puppene!

Et par liter! :sjokkert:

Jeg har prøvd å pumpe en eneste gang, brukte en halvtime på å skvise ut 40 smertefulle milliliter. Og nå virker det som melkemengden har justert seg ned til hva vesla faktisk spiser, så vet ikke om det er så mye å hente. Hvor mye pumper du hver gang, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vondt i hodet og dårlig matlyst hvis det er noen trøst. ;) Tror det hører med...

Hvordan er nettene hos dere? Blir det noen timer sammenhengende søvn innimellom?

Nattesøvnen blir veldig oppstykket, men sålenge vi kan dra oss litt utpå dagen, blir det ikke så verst til slutt. (Selv om det betyr at vi står opp pluss minus klokka 12 noen ganger).

Lengste soving på natta er litt over tre timer.

I natt ammet vi 1,2,3.45,4.14,7.15. Litt mageknip/mye grining rundt klokka 4 i natt, men ellers har vi fått sovet ganske så mye. (Vært et par litt verre netter i nettene før nå).

Hvordan er ståa til dere?

Lenge siden jeg var her inne gitt! Har vært litt opptatt med andre ting... ;) Men fint å høre at alt går fint her også!

Et par liter! :sjokkert:

Jeg har prøvd å pumpe en eneste gang, brukte en halvtime på å skvise ut 40 smertefulle milliliter. Og nå virker det som melkemengden har justert seg ned til hva vesla faktisk spiser, så vet ikke om det er så mye å hente. Hvor mye pumper du hver gang, da?

I begynnelsen var det 10-40 ml. Etterhvert har det økt litt. Nå ligger det mellom 0.80-2.5 dl etter han har fått mat. Fikk nesten sjokk i går, har pumpet meg noen kvelder nå (ble ikke noe av om morgenen), var så hardt og sprengt, og etter han fikk litt mat, kom det ut nesten 3 dl (280 ml), ser helt vilt ut. Men nå har jo vi ammet i en måned da, så det er jo ikke sammenlignbart.

Et tips kan være å prøve å ikke se på/følge med på hva som pumpes ut underveis, men å prøve å slappe av/tenke på andre ting.

En av de første gangene jeg pumpa, fulgte jeg veldig med - og det kom så lite (sammenligna med gangen før), da ble jeg rimelig stressa og skuffa. Prøvde å senke forventningene og da kom melka lettere, på en måte, de kommende pumpingene.

Første dose jeg frøs ned var på 20 ml, og så toppa jeg den med litt mer melk etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Første dose jeg frøs ned var på 20 ml, og så toppa jeg den med litt mer melk etterhvert.

Jeg trodde man ikke skulle samle mer oppå allerede fryst melk? :klø: Synes hvertfall jeg har lest det et sted, var derfor jeg kastet de 40 millilitrene jeg fikk skvisa ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde man ikke skulle samle mer oppå allerede fryst melk? :klø: Synes hvertfall jeg har lest det et sted, var derfor jeg kastet de 40 millilitrene jeg fikk skvisa ut.

Fra ammehjelpens side: "Morsmelk som skal fryses settes i fryseren med en gang. Det går fint å helle melken rett over i en emballasje som inneholder frossen melk. Mengden allerede frossen melk bør være større enn mengden som nettopp er utpumpet, ellers er det risiko for at den tiner." Les her: [email=http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=29]Oppbevaring av MM

Har forøvrig bare fryst oppå en gang.

hadde strategien først å fryse ned vanlige middagsmål og så etterhvert å fryse ned litt større porsjoner, siden holdbarheten er et døgn -til når noen skal passe han en halv/hel dag.

Har i dag shoppa en ny sak som jeg har ønska meg ei lita stund:

avent via adapter, i dag fant jeg det på apoteket og fikk også kjøpt noen flere begre til å oppbevare MM. Det kommer til å gjøre vask og sterilisering litt enklere, da jeg slipper å bruke både aventflaske først på pumpa for å så tømme over på beger for oppbevaring.

Har og kjøpt ammete, syns den var god og mild. Spent på om han får mindre knip. Var forresten vill prisforskjell på apotek/helsekost.

Mye rimeligere på helsekost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra ammehjelpens side: "Morsmelk som skal fryses settes i fryseren med en gang. Det går fint å helle melken rett over i en emballasje som inneholder frossen melk. Mengden allerede frossen melk bør være større enn mengden som nettopp er utpumpet, ellers er det risiko for at den tiner."

Aha, ja da blir det jo mye enklere. Får kanskje prøve igjen litt etterhvert da.

Siden du er så erfaren bruker jeg deg som pumpeguru jeg, om det der greit? Har du funnet ut hvor mye som går med i et måltid da? Vet liksom ikke helt hvor store porsjoner jeg bør gå for... :klø: Og jeg i min enkelhet trodde det gikk an å fryse ned flaskene, men det går ikke det, altså? Går det an å fryse ned i vanlige fryseposer? Eller må jeg ha noen sånne spesialbeger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha, ja da blir det jo mye enklere. Får kanskje prøve igjen litt etterhvert da.

Siden du er så erfaren bruker jeg deg som pumpeguru jeg, om det der greit? Har du funnet ut hvor mye som går med i et måltid da? Vet liksom ikke helt hvor store porsjoner jeg bør gå for... :klø: Og jeg i min enkelhet trodde det gikk an å fryse ned flaskene, men det går ikke det, altså? Går det an å fryse ned i vanlige fryseposer? Eller må jeg ha noen sånne spesialbeger?

Jeg skal svare det jeg har vett for Ergo kan det være noe huller, men jeg kan svare det jeg har lest/erfart i alle fall! :)

Her var måltidene ca 20-40 ml helt i begynnelsen, så har de økt litt og litt. Varierer litt fra gang til gang. Nå varmer jeg opp 60-80 ml (blir ofte litt til overs).

En formel for å beregne matinntak er barnets vekt delt på 10 +/- 20 prosent. Det gir døgnbehov, så kan du dele det på kanskje ti for et omtrentelig tall på amminga.

I vårt tilfelle blir det da:

Guttungen snart 4.5 kg /10 = 450 ML i døgnet

20 % er 90 ML

Så altså fra 360 ml-540 ml.

36-54 ml per måltid ved 10 amminger/døgnet.

Er jo selvfølgelig variasjoner, men jeg syns formelen var fin å ta utgangspunkt i da vi testet oss frem med pumping og matmengder på flaske i begynnelsen.

Oppbevaring:

Usikker på om det går å fryse ned flaskene. Her har vi ganske få flasker og har ikke mulighet/lyst å miste en flaske i fryseren på ubestemt tid. Dermed tømmer vi over på avent-begre.

Men som anna veske utvider mm seg i det det fryses i. Aner ikke om flaskene og mm samarbeider, eller om flaska kan sprekke.

Det skal finnes egne fryseposer til MM, ordinære fryseposer tror jeg går, men anbefales ikke da fettet i mm vistnok blir sittende fast.

Jeg har vært veldig fornøyd med VIA AVENT begrene (fås på apotek/barneutstyrsbutikker).

Grunner:

- kan brukes igjen og igjen, og til anna barnemat/mat-oppbevaring senere.

- Kan fryses/stå i kjøleskap, og veldig ok skrukork

- Har ML visning

- Kan stables oppå hverandre

- Flatt lokk med god plass til å datomerke.

- Har man AVENTpumpe og adapter kan de kobles på smokk/brystpumpe.

De ligger på 10-15 kroner stykket. Selges i 20 eller 10-pakning.

(Hjelp føler at jeg kommer med DEN reklamen for AVENT- Nei, jeg er ikke sponsa :P ).

----

I natt gikk sovinga bra, følte meg så heldig da jeg våkna! Kun amming og ellers bare soving i natten! :D Ammet hver 2-3 time, men hva gjør det når mor og bar bare går rett i søvn ;).

Hadde ikke på noe lampe gjennom natta, vi måtte bare finne frem til hverandre, og det fikk vi til, til tider med litt knot ;).

Nå har han nettopp sovnet etter 2.5 timer der han har vært veldig våken, sulten og kontaktsøkende, upopulært å prøve å gjøre noen ting uten han. Blir godt når pappa kommer heim om en liten halvtime, så mor kan snike seg litt unna og lese litt til eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig og litt slitsomt med en kontaktsøkende liten gutt ;)

Jeg fryser i isterningsposer forresten. Har funnet ut at en rute er ca 12 ml ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser i isterningsposer forresten. Har funnet ut at en rute er ca 12 ml ;)

Snedig! Har tenkt å prøve det etter hvert! :D

Men da vet jeg ca hva jeg kan vente meg i mengde.

Blir det fett igjen, eller er det et oppskrytt problem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fryser i isterningsposer forresten. Har funnet ut at en rute er ca 12 ml ;)

Ah, så smart! Det tror jeg at jeg også må prøve. Av en eller annen grunn tror jeg vi har 4 ruller med isterningsposer liggende ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snedig! Har tenkt å prøve det etter hvert! :D

Men da vet jeg ca hva jeg kan vente meg i mengde.

Blir det fett igjen, eller er det et oppskrytt problem?

Har ikke peiling faktisk, ser jo for meg at fettet kan henge igjen på plasten. Men nå er det jo sånn at den melka som blir serveres i flaske som regel aldri rekker å ta turen via fryseren. Jeg ser i grunn for meg at det i fryseren blir et slags lager som jeg kan bruke til grøt og moste grønnsaker og sånt. Og da tror jeg ikke det gjør så mye om ikke alt fettet følger med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen nærmer seg 5 kilo viser siste veiing i dag. 4715 i dag. Blir spennende å se hva vi lander på på seksukersen til uka.

Jeg må skryte litt, katten vår har tatt det veldig bra med småtass i hus. Hun bodde borte de første ukene etter ungen kom, men har tatt det veldig bra da ungen kom. Det er deilig at det ikke er noen konflikter (sålangt). Vi prøver å være flinke å gi henne oppmerksomhet og kose med henne så hun ikke føler seg tilsidesatt.

Har kjøpt første bit av julegaven til mannen; Veldig hot: Rutete tøfler! Høres helt horribelt kjedelig ut, men mannen er en tøffelentusiast (og de han har hatt er beyond hullete).

Nå har lillegutten vokst ut fra sitt første plagg. Pysjen i størrelse 50 kom til kort.

Eksamen er overstått, deilig. Skal ha noen dager helt fri før jeg begynner å tenke på neste.

Må løpe, høres ut som jeg må stille puppen til disposisjon ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra gutten vokser :)

(Leste forøvrig feil og kom til at tøflene var beyond tullete :fnise: )

Når de er så hullete begynner det jo å bli litt tullete da :P

Man skal ikke kaste ting i unytten, men nå blir det nytt innefottøy til far, selv om han teknisk kan gå med de gamle litt til :P

Mulig vi går for en kjedelig (fordi det blir ingen overraskelse for begge vet hva det i såfall blir) men deilig julegave til hverandre, hotellhelg i Norge eller nabolandet. Coops hotellkupp er en fin ting ;).

Har så mange rundt oss som skal reise til deilige varmere strøk, så det kan være deilig med en kosehelg som vi kan gå og glede oss til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi straks ut på et minibarseltreff med to andre som hadde termin samtidig med oss (selv om guttungen her var utålmodig av seg, og kom 2-3 uker før de andre to).

Det blir ekstra spennende for nå skal guttungen møte sin første jente i samme alder! Vi kjenner MANGE guttunger i høst så han har møtt noen av dem, men nå blir det altså ei jente! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeeesp!

Lillemannen har holdt sin mor våken siden 4. Håper han sovner snart, for nå går mor i koma snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det bli deilig med helg! Har lova/bestemt for meg selv å ikke se/tenke på neste eksamen før fra og med mandag av. Deilig med noen dager der jeg kan koble av! :)

Har fått ordna en del julegaver, men mangler den o` store oversikta. Men jeg har i alle fall handla inn det meste av gavene som skal sendes i posten-og porto.

Og så har jeg gjort klart til å gjøre klart til julekos. Har planlagt julebakst, og for å gjøre det litt mer virkelig har jeg handla inn alt til baksten, så det står lekkert på benken og frister meg på å komme i gang! Har gått til anskaffelse av 5 juleblikkbokser (hadde 0 fra før), og kjøpt inn pepperkakeformer. En liten ring med de klassiske, pluss to morsomme: en julesjiraff og juleelefant. Stemning!

Fikk omsider dratt innom til nav i dag og levert permisjonspapirene. De kunne ikke si noe om hva jeg vil få utbetalt, så jeg får vente å se i opptil to måneder, hva det blir til. Har jobba så variabelt, så er ikke bare lett å viten hvordan de vil regne ut. Godt å ha det gjort!

I helga skal jeg bare late meg- D E I L I G! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...