Gå til innhold

Muscle women


Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen av dere muscle women som har prøvd kettlebells?

Anbefales for en variasjon - og kondisjonstrening som vi som foretrekker styrke kan like!!

Ellers god trening i eksplosiv styrke!

Men anbefaler absolutt god instruksjon evt. kurs først!

Noen som synes det høres spennende ut? Eller som har erfaring?

Jeg trente kettlebells på onsdag, 1 år siden sist, og er nå fortsatt støl! Spesielt hamstrings og sete... + overkropp (-armer).

Her er noen linker så dere kan se:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kettlebell

http://www.youtube.com/watch?v=fNaoELYlLfw

Videoannonse
Annonse
Gjest fragment
Skrevet

Jeg har aldri prøvd det, men det ser morsomt (og effektivt!) ut. Det er sikkert supert å ha en slik økt innimellom for å variere litt. Samtidig er det nok en viss skaderisiko forbundet med dette, så du har nok rett i at det er smart å få litt instruksjon før man begynner for fullt.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Jeg har prøvd litt. Gøy for variasjon, og det kan være enklere med en del øvelser der du skal holde ekstra vekt. :)

Gjest lucy d-.-b
Skrevet

Jeg bruker Kettlebells som et alternativ til hantler/baller/stenger innimellom. Blant annet ettbens strakmark med en kettlebell i hver hånd istedet for stang/hantler, og jeg har også brukt det til en øvelse jeg så fint kaller markkast (utgangsstilling 90 grader i kneledd og mr kettle holdes med to hender mellom beina, mr kettle svinges frem og opp, kneleddet ekstenderes, mr kettle skal ikke fly over hodet og dra deg baklengs ned i bakken, ei heller knocke deg ut fordi du mister ham i knollen).

Skrevet

Bare fantasien som setter grenser for hva du kan bruke dem til. På onsdag trente jeg intervaller med swing (som du så fint kaller markkast Lucy) og kombinerer dette etter hvert med clean og snatch :)

20 sekunder på og 10 sekunder av!

Og denne øvelsen vet jeg ikke hva jeg heter:

Står rett opp og ned med to kettlebells i hendene, knebøy ned og setter de på gulvet, hopper ned og lander med strake bein bakover, holder fortsatt på kettlebellene, tar en push up, hopper tilbake med beina nærmere kettlebellene, reiser meg så opp igjen. Kjempetungt for meg iallfall - og fin full body work out!

Kan forresten gå normalt igjen i dag :fnise:

Skrevet

Jeg kjenner jeg er skeptisk til kettlebells, men det tror jeg kun har sammenheng med religionsstatusen det har fått i enkelte kampsportmiljø (som jeg har vært del av). Der synes man styrketrening med vekter er noe tull uansett hva man øsnker å oppnå, og mener at man ikke har noe nytte av det fremfor trening med kettlebells kombinert med styrketrening med egen kroppsvekt. :ler:

Som all annen trening, er jeg sikker på at trening med kettlebells har sin helt klare funksjon, men jeg synes alltid det er viktig å ha fokus på hva man ønsker å ha ut av treningen. Er trening kettlebells spesifikt for å kunne oppnå det man ønsker av treningen sin, er det glimrende. :)

Skrevet

Enig i det du sier Englefjes! Jeg liker kettlebells som en variasjon og som et fint alternativ til kondisjonstrening. Dette fordi jeg tror det er sunt for kroppen med variert trening! Innen mange idretter tror jeg også man kan ha nytte av det fordi du får trent eksplosiv styrke på en annen måte enn ved kun "vanlig" styrketrening.

Oppsummert: variasjon er bra!

Gjest lucy d-.-b
Skrevet
Innen mange idretter tror jeg også man kan ha nytte av det fordi du får trent eksplosiv styrke på en annen måte enn ved kun "vanlig" styrketrening.

Njaaa.. For eks clean (frivending) og snatch (rykk) er vel ikke akkurat noe man ikke kan gjøre ved vanlig styrketrening ;)

Jeg tror nok ikke eksplosiviteten er hovedforskjellen på å trene med en kettlebell eller med stang, mer at man kan få inn andre løftebaner og andre grep pga kettlebellens form og fasong.

Men jeg er helt enig i at variasjon er bra, og jeg bruker som sagt kettlebells noen ganger når jeg ikke skal trene så tungt og vil ha litt variasjon (blant annet ettbens strakmark som handler så mye om balanse, da føler jeg at kettlebells gir like god utfordring som stang). Det kommer som Englefjes sier mye an på hva du ønsker å oppnå med treningen :)

Skrevet

Jeg har helt ærlig ikke skjønt greia med kettlebells... det er en tung dings, men det er en hantel også. Den er formet annerledes, så man får et annet grep. Er ikke det alt, da? :klø:

Den eneste gangen jeg har tenkt "Å, nå hadde det vært bedre med en kettlebell", var mens jeg gjorde goblet squat med en hantel som ikke ville holde seg på plass i grepet mitt.

Jeg ser at det er laget spesielle programmer ment for kettlebells, men da er det vel programmet som er genialt og ikke den selve tunge dingsen?

:sjenert:

Skjønner at jeg er litt bakut på enkelte ting... :gjeiper:

Gjest Bolledeig
Skrevet

Det er vel en dårlig skjult hemmelighet at det er en god del hype. Pluss at sikkert en god del av dem som er de største tilhengerne også liker det fordi de da ser ut som de verdens sterkeste mennene i tegnefilmer som løftet tunge firkantede ting med håndtak :fnise:

Av typen som blir holdt i høyre hånd her:

http://www.grosh.com/upload_images/original/S6077.jpg

Skrevet

Tror uansett ikke Kettlebells slår Olymisk vektstang når det gjelder core trening. Lever i den troen at alle øvelsene som kan gjøres med en 20 kg tung stang bør gjøres med en 20 kg tung stang. Greit å forholde seg til ;)

Gjest lucy d-.-b
Skrevet
Tror uansett ikke Kettlebells slår Olymisk vektstang når det gjelder core trening. Lever i den troen at alle øvelsene som kan gjøres med en 20 kg tung stang bør gjøres med en 20 kg tung stang. Greit å forholde seg til ;)

Eller 20 kg tung stang + 80 kg i vektskiver :sjarmor: Må jo se litt tøff ut også! :gjeiper:

Som sagt, kettlebells gir et annet grep og i noen tilfeller annen løftebane, for meg kun et supplement og ingen måte å nå målene mine direkte på. Hehe. Ser for meg å skulle ta markløft med en 100 kg tung kettlebell..

Gjest lucy d-.-b
Skrevet

Har noen av dere erfaring med å kjøre tung styrketrening rett etter dere har stått opp? Jeg må kjøre økta mi i morgen tidlig senest halv syv, skal kjøre tung 5x5 markløft, frivendinger, pull-ups, roing, facepulls, bicepscurls og hammercurls. Er mest spent på mark og muligens frivendingene, tenker på energinivå og om jeg kommer til å bli svimmel.. Lett kondisjonstrening på morgenen går som regel bra for meg, men tidligere når jeg har kjørt spinn+styrke om morgenen har jeg blitt veldig kvalm og svimmel. Jeg er litt trøtt om morran jeg lixzom..

Skrevet

Jeg har gjort det innimellom, og må ærlig talt si at jeg ikke har fått til å yte like mye da. Kondisjonstrening kan være riktig så deilig om morgenen (når man først er kommet i gang, vel og merke :ler:), men styrketrening fungerer ikke spesielt bra for meg. Tror ikke det har så mye med tretthet å gjøre (selv om jeg er en zombie når jeg står opp), men mer med at bare et lite måltid på tom mage før tung trening ikke er saliggjørende for meg. :ler:

Skrevet

Jeg har heller ikke de beste erfaringene med å trene tung styrke tidlig på morgenen. Synes gjerne det er greit å våkne litt først, er så sabla trøtt om morgenen.

Gjest Bolledeig
Skrevet

Treningene går helt greit, men jeg merker markant forskjell på hvor tungt jeg kjører med tanke på hvor mye mat det er i systemet og hvor våken jeg er.

Skrevet

Jeg er en morratrener, og er vant til det. Men merker forskjell på en lørdags ettermiddag og en mandags morra. Det er litt mer futt etter et par/tre måltider ;)

Skrevet

Når jeg går nattskift så må jeg trene før noen som helst mat, har av og til gjort det før dagskift. Klarer absolutt ingenting i forhold til på en ettermiddag. Men trening er jo trening uansett. Kjører heller med flere reps hvis jeg må trene tidlig.

Gjest lucy d-.-b
Skrevet

Kjenner jeg gruer meg til morgendagen. Styrke halv syv, jobb fra 8-16, prøveeksamen fra 16:30-19:30, ut med jobben fra 20-midnatt. Hmf!!! Og i tillegg en mest sannsynlig rævva økt på rygg og biceps.. For ikke å glemme noen stakkars bakside lår. Nei, det får gå som det går. Opp halv seks, spise havregrøt, drikke kaffe.. Og ha energidrikk i flasken! ;)

Man klarer jo alt bare man bestemmer seg!

Har folk fått med seg at Heidi Vonka Koi vant Excalibur i helgen? Jeg må si jeg syns hun er litt vel intens på bloggen sin, men fy søren hun har jobbet hardt og målrettet de siste månedene. Nå har jeg ikke sett bilder av konkurrentene, men hun fortjente nok den førsteplassen!

Gjest Bolledeig
Skrevet

Jepp, har fått det med meg. Hun er en av de mest målrettede utøverene vi har på kvinnesiden i Norge, det skal hun ha! Ingen tvil om at hun jobber hardt for å oppnå målene sine :) Var også interessant å se noen som fulgte Pauline Nordin sitt kostholdsopplegg også!

Det er ikke kommet ut bilder på noen av de store sidene for konkurransebilder ennå, men det kommer nok etter hvert :)

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...