Gå til innhold

Muscle women


Gjest Icere

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har et nytelsesbasert pragmatisk forhold til mat. :fnise: Jeg er opptatt av at måltidene mine skal være noenlunde riktig sammensatt sånn til hverdags, men det må være spenstig og god mat. Bare tanken på hvordan f.eks mannen levde i sine single dager, der middagen besto av kyllingfilet (sannsynligvis uten krydder), salat (uten dresing) og plain ris gjør meg deprimert. :ler:

:ler: Det skal jeg ha da, jeg krydrer og spicer maten når jeg lager middag. Men frokosten er dritsær, bare tilfeldige matvarer, kun for å få i meg de riktige næringsstoffene ;) Nesten samme hva det er :fnise:

Jeg liker nerder. :strix: Jeg mener nerd er en hedersbetegnelse; det betyr bare at man har evnen til å sette seg grundig inn i ting og like det man driver med.

Jeg elsker nerder! Nerd = Kunnskap!

Jeg må bare le av alle kosthold- og treningsbloggene som har dukket opp rundt omkring det siste året, alle skal gi råd og tips uten den minste bakgrunnskunnskap, kritisk sans tror jeg mange aldri har hørt om.. Det har blitt til at endel blogger er jeg innom bare for å more meg, litt sånn "hva er dagens lol" mon tro?

Icere hadde et så fint navn på en av disse jentene: Fitnessnaut!

Haha, fitnessnaut!! :ler: Er en grunn til at jeg nesten utelukkende bare skriver om meg selv og min trening i bloggen min, jeg skal ikke gå inn på det området enda, hvor jeg gir råd om hvordan andre skal gjøre ting. Bloggen er et verktøy og en stor motivasjonsfaktor, på lik linje med loggen her inne.

Det finnes heldigvis endel blogger som både er bra og interessante, med folk som vet hva de snakker om som gir gode råd, som er med på å motivere folk til en sunnere livsstil.

Ja, det er sant! Me like!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Jeg elsker nerder! Nerd = Kunnskap!

Enig! Jeg er en liten nerd selv, både skole-, data- og treningsmessig. Heldigvis har jeg likesinnede venner, i alle fall på et par av de samme feltene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment

For min del blir det lite spilling, men var selvsagt hekta på noen spill som tenåring - The Sims og Theme Hospital, for eksempel. Var imidlertid litt inne i HTML-verdenen for en del år siden, og snekret sammen et par hjemmesider. Da snakker vi selvsagt selvlært HTML fra bunnen av, og ikke noe Frontpage-tull. Det begynner jo å bli noen år siden nå, riktig nok, så husker ikke så veldig mye. Men artig er det jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
For min del blir det lite spilling, men var selvsagt hekta på noen spill som tenåring - The Sims og Theme Hospital, for eksempel. Var imidlertid litt inne i HTML-verdenen for en del år siden, og snekret sammen et par hjemmesider. Da snakker vi selvsagt selvlært HTML fra bunnen av, og ikke noe Frontpage-tull. Det begynner jo å bli noen år siden nå, riktig nok, så husker ikke så veldig mye. Men artig er det jo :)

:ler: Jeg har også skrevet x antall hjemmesider i notepad! Også har jeg jo utdannet meg til programmerer.. eeejah, også har jeg vært hekta på Commander Keen, Final Fantasy og diverse fotballmanagerspill. Jeg trener styrke til den store gullmedaljen. Og bruker mange timer online hver dag. Jeg er med i klubben!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolledeig
ÅHH, jeg er så treig! Gikk jo glipp av hele denne flotte meningsutvekslingen. Vel men, ok, her er lucy på BF:

Fascinerende JA, noe for meg; NEI ;) Jeg føler for tiden at det har gått helt inflasjon i antall jenter som vil stille i BF og jeg tror at mange ikke forstår rekkevidden av det de begir seg ut på.

(...)

Jeg må bare le av alle kosthold- og treningsbloggene som har dukket opp rundt omkring det siste året, alle skal gi råd og tips uten den minste bakgrunnskunnskap, kritisk sans tror jeg mange aldri har hørt om.. Det har blitt til at endel blogger er jeg innom bare for å more meg, litt sånn "hva er dagens lol" mon tro? Jeg syns det er helt greit at folk trener for å se bra ut (det er jo motivasjonen til de fleste) men jeg syns ikke det er bra at sunnhet i mange tilfeller likestilles med mye muskler og veldig lav fettprosent for kvinner. Jeg tror folk glemmer at det er mer til en sunn kropp et et godt utseende, og man hører alt for sjeldent om bivirkninger som følger av denne typen trening; mister du for eks menstruasjonen er det et godt tegn på at du er inne på feil spor.

Icere hadde et så fint navn på en av disse jentene: Fitnessnaut!

Det at en del personer tror at de er klar for å stille i BF så fort de ser en biceps i speilet, tar jeg på humorkvota. I tillegg er det nå en gang sånn at det finnes folk uten innsikt i egne begrensninger i alle idretter, men de blir nok litt mer synlige i BF enn ellers på grunn av all egeneksponeringen...

Et annet ledd på humorkvoten er hvilket syn disse menneskene har på verden rundt seg :ler: og spesielt på hvor mye Ola Nordmann spiser og trener... Det er åpenbart slik at en god del tenker at den gjennomsnittlige nordmannen bare beveger seg når han får liggesår av godstolen og setter Pizza Grandiosa intravenøst... I tillegg er det noe med den holdningen de har til nybegynnere i treningsverdenen. Dumme folk som tar opp masse plass på sentrene og som ikke skjønner noenting. Og dustene som drikker øl på en fest eller som ikke skjønner at kesam smaker akkurat det samme som seterrømme :sprettoy:

En del bruker det nok også dessverre for å legitimere sine egne spiseforstyrrelser. "Nei jeg kan ikke spise annet enn tunfisk og brokkoli, for jeg er på diett". "Diett til hva da?" "ingenting..." De har funnet et miljø som (tilsynelatende) ikke rynker på nesen av folk som har matvekt i vesken og velger sydentur etter der det finnes best lavkarboalternativer på restaurant, og da søker de til det. Vet ikke hvor mange ganger jeg har lest enten dagbøker av folk som har hatt en eller annen variant av SF som nå søkte mot den sunne fitnesslivsstilen... :sukk:

Men for all del, de sulter seg jo ikke ihjel og dør lenger. Så det er jo bedre enn alternativet. Misforstå meg rett.

Haha, dette ble langt og masete :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke "hardcore" nok (hehe) til å egentlig være fast inventar i denne tråden, men jeg må bare applaudere innlegget ditt over her, Bolledeig - fantastisk, holdt på å le meg ihjel :ler: Det er absolutt noe i det du sier!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Jeg har også skrevet x antall hjemmesider i notepad! Også har jeg jo utdannet meg til programmerer.. eeejah, også har jeg vært hekta på Commander Keen, Final Fantasy og diverse fotballmanagerspill. Jeg trener styrke til den store gullmedaljen. Og bruker mange timer online hver dag. Jeg er med i klubben!!

Åh herregud, jeg kan også skrive en hel side fra scratch i HTML!!! *dør*

Enig, uuuut med alt som heter dynamikk, HTML FOREVER!!! :ler:

Endret av Annikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei. Har diskutert litt i en tråd her om måltidsfrekvenser, for jeg ble så nysgjerrig når jeg så at TS kun spiser ett svært måltid per dag. Han fikk jo mye dritt etter seg stakkar :ironi: så jeg måtte bare undersøke om han virkelig hadde rett i det han sier, jeg var nemlig veldig skeptisk selv (tre måltider per dag er en ting, men bare ett gigantisk et hørtes litt usunt ut). Nå har jeg funnet ut at det lønner seg å sjekke opp fakta før man blir for bastant... ;)

Har bare rukket å skumme gjennom følgende tråder, hva synes dere? Surprised?

1 måltid om dagen (periodisk fasta)

Myten om måltidsfrekvens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Det går helt fint ant. Periodisk faste er jo det nye og heite i treningsverdenen ;) Det er mange grunner til at dette kan være helt greit biologisk, og i tillegg (siden dette åpenbart er gullstandarden for om noe er ok eller ikke) så finnes det en del byggere som har spist etter denne oppskriften ;)

Gir et mer utfyllende svar senere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bolledeig

Fordeler med få store måltider

[*]Praktisk (fordi man slipper å styre med å lage og spise mat hele tiden)

[*]Økt insulinsensitivitet (fordi kroppen ikke vennes til en helt jevn tilførsel av energi døgnet rundt)

[*]Å legge størsteparten av næringsinntak rundt treninger gjør at næringsstoffene utnyttes bedre

[*]Snillere mot tennene enn det å gå og spise hele tiden

[*]Kan spise ordentlig mett til alle måltider

[*]Periodisk faste kan ha en del andre positive helseeffekter

Fordeler med mange mindre måltider

[*]Enkelte har problemer med å "styre seg" om de går lenge uten mat når de begynner å spise, og det å spise jevnt kan føre til at man spiser mindre

[*]Man går ikke lange perioder uten mat

[*]Hvis man er småspist er det grei måte å få i seg nok energi

Alt koker ned til hva du foretrekker rent personlig.

Jeg klarer ikke å understreke dette nok. Det er først og fremst svorne tilhengere av "lite og ofte" som blir helt sprø av ideen om periodisk faste. Så jeg tenkte jeg skulle kommentere to av hovedpåstandene:

Om man ikke spiser hver tredje time får man lavt blodsukker og blir dårlig!

Om man spiser veldig høyglykemisk vil man ofte slite med periodisk faste, nettopp fordi kroppen blir "lat" av å ha en jevn strøm med karbohydrater kommende inn, og når man skrur av kranen vil blodsukkeret gå i dass og man føler seg dårlig. Omtrent som folk som heller innpå litervis av vann hver dag og plutselig slutter. Mye vann virker vanndrivende, og en jevn strøm av mat for å stabilisere blodsukker reduserer insulinsensitiviteten.

Økt måltidsfrekvens øker forbrenningen

Nei. Det gjør det ikke. Måltidsfrekvensen påvirker trolig kun vekt gjennom næringssammensetningen (les: fordeler med små hyppge måltider).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

Folk spiser slik det passer dem best. Jeg har egentlig ikke tenkt over min egen måltidsfrekvens, men jeg tror at jeg spiser sånn ca 10 ganger i døgnet. Hmmm.. frokost, 2 mellommåltider, lunch, 3-4 mellommåltider, middag, etter treningsmat, evt kveldsmat.

Personlig klarer jeg ikke å fatte at noen bare kan spise ett måltid i løpet av dagen da jeg aldri hadde klart å få i meg nok energi ved bare å spise en gang. Men, det er kanskje en vanesak? :) Ikke noe for meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at jeg hadde klart å spise bare én gang ila. et døgn, men kanskje to? Hadde vært morsomt å prøve. Men nå tviler jeg egentlig på at jeg hadde klart å holde meg så lenge mellom hvert måltid, men som lucy sier, det er nok en vanesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest fragment

Jeg føler at "små, hyppige måltider" er evig oppskrytt. Men ja, det funker såklart for noen. For min del ville kanskje en slik måltidsfrekvens være det smarteste, ettersom jeg føler jeg har en tendens til å bli veldig tung og oppblåst i magen av veldig store måltider (som jeg i tillegg kaster innpå som om maten skulle være stjålet).

Dagens måltidsfrekvens har for øvrig ikke vært helt optimal:

07:00 - måltid 1

12:30 - måltid 2

18:30 - måltid 3

Lavt blodsukker kombinert med to timer overtid går fort utover evnen til å ha tålmodighet og selvsagt generell høflighet overfor andre...hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Jeg spiser tre ganger om dagen på hverdager (felles lunsj og middag med de jeg studerer sammen med + mat etter trening). Da må jeg bare lage ett måltid om dagen, noe som passer meg alldeles utmerket. I helgene spiser jeg enten ett eller to måltider. Det går fint an å få i seg dagsbehovet sitt på et måltid, jeg tror nok mange hadde fått bakoversveis av hvor mange kcal som det kan være i et stort måltid og litt snacks;) Kan poste et eksempel senere i dag.

Jeg er forøvrig aldri plaget av lavt blodsukker, og det er gull verdt de dagene det er så stress med jobb og studier så jeg ikke får tid å spise før i 3-4 tiden, uten at jeg blir dårlig av det. Om ikke noen nekter meg kaffen min, riktignok :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart meg uten frokost, lunsj, middag, kvelds og minst et mellommåltid. Synes 7 måltider som jeg spiser nå er litt mye, men samtidig merker jeg de positive effektene av det. Jeg får et mer jevnt humør og slipper å bli trøtt. Eneste problemet er at jeg får i meg så mye mer mat enn jeg er vant med. Å kutte litt ned på størrelsen og fortsatt spise like mange måltider ville passet meg perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...