Gå til innhold

Muscle women


Gjest Icere

Anbefalte innlegg

Joda, kardio er et viktig supplement til styrketrening, og ikke minst for å holde blodpumpen ordentlig i gang! :)

Denne øvelsen? Vi kaller det for chins, ellers brukes betegnelsene pullups/hangups, og faktisk også 'armhevinger' (tror det var innen turn).

Hvis du vil ha spesifikke råd på oppsett av treningsprogram etc. bør du poste det i din egen treningsdagbok, denne tråden er ment for generell diskusjon rundt styrketrening. :)

OK :) Jeg skal endre treningsdagboka mi etter hvert og skrive mer detaljerte program. Da har jeg forstått hensikten med denne dagboka. Beklager.

Chin selvfølgelig :) Det visste jeg jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lucy d-.-b
Kanskje det er irrelevant for deg, men det er det ikke for meg, fordi jeg synes det er interessant. Det trenger ikke si deg noe. :rolleyes: Jeg vet godt at makspuls varierer og at det er genetisk betinget og alt det der, men det jeg spør om er hvor høyt pulsen bruker å ligge når man kjører tunge økter.

Men du skjønner at det er vanskelig å kommentere på en høy puls når man faktisk ikke vet hvor høy den er relativt i forhold til makspulsen? :) Det er helt fint at folk skriver opp bpm hvis de ikke vil at noen andre skal vite hvor høyt man egentlig ligger, men jeg føler ofte at folk poster et tall tatt ut av sammenheng og så forventer at folk skal kunne komme med tilbakemeldinger på det. Men jeg forstår at det sikkert ikke var det du ville med posten din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en bra tråd, her vil jeg også følge med.

Starter med å spørre om råd jeg: noen som har noen gode tips angående pusteteknikk på markløft? Jeg får det liksom ikke riktig til det der med pusten, er vel så konsentretrt på resten av tekninkken...

Hei, jeg fikk litt instrukser fra samboeren min på dette i går, men jeg fikk ikke helt til utførelsen. Ble bare veldig svimmel. :laugh: Hvilken måte puster du på nå? Jeg har en uvane med å nesten la være å puste når det blir ordentlig tungt, så har litt å lære der... Skal sjekke det ut nærmere på nett ila. helgen, og poster hvis jeg finner noen interessant. Hvis noen andre har noe å bidra med i mellomtiden er det supert.

OK :) Jeg skal endre treningsdagboka mi etter hvert og skrive mer detaljerte program. Da har jeg forstått hensikten med denne dagboka. Beklager.

Chin selvfølgelig :) Det visste jeg jo.

Ikke alltid like greit å huske på alle navnene, spesielt ikke når folk bruker ulike begreper. :) Lykke til med programoppsett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skjønner at det er vanskelig å kommentere på en høy puls når man faktisk ikke vet hvor høy den er relativt i forhold til makspulsen? :) Det er helt fint at folk skriver opp bpm hvis de ikke vil at noen andre skal vite hvor høyt man egentlig ligger, men jeg føler ofte at folk poster et tall tatt ut av sammenheng og så forventer at folk skal kunne komme med tilbakemeldinger på det. Men jeg forstår at det sikkert ikke var det du ville med posten din :)

Svarer deg på msn jeg. ;)

Er fortsatt interessert i høre hvilke erfaringer folk har på puls og tunge styrkeøkter (om dere oppgir relativt eller bare generelt)! :lete:

Endret av Icere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Dette var en bra tråd, her vil jeg også følge med.

Starter med å spørre om råd jeg: noen som har noen gode tips angående pusteteknikk på markløft? Jeg får det liksom ikke riktig til det der med pusten, er vel så konsentretrt på resten av tekninkken...

Jeg puster mange ganger tungt i bunnposisjon før jeg løfter, nesten så jeg venter på det 'perfekte' pustet før jeg setter igang. Holder pusten i midten av løftet, slipper ut på topp, starter innpust på vei ned igjen. Setter stangen i bakken, et par pust (håper det perfekte kommer raskt denne gangen) og så er det opp igjen! Passer på at magen er fylt med luft slik at jeg får ordentlig spenn under beltet.

Pusten er så viktig for løftet, spesielt med mark som er så tungt. Det vil hjelpe deg på vei opp. I tillegg er pustingen med på å sette meg i riktig sinnsstemning, psyker meg opp med pustingen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Dette var en bra tråd, her vil jeg også følge med.

Starter med å spørre om råd jeg: noen som har noen gode tips angående pusteteknikk på markløft? Jeg får det liksom ikke riktig til det der med pusten, er vel så konsentretrt på resten av tekninkken...

Triks. Legg deg på rygg, og forestill deg at du presser torso ned i bakken med muskulaturen i magen og ryggen. Alt skal altså presses mot bakken. Dette, kombinert med et godt innpust før løft, gir fint buktrykk i markløft.

Ellers får jeg introdusere meg sånn såvidt

24 år gammel, trent styrke siden 2007, begynte med trening rettet mot de "tre store" for ca et år siden, markløft seriøst først det siste året. Har en samlet på 225, der 80 kg maks i bøy, 100 kg maks i markløft og 52.5 kg maks i benk. Det er langt mer inne i bøy og benk (håper jeg) men jeg trener ikke mot 1RM for tiden.

Ikke spesielt utseendeopptatt når alt kommer til alt, for min del er det viktigere å nyte god mat og god drikke enn å ha en fettprosent på ti, men samtidig ønsker jeg selvsagt ikke å se direkte slapp og kvapsete ut. En fin mellomting, kan man vel si. For tiden er det største utseendeproblemet at det virker som om det ikke finnes noen kjoler utenom i stretch-stoff som passer meg ordentlig :kjefte: Som egentlig tyder på at det står veldig bra til, siden jeg ikke har noe annet å klage på :ler:

Jeg bruker, for å følge diskusjonen i tråden, sjelden pulsbelte på trening, kcal og slikt fra pulsklokker er uansett veldig misvisende, og for min del er det viktigst bare for å kunne holde meg på et fornuftig pulsnivå når jeg løper og sykler osv. Men jeg tok på meg beltet en gang jeg drev med restpause-trening og da ble pulsen helt latterlig høy :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment
Vi elsker å trene, vi elsker muskler!

Haha, det er så harry! Men bra insj :)

Er det noen som har formeninger om puls ift. styrketrening? Hva ligger dere på når dere kjører tung styrke?

Det varierer veldig fra øvelse til øvelse. Jeg får veldig høy puls under for eksempel hantelroing, og har vel vært oppe i 180 slag her. Knebøy får også i gang pulsen for alvor, så har sett at pulsklokken har vist 185-190 slag rett etter et sett. Men nå har jo jeg ganske så høy makspuls i utgangspunktet (214).

Meg, forresten:

Straks 23 år, trent styrke i ...3-4 år (?), hvorav 2 av dem har vært seriøse. Har spilt fotball i ca. 12 år, men spiller ikke aktivt for øyeblikket.

Fokuset innen styrketrening har hovedsakelig vært på overkropp, så beina henger litt etter. Trente en del knebøy og strakmark i sommer, men sliter for tiden med en strekk i bakside lår/hamstring. Så har ingen store rekorder å vise til på den fronten (5 x 65 kg. i strakmark og 5 x 45 (?) i knebøy var vel det jeg oppnådde i sommer).

I benken har jeg en 1RM på 50 kilo. Målet er å komme opp mot 60 kilo i løpet av 12-15 måneder, mer enn det klarer jeg nok ikke på den tiden.

Endret av fragment
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg gjerne følge med! :hoppe:

Litt om meg:

Har så vidt passert 30, og har trent mye hele livet (bortsett fra et par år i studietiden der det ble mye fyll og fanteri). De siste tre årene har jeg imidlertid fokusert på tung styrke, og det siste året også en god del løping. Noen O2-snapper kommer jeg nok imidlertid aldri til å bli. :ler: Jeg har faktisk aldri kjørt rene maxløft, men har beregnet 1RM på 62,5 i benkpress, 102,5 i markløft og 100 kg i knebøy. Det kan gi en indikasjon, iallefall.

Nå er jeg imidlertid gravid, og trener ganske annerledes. Energien er ikke den samme, og målet mitt er å begrense nedgangen mest mulig. :rolleyes: Etter tre måneder i dvale, er jeg imidlertid mer våken igjen nå. Løpingen skorter det på, men jeg får trent styrke. Kroppen responderer annerledes enn til vanlig, og jeg må ta mange hensyn. Men det er om ikke annet interessant å observere hvordan kroppen forteller meg hva jeg kan og ikke kan gjøre.

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bolledeig, fragment og Englefjes, takk for introduksjoner! Det får meg jo til å tenke på at, jeg har jo glemt å si noen ord om meg selv... :rolleyes:

29 år, bosatt i Oslo. Trent styrke off og on i mange år, men har alltid stagnert på samme punkt pga en høyreskulder jeg har slitt med i 10 år+. Uvisst hva plagene skyldes 100% sikkert, MR har ikke avdekket noe spesielt. Idrettsmassasje, fysioterpeut(er), manuellterapeut og naprapati har ikke hjulpet, så her er det opp til meg selv å 'kurere' meg. Hadde god fremgang i sommer etter at jeg begynte å trene etter fast program for første gang, men så smalt det igjen nå i høst. Derfor fokuserer jeg på utholdende styrke og mye kardio for tiden, og har bygget programmet mitt rundt baseøvelser. Tanken er at høy blodgjennomstrømning i musklene skal hjelpe å løse opp spenninger i skulder/nakke/hals.

Mål og meritter (i parantes):gjeiper:

Chins BW 1 rep (90 grader)

Pushups 50 stk (25)

Situps 61 på 60 sek. (59) Trener ikke situps, ble inspirert av en konkurranse på senteret, der den eneste som slo meg (med 1) var en landslagspiller i squash som også er PT ;)

Tredemølle 10 km på 60 min. (8,64)

Sterk! (litt sterk) :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får vel skrive om meg selv og! Glemmer det helt :)

Jeg er 30 år, og har trent styrke strukturert i ca et år nå. Jeg begynte først med saltimer med fullkroppsprogram, deretter et program en veileder på senteret satte opp. I juni startet jeg med et av Eirik Sandviks konsept, og har oppnådd utrolig mye med det programmet. Centimetrene ramlet av, men jeg gikk ikke ned mer enn 2 kg :nigo: MUSKLER, YEAH!!!

Nå har jeg planer om å fortsette på et skreddersydd program fra Sandvik, så snart jeg får lønning. I mellomtiden er jeg på hofterehab (etter en coaching, fant vi ut at det ene hoftebenet var høyere oppe enn det andre. Udramatisk, typisk jentegreie), og jeg koser meg med favorittøvelser i påvente av det nye spennende.

Mål: Bli grisesterk. I alt. Av alle. (Hvertfall sterkere enn lucy :gjeiper: )

Edit:

Mine 1RM:

Knebøy, ass to gras: 60 kg

Benk: 40 kg

Mark: 70 kg

:trene:

Endret av Mrs Shorty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Mål: Bli grisesterk. I alt. Av alle. (Hvertfall sterkere enn lucy :gjeiper: )

Da er det vel selvsagt at mitt mål er å holde meg foran Mrs Shorty i løypa.. :lol:

Jeg kan jo også informere om 1RM rekorder (og foreløpige mål):

Benkpress

45kg (65kg)

Knebøy

70kg (110kg)

Markløft

95kg (125kg)

Chins overhånd

4/5 opp (1 rep)

Målene mine flytter seg litt, for det er prosent av kroppsvekt jeg beregner ut fra (200% mark, 100% benk, 175% bøy). Så, et lite insentiv til å ikke bulke for mye ;)

Endret av lucy d-.-b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det på tide at jeg også introduserer meg, nå som jeg har kommet på hotellrommet og har tid til å skrive :ler:

Jeg er 28 år, begynte med strukturert styrketrening da jeg var 19, men har hatt noen kortere opphold i blant. Nå for tiden fokuserer jeg både på å gå ned i fettprosent og bygge litt mer muskelmasse for å bli litt mer markert, samtidig har jeg blitt bitt av løpebasillen og skal ha et O2-opptak på >47 ml/kg/min, dvs. opp på excellent nivå(målt i forhold til alder og kjønn). Dette ble et mål etter å ha tatt en full kroppsanalyse for et par måneder siden.

Jeg løper altså også en del, og har 55 min eller under som mål på Sentrumsløpet i slutten av april og skal løpe Birkebeinerløpet (halvmaratondistanse) og halvmaraton i Oslo Maraton i slutten av september.

Av styrke trener jeg en 3-splitt:

Dag 1: Rygg, skuldre og core

Dag 2: Bein og armer

Dag 3: Bryst og core

Annenhver uke 3 x 8-10 og 5 x 4-6, og fram til jul skal jeg også kjøre et helkroppsprogram 1 dag i uka pga. fellestrening med jobb. Trener 7 dager i uka, 2 av dagene er restitusjonstrening.

Lever og ånder for kropp, trening og kosthold, og er nøye på hva jeg spiser i hverdagen, samtidig som jeg elsker god mat og vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
I benken har jeg en 1RM på 50 kilo. Målet er å komme opp mot 60 kilo i løpet av 12-15 måneder, mer enn det klarer jeg nok ikke på den tiden.

Det er sikkert lurt å få inn gode beinøkter hvis du klarer det, trening av de store muskelgruppene i kroppen (og da spesielt beina) stimulerer til mer produksjon av testosteron som igjen hjelper på muskelvekst i hele kroppen :)

Synd den strekken skal plage deg så lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fragment
Det er sikkert lurt å få inn gode beinøkter hvis du klarer det, trening av de store muskelgruppene i kroppen (og da spesielt beina) stimulerer til mer produksjon av testosteron som igjen hjelper på muskelvekst i hele kroppen :)

Synd den strekken skal plage deg så lenge..

Ja, det er fryktelig irriterende. Synes jeg kom godt i gang med knebøy og strakmark i sommer, så gleder meg til å kunne trene bein igjen. Men ingen vits å begynne med det før jeg er helt kvitt det. Hater å vente på sånt :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk tråd dette!

Litt om meg selv:

Veier alt for mye og bruker styrke, cardio og regulert kosthold til å nå SlimFit målene mine.

Har startet med Stronglift sitt program og gleder meg litt til å bytte etter jul. Knebøy hver treningsøkt er tøft!

Men har økt fra usle 25 i 5x5 til 55! Det er ganske så nice.

Økta i går sleit meg skikkelig ut. Kjente det supergodt på utsiden av lårene.

Har dere noen gode tips til et viderekommende program som jeg kan starte på etter jul som består av frivekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei Wildlily. Interessant at du kjører 5x5, har vurdert det selv noen ganger. Tar meg en tur i boken din og ser litt på hvor lenge du har kjørt programmet. ;)

Ang. nytt treningsprogram kan du kikke litt på disse sidene, med program utviklet av Dietmar Wolf. Google han så finner du masse god input!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wildlily. Interessant at du kjører 5x5, har vurdert det selv noen ganger. Tar meg en tur i boken din og ser litt på hvor lenge du har kjørt programmet. ;)

Ang. nytt treningsprogram kan du kikke litt på disse sidene, med program utviklet av Dietmar Wolf. Google han så finner du masse god input!

Takk for tips Icere. :D skal kikke på det. Har lyst å finne et program jeg kan kjøre 4 ganger i uka istede for bare 3. Men må vente til etter jeg har fullført det jeg holder på med.

Det programmet for viderekommende så ganske så spennende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Takk for tips Icere. :D skal kikke på det. Har lyst å finne et program jeg kan kjøre 4 ganger i uka istede for bare 3. Men må vente til etter jeg har fullført det jeg holder på med.

Det programmet for viderekommende så ganske så spennende ut.

Du kan fint kjøre 5x5 4 ganger i uka, det gjør jeg :) Handler bare om å splitte muskelgruppene til noe som passer deg. Jeg har økt veldig mye på å kjøre 1 muskelgruppe 1 gang per uke, da får jeg mye restitusjon i tillegg til at jeg spiser godt med mat så jeg har nok energi. Rygg/biceps, bryst/triceps, bein, skuldre. Core legger jeg inn der det passer. Works like a charm :trene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fint kjøre 5x5 4 ganger i uka, det gjør jeg :) Handler bare om å splitte muskelgruppene til noe som passer deg. Jeg har økt veldig mye på å kjøre 1 muskelgruppe 1 gang per uke, da får jeg mye restitusjon i tillegg til at jeg spiser godt med mat så jeg har nok energi. Rygg/biceps, bryst/triceps, bein, skuldre. Core legger jeg inn der det passer. Works like a charm :trene:

Signerer lucy her, en 4-splitt kan være en god idé. :) Men hold oss oppdatert hvis du kjører et Dieterman-program!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...