Gå til innhold

Muscle women

Gjest Icere

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest lucy d-.-b
Signerer lucy her, en 4-splitt kan være en god idé. :) Men hold oss oppdatert hvis du kjører et Dieterman-program!

JA! Jeg har lest endel om Dietmar, og skal du kjøre det er jeg veldig interessert i å høre hvordan det går. Det er det de fleste som trener mot styrkeløft følger, og jeg tror det er et tøft program med mange tunge løft og skikkelige utfordringer, men det er nok det man virkelig bør følge hvis man er seriøs og vil løfte TUNGT! For meg passer 5x5 mye bedre, eller, en variasjon av 5x5, jeg har ikke som mål å stille i konkurranser, men hadde jeg hatt et annet fokus hadde Dietmar vært aktuelt. Programmene er godt anerkjente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Dietmar er ikke tungt. Dietmar er slitsomt. Det er to vidt forskjellige ting, i den forstand at man har veldig mange løft på en veldig lav % av 1RM. Svært få ordentlig tunge løft. Veldig mye bøy, og egentlig ikke så veldig mye markløft, siden kraften i bøy er veldig overførbar til marken. Det er også i mark og bøy jeg virkelig hører folk er fornøyde med det programmet. I tillegg er det det som alle tilknyttet landslaget etc i styrkeløft trener.

Om man skal løfte tungt og trene styrkeløftrettet er det westside barbell eller smolov/sheiko som er tingen. Siden de to siste var designet som treningsprogram for gjennombola russere, er det nødvendigvis modifiserte varianter man bruker i dag (f.eks. smolov jr). Westside for skinny bastards er også et fint program.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b
Dietmar er ikke tungt. Dietmar er slitsomt. Det er to vidt forskjellige ting, i den forstand at man har veldig mange løft på en veldig lav % av 1RM. Svært få ordentlig tunge løft. Veldig mye bøy, og egentlig ikke så veldig mye markløft, siden kraften i bøy er veldig overførbar til marken. Det er også i mark og bøy jeg virkelig hører folk er fornøyde med det programmet. I tillegg er det det som alle tilknyttet landslaget etc i styrkeløft trener.

Aha, da har jeg sikkert feiloppfattet det folk har sagt. Jeg tenkte automatisk at slitsom = tungt.. Og jeg har sett mange av de som kjører Dietmar logge treninger hvor de har løftet veldig tungt, men det kan jo hende at de har kjørt variasjoner av programmet, og at jeg har oppfattet det litt feil.

Og forresten, for jeg ser at noe jeg skrev kan oppfattes annerledes enn det jeg mente, når jeg sa at programmet følges av folk som vil løfte TUNGT siktet jeg ikke til det å kjøre mange tunge løft men til det å øke maksen betraktelig (og da mot konkurranse). Men, jeg hadde jo uansett misforstått litt på selve programmet også..

Endret av lucy d-.-b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Jeg skjønner hva du mente ;)

Det virker forøvrig som om det har skjedd en ren interesseeksplosjon for bodyfitness den senere tiden. Det er ikke helt min greie rent personlig, men det har blitt kjempepopulært virker det sånn. Og internett renner nærmest over med folk som skal stille i BF 2010. Hva mener folk? Kult eller sært å bruke et halvt år på diett og x antall treningsår for ti minutter på scenen med dream tan og badedrakt :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Kult eller sært å bruke et halvt år på diett og x antall treningsår for ti minutter på scenen med dream tan og badedrakt :) ?

Jeg lar meg imponere av dem som faktisk har viljestyrke og motivasjon til å gjøre det, men det er uten tvil ganske sært. Jeg foretrekker å ha et litt mer avslappet forhold til det hele, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lar meg imponere av dem som faktisk har viljestyrke og motivasjon til å gjøre det, men det er uten tvil ganske sært. Jeg foretrekker å ha et litt mer avslappet forhold til det hele, i alle fall.

Enig!

Jeg hadde ikke orket et slikt matregime. Jeg er alt for glad i mat til å kunne deffe meg ned til så lav fettprosent. Dessuten tror jeg at jeg kunne blitt for matopphengt, og det vet jeg av erfaring at jeg ikke trives med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig kommer dream tan alltid til å være sært. Jeg skjønner poenget, men jeg forstår ikke at det er nødvendig å se så guloransj ut. Det ser virkelig bare helt fjernt ut. Synes jeg. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Akkurat det tenker jeg egentlig på hver gang jeg ser "Skal vi danse" :fnise: Jeg lurer på om man blir blind for den oransje-fargen etter hvert eller om man bare ignorerer det faktum at man ser ut som en gulrot med tan om man overdriver selvbruningen "litt" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om bodyfitness (og bodybuilding også for den saks skyld). På den ene siden er det veldig fascinerende, og NM var faktisk ganske kult å overvære! Man kan bare ikke sammenligne kroppene man ser live vs. på bilder, det er umulig å se det på samme måten. Det er hvertfall det jeg følte. :)

På den andre siden så er det litt sykt. Det er jo ikke sunt eller bra for helsa på noen som helst måte. I tillegg så tror jeg det er tilnærmet umulig å stille på det nivået uten å bruke en eller annen form for ulovlig tilskudd. Men for å understreke det, så er det ikke slik at man kan ta noen tvilsomme piller/sprøyter og bli svær og/eller definert i en fei. Det kreves også en jernvilje for å klare å deffe i så mange måneder. Noen karaktiserer dette som sykelig, og det er det kanskje, men noen normale mennesker må jo finnes der. ;) Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fascinert av estetikken, den er langt unna det tradisjonelle kvinneidealet, og det tiltaler meg mer. Jeg kan også la meg imponere av de lange diettene, rett og slett fordi den krever beinhard disiplin, kunnskap og kjennskap til sin egen kropp og hva den responderer best på. Grunnen til at det ikke kunne vært aktuelt for meg (og nå snakker jeg om deffen, jeg er jo i ferd med å bygge selv akkurat nå), er:

- Jeg hadde blitt for selvsentrert

- Jeg hadde blitt for opphengt i mat

- Jeg hadde blitt en mare å bo sammen med

Om det er sært? For allmennheten er det nok fremdeles slik. Jeg har oppfattet det slik at bodyfitness er litt mer "greit" enn bodybuilding.

Jeg har forresten oppdaget at jeg har fått en litt annen måte å prate på etter at jeg begynte å nerde med dere her inne... Jeg hørte meg selv si til en studievenn her om dagen; "jeg må bare få i meg litt næring.." Jeg så han stusset litt... Jeg har fått et veldig pragmatisk forhold til mat. På et møte med programutvalget klagde jeg over den skandaløse mangelen på proteiner i kantina... :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Ang kantinen: Det er jo faktisk tilfelle, da :ler:

Jeg har også et litt annet syn på mat, men samtidig er jeg ikke helt i den "mat er drivstoff" kategorien. Har fremdeles matlidenskapen i behold ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ELSKER mat! :strix:

Så jeg kunne nok aldri blitt noen bf-dame uansett. :fnise:

Ang. det å prate annerledes Mrs Shorty, så kjenner jeg meg veldig godt igjen. Etter at jeg begynte å lese mye om trening, helse og ernæring, har jeg lagt meg til en annen sjargong, og dette ser jeg gjelder for de fleste av dere også. Man snakker om bulk, deff, pump, prottiser, bøy, mark osv, og 'vanlige' folk faller ut allerede på første ordet. ;) Dette sto det forresten om i den masteroppgaven du linket til for en stund siden. Fikk du lest den? Ellers ser man det samme i andre miljøer, det er bare å snakke litt med en datanerd det. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ELSKER mat! :strix:

Så jeg kunne nok aldri blitt noen bf-dame uansett. :fnise:

Ang. det å prate annerledes Mrs Shorty, så kjenner jeg meg veldig godt igjen. Etter at jeg begynte å lese mye om trening, helse og ernæring, har jeg lagt meg til en annen sjargong, og dette ser jeg gjelder for de fleste av dere også. Man snakker om bulk, deff, pump, prottiser, bøy, mark osv, og 'vanlige' folk faller ut allerede på første ordet. ;) Dette sto det forresten om i den masteroppgaven du linket til for en stund siden. Fikk du lest den? Ellers ser man det samme i andre miljøer, det er bare å snakke litt med en datanerd det. :laugh:

*kremt* Jeg er både treningsnerd og datanerd. :sjenert: På jobb er jeg i det minste ikke utenfor når det gjelder datanerdbiten da, men trenings- og kostholdsnerdingen går langt over huet på de fleste jeg jobber med. Jeg irriterer meg over mangel på gode matalternativer på seminarer og messer, kantinematen er ikke sunn nok og inneholder for mye fett, raske karbiser og for få proteiner. :ler: Folk på jobb bare himler med øynene og rister på hodet når jeg setter i gang.

Jeg kunne aldri blitt bf-dame. Jeg er opphengt nok i trening og kosthold som det er, og om jeg skulle gått et halvt år på så streng diett så ville jeg ikke vært til å omgås. Likevel må jeg si jeg beundrer selvdisiplinen til disse damene, og før de er ferdig deffet er mange av dem veldig flotte å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det tenker jeg egentlig på hver gang jeg ser "Skal vi danse" :fnise: Jeg lurer på om man blir blind for den oransje-fargen etter hvert eller om man bare ignorerer det faktum at man ser ut som en gulrot med tan om man overdriver selvbruningen "litt" :ler:

Samme her. :ler: Det ser virkelig idiotisk ut.

Om det er sært? For allmennheten er det nok fremdeles slik. Jeg har oppfattet det slik at bodyfitness er litt mer "greit" enn bodybuilding.

Enig.

Det jeg imidlertid finner sært med dette er egentlig ikke det ekstreme kroppsfokuset eller at de kjører på knallhardt med dietter i tiden før konkurranse, selv om konkurransen er over på noen minutter på scenen. De optimaliserer kroppene sine for en konkurranse, og det er jo velkjent innen (topp)idrett. Det jeg synes er det rare er at de, i motsetning til andre toppidrettsutøvere, er på sitt svakeste når de har "formtopp" (spesielt BB). For meg som har drevet konkurranseidrett nesten hele livet er dette utrolig snålt. :ler:

Jeg tror også man blir ekstremt selvsentrert av BB/BF, men egentlig tror jeg ikke det er så annerledes enn for en del andre idretter der man skal prestere på høyt nivå. Jeg tror egentlig at alle som driver individuell idrett på høyt nivå er ganske selvsentrerte av natur (selv om de kan være verdens søteste og koselige mennesker også). Forskjellen er jo at en toppidrettsutøver har dette som jobb, en bygger eller fitnessutøver har vanligvis full jobb ved siden av. Da blir det ikke mye tid igjen ved siden av. Og i tillegg kommer utseendefokuset, sevlfølgelig.

Jeg så han stusset litt... Jeg har fått et veldig pragmatisk forhold til mat. På et møte med programutvalget klagde jeg over den skandaløse mangelen på proteiner i kantina... :klø:

Jeg har et nytelsesbasert pragmatisk forhold til mat. :fnise: Jeg er opptatt av at måltidene mine skal være noenlunde riktig sammensatt sånn til hverdags, men det må være spenstig og god mat. Bare tanken på hvordan f.eks mannen levde i sine single dager, der middagen besto av kyllingfilet (sannsynligvis uten krydder), salat (uten dresing) og plain ris gjør meg deprimert. :ler:

Men jeg er enig i at proteinutvalget i kantiner generelt sett er skandaløst. Jeg har gitt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* Jeg er både treningsnerd og datanerd. :sjenert:

Jeg liker nerder. :strix: Jeg mener nerd er en hedersbetegnelse; det betyr bare at man har evnen til å sette seg grundig inn i ting og like det man driver med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg liker nerder. :strix: Jeg mener nerd er en hedersbetegnelse; det betyr bare at man har evnen til å sette seg grundig inn i ting og like det man driver med.

Jeg liker også nerder, og ser på det som en hedersbetegnelse :Nikke: Det var mest en kommentar til Iceres utsagn om datanerder. ;) Dessverre er det ikke alle som ser på nerding som noe positivt, derfor er det greit å ha et sted som dette å diskutere på. Folk blir gjerne provosert når man komme inn på kosthold og trening. Trist at det skal være sånn, og at det skal være mye mer akseptert å ikke være opptatt av det og vise det, enn å være opptatt av det.

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lucy d-.-b

ÅHH, jeg er så treig! Gikk jo glipp av hele denne flotte meningsutvekslingen. Vel men, ok, her er lucy på BF:

Fascinerende JA, noe for meg; NEI ;) Jeg føler for tiden at det har gått helt inflasjon i antall jenter som vil stille i BF og jeg tror at mange ikke forstår rekkevidden av det de begir seg ut på. All ære til de som klarer å gjennomføre noe slikt uten å la det gå på akkord med livet ellers, dessverre har det blitt så glamorifisert at mange tror at det er lett å gjennomføre noe slik som dette i tillegg til jobb, studier og normalt sosialt liv. En idrettsutøver bruker hele sin hverdag på treningen, alt er lagt opp rundt dette, og derfor fungerer det for mange, de tjener penger på å trene og på å holde seg i form. En BF-utøver har som regel jobb i tillegg og jeg tror det er fryktelig lett å komme inn i en selvsentrert sirkel som er temmelig destruktiv. Som mange påpeker, det er få som klarer å relatere til det å trene mot BF og jeg tror nok dessverre at man mister endel venner på veien mot et slikt mål. Jeg klarer heller ikke helt se at det er verdt det for å stå noen minutter på scenen i en sport som er så marginal at mannen i gata ikke vet forskjellen på BF og BB.

Jeg må bare le av alle kosthold- og treningsbloggene som har dukket opp rundt omkring det siste året, alle skal gi råd og tips uten den minste bakgrunnskunnskap, kritisk sans tror jeg mange aldri har hørt om.. Det har blitt til at endel blogger er jeg innom bare for å more meg, litt sånn "hva er dagens lol" mon tro? Jeg syns det er helt greit at folk trener for å se bra ut (det er jo motivasjonen til de fleste) men jeg syns ikke det er bra at sunnhet i mange tilfeller likestilles med mye muskler og veldig lav fettprosent for kvinner. Jeg tror folk glemmer at det er mer til en sunn kropp et et godt utseende, og man hører alt for sjeldent om bivirkninger som følger av denne typen trening; mister du for eks menstruasjonen er det et godt tegn på at du er inne på feil spor.

Icere hadde et så fint navn på en av disse jentene: Fitnessnaut!

Det finnes heldigvis endel blogger som både er bra og interessante, med folk som vet hva de snakker om som gir gode råd, som er med på å motivere folk til en sunnere livsstil.

Jeg vet at jeg hadde blitt en djevel på hard deff, bare det minste dropp i karbs for min del og jeg ser svart :ler: Jeg trener for å ha det gøy, for å bli sterk, for å få utfordringer, BF går på akkord med det jeg mener er sunt. Men fascinerene er det absolutt, og jeg syns det er spennende at kroppen kan manipuleres og utfordres. Jeg bare vet at det ikke er for meg, og jeg tror at det ikke er for folk flest heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...