Gå til innhold

JIPPI! Vi prøver!


Gjest Smaragd

Anbefalte innlegg

Er det ikke slik at EL normalt er ca 14 dager før forventet mens? :klø:

Sånn at dersom man har syklus på 30 dager, så blir EL ca på dag 16? :klø:

Uansett; sjekk ut denne EL-kalkulatoren - da får du en pekepinn iallfall... Så sant du er så heldig å kjenne til sykluslengden din da :filer:

Endret av Zia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har EL på dag 16 i en 29 dagers syklus, så lutealfasen kan variere litt, men sånn rundt regnet 14 dager før mens har man EL ja, vanlig lutealfase kan variere mellom 10-18 dager .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smaragd
Er det ikke slik at EL normalt er ca 14 dager før forventet mens? :klø:

Sånn at dersom man har syklus på 30 dager, så blir EL ca på dag 16? :klø:

Uansett; sjekk ut denne EL-kalkulatoren - da får du en pekepinn iallfall... Så sant du er så heldig å kjenne til sykluslengden din da :filer:

Jeg har ikke hatt pillefri mens på elleve år, så jeg aner ikke hva syklusen min kommer til å bli :)

Mener å huske den var på rundt 34 dager dengang, men som sagt så er jeg veldig spent på den nå ja :sjenert:

Håper den ikke blir kjempelang... det høres så trasigt ut å vente så lenge til neste PP....

Jeg har EL på dag 16 i en 29 dagers syklus, så lutealfasen kan variere litt, men sånn rundt regnet 14 dager før mens har man EL ja, vanlig lutealfase kan variere mellom 10-18 dager .

Hva er lutalfasen forresten? Tiden mellom EL og TR/graviditet?

:klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har forklart her, så er første mensdag første dag i en ny pp. EL kommer normalt ca 14 dager etter dette. (Jeg har hatt den på dag 10, og jeg har hatt den på dag 18, og selvfølgelig dager mellom der...)

Så akkurat der er du faktisk nødt til å bruke termometer eller EL-tester for å finne ut av din egen kropp. Men det kan du vel kanskje ikke gjøre før kroppen har kommet seg ordentlig igang med en egen syklus.

Deretter kan det gå 10-18 dager fra EL til IKM (eller mensen, for de fleste av oss.)

Snittet der også er vel 14 dager, og en gjennomsnittlig syklus er dermed 28-29 dager.

Tiden mellom EL og IKM kalles lutealfasen.

Normalt heter det seg vel at man ikke skal teste før IKM, altså dagen man venter mens. Men det er mange som får positiv test tidligere enn dette. Og enkelte som må vente lenge over IKM før testen blir positiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere har forklart her, så er første mensdag første dag i en ny pp. EL kommer normalt ca 14 dager etter dette. (Jeg har hatt den på dag 10, og jeg har hatt den på dag 18, og selvfølgelig dager mellom der...)

Så akkurat der er du faktisk nødt til å bruke termometer eller EL-tester for å finne ut av din egen kropp. Men det kan du vel kanskje ikke gjøre før kroppen har kommet seg ordentlig igang med en egen syklus.

Deretter kan det gå 10-18 dager fra EL til IKM (eller mensen, for de fleste av oss.)

Snittet der også er vel 14 dager, og en gjennomsnittlig syklus er dermed 28-29 dager.

Tiden mellom EL og IKM kalles lutealfasen.

Normalt heter det seg vel at man ikke skal teste før IKM, altså dagen man venter mens. Men det er mange som får positiv test tidligere enn dette. Og enkelte som må vente lenge over IKM før testen blir positiv.

Det er i dag min 15 dag uten piller, og jeg har vel testet etter EL i ca en uke nå.

Kun en svak skyggestrek der, men jeg synes egentlig ikke kontrollstreken er så klar heller. Ikke så klar som på graviditeststestene iallfall. Men skal vel sikkert vere slik, siden jeg har fått det samme på alle...? :sjenert:

Stemmer det at streken skal bli klarere enn teststreken når EL er på "topp" ?

Temping har jeg ikke startet med. Vi er helt nye i dette her enda :)

Om vi ikke har blitt gravide på en mnd eller to, vil jeg nok prøve det - for jeg synes det ser intressant ut :)

Håper TR kommer snart, så jeg kan finne ut hvor jeg er i denne prosessen her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du noen formening om hvor lang syklus du før når TR dukker opp da...?

Det kan jo bli spennende å finne ut av etter hvert :jepp:

Hadde rundt 34 dager for elleve år siden - før jeg begynte på p-piller, så er umulig å si :)

Men spennende å finne ut - JA! :popcorn:

Endret av Smaragd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 16 etter pilleslutt.

Stod i dusjen i dag tidlig, og brystvortene mine var litt ømme. Var ekkelt å komme borti med armene når jeg vasket meg.

Når jeg så ned på dem, følte jeg de var litt rundere enn vanlig også.

Er dette en vanlig ting etter en slutter på pillen?

Er der andre ting en kan oppleve etter pilleslutt som kan vere greit å vite om, så en slipper å hele tiden håpe på graviditet? ;)

Skal på by'n og shoppe julegaver nå!

Er godt i gang allerede, men vi er en stor familie, så har mye igjen!

Deilig å vere begynt, så en kan bruke desember til å kose seg i stedenfor! :yvonne:

GLEDER MEG TIL JUL!!! :nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er 8 julegaver pluss en bursdagsgave handlet inn, og jeg er nesten -to-tusen-kroner- fattigere! :hakeslepp:

Det koster dette her, enda jeg er flink å finne ting på salg, og lager noen av gavene selv..

Men pytt-pytt - hva gjør vel det når jeg fikk nesten 8000 mer i lønning i dag enn jeg hadde regnet med!!!! :skratte:

DEILIG!!!

Skal stikke en tur oppom badet nå og teste etter EL før jeg skal springe ut døra igjen.. Mye på tapeten i dag, men godt med en og annen travel dag også ;)

(Men KG har vi alltids tid til...hehehe...)

I morgen er det fredag og HELG folkens!!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er der andre ting en kan oppleve etter pilleslutt som kan vere greit å vite om, så en slipper å hele tiden håpe på graviditet? ;)

Det er nok veldig individuelt hva man opplever av endringer etter pilleslutt.

Selv fikk jeg mer kviser :snurt: Heldigvis ser det ut til at det var mest i starten - bedre nå.

Bortsett fra det merket jeg vel egentlig ingen forskjell. Nesten skuffende :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 16 etter pilleslutt.

Stod i dusjen i dag tidlig, og brystvortene mine var litt ømme. Var ekkelt å komme borti med armene når jeg vasket meg.

Når jeg så ned på dem, følte jeg de var litt rundere enn vanlig også.

Er dette en vanlig ting etter en slutter på pillen?

Er der andre ting en kan oppleve etter pilleslutt som kan vere greit å vite om, så en slipper å hele tiden håpe på graviditet? ;)

Skal på by'n og shoppe julegaver nå!

Er godt i gang allerede, men vi er en stor familie, så har mye igjen!

Deilig å vere begynt, så en kan bruke desember til å kose seg i stedenfor! :yvonne:

GLEDER MEG TIL JUL!!! :nisse:

Etter å ha stoppet på de samme pillene, hadde jeg sinnsyke ømme brystvorter ca. to dager før EL og til noen dager etter. Så det kan jo være et tegn på at EL er på vei, men alle er jo forskjellige.

Lykke til i jakten på EL :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha stoppet på de samme pillene, hadde jeg sinnsyke ømme brystvorter ca. to dager før EL og til noen dager etter. Så det kan jo være et tegn på at EL er på vei, men alle er jo forskjellige.

Lykke til i jakten på EL :klemmer:

Der har vert en svaaak skyggestrek på alle EL testene jeg har tatt sålangt, men i dag syns jeg den kanskje, muligens var hakket sterkere...? :sjenert:

Blir den gradvis sterkere når en nærmer seg EL, eller vil den bli klar helt plutselig?

Lurer på å ta en ny en nå før jeg legger meg, bare for å se :)

Er jo maaaange timer siden forrige :gjeiper: (Sånn ca 6)

Kan jo hende EL er på vei da, at det er derfor brystvortene mine krangler litt.

Er ikke vandt til å tenke over noe med kroppen min, så blir jo helt paranoid over dette her! :gjeiper:

Nei, nå er det leggetid, opp tidlig, så på jobb i 7,5 timer - så er det HELG!!! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine pleier å bli gradvis sterkere :) Du husker å ikke drikke på noen timer før du tester, ikke sant? Det er viktig for konsentrasjonen av urin. Og at man tester om kvelden. Vet at mange ikke vet om det, bare derfor jeg sier det :)

Jeg har også begynt såvidt med julegavene. det går mye penger i jula ja :dåne: Men det er koselig da :jepp:

Ønsker deg god helg nå jeg, selv om det er noen timer igjen ;) På meg blir det ingen helg, for jeg jobber denne helgen også :roll:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine pleier å bli gradvis sterkere :) Du husker å ikke drikke på noen timer før du tester, ikke sant? Det er viktig for konsentrasjonen av urin. Og at man tester om kvelden. Vet at mange ikke vet om det, bare derfor jeg sier det :)

Jeg har også begynt såvidt med julegavene. det går mye penger i jula ja :dåne: Men det er koselig da :jepp:

Ønsker deg god helg nå jeg, selv om det er noen timer igjen ;) På meg blir det ingen helg, for jeg jobber denne helgen også :roll:

:klem:

Ja, jeg hadde lest et sted at man skulle ta den om kvelden, og jeg har prøvt så godt jeg kan å passe på at jeg ikke har drukket for mye rett før... :)

Skal opp og ta en nå tenker jeg - det har stukket litt i magen de siste timene på jobb i dag, og brystvortene er fortsatt veldig ømme.

Klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal gjøre om den gir to streker nå.... Kjøre på :humpe: , eller vere forsiktige...?

Skal starte i ny jobb om bare noen uker, og tenker egentlig det er best å vente en mnd eller tre før vi blir gravide da... Men klarer vi det....? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt å bestemme meg for hva jeg skal gjøre om den gir to streker nå.... Kjøre på :humpe: , eller vere forsiktige...?

Skal starte i ny jobb om bare noen uker, og tenker egentlig det er best å vente en mnd eller tre før vi blir gravide da... Men klarer vi det....? :lur:

Skjønner godt dilemmaet - ikke så artig at første samtale med ny sjef går uy på at du forteller at du er gravid og forsvinner igjen om 9 mnd :fnise:

Samtidig vet man jo ikke hvor lett/vanskelig det blir å bli gravid - så jeg tror jeg bare hadde :sengekos: som vanlig, men uten å bli helt prøve-nazi med å treffe EL etc. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner godt dilemmaet - ikke så artig at første samtale med ny sjef går uy på at du forteller at du er gravid og forsvinner igjen om 9 mnd :fnise:

Samtidig vet man jo ikke hvor lett/vanskelig det blir å bli gravid - så jeg tror jeg bare hadde :sengekos: som vanlig, men uten å bli helt prøve-nazi med å treffe EL etc. :)

Ja, er nok det vi ender opp med tror jeg, for vi har ikke noe prevansjon :romeo:

Så får vi håpe det drøyer et par mnd - men ikke så veldig mye mer!

:sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer som prøver! :klemmer:

Det var en nydelig førsteside du hadde skrevet, mange ting å være glad for og vente på og være spent på :hjerte:

Også må jeg jo også få gratulere med ny jobb! Det er jo helt supert! Skjønner godt dilemmaet med å bli gravid fort i ny jobb, men samtidig så finner man aldri noen god tid til å bli gravid i en jobbsituasjon, det er jo aldri noen perfekt tid så en gang må det jo bare skje og om de mister deg 9 mnd om et år eller to eller tre, spiller jo ingen rolle.

Selv gikk jeg på p-piller i 11 år før jeg sluttet nå i august og jeg har hatt sykluser på 32 og 29 dager og fått litt mer kviser rundt selve TR og mindre blødninger enn før jeg gikk på p-pillene så jeg er veldig fornøyd! :)

Lykke til videre og ha en fortsatt fin søndag!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer som prøver! :klemmer:

Det var en nydelig førsteside du hadde skrevet, mange ting å være glad for og vente på og være spent på :hjerte:

Også må jeg jo også få gratulere med ny jobb! Det er jo helt supert! Skjønner godt dilemmaet med å bli gravid fort i ny jobb, men samtidig så finner man aldri noen god tid til å bli gravid i en jobbsituasjon, det er jo aldri noen perfekt tid så en gang må det jo bare skje og om de mister deg 9 mnd om et år eller to eller tre, spiller jo ingen rolle.

Selv gikk jeg på p-piller i 11 år før jeg sluttet nå i august og jeg har hatt sykluser på 32 og 29 dager og fått litt mer kviser rundt selve TR og mindre blødninger enn før jeg gikk på p-pillene så jeg er veldig fornøyd! :)

Lykke til videre og ha en fortsatt fin søndag!! :klemmer:

Heisann! :)

Så koselig du likte førstesiden min :)

Selv følte jeg den kanskje var litt rotete, men det var det oppi hodet mitt når den ble laget også, så hva annet kan en forvente.. :fnise:

Ja det med jobb har du rett i..

Bare min egen lille følelse av respekt for jobben som kommer innom og lager krøll... :fnise:

Er så redd for at sjefen skal syntes jeg er en snylter eller noe, som bare har tatt jobben for å få penger for å vere gravid..

Men jeg hadde såååå lyst på den jobben!

At vi er prøvere akkurat nå hadde ingenting med det å gjøre, det ble bestemt rett før jeg fikk jobben!

Så det hopper innom sånne urasjonelle tanker hele tiden. Dette er vanskelig altså! :sjenert:

Vi hadde oss en prat om dette i går. Han mener vi kan ikke tenke på sånt. Vi kjører vårt løp, og så ser vi rett og slett hva osm skjer - og tar det derifra... Gode mannen min :rødme:

Skulle ønske jeg også klarte å tenke litt mer sånn som han - uten å måtte planlegge hver en liten detalj... :sjenert:

Godt å høre om andre som har gått like lenge på pillen, og fått syklusen raskt tilbake!

Jeg går her å venter spent på hvordan min skal bli.

Hadde ca 34 dager dengang for elleve år siden når jeg sist var pillefri, så lurer jo på om man går tilbake til det etter så lenge...?

Eller om de blir kortere eller lengre... hater å ikke vite! :kjefte:

Bra du har fått små blødninger da! Det er også en ting jeg funderer på, for jeg blødde mye og lenge dengangen... :(

Akkurat nå skulle jeg ønske TR bare kunne komme så jeg vet litt mer!

God søndag til deg også *Buffy*, og til alle andre lesere!

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ca 34 dager dengang for elleve år siden når jeg sist var pillefri, så lurer jo på om man går tilbake til det etter så lenge...?

Jeg hadde hver 3. uke, altså sånn ca 21 dager før pillen, så for meg så har det blitt en uke lengre og mer gjennomsnittlig enn da jeg var tenåring, og det er jeg fornøyd med :) Likte ikke å ha riktig så ofte. Men det er jo veldig individuelt og man har jo like mange ulike erfaringer som like :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...