Gå til innhold

Halloween - hvor mye gir man?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det funker ikke å ta dette rett fra usa og plassere det i Norge. I Usa er dette noe de har holdt på med i åresvis, og som "alle" vet. Og derfor kan det funke med at du må slå av utelyset om du ikke vil ha besøk. Folk er vokst opp med det, og det er "allment akseptert".

I Norge derimot synes jeg ikke dette funker. Jeg har da for pokker ikke lyst til å måtte slå av mine utelys, så alle som skal inn av familie og venner snubler rundt i innkjørselen?

Kan ikke dere foreldre heller lære barna at de kun ringer på der det er pyntet til halloween? Eller at de kun får ringe på til folk de VET feirer?

Å presse sin feiring på andre er ikke greit. Å si at "jammen hvordan kan vi vite at de ikke feirer da" holder ikke. Om dere ikke vet, så la være å ringe på. Enkelt og greit.

Det er særdeles lite sjarmerende med unger som tigger snop. Julebukker synger ihvertfall en sang. Halloweenbukk er ren tigging. Ikke kult.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og ikke er det alle som har utelys som kan slåes av heller.

Skrevet

Takke meg til søte halloween-unger framfor å måtte holde ut sur barnesang, ass.

Vu spiste all snopen selv i år, også, for vi bor i blokk og her i området går ikke Halloween-ungene på blokkene. Det er heller ikke noe hærverk her i området.

Selv har jeg vokst opp med julebukk, og det var virkelig kilosvis snop vi klarte å samle inn på noen timer. Og da vi var blitt gamle nok til å gå på fest, gikk vi julebukk senere på kvelden 3. juledag, og ble gode og fulle på voksen-snopet vi fikk. :fnise: Vi hadde for øvrig også hatt å dele ut til voksen-halloweenere i går dersom det hadde kommet noen. Småflasker brennevin gjør stort sett susen.

Skrevet

Barn kan kle seg ut og ringe på døra for å vise seg frem, hver dag som de vil!

Men har ingen intensjoner om å støtte opp om kommersiellle tullet som den nyinnførte "tradisjonen" amerikansk Halloween. Dele ut godteri til unger som ringer på døra... er det virkelig ingen som forstår det idiotiske med dette? Herregud, dette er noe som faktisk er fem ganger mer innvaderende og påpressende enn hva Jehovas vitner er. Og det tullet med at folk må få med seg å skru av utelyset? Hvorfor skal man endre sitt eget liv på grunn av andre tullinger? Kan hende vi skal ha besøk, og jeg vil ikke at gjestene må famle i mørket i trappa. Og hvordan kan folk i fullt alvor forvente seg at folk skal kunne vite slike regler om denne "tradisjonen"? Det har ikke vært mange årene siden første gang barn begynte å gå!

Neste år skal jeg lære meg en katolsk bønn som de bruker til Allehelgensdag (hvis de har), det skal de få hvis de så absolutt så jævlig skal feire den amerikanske Halloween'en.

Foreldre burde MYE heller ta del i den norske tradisjonen på Allehelgensdag, hvor man tenner lys på gravene til de i familie og slekt som er døde. Minnes de døde. Det hadde vært meget fint om dere gidder å lære barna deres noe som har en god verdi. Lære de en god tradisjon, en som faktisk eksisterer i Norge.

Skrevet
Det er særdeles lite sjarmerende med unger som tigger snop. Julebukker synger ihvertfall en sang. Halloweenbukk er ren tigging. Ikke kult.

Barn er ekle...spesielt i Norge, der er de så uoppdragne.

Julebukkene gjør ikke så mye de heller...de klarer knapt å synge noe, de bare kniser og forventer masse godteri. Norske barn hilser ikke, sier ikke takk eller ha det.

Skrevet
Dette er jo helt forkastelig! Kanskje foreldre bør følge litt med... Det er jo ikke barn under 10 år som bedriver dette antar jeg...?

-og ungdomsskoleelever er vel litt for gammel til å gå rundt på dørene??

Vet du hva som var grunnen til eggkastingen?

Jeg så mange eldre unger igår, utenfor Kiwi og inne på butikken.. Jeg er 19 og så folk som er rundt 2år yngre +/-.

Jeg så til og med to eldre damer! Da måtte jeg bare le, jeg syns det er noe barna kan gjøre, eldre kan kle seg ut å ha fest men trenger ikke gå på døra til folk..

Barn er ekle...spesielt i Norge, der er de så uoppdragne.

Julebukkene gjør ikke så mye de heller...de klarer knapt å synge noe, de bare kniser og forventer masse godteri. Norske barn hilser ikke, sier ikke takk eller ha det.

Det kan jaggu diskuteres! Da har ikke du vært borti mange barn tror jeg..

Skrevet

Hos meg var det EN som sa takk av 10! og den ene var den som var høflig og smilte. Ville gitt den ungen mer enn de andre som så på meg og sa jeg vil ha mer jeg vil ha jeg vil ha. Da ble jeg paff! Grådighet lenge leve... og foreldrene da som ikke sa noe. Hadde iallefall sagt til ungen min at du har fått nok alle fikk en. Enn å se på meg som en tulling som nekta ungen mer enn en. Alle fikk en!

Skrevet

Hvor mange år må man gjøre noe før det skal bli en tradisjon? Herregud, dette maset er jo hvert år, det er vel bare snart å innrømme, at for mange nordmenn har dette blitt en tradisjon - ergo blitt tatt opp i norsk kultur?

Og for alle dere som sier at foreldrene burde lære dem mer om norske tradisjoner og lignende, istedenfor denne amerikanske- hvor lett tror dere det er å nekte barna haloweenfeiring når det er alt de snakker om på skolen og i vennegjengen? Også på barnetv og i Donaldbladene er haloween i sentrum, så tror ikke det er så lett for foreldrene å slippe unna hypre unger denne kvelden i året. Dessuten er det nesten ingen som går julebukk lengre....

Skrevet

Synes etterhvert at Halloween er ganske så koselig jeg!

Husets yngste har gledet seg i ukesvis, tegnet bordkort, plakat til døra, invitasjoner osv. Vi koste oss med forberedelser sammen - pynting og tilberedning av skummel mat til fest med venner. Underveis fulgte jeg barna på en liten runde i nabolaget. De ble hyggelig mottatt, fikk utdelt 2-3-5 biter med godteri endel av stedene de banket på, og storkoste seg både underveis og etterpå.

Opplever at barna som ringer på hos oss er ordentlig utkledt, høflige, greie, venter på at vi plukker godteri oppi posene deres og takker pent. Da synes jeg det er hyggelig å ta imot dem på en ordentlig måte og spandere noen godteribiter !

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg er bevisst på det meste i tilværelsen jeg. Men noen ganger velger jeg å se lenger enn til mine egne behov, og kanskje glede noen småtroll som syns dette er artig.

Om man har valgt å ikke få barn, betyr vel ikke det at man trenger oppføre seg som en sur egoist når det kommer småttiser på døra?

Koster det virkelig så mye å glede noen barn i nabolaget?

Hadde jeg åpnet døren, hadde jeg ikke oppført meg som en sur egoist. Men vi velger hjemme hos oss å ikke åpne døren. Det er vårt valg. Synlig lys i entre slår vi av.

Det er greit at ungene ringer på, men når ingen åpner, er det vel ikke noe vits i å sparke og sparke i døren og dertil kaste vekk dørmatten vår! Drittunger!

Det er ikke uvanlig at folk er borte en kveld, og særlig i år da denne dustedagen var på en lørdag.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
At det ikke er en norsk tradisjon, og derfor ikke har noe i Norge å gjøre, sa de faktisk om juletreet da det var nytt her til lands også. Ikke vær så negative nå. :)

Men juletreet plager jo ingen. Det var opp til dem som ville ha det i sin egen stue, å ta opp denne nye tradisjonen, eller la være hvis de ikke ønsket det.

Jeg vet at man i USA har plastjuletrær som går rundt av seg selv og spiller julesanger, men jeg har aldri hørt om juletrær som går rundt og banker på naboers dør og plager dem med tigging av godteri!

Kort sagt: Juletreet er en privatsak, Halloween er en feiring der enkelte mener de har rett til å plage andre.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg har gjort istand en bolle med div innpakkete godterier.

Har på meg heksekostyme selv.

har foreløpig kun hatt besøk av noen få og de har fått 10 stk hver.

Har selv to barn som går, sammen med mange venner. Etterpå blir de fest hjemme. Stuen er pyntet med spindelvev og edderkopper.

Ungene har snakket om dette i 3 uker og gledet seg vilt.

Og de VET vilke hus som ikke vil ha besøk og holder seg unna dem.

Stuen er pyntet med spindelvev og edderkopper.

Ja, bare det at man risikerer å få en ekkel plastedderkopp med hår på slengt i fjeset hvis man åpner døren, er grunn nok for meg til ikke å åpne. Jeg er hysterisk redd for alt sånt, selv om det ikke er levende.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hvis du sjekker fakta, så ser du at Norge feirer Allehehelgensdag, og har gjort det lenge. Den kommer første søndag i november. Så vi trenger på ingen måte Halloween i tillegg, vi har allerede Allehelgensdag.

Hvis du sjekker fakta, så ser du at Norge feirer Allehehelgensdag, og har gjort det lenge. Den kommer første søndag i november.

Der tar du skikkelig feil. Allehelgensdag er en katolsk høytidsdag og den er alltid 1. november. Den ble naturligvis også markert 1. november i Norge før reformasjonen. Men det protestantiske Statskirke-Norge, som ikke engang annerkjenner helgener, markerer dagen første søndag etter 1. november.

På Allehelgensdag settes det lys på gravene som en bønn om at helgenene skal gå i forbønn for de døde. Dagen etter, nemlig 2. november, er det som kalles alles sjelers dag eller de dødes dag. Det er da man minnes sine "dødelige" døde, altså ikke helgenene.

Skrevet (endret)
Hvis du sjekker fakta, så ser du at Norge feirer Allehehelgensdag, og har gjort det lenge. Den kommer første søndag i november.

Der tar du skikkelig feil. Allehelgensdag er en katolsk høytidsdag og den er alltid 1. november. Den ble naturligvis også markert 1. november i Norge før reformasjonen. Men det protestantiske Statskirke-Norge, som ikke engang annerkjenner helgener, markerer dagen første søndag etter 1. november.

På Allehelgensdag settes det lys på gravene som en bønn om at helgenene skal gå i forbønn for de døde. Dagen etter, nemlig 2. november, er det som kalles alles sjelers dag eller de dødes dag. Det er da man minnes sine "dødelige" døde, altså ikke helgenene.

Med andre ord er det jeg skrev riktig, NORGE feirer Allehelgensdag første søndag i november. Og det har man gjort siden ca 1770, så det er ikke akkurat en ny skikk, og derfor er det også riktig å regne første søndag i november som den norske Allehelgensdagen. Og det er første søndag I novermber, ikke første søndag etter 1 november. I år var den norske allehelgensdagen 1 november, fordi det var første søndag i november.

allehelgensdag, festdag til minne om helgener og martyrer, i den kat. kirke 1.11, i Norge 1. søndag i nov. til minne om de døde.

http://www.caplex.no/Web/Print.aspx?id=9336646

Endret av Vampen
Skrevet
Du kaller alle som ikke omfavner det samme som deg for sure?!

Mange voksne mennesker i Norge blåser i barn, og har valgt å ikek få noen. Hvorfor de skal glede andres unger med sukker er ikke være sur, det er å være bevisst.

Jeeezzzz, grumpy old man.......................

Skrevet

Hvilke tradisjoner er det Norge har som IKKE er tatt fra USA? Jeg synes det blir litt for mye dritt som kommer denne veien. Neste er vel St. Patrick's Day som kommer til å bli noe helt annet (som vanlig) enn det det er i USA.

Normalt blir jo hver "tradisjon" fra USA fucka opp til de grader når det kommer hit, og så skal alle gjøre det til noe helt annet enn det det er.

Samt i disse dager er det INGEN som tenker på miljøet. :-p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...