Gjest En annen gjest Skrevet 31. oktober 2009 #41 Skrevet 31. oktober 2009 At det ikke er en norsk tradisjon, og derfor ikke har noe i Norge å gjøre, sa de faktisk om juletreet da det var nytt her til lands også. Ikke vær så negative nå.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #42 Skrevet 31. oktober 2009 Nyttårsbukk? Hva pokker er det? Norsk tradisjon? Har hørt om julebukk, men det er i romjula.... Har ikke noe spesielt forhold til Halloween, men syns det er tullete å mene at man ikke kan feire det i norge fordi det ikke er en tradisjon. Et sted må tradisjoner begynne, og man kan vel lage nye? Det er mange steder (blant annet i Bergen) at man kun går julebukk på nyttårsaften. Derfor kalles det ofte nyttårsbukk i disse områdene. Og julebukk er en gammel norsk tradisjon, ja. Man kan lage nye, ja, men å presse dem på andre er da vitterlig ikke greit. Om man vil lage seg en ny tradisjon, så værsågod, men ikke forlang at jeg skal henge meg på.
Minttu Skrevet 31. oktober 2009 #43 Skrevet 31. oktober 2009 SLUTT å fyr oppunder dette Halloween tullet ved å gi ungene godiser! Vi har nyttårsbukk i Norge! Det har jeg aldri hørt om Selv om en ikke har noe forhold til denne tradisjonen, så må det da kunne være mulig å skjønne at barn syns dette er morsomt. I barnehagen hvor jeg jobber, har ungene snakket om Halloween i over en uke nå, og de gleder seg til å kle seg ut og gå rundt i nabolaget. Kunne ikke falt meg inn å ødelegge gleden for dem ved å ikke ha en eneste liten bit å gi bort, eller late som jeg ikke er hjemme. Akkurat Broren min på 10 år, er på Halloween fest i kveld. Og det var morsomt å se hvor glad han var, han hadde ikke noe pose til godteri så jeg forslo å male en matavfallspose. Noe han gjorde, "The werewolf wants candy" skrev han og malte blodflekker og et monster på andre siden, å se en unge med varulvmaske så glad over en malt avfallspose... Søte barn som går rundt å spør etter godteri EN dag i året, de fortjener en liten bit!!
Minttu Skrevet 31. oktober 2009 #44 Skrevet 31. oktober 2009 Man kan lage nye, ja, men å presse dem på andre er da vitterlig ikke greit. Om man vil lage seg en ny tradisjon, så værsågod, men ikke forlang at jeg skal henge meg på. DU trenger ikke gå rundt å spørre etter godteri, men barna vet ikke at "i det huset bor det en som ikke gidder gi bort noe"
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #45 Skrevet 31. oktober 2009 SLUTT å fyr oppunder dette Halloween tullet ved å gi ungene godiser! Vi har nyttårsbukk i Norge! Dette er en amerikans tradisjon fra 50 tallet Den amerikanske feiringa av halloween stammer fra den katolske allehelgensdagen som igjen har trekk fra flere hedenske høstfester, blant annet den romerske festivalen for Pomona og kelternes fest for dødsguden Samhain. I protestantiske land sluttet allehelgensdag etter hvert å være helligdag (i Norge skjedde dette i 1770. I USA fikk feiringen sin moderne form på slutten av 1800-tallet Så den er nok mye eldre en fra 1950 tallet. Sjekk fakta neste gang du utaler deg
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #46 Skrevet 31. oktober 2009 At det ikke er en norsk tradisjon, og derfor ikke har noe i Norge å gjøre, sa de faktisk om juletreet da det var nytt her til lands også. Ikke vær så negative nå. Halloween i Norge er ikke noe nytt. Det var feiret fram til 1770 tallet.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #47 Skrevet 31. oktober 2009 Nyttårsbukk? Hva pokker er det? Norsk tradisjon? Har hørt om julebukk, men det er i romjula.... Østlending.
Kosemose Skrevet 31. oktober 2009 #48 Skrevet 31. oktober 2009 Det er mange steder (blant annet i Bergen) at man kun går julebukk på nyttårsaften. Derfor kalles det ofte nyttårsbukk i disse områdene. Og julebukk er en gammel norsk tradisjon, ja. Man kan lage nye, ja, men å presse dem på andre er da vitterlig ikke greit. Om man vil lage seg en ny tradisjon, så værsågod, men ikke forlang at jeg skal henge meg på. Ja julebukk er en gammel norsk tradisjon. Men i starten var det jo ikke det. Da satt vel folk og fnøs over at naboungene kom og tagg på døra... Jeg forlanger forøvrig ingen ting av noen. Jeg er ikke noen Halloween-fantast selv heller. Men jeg gidder ikke lage masse surt ut av at noen unger kler seg ut og går knask/knep.
ToveM Skrevet 31. oktober 2009 #49 Skrevet 31. oktober 2009 Nyttårsbukk? Hva pokker er det? Norsk tradisjon? Har hørt om julebukk, men det er i romjula.... Nyttårsbukk er vel en Bergens tradisjon. Men det er vel mer slik at de gamle tradisjonene forsvinner litt når nye kommer til. I følge min mor er det ikke mange nyttårsbukker på døren der lengre i alle fall. Ikke mange julebukker på huset her heller, men det er jo en tradisjon JEG ikke er vant med, så det savner jeg ikke. Har ingenting imot Halloween jeg, og har da snop på lur...og en datter som har vært på Halloween party på ungdomskolen arrangert av en 9. klasse, og nå er ute og går..
Pimp Skrevet 31. oktober 2009 #50 Skrevet 31. oktober 2009 jeg bor utenfor en ganske stor by, og det er mange barn som bor i gata her. I dag laget jeg ca.20 poser med 5-6 forskjellige smågodt i hver. Det ble veldig fort tomt, så jeg måtte lage ihvertfall 20 nye poser Jeg synes det er koselig at barn kommer, de er jo så søte, og de koser seg så mye med å feire Halloween. Forventer at det kommer enda flere, det gjør det hvert år.
Karabista Skrevet 31. oktober 2009 #51 Skrevet 31. oktober 2009 Fikk noen på døra og hadde noe liggende, 5 unger som skulle ha. Noen var utrolig grådige og bare tok masse. Mens de som var sjenerte fikk ikke så jeg sa at de måtte ta en og la de andre få. Da fikk jeg det stygge blikket fra en av mødrene, med mumlende kommentarer. Men ærlig talt er det jeg som er teit her eller?? Skal da være nok til alle. Ikke hele hånden nedi skåla liksom. Tar selvkritikk på at jeg burde delt ut en og en men det var ulik godt.. hmmm neste år stenger jeg døra.
camilla* Skrevet 31. oktober 2009 #52 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg har gjort istand en bolle med div innpakkete godterier. Har på meg heksekostyme selv. har foreløpig kun hatt besøk av noen få og de har fått 10 stk hver. Har selv to barn som går, sammen med mange venner. Etterpå blir de fest hjemme. Stuen er pyntet med spindelvev og edderkopper. Ungene har snakket om dette i 3 uker og gledet seg vilt. Og de VET vilke hus som ikke vil ha besøk og holder seg unna dem.
Minttu Skrevet 31. oktober 2009 #53 Skrevet 31. oktober 2009 Fikk noen på døra og hadde noe liggende, 5 unger som skulle ha. Noen var utrolig grådige og bare tok masse. Mens de som var sjenerte fikk ikke så jeg sa at de måtte ta en og la de andre få. Da fikk jeg det stygge blikket fra en av mødrene, med mumlende kommentarer. Men ærlig talt er det jeg som er teit her eller?? Skal da være nok til alle. Ikke hele hånden nedi skåla liksom. Tar selvkritikk på at jeg burde delt ut en og en men det var ulik godt.. hmmm neste år stenger jeg døra. Jeg syns det du gjorde var riktig, det er ikke noe gøy for de sjenerte når de ikke får så mye fordi de ikke grafser etter alt, også ser de at de andre har mye mer enn dem. Jeg syns man kan dele ut selv, ellers kan det bli urettferdig! Det kommer jeg til å gjøre når jeg bor for meg selv og om det kommer noen barn
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #54 Skrevet 31. oktober 2009 Det er en amerikansk tradisjon med kostymer etc, allhelgensnatt har vært en tadisjon i Norge fra 180, men forskjellen er at i amerika tenner man lyset om man vil ha besøk eller har den av om man ikke vil ha besøk. Det respekterer de uten å ta "hevn", den hevne saken er misforstått. Spesielt for barn som hevner der det er f.eks er tomt for godt. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=584650
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #55 Skrevet 31. oktober 2009 Naboen fikk masse egg kastet på kjøkkenvinduet sitt. Ahhh, hvilken kulturberikelse!
Anaconda Skrevet 31. oktober 2009 #56 Skrevet 31. oktober 2009 Ja der kan man se - aldri så galt at det ikke er godt for noe....
Gjest Piggen Skrevet 31. oktober 2009 #57 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg kjøpte inn innpakket godteri fra Europris. Vet ikke hva vi kan forvente av besøk og har så langt bare fått ett besøk. De fikk en neve hver av godteriet. Om det hadde strømmet på med barn fra fem-seks tiden hadde jeg gitt de 3-4 sukkertøy hver. Vi er ikke så veldig fan av halloween, men føler likevel jeg må ha noe i hus til de som går rundt og ringer på.
Anaconda Skrevet 31. oktober 2009 #58 Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Jeg deler tydeligvis samme syn som endel andre. Jeg har ikke noe forhold til tradisjonen. Bor selv i en bygård og merker derfor ikke den store pågangen, men jeg hadde ikke nølt med å gi litt dersom det skulle dukke opp noen. Jeg mener, det er jo barn og de har jo vokst opp med dette. Jeg husker godt en episode da jeg var liten hvor vi gikk jule-/nyttårsbukk og sang i den forbindelse en sang til en gammel mann. Mannen satte seg på en stol mens vi sang og så ut til å kose seg. Da vi var ferdige med å synge sa han takk og lukte døren... ...og jeg skal love dere at dette ble husket! Han var jo ikke sur eller noe, men vi ble så målløse at han ble stemplet som gnipen... Greit nok at man kan se på barna som frekke som benytter seg av anledningen for å få godterier uten at de sjønner så mye av hva halloween betyr. Sitter forøvrig igjen med en følelse av at dette gjelder en del voksne også jeg da, som liksom må ta seg en fest "siden det er halloweeeen lizzm"! Har fått endel forespørsler på facebook blant annet. Nei takk. Endret 31. oktober 2009 av annipanni
Anaconda Skrevet 31. oktober 2009 #59 Skrevet 31. oktober 2009 Naboen fikk masse egg kastet på kjøkkenvinduet sitt. Ahhh, hvilken kulturberikelse! Dette er jo helt forkastelig! Kanskje foreldre bør følge litt med... Det er jo ikke barn under 10 år som bedriver dette antar jeg...? -og ungdomsskoleelever er vel litt for gammel til å gå rundt på dørene?? Vet du hva som var grunnen til eggkastingen?
ToveM Skrevet 31. oktober 2009 #60 Skrevet 31. oktober 2009 Ikke vært en eneste unge her, bortsett fra min egen og venninna...rett før jeg må gå ut på veien og dele ut snop...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå