Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #21 Skrevet 31. oktober 2009 SLUTT å fyr oppunder dette Halloween tullet ved å gi ungene godiser! Vi har nyttårsbukk i Norge! Dette er en amerikans tradisjon fra 50 tallet som ikke hører hjemme her. De har ikke nyttårsbukk/julebukk slik vi har. Det kommer ikke på tale at jeg kjøper snop til halve byn TO ganger om vinteren. Jeg velger meg nyttårsaften og håper resten av Norge snart tar til vett og gjør det samme. Har jeg aldri hørt om... Aldri hatt noen som spør etter godteri på døra på nyttårsaften heller. Julebukk har jeg derimot hørt om, men det skal da ikke gjøres på nyttårsaften.
Gjest Purple Haze Skrevet 31. oktober 2009 #22 Skrevet 31. oktober 2009 Selv om en ikke har noe forhold til denne tradisjonen, så må det da kunne være mulig å skjønne at barn syns dette er morsomt. I barnehagen hvor jeg jobber, har ungene snakket om Halloween i over en uke nå, og de gleder seg til å kle seg ut og gå rundt i nabolaget. Kunne ikke falt meg inn å ødelegge gleden for dem ved å ikke ha en eneste liten bit å gi bort, eller late som jeg ikke er hjemme. Mange surpomper rundt omkring gitt
Gjest Gjest_Sissel_* Skrevet 31. oktober 2009 #23 Skrevet 31. oktober 2009 Mange surpomper rundt omkring gitt Du kaller alle som ikke omfavner det samme som deg for sure?! Mange voksne mennesker i Norge blåser i barn, og har valgt å ikek få noen. Hvorfor de skal glede andres unger med sukker er ikke være sur, det er å være bevisst.
Gjest Nuni Skrevet 31. oktober 2009 #24 Skrevet 31. oktober 2009 Synes det er koselig med småttiser i skumle kostymer jeg, og jeg synes denne tradisjonen er artigere enn julebukk, selv om tradisjonen er veldig amerikansk. Har brukt under 150,- på godis, så synes ikke at offeret er så stort. Julebukker går jo hele romjula, så hva er vel én dag fra eller til?
Gjest Purple Haze Skrevet 31. oktober 2009 #25 Skrevet 31. oktober 2009 Du kaller alle som ikke omfavner det samme som deg for sure?! Mange voksne mennesker i Norge blåser i barn, og har valgt å ikek få noen. Hvorfor de skal glede andres unger med sukker er ikke være sur, det er å være bevisst. Jeg er bevisst på det meste i tilværelsen jeg. Men noen ganger velger jeg å se lenger enn til mine egne behov, og kanskje glede noen småtroll som syns dette er artig. Om man har valgt å ikke få barn, betyr vel ikke det at man trenger oppføre seg som en sur egoist når det kommer småttiser på døra? Koster det virkelig så mye å glede noen barn i nabolaget?
Gjest Squill Skrevet 31. oktober 2009 #26 Skrevet 31. oktober 2009 Oh man. Kommer de i kveld??? Jeg har ikke noe godis i huset, og tviler på at barna kommer til å bli spesielt opprømte over havrekjeks og appelsiner *står mellom å hive seg rundt og rekke butikken før den stenger og slukke alle lys og se på tv under teppet...*
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #27 Skrevet 31. oktober 2009 Selv om en ikke har noe forhold til denne tradisjonen, så må det da kunne være mulig å skjønne at barn syns dette er morsomt. I barnehagen hvor jeg jobber, har ungene snakket om Halloween i over en uke nå, og de gleder seg til å kle seg ut og gå rundt i nabolaget. Kunne ikke falt meg inn å ødelegge gleden for dem ved å ikke ha en eneste liten bit å gi bort, eller late som jeg ikke er hjemme. Mange surpomper rundt omkring gitt Hvorfor skal du bestemme hva slags høytider jeg skal feire? Hvorfor er man en surpomp om man ikke vil feire en ikke-norsk tradisjon? Jeg synes det er helt latterlig at andre skal presse seg selv på andre på denne måten. Det er opp til hver enkelt hva man vil feire. Om småbarna har lyst til å feire noe, så kan de da for pokker gjøre det uten å skulle involvere oss andre? Ja, jeg skjønner at småbarn synes det er gøy å kle seg ut og tigge snop. Det jeg ikke skjønner er hvorfor vi andre skal bli påpresset dette. Det er mye småbarn synes er gøy, uten at det betyr at villt fremmede skal måtte bidra til underholdningen. Det er gøy å ringe på dører og løpe også, er dette ok oppførsel også da kanskje? Barn er velkommen som julebukker hos meg. Jeg feirer jul. Jeg feirer ikke Halloween.
Knøtteliten Skrevet 31. oktober 2009 #28 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg liker ikke halloween. Klart, står det et par småttiser der så går jeg inn å prøver å finne litt snop istedet for å smelle igjen døra. Da er det alt fra kjeks til mandariner, druer, drops eller smågodt om jeg har. Og en 4-5 biter på hver kanskje, hvis det er smågodt det er snakk om. Men om det står en fullvoksen heks på trappa når jeg åpner (ja, det har hendt!) ellers takk du, da tar jeg meg den frihet å lukke døra uten å gi så mye som en halspastill..!! Er jo ikke rart man kan få litt "imot" denne halloween-feiringen.. her i huset er det nå blitt obligatorisk at samboer'n åpner døra på halloween, for jeg løfter IKKE på ræva denne dagen om det ringer på lenger
Langt mot Nord Skrevet 31. oktober 2009 #29 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg følger tradisjonen Trick or treat?
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #30 Skrevet 31. oktober 2009 Hvorfor skal du bestemme hva slags høytider jeg skal feire? Hvorfor er man en surpomp om man ikke vil feire en ikke-norsk tradisjon? Jeg synes det er helt latterlig at andre skal presse seg selv på andre på denne måten. Det er opp til hver enkelt hva man vil feire. Om småbarna har lyst til å feire noe, så kan de da for pokker gjøre det uten å skulle involvere oss andre? Ja, jeg skjønner at småbarn synes det er gøy å kle seg ut og tigge snop. Det jeg ikke skjønner er hvorfor vi andre skal bli påpresset dette. Det er mye småbarn synes er gøy, uten at det betyr at villt fremmede skal måtte bidra til underholdningen. Det er gøy å ringe på dører og løpe også, er dette ok oppførsel også da kanskje? Barn er velkommen som julebukker hos meg. Jeg feirer jul. Jeg feirer ikke Halloween. Enig...dere fellesfolkelige får akseptere at andre ikke liker barn, jul eller Halloween! Vi er ikke sure, vi ser bare annerledes på høytider enn dere...
Aurora M. Skrevet 31. oktober 2009 #31 Skrevet 31. oktober 2009 Siden jeg med stor sannsynlighet har svineinfluensa, så kommer jeg ikke til å lukke opp i år. Jeg vil helst unngå å smitte noen så langt det går.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #32 Skrevet 31. oktober 2009 Jeg har kjøpt en pose twist, ringer noen på får de en bit hver. Det er lite ja, men om de går en runde i nabolaget og får 5-6 biter hos hver, har de jo hauger og dunger av godis. Jeg gidder ikke å være sur og smelle igjen døra, men gidder heller ikke å gi noe særlig mye. Dessuten, som regel kommer det ingen på døra her, så jeg blir sittende og spise snopet selv. Da er det kjekt å ikke ha for mye i hus
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #34 Skrevet 31. oktober 2009 Her gis det en liten sjokolade (minimars, eller lignende), og barna er godt fornøyde med det.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 31. oktober 2009 #35 Skrevet 31. oktober 2009 Halloween er jo en mye "greiere" tradisjon enn f.eks julebukk der man må stå å se på unger som synger julesang før man gir de noe. Vi har ikke kjøpt inn noe, for det har aldri pleid å komme barn hit. Bor midt i byen. Tror halloween er en super tradisjon for de med små barn. Vi som ikke har barn, eller de som har store barn har nok ikke såå mye til overs for å bli forstyrret midt i middagskosen på lørdagskvelden.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #36 Skrevet 31. oktober 2009 Julebukk har jeg derimot hørt om, men det skal da ikke gjøres på nyttårsaften. Kommer an på hvor i landet du bor. Her er det kun nyttårsaften det går julebukk, ikke i romjulen.
Gjest den sinte gjesten igjen Skrevet 31. oktober 2009 #37 Skrevet 31. oktober 2009 Selv om en ikke har noe forhold til denne tradisjonen, så må det da kunne være mulig å skjønne at barn syns dette er morsomt. I barnehagen hvor jeg jobber, har ungene snakket om Halloween i over en uke nå, og de gleder seg til å kle seg ut og gå rundt i nabolaget. Kunne ikke falt meg inn å ødelegge gleden for dem ved å ikke ha en eneste liten bit å gi bort, eller late som jeg ikke er hjemme. Mange surpomper rundt omkring gitt Som sagt, barna må gjerne kle seg ut. De kan til og med få lov til å gå ut og leke i kostymet. Men at dette skal bli enda en dag nr. 2 i året der man kler seg ut og går dør-til-dør for å tigge etter snop syns jeg blir feil og jeg HÅPER vi klarer å ta livet av denne tradisjonen. Kan ikke heller de foreldrene som dikker så fanatisk med barna sine stelle i stand en halloween-fest for barna med brus og godteri, og ikke plage oss andre som er imot å bli påtvunget en tradisjon som er utløst av handelsstanden og har null rot i dette landets kultur? Jeg er ikke sur når jeg åpner døren til dem, men sier med et smil at "Hei! så skumle dere var, da! Vi feirer ikke Halloween, vi. Men kom tilbake på nyttårsaften så har vi nok masse godt til å dele ut!" Det er urettferdig å si at jeg ødelegger gleden for disse barna. Det er foreldrene som er skyld i det ved å fyre oppunder en tradisjon som kun har å gjøre med at handelsnæringen skal tjene penger på å selge oss enda en ting vi faktisk ikke har behov for.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2009 #38 Skrevet 31. oktober 2009 Som sagt, barna må gjerne kle seg ut. De kan til og med få lov til å gå ut og leke i kostymet. Men at dette skal bli enda en dag nr. 2 i året der man kler seg ut og går dør-til-dør for å tigge etter snop syns jeg blir feil og jeg HÅPER vi klarer å ta livet av denne tradisjonen. Kan ikke heller de foreldrene som dikker så fanatisk med barna sine stelle i stand en halloween-fest for barna med brus og godteri, og ikke plage oss andre som er imot å bli påtvunget en tradisjon som er utløst av handelsstanden og har null rot i dette landets kultur? Jeg er ikke sur når jeg åpner døren til dem, men sier med et smil at "Hei! så skumle dere var, da! Vi feirer ikke Halloween, vi. Men kom tilbake på nyttårsaften så har vi nok masse godt til å dele ut!" Det er urettferdig å si at jeg ødelegger gleden for disse barna. Det er foreldrene som er skyld i det ved å fyre oppunder en tradisjon som kun har å gjøre med at handelsnæringen skal tjene penger på å selge oss enda en ting vi faktisk ikke har behov for. Helt enig. Og om barna absolutt vil gå på dører, kan de ikke gå på dørene til hverandre da, i stedet for å gå til fremmede? Gå på døra til besteforeldre og klassekamerater og andre de vet feirer? Å si at folk er surpomper som ødelegger for barna fordi man ikke vil støtte oppunder kjøpepresss og massehysteri skapt av handelsstanden er tåpelig.
Kosemose Skrevet 31. oktober 2009 #39 Skrevet 31. oktober 2009 Vi har nyttårsbukk i Norge! Dette er en amerikans tradisjon fra 50 tallet som ikke hører hjemme her. De har ikke nyttårsbukk/julebukk slik vi har. Det kommer ikke på tale at jeg kjøper snop til halve byn TO ganger om vinteren. Jeg velger meg nyttårsaften og håper resten av Norge snart tar til vett og gjør det samme. Nyttårsbukk? Hva pokker er det? Norsk tradisjon? Har hørt om julebukk, men det er i romjula.... Har ikke noe spesielt forhold til Halloween, men syns det er tullete å mene at man ikke kan feire det i norge fordi det ikke er en tradisjon. Et sted må tradisjoner begynne, og man kan vel lage nye?
Wonders Skrevet 31. oktober 2009 #40 Skrevet 31. oktober 2009 ikke noe. skur av lamper ute så de ikke kommer. Bor på et sinnsykt befolket område og tar oxo ut batteri av ringeklokken, så ille er det denne dagen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå